• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Cartiertråden

Atlantis

Panerai
2-Faktor
1613733407953.png

Hjälper en polare att leta efter en Carree, tror ni att man kan få bort sånt här "smuts" utan att polera? (I know svår dum fråga men finns ju genier här)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är ju en ganska udda sak. Jag tycker den är maskulin och rå samtidigt som den är feminin. Blir lite konstigt.

Och med nuvarande blåa band tycker jag det mer feminina framhävs, medans det mer maskulina framhävs med det band jag tänkte köpa. Tror den kommer bli mkt ballare.
Cartier-Pasha-historical-watch.jpg

(Du har ju hjälpt mig leta band så naturligtvis ingen nyhet för dig men mer som ett inlägg om vad jag tycker om klockan och dess lite tudelade intryck)
Ja de där två ribborna är lite udda, men är kanske inte helt fel ändå. Gillar ju inte utformningen på de modernare originalbanden. Dels stoppningen och att det är vikta kanter och inte skurna. Det är förövrigt rätt enkelt att skära ett band så att det sitter helt ok med bandinfästningen. det blir ju dock inte i närheten av lika tjockt som original.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1613733407953.png

Hjälper en polare att leta efter en Carree, tror ni att man kan få bort sånt här "smuts" utan att polera? (I know svår dum fråga men finns ju genier här)
Det tycker jag man bör kunna, finns ju typ inget som fäster på rostfritt. Typ smuts eller oxidering. Sedan är ju ringen lite rund kanske men det är en annan fråga.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Det tycker jag man bör kunna, finns ju typ inget som fäster på rostfritt. Typ smuts eller oxidering. Sedan är ju ringen lite rund kanske men det är en annan fråga.
Kan ju skicka den mer i helhet också förstås :) inte superskarp men helt ok bruksskick.
 

Bilagor

  • 3DE4D225-385B-482A-A9A9-A64C6DDD6E41.png
    3DE4D225-385B-482A-A9A9-A64C6DDD6E41.png
    380.3 KB · Visningar: 46

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ja de där två ribborna är lite udda, men är kanske inte helt fel ändå. Gillar ju inte utformningen på de modernare originalbanden. Dels stoppningen och att det är vikta kanter och inte skurna. Det är förövrigt rätt enkelt att skära ett band så att det sitter helt ok med bandinfästningen. det blir ju dock inte i närheten av lika tjockt som original.
Har funderat på att göra det. Eller beställa bespoke... Har faktiskt funderat lite på att skära ett canvas eller Cordovan också... Kanske skulle testa. Får fundera lite.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har funderat på att göra det. Eller beställa bespoke... Har faktiskt funderat lite på att skära ett canvas eller Cordovan också... Kanske skulle testa. Får fundera lite.
Kan ju iaf vara ett alternativ för att kunna bestämma vad man vill ha i slutändan. Såg du det jag skar till? Var ju iofs lite väl tunt och inte bästa utgångsmaterialet. Om du skulle köra måttbeställt ska du tänka på att det behöver vara rejält styvt/förstärkt då den belastade delen är rätt smal.
 
Senast ändrad:

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Trevligt! Ser ut att sitta fint, blir de sedan större börjar man röra sig för långt ifrån det jag gillar och så som man designade dem för 100 år sedan. Så mycket tjockare har vi inte blivit på 100 år.

Har skrivit det förr, men kan upprepa mig. Jag köpte min första LC 23 mm för jag ville ha viklåset, dömde ut modellen som för liten. Sedan gick det som det gick...
Mm. Vill man ha stora fyrkantiga klockor så finns ju Heuer Monaco :)
 
Har inte hittat några bilder på den allra tidigaste men här är några från 1920-talet. Ser inga större skillnader mot min.

EE422812-C7EB-4861-B52F-FB5C9708984B.jpeg
Tycker dock bättre om den moderna kronan på modellen. Känns mer som den ligger i linje med det kantigare uttrycket hos modellen som skiljer den mot en LC.
Gillar båda modellerna men Normalen har för mig en lite råare maskulinare design.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Trevligt! Ser ut att sitta fint, blir de sedan större börjar man röra sig för långt ifrån det jag gillar och så som man designade dem för 100 år sedan. Så mycket tjockare har vi inte blivit på 100 år.

Har skrivit det förr, men kan upprepa mig. Jag köpte min första LC 23 mm för jag ville ha viklåset, dömde ut modellen som för liten. Sedan gick det som det gick...
Tack, och tack för inspel inför köpet👏🏼
 
Topp