• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

Ang. service av PM80 så har jag brevväxlat jag med Swatch Group Nordic för lite klargörande:

IMG_3712.jpeg

IMG_3713.jpeg

Håller med Dr om det är tråkigt med urverk som inte går att serva. Är inte det lite charmen med mekaniska urverk, med rätt service så går de bara på? Jag har en gammal DS från -59 som tickar på med samma urverk, inom +1 spd. Hade varit nice om det gällde även för nya ur.
Var kostar en sån service?

Riktigt billigt. 👍 Det är klart att det hade varit roligt att behålla "sitt" urverk, men å andra sidan är både listpris och servicepris väldigt humant för en anrik schweizisk tillverkare. Köper man en modern Omega får man ett serienummer på urverket som överensstämmer med serienumret på boetten, men då kostar den billigaste servicen också 9600 kr. För mig personligen är en modern Certina en tålig och bra bruksklocka, men inte mer än så, så då gör det inte så mycket att urverket byts ut vid service.

Hej, jag har en fråga. En vän har en Certina DS Action 38mm, den är gängpaj i kronan, det går inte att skruva in den. Går det att fixa utan att byta hela boett? (Han kollade med en urmakare som sa att boetten måste bytas)

Hej, jag har en fråga. En vän har en Certina DS Action 38mm, den är gängpaj i kronan, det går inte att skruva in den. Går det att fixa utan att byta hela boett? (Han kollade med en urmakare som sa att boetten måste bytas)
Jag hade precis samma problem med min DS Action 38mm förra sommaren. Jag lämnade då in den hos Magnussons i Göteborg (där jag hade köpt den). De bytte krona och hals samt några packningar. Kostade 2500kr. Magnussons använder originaldelar men har en egen verkstad.

Jag kollade aldrig vad Swatch Group Nordic skulle ha för jobbet. Men de är kanske billigare? (med tanke på att de tar 2400kr för en service, enligt Marta)

Riktigt billigt. 👍 Det är klart att det hade varit roligt att behålla "sitt" urverk, men å andra sidan är både listpris och servicepris väldigt humant för en anrik schweizisk tillverkare. Köper man en modern Omega får man ett serienummer på urverket som överensstämmer med serienumret på boetten, men då kostar den billigaste servicen också 9600 kr. För mig personligen är en modern Certina en tålig och bra bruksklocka, men inte mer än så, så då gör det inte så mycket att urverket byts ut vid service.
Nytt är nytt som traktorförsäljaren alltid sa 😁 ja förstår att tjusningen kan försvinna med ett byte men å andra sidan man får klockan mycket snabbare tillbaka splitter nytt urverk som är injusterat med laser.
Och bara använda. Jag skulle nog inte tacka nej om verkstan bytte ut hela motorn på traktorn istället för att serva motorn som hade gått 5000-10000 timmar 😬

Priset är också väldigt bra för en service på certina.

Känslan är borta på det mesta idag. Min Grålle från 1953 har mer karaktär än min 5m115 från 2025
Sånt man får acceptera när det är nutid.
1000087737.jpg
1000087793.jpg

Jag hade precis samma problem med min DS Action 38mm förra sommaren. Jag lämnade då in den hos Magnussons i Göteborg (där jag hade köpt den). De bytte krona och hals samt några packningar. Kostade 2500kr. Magnussons använder originaldelar men har en egen verkstad.

Jag kollade aldrig vad Swatch Group Nordic skulle ha för jobbet. Men de är kanske billigare? (med tanke på att de tar 2400kr för en service, enligt Marta)
Du fick en hyfsat saltad räkning av Magnussons är jag rädd. Skickar man direkt till SGN i Stockholm ingår det du fick i fastpriset för en komplett service. Du hade alltså betalat 100 kronor mindre för att få en fullservat urverk med två års garanti. Jag vill inte strö salt i såren, men kanske är det bra för framtida konsumentupplysning i tråden.

Skärmbild 2026-01-08 142249.png

En täthetsservice med byte av krona och packningar - alltså det du fick hos Magnussons - kostar 650 kr hos SGN. Väldigt humana priser som sagt.

1767878967107.png

Du fick en hyfsat saltad räkning av Magnussons är jag rädd. Skickar man direkt till SGN i Stockholm ingår det du fick i fastpriset för en komplett service. Du hade alltså betalat 100 kronor mindre för att få en fullservat urverk med två års garanti. Jag vill inte strö salt i såren, men kanske är det bra för framtida konsumentupplysning i tråden.

Skärmbild 2026-01-08 142249.png

En täthetsservice med byte av krona och packningar - alltså det du fick hos Magnussons - kostar 650 kr hos SGN. Väldigt humana priser som sagt.

1767878967107.png
Bra upplysning från er båda här, det tackar jag för. Då vet man vilka man ska undvika i framtiden 👍.

Ja, insåg det i efterhand att det skulle ha blivit mycket billigare att skicka den till Swatch Group Nordic.

I angivet pris för delreparation / täthetsservice igår visserligen inte byte av halsen (vilken är den del som har trasiga gängor). Men den extra kostanden som tillkommer för den delen och jobbet kan rimligen inte motsvarande vad jag fick betala.
Magnussons ville ha 450kr bara för att ens titta på den och komma med ett prisförslag... :rolleyes:

Certinas föreslagna serviceavgifter ser verkligen fördelaktiga ut!

Senast ändrad:

Tack för svaret. Uppskattar verkligen 🙏

Edit: Konstigt att Urbrev sa att hela boetten ska bytas och det skulle kosta närmare 10k

Personligen tycker jag det är en perfekt lösning. Snabb och prisvärd. Skönt med en vettig automatisk klocka som jag inte behöver lämna bort i månader för en dyr service. Framförallt när klockan i nypris understiger servicekostnaden för dyrare märken.
Instämmer helt. Det besvarar ju tanken att det blir så orimligt dyrt när en billigare klocka ska servas.
Precision i verket är kalas, du får ett fabriksnytt verk som kommer att både vara väldigt exakt och dessutom gå länge tills nästa servicetillfälle krävs.
Som kund kan man väl inte få en bättre lösning?

Tillbaka
Topp