• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Certina tråden!

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag har testat ph200m både en och två gånger, men nu var det dags för uppgradering.

Super PH500M landade idag. Egentligen var jag sugen på den hyffsat nysläppta svarta varianten men vad fan, aldrig haft orange förut. Man måste ju våga lite
20211006_225806.jpg
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Hej jag har en snabb fråga ang. Certinas garanti. Jag har en klocka med garanti kvar på som börjat krånga (datumet). Gick till en AD och han babblade nåt om att han inte kunde ta emot den för "om något skulle gå fel med frakten så får dom betala". Pallade inte att ställa till med en scen där men visst ljög han? Alla Certina AD:s har väl en skyldighet att agera mellanhand för garantiärenden? Han måste ha trott att jag var efterbliven lr nåt, som om dom skickar klockor utan att försäkra sina paket...
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej jag har en snabb fråga ang. Certinas garanti. Jag har en klocka med garanti kvar på som börjat krånga (datumet). Gick till en AD och han babblade nåt om att han inte kunde ta emot den för "om något skulle gå fel med frakten så får dom betala". Pallade inte att ställa till med en scen där men visst ljög han? Alla Certina AD:s har väl en skyldighet att agera mellanhand för garantiärenden? Han måste ha trott att jag var efterbliven lr nåt, som om dom skickar klockor utan att försäkra sina paket...
Låter märkligt tycker jag. Men du kan ju kontakta Swatch Group Nordic direkt, de sitter vid Fridhemsplan i Stockholm.
 

Lucifer

Omega
Hej jag har en snabb fråga ang. Certinas garanti. Jag har en klocka med garanti kvar på som börjat krånga (datumet). Gick till en AD och han babblade nåt om att han inte kunde ta emot den för "om något skulle gå fel med frakten så får dom betala". Pallade inte att ställa till med en scen där men visst ljög han? Alla Certina AD:s har väl en skyldighet att agera mellanhand för garantiärenden? Han måste ha trott att jag var efterbliven lr nåt, som om dom skickar klockor utan att försäkra sina paket...
Om jag inte minns fel så kontaktade jag Certina direkt när min var inne på garantiärende, så testa det! hade absolut inga som helst problem när min var inne, allt sköttes snyggt och smidigt så testa att kontakta Certina utan mellanhand!
 

Endusima

Cartier
2-Faktor
Ja alltså jag är inte orolig över att Certina inte kommer hedra sin garanti. Bor i Göteborg så finns ju massa andra AD jag kan välja. Är mest sur för att snubben ljög mig rakt upp i ansiktet. Kontaktade kundservice direkt efteråt och dom tyckte det lät jävligt konstigt också. Dom skulle höra av sig så fort dom hört butikens historia så får vi väl se vad som händer.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Köpte den här på Kaplans pantauktion. Föll för tavlan. Jag brukar gilla rena tavlor men den här är väl ett undantag. Funkar inte men det får jag ta mig en titt på.

Edit/ bytte bild. Har badat länken och plockat ut batteriet. Batteriet är ju slut men risken är väl att kaplans har bättre koll än så.
08D75EBA-D6E7-4EDA-BD93-B1DD16A312A2.jpeg
 
Senast ändrad:
IMG_2218.jpg
IMG_2214_f_2.jpg


Snart uppe i 10 månader med 38'n. Fortfarande nöjd med den. Länken hade kunnat vara bättre, men den duger.
Lite statistik på hur urverket gått. Importnerade tycker jag.
Screen Shot 2021-10-14 at 19.39.57.png
She sure is a looker :happyhappy: Rikitigt bra bilder! Med avseende på intervallen i mätningen, hur ofta roterar du? ~13 dagar känns som ett ganska brett spektrum. Tänker om den hunnit stanna så du justerar in tiden oftare manuellt?
 

fredej

Breitling
She sure is a looker :happyhappy: Rikitigt bra bilder! Med avseende på intervallen i mätningen, hur ofta roterar du? ~13 dagar känns som ett ganska brett spektrum. Tänker om den hunnit stanna så du justerar in tiden oftare manuellt?
Tackar :)
Jag har burit den dagligen och ställt tiden 1 gång i månaden. Varje prick i grafen är en mätning och beräkning av gångavvikelse relativt mätningen innan. Alla tidstämplar på x-axeln får inte plats att visa i grafen, så bara ett godtyckligt antal visas.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
IMG_2218.jpg
IMG_2214_f_2.jpg


Snart uppe i 10 månader med 38'n. Fortfarande nöjd med den. Länken hade kunnat vara bättre, men den duger.
Lite statistik på hur urverket gått. Importnerade tycker jag.
Screen Shot 2021-10-14 at 19.39.57.png
Jag har haft min i några veckor och är också helnöjd. Storleken är verkligen helt perfekt tycker jag. Länken kanske är aningen vass i kanterna, men den ser solid och välgjord ut i helborstad finish. De enda nackdelarna tycker jag är:

a) dykförlängningen i pressat stål (men den använder jag aldrig, så jag bryr mig faktiskt inte)
b) sprintar istället för skruvar, dels för utseendet, dels för att det blir så meckigt att justera längden

Edit: Hade jag fått bestämma hade jag haft också kronan i borstat stål, istället för polerad som nu. Men det är inget som stör mig nämnvärt, riktigt så anal är jag tack och lov inte. 😁
 
Senast ändrad:
Tackar :)
Jag har burit den dagligen och ställt tiden 1 gång i månaden. Varje prick i grafen är en mätning och beräkning av gångavvikelse relativt mätningen innan. Alla tidstämplar på x-axeln får inte plats att visa i grafen, så bara ett godtyckligt antal visas.
Då är jag med! Isf är det ju helt fantastiska resultat. Man blir ju inte mindre sugen.. :dead:
 
Jag har haft min i några veckor och är också helnöjd. Storleken är verkligen helt perfekt tycker jag. Länken kanske är aningen vass i kanterna, men den ser solid och välgjord ut i helborstad finish. De enda nackdelarna tycker jag är:

a) dykförlängningen i pressat stål (men den använder jag aldrig, så jag bryr mig faktiskt inte)
b) sprintar istället för skruvar, dels för utseendet, dels för att det blir så meckigt att justera längden

Edit: Hade jag fått bestämma hade jag haft också kronan i borstat stål, istället för polerad som nu. Men det är inget som stör mig nämnvärt, riktigt så anal är jag tack och lov inte. 😁
Har endast provat 38an men deras länkar verkar vara rätt så vassa. Va samma på min gamla 43a. Personligen tycker jag dom dessutom "klätt ner" 38an jämfört med de flesta DS Action som har en skvätt färg som imo knyter ihop tavlan och läsbarheten alldeles utmärkt. Det hade varit 10/10 med antingen lite färg i text eller visare.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Har endast provat 38an men deras länkar verkar vara rätt så vassa. Va samma på min gamla 43a. Personligen tycker jag dom dessutom "klätt ner" 38an jämfört med de flesta DS Action som har en skvätt färg som imo knyter ihop tavlan och läsbarheten alldeles utmärkt. Det hade varit 10/10 med antingen lite färg i text eller visare.
Det går att slipa ner kanterna ganska lätt om man så vill, men personligen tycker jag inte att länken är tillräckligt vass för att göra mig besväret...
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Den helt rätta moderna DS dykarduon om ni frågar mig.

0C5CEB71-C32B-4C00-89E2-A9B833B83A77.jpeg
Den högra på bilden var min första "riktiga" klocka jag köpte som ung tonåring. Älskade den men såldes efter 1-2 år för att finansiera annat. Trots det kommer Certina i allmänhet och DS action i synnerhet alltid betyda mycket för mig. Symboliserar startskottet på resterande WIS-historia där jag sedan dess säkert ägt ca 30-40 klockor..
 
Topp