• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
GÄr snabbare inom Eu men tex frÄn Schweiz
sÄ tar det tid. Har t.om fÄtt kommentaren att det Àr meningen att det ska ta tid frÄn jordbruksverket.
FrÄn Jordbruksverket, förmodar mesta handeln i europa gÄr enligt infon nedan.

Arter som finns i bilaga B behöver inget CITES-intyg men du som handlar med dessa arter ska kunna styrka att varje exemplar har en laglig bakgrund. Det rÀcker inte med ett inköpskvitto utan det behövs till exempel ett hÀrstamningsintyg eller likvÀrdig dokumentation vid handel med levande djur, kopia pÄ importtillstÄnd, dokumentation som visar att du Àgde exemplaret redan innan det omfattades av de nuvarande reglerna. Finns inte dokumentation som styrker exemplarets lagliga ursprung gÀller samma förbud för B-listade arter som för A-listade, det vill sÀga att de inte fÄr anvÀndas i kommersiella aktiviteter.
 
  • Like
Reactions: PJZ

noeLLY

Cartier
FrÄn Jordbruksverket, förmodar mesta handeln i europa gÄr enligt infon nedan.

Arter som finns i bilaga B behöver inget CITES-intyg men du som handlar med dessa arter ska kunna styrka att varje exemplar har en laglig bakgrund. Det rÀcker inte med ett inköpskvitto utan det behövs till exempel ett hÀrstamningsintyg eller likvÀrdig dokumentation vid handel med levande djur, kopia pÄ importtillstÄnd, dokumentation som visar att du Àgde exemplaret redan innan det omfattades av de nuvarande reglerna. Finns inte dokumentation som styrker exemplarets lagliga ursprung gÀller samma förbud för B-listade arter som för A-listade, det vill sÀga att de inte fÄr anvÀndas i kommersiella aktiviteter.
Precis dÀr har du varför det tar tid.
man fÄr ansöka samt pÄvisa varje gÄng vad det Àr för typ av skinn, ursprung etc
 
  • Like
Reactions: PJZ

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis dÀr har du varför det tar tid.
man fÄr ansöka samt pÄvisa varje gÄng vad det Àr för typ av skinn, ursprung etc
Nej, nĂ€r man har dokumenten sĂ„ har man dokumenten och handeln Ă€r fri. Med Cites certifikat mĂ„ste man ansöka om nytt om inte sjĂ€lva djuret Ă€r uppmĂ€rkt. Är djuret uppmĂ€rkt Ă€r det ocksĂ„ fritt fram att sĂ€lja utan extraarbete? Men, importen till EU kan sĂ€kert ta tid dĂ„ man mĂ„ste ha ett nytt Cites. SĂ„ Ă€r banden en bestĂ€llningsvara och lagret utanför EU Ă€r det leveranstid.
 

noeLLY

Cartier
Nej, nĂ€r man har dokumenten sĂ„ har man dokumenten och handeln Ă€r fri. Med Cites certifikat mĂ„ste man ansöka om nytt om inte sjĂ€lva djuret Ă€r uppmĂ€rkt. Är djuret uppmĂ€rkt Ă€r det ocksĂ„ fritt fram att sĂ€lja utan extraarbete? Men, importen till EU kan sĂ€kert ta tid dĂ„ man mĂ„ste ha ett nytt Cites. SĂ„ Ă€r banden en bestĂ€llningsvara och lagret utanför EU Ă€r det leveranstid.
Precis :)
 

PJZ

Cartier
FrÄn Jordbruksverket, förmodar mesta handeln i europa gÄr enligt infon nedan.

Arter som finns i bilaga B behöver inget CITES-intyg men du som handlar med dessa arter ska kunna styrka att varje exemplar har en laglig bakgrund. Det rÀcker inte med ett inköpskvitto utan det behövs till exempel ett hÀrstamningsintyg eller likvÀrdig dokumentation vid handel med levande djur, kopia pÄ importtillstÄnd, dokumentation som visar att du Àgde exemplaret redan innan det omfattades av de nuvarande reglerna. Finns inte dokumentation som styrker exemplarets lagliga ursprung gÀller samma förbud för B-listade arter som för A-listade, det vill sÀga att de inte fÄr anvÀndas i kommersiella aktiviteter.

Precis dÀr har du varför det tar tid.
man fÄr ansöka samt pÄvisa varje gÄng vad det Àr för typ av skinn, ursprung etc

Satan visste inte detta... jag Àr bosatt utomlands. Funderar pÄ om jag kan fÄ tag i grejerna snabbare hÀrifrÄn kanske?
 

Millenary Watches

Cartier
Professional Dealer
Daytona stål .jpg
 

DrDalgren

Breitling
2-Faktor
Hej.
Sitter och funderar pÄ min nÀsta klocka och just nu rÄkar det vara en Daytona 116503 har ocksÄ varit i tankarna pÄ en Vacheron Constantin Overseas..? Antar att det Àr ett sjÀlvklart beslut för er ;) Men just nu lutar det Ät en Vacheron för mig. TÀnkte se om ni kan övertala mig?

Tacksam för era kommentarer och synpunkter.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Hej.
Sitter och funderar pÄ min nÀsta klocka och just nu rÄkar det vara en Daytona 116503 har ocksÄ varit i tankarna pÄ en Vacheron Constantin Overseas..? Antar att det Àr ett sjÀlvklart beslut för er ;) Men just nu lutar det Ät en Vacheron för mig. TÀnkte se om ni kan övertala mig?

Tacksam för era kommentarer och synpunkter.

Vilken Overseas?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej.
Sitter och funderar pÄ min nÀsta klocka och just nu rÄkar det vara en Daytona 116503 har ocksÄ varit i tankarna pÄ en Vacheron Constantin Overseas..? Antar att det Àr ett sjÀlvklart beslut för er ;) Men just nu lutar det Ät en Vacheron för mig. TÀnkte se om ni kan övertala mig?

Tacksam för era kommentarer och synpunkter.
Jag Àr extremt nöjd med min 116503 men Overseas Àr ocksÄ en fantastisk klocka Àven om jag inte Àr helt sÄld pÄ lÀnken.
Med tanke pÄ att den ena har guld anser jag att det Àr sÄ pass olika klockor sÄ det Àr nog bara upp till dig vad som fÄr det att rycka mest i baguetten.

Jag har dock ingen koll pÄ eventuell prisskillnad men det bör inte vara relevant ÀndÄ.
 
Topp