• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" trĂ„den! đŸ€™đŸŒ

Laplander

Rolex
Men kÀnner ÀndÄ att jag gjorde rÀtt val! Upplevs lite större och bÀrs verkligen bra, skönaste Rolexen hittills, jag Àr kÀr
F7CE1ABC-386A-44B5-A8BE-2D00C1583BFC.jpeg
Once you go black you never go back :cool:
 

Fredde75

Omega
LÄg en Daytona 116500LN 2018 ute pÄ blocket för 169,000 som togs bort i gÄr 200928.
NÄn som köpte den eller tittade pÄ den?
Hoppas ingen hÀr köpte den dÄ den var fejk.
 

Fredde75

Omega
En kollega fick en bild pÄ serienummret i tavlan och bild pÄ certet.
Uttagen pÄ Krons stod det pÄ certet och ett namn.
Han ringde krons som kollade och dom hade aldrig sÄlt den och det fanns ingen rolex daytona med det serienumret heller.
Sen var det mycket annat som bara kÀndes skumt och magkÀnslan var dÄlig.
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
En kollega fick en bild pÄ serienummret i tavlan och bild pÄ certet.
Uttagen pÄ Krons stod det pÄ certet och ett namn.
Han ringde krons som kollade och dom hade aldrig sÄlt den och det fanns ingen rolex daytona med det serienumret heller.
Sen var det mycket annat som bara kÀndes skumt och magkÀnslan var dÄlig.
Finns mycket fake i omlopp tyvÀrr, gÀller att vara mycket försiktig vid köp via Blocket etc. numera. TrÄkigt
 

Melody

Omega
Hej! Jag har en frÄga angÄende vintage daytona... jag har försökt luska av ren nyfiken vad lug to lug mÀter pÄ en 6241. Diameter och bandbredd Àr ju inga problem, men just lug to lug hitta jag ingenstans. Kanske sitter nÄgon daytona-dyrkare pÄ kunskapen?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Om man tillverkade sina egna tavlor eller om man köpte av nÄgon annan tillverkare. Sinn har en 70-tals 103A med en tavla som ser extremt lik ut, (i mina ögon) förutom att man inte har applicerade index. Jag undrar om det kan vara sÄ att tavlan har samma ursprung bara det att de Àr olika mÀrkta och med olika index, lume vs applicerade.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Om man tillverkade sina egna tavlor eller om man köpte av nÄgon annan tillverkare. Sinn har en 70-tals 103A med en tavla som ser extremt lik ut, (i mina ögon) förutom att man inte har applicerade index. Jag undrar om det kan vara sÄ att tavlan har samma ursprung bara det att de Àr olika mÀrkta och med olika index, lume vs applicerade.
Utan att vara sÀker pÄ dessa sÄ hade jag gissat pÄ Singer. Rolex hade en liknande tavelvariant med röd Daytona-text redan i slutet av 60-talet.

85975CBB-868B-4C1A-90D4-67E2BC664DF4.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Utan att vara sÀker pÄ dessa sÄ hade jag gissat pÄ Singer. Rolex hade en liknande tavelvariant med röd Daytona-text redan i slutet av 60-talet.

Toppen, tack för info. HÀr ser du tavlorna, med en stor brasklapp som sagt för att det Àr detaljer som skiljer som jag inte ser och det Àr ingen vidare bra bild heller pÄ Sinn-tavlan men tyvÀrr den enda jag har.

SkÀrmavbild 2020-10-10 kl. 10.35.36.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Daytona-designen pÄ det sÀttet gÄr tillbaka till 1963. Rolex var knappast först heller och det Àr knappast en unik design i sig. Jag vet inte om jag ser nÄgra jÀttestora likheter.

Det var inte designen i sig utan likheterna med placering, storlek pÄ register och framförallt att man anvÀnt exakt samma typsnitt pÄ siffrorna. Men dÄ har jag ett huvudspÄr i alla fall med Singer som jag fÄr undersöka.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det var inte designen i sig utan likheterna med placering, storlek pÄ register och framförallt att man anvÀnt exakt samma typsnitt pÄ siffrorna. Men dÄ har jag ett huvudspÄr i alla fall med Singer som jag fÄr undersöka.
Fast du ser att tex tavlorna inte sitter lika nÀra varandra? DÀremot kan du har rÀtt angÄende siffrorna, detta Àr nÄgot man ser pÄ fler modeller och frÄn fler tillverkare. Med samma taveltillverkare kunde olika mÀrken fÄ mer eller mindre lika tavlor.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fast du ser att tex tavlorna inte sitter lika nÀra varandra? DÀremot kan du har rÀtt angÄende siffrorna, detta Àr nÄgot man ser pÄ fler modeller och frÄn fler tillverkare. Med samma taveltillverkare kunde olika mÀrken fÄ mer eller mindre lika tavlor.

Ja, nu nÀr du sÀger det sÄ ser jag skillnaden. Tror jag stirrade mig lite för blind pÄ typsnittet, men det finns ju ett litet mellanrum mellan index och ytterkanten pÄ subdialsen pÄ Sinn-tavlan. Sorry till alla i trÄden att jag kapade den :) Smyger tillbaka till hemmatrÄden nu, men det ska bli kul att se om det gÄr att hitta nÄgon koppling mellan Sinn och Singer.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, nu nÀr du sÀger det sÄ ser jag skillnaden. Tror jag stirrade mig lite för blind pÄ typsnittet, men det finns ju ett litet mellanrum mellan index och ytterkanten pÄ subdialsen pÄ Sinn-tavlan. Sorry till alla i trÄden att jag kapade den :) Smyger tillbaka till hemmatrÄden nu, men det ska bli kul att se om det gÄr att hitta nÄgon koppling mellan Sinn och Singer.
Skulle sÀga att det kÀnns vÀldigt troligt att de kommer frÄn Singer. NÀr man jagar vintage Àr det verkligen stor skillnad mellan olika taveltillverkare. Spelar ingen roll vilket namn det Àr pÄ tavlan sÄ lÀnge som kvaliteten Àr hög. Dock sÀllan man tar sig tiden eller hittar den faktiska tillverkaren av tavlan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
NÀr man tar en bild lÀngst armen tycker jag det ser ut som den sitter slimmat. Men uppifrÄn som bilden ovan, att den svÀvar.
7F52C788-66CD-4E20-8EEE-4BD35A2AF2C5.jpeg
Handleden Àndrar form beroende pÄ hur du böjer den. Dock Àr ju enda anledningen till Rolex lösning att man vill fÄ klockan att se mindre ut.
 

Eurenius

Den norrlÀndska rörtÄngen
2-Faktor
Jag sÄg en video dÀr det visades att bandhornen pÄ Daytona inte Àr lika lÄng pÄ höger respektive vÀnster sida. AlltsÄ frÄn dÀr de börjar och ned till lÀnken. Det gÀller dock inte de i Àdelmetall. Jag trodde att boetten hade samma form oavsett material. Nu kÀnns stÄlvarianten helt plötsligt osymetrisk. NÄgon som har en idé om varför de har gjort sÄ?
 

drÀpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag sÄg en video dÀr det visades att bandhornen pÄ Daytona inte Àr lika lÄng pÄ höger respektive vÀnster sida. AlltsÄ frÄn dÀr de börjar och ned till lÀnken. Det gÀller dock inte de i Àdelmetall. Jag trodde att boetten hade samma form oavsett material. Nu kÀnns stÄlvarianten helt plötsligt osymetrisk. NÄgon som har en idé om varför de har gjort sÄ?

1URP55s.png
 
Topp