• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"DAYTONA" tråden! 🤙🏼

Det går absolut att byta tavla på en daytona så länge tavlan är korrekt för referensen, dvs på en 116500 kan du byta från svart till vit och tvärtom. Kostar typ 10-11k och du får inte behålla den gamla tavlan.

Den svarta kostar inte 50k mindre? Skiljer ungefär 10-20k i begärt pris om man kollar hos handlare.
De uppgifterna jag fick av en rolex AD var att rolex tillåter inte dessa byten, just för att den vita är mer efterfrågad.

Jag gjorde själv ett byte av tavla på min datejust för några månader sedan, när vi pratade då så framkom det att intw heller på den klockan är rolex villiga att låta sina ADs sätta i vilken ORIGINAL tavla som helst, tex inte den blå, eftersom den är mer efterfrågad, vilket leder till att du ju kan köpa en klocka med vilken tavla dom helst och kasta i en blå, mer eftertraktad tavla (och det i sin tur betyder att rolex inte får sälja en ny, DJ med blå tavla, eller en Daytona med vit.

Prova att maila en AD om att byta från svart tavla till vit, jag är ganska säker på att de inte "kan" hjälpa dig. Sen går väl nästan ALLT att fixa om du har en historia av köp på 7 siffriga belopp år efter år. Men som de sa till.mig så får de inte göra så.
 
Då har de ändrat på det på senare år. Jag har köpt en datejust med svart tavla. Köpte sen till en blå. Jag behöll båda tavlorna och gick till urmakaren när jag ville skifta. När det gäller priset på en svart- respektive vittavlad Daytona antar jag att du hänvisar till en marknad där Rolex inte är? Listpriser är väl detsamma oavsett färg? Sen att Rolex sätter käppar i hjulen för den som vill byta tavlor efter tycke och smak..... ja, det har jag inte ord för.
Ja, jag menar att marknadspriset för den vita daytonan vs den svarta vida överstiger vad ett tavelbyte skulle kosta.

Så isåfall skulle alla köpa en svart daytona och lämna in för tavelbyte

Och ja, jag fick höra detta i år, i höstas, kanske tre månader sedan.
 
Dåligt tryck i en tråd m en av världens populäraste modell (enl. C24). Bilder från dagarna
IMG_20201210_094143__01-01.jpeg
IMG_20201211_081753-01.jpeg
IMG_20201204_072052-01.jpeg
Otroligt bra den klockan. ❤
Funkar i alla tillfällen och väder och är inte vräkig på nåt vis. Med en sån här och en fin dressare, tex en vacheron constantin americaine 1921 kommer man otroligt långt.
 

fredrikb

Cartier
Intressant. Jag kan förstå Rolex att de håller igen i produktionen för att det ska vara en hype, men att klockor tas ut och säljs vidare med 70% markup känns bara dumt. De borde vrida upp produktionen och få ner spreaden.
 
Intressant. Jag kan förstå Rolex att de håller igen i produktionen för att det ska vara en hype, men att klockor tas ut och säljs vidare med 70% markup känns bara dumt. De borde vrida upp produktionen och få ner spreaden.
Nja... sålänge folk är beredda att betala dubbelt hos en gråhandlare för tex en Daytona så visar ju det var DET EGENTLIGA priset folk är villiga att betala ligger (för närvarande, med den produktion och tillgänglighet som finns nu.. ) vilket ger rolex utrymme att lite i taget öka priserna, om några år kommer en Daytona troligtvis kosta 200k + hos AD, men INTE om de öppnar flaskhalsen och flodar marknaden.

De VILL ju ha exklusivitet, de vill ju att folk ska kaha deras modeller, de vill bli som patek. Och de är på god väg att lyckas. ☝
 

fredrikb

Cartier
Nja... sålänge folk är beredda att betala dubbelt hos en gråhandlare för tex en Daytona så visar ju det var DET EGENTLIGA priset folk är villiga att betala ligger (för närvarande, med den produktion och tillgänglighet som finns nu.. ) vilket ger rolex utrymme att lite i taget öka priserna, om några år kommer en Daytona troligtvis kosta 200k + hos AD, men INTE om de öppnar flaskhalsen och flodar marknaden.

De VILL ju ha exklusivitet, de vill ju att folk ska kaha deras modeller, de vill bli som patek. Och de är på god väg att lyckas. ☝
Intressant resonemang!
 

Primaris

Omega
Har själv väntat i snart tre år på min 116500ln med svart urtavla, har ändå köpt några Rolex och en Tudor från AD men de säger man ska vara glad man står på listan!!
 

Linus

Cartier
Har själv väntat i snart tre år på min 116500ln med svart urtavla, har ändå köpt några Rolex och en Tudor från AD men de säger man ska vara glad man står på listan!!
För oss "vanliga" entusiaster tillämpar till exempel min AD en "solidaritetsprincip", dvs har du fått plocka ut en populär modell, kan du sikta i stjärnorna på att lyckas med ytterligare en inom en överskådlig framtid. Du kan locka med att köpa rätt mycket annat utan att lyckas komma förbi det. Jag kan köpa resonemanget.
IMG_0414.jpg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Rätt så sugen på en vit daytona 116500. Kommer aldrig få någon möjlighet att köpa hos ad alltså lika bra inte prata om det. Har sneglat runt, vill ha en i mycket bra skick, typ
oanvänd/ny. Vad tror ni de ligger på i nuläget?

Är det värt det att ge de pengarna? Jag vet att det är väldigt subjektivt men vad tycker ni?
 

Primaris

Omega
För oss "vanliga" entusiaster tillämpar till exempel min AD en "solidaritetsprincip", dvs har du fått plocka ut en populär modell, kan du sikta i stjärnorna på att lyckas med ytterligare en inom en överskådlig framtid. Du kan locka med att köpa rätt mycket annat utan att lyckas komma förbi det. Jag kan köpa resonemanget.
IMG_0414.jpg
Håller med dig!!! Vet inte exakt hur min AD tänker men har inte köpte några "svåra" Rolex och Tudor utan de mer vanliga. Jag har vant mig vid att vänta :) Har en 116515ln med svart urtavla sålänge.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rätt så sugen på en vit daytona 116500. Kommer aldrig få någon möjlighet att köpa hos ad alltså lika bra inte prata om det. Har sneglat runt, vill ha en i mycket bra skick, typ
oanvänd/ny. Vad tror ni de ligger på i nuläget?

Är det värt det att ge de pengarna? Jag vet att det är väldigt subjektivt men vad tycker ni?
Den har ju aldrig funnits för list, så det är ju inte helt orimligt. Vill man ha den så är det bara att köpa liksom. Många Rolexklockor som är ännu mer orimliga.

Sen kanske man ska ta sig en funderare på varför man överhuvudtaget skulle vilja lägga så mycket pengar på en stålrolex som fortfarande är i produktion. Av princip kanske man ska avstå hela den hype-grejen som pågår, jag vet inte.
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Den har ju aldrig funnits för list, så det är ju inte helt orimligt. Vill man ha den så är det bara att köpa liksom. Många Rolexklockor som är ännu mer orimliga.

Sen kanske man ska ta sig en funderare på varför man överhuvudtaget skulle vilja lägga så mycket pengar på en stålrolex som fortfarande är i produktion. Av princip kanske man ska avstå hela den hype-grejen som pågår, jag vet inte.
Hur mång tusen ex tillverkas per år och hur många varianter har det tillverkats? Personligen tycker jag att moderna Daytonor har fått ett "plottrigt" utseende, keramiska ringen är inte snygg. Finns bara en riktig Daytona 6263 😃


IMG_1365a.JPG
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Den har ju aldrig funnits för list, så det är ju inte helt orimligt. Vill man ha den så är det bara att köpa liksom. Många Rolexklockor som är ännu mer orimliga.

Sen kanske man ska ta sig en funderare på varför man överhuvudtaget skulle vilja lägga så mycket pengar på en stålrolex som fortfarande är i produktion. Av princip kanske man ska avstå hela den hype-grejen som pågår, jag vet inte.
Gillar hur du resonerar. Tycker klockan ser bra ut. Inte mycket mer med det. Sen om det är motiverat att köpa till nästan 100k över listpriset är en smaksak kanske, vetifan. Det svider lite. Frågan är om man hade köpt den om det inte hade varit så hypad?
 

Primaris

Omega
Gillar hur du resonerar. Tycker klockan ser bra ut. Inte mycket mer med det. Sen om det är motiverat att köpa till nästan 100k över listpriset är en smaksak kanske, vetifan. Det svider lite. Frågan är om man hade köpt den om det inte hade varit så hypad?
Exakt, i slutändan är det en stålklocka. Smaken är som baken, älskar stålklockor men när det kommer till guld är det en helt annan känsla. Jag tycker de känns mer speciella och wow-faktor!! Stålisarna närmar sig Oysterflex-Daytona och för de pengarna är valet enkelt. GOLD!!!
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Gillar hur du resonerar. Tycker klockan ser bra ut. Inte mycket mer med det. Sen om det är motiverat att köpa till nästan 100k över listpriset är en smaksak kanske, vetifan. Det svider lite. Frågan är om man hade köpt den om det inte hade varit så hypad?
Köper man en klocka för att den är hypad eller för att man själv gillar den, eller för att alla andra gillar den? När jag köpte min 6263 blev jag avrådd, det var en illa ansedd modell. Ingen hype där inte men jag gillade klockan.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Exakt, i slutändan är det en stålklocka. Smaken är som baken, älskar stålklockor men när det kommer till guld är det en helt annan känsla. Jag tycker de känns mer speciella och wow-faktor!! Stålisarna närmar sig Oysterflex-Daytona och för de pengarna är valet enkelt. GOLD!!!
Hehe guld har aldrig varit min grej dock ser de trevliga ut.
Köper man en klocka för att den är hypad eller för att man själv gillar den, eller för att alla andra gillar den? När jag köpte min 6263 blev jag avrådd, det var en illa ansedd modell. Ingen hype där inte men jag gillade klockan.
Har frågat mig själv den frågan. Vet inte riktigt om jag hade velat ha den om den inte vore så hypad. Troligtvis inte. Får fundera en extra gång. Känns inte som det.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Gillar hur du resonerar. Tycker klockan ser bra ut. Inte mycket mer med det. Sen om det är motiverat att köpa till nästan 100k över listpriset är en smaksak kanske, vetifan. Det svider lite. Frågan är om man hade köpt den om det inte hade varit så hypad?
Är väl knappt de går att få tag på för 100k över listpris ens idag. Men gillar man klockan och tänker på den hela tiden så är det ett tecken på något.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Är det hål i huvudet att köpa en TT Daytona?

Den är ju både tillgänglig hos AD samt ligger ju bättre till rent prismässigt än stålvarianten, och personligen gillar jag TT!
Däremot har jag aldrig provat en Daytona så risken finns ju att man inte klickar, och min fundering är då hur sval är den om man vill flippa den?

Samt hur känslig är den guldiga bezeln(heter det ens så när det inte är vridring?) för repor? Är ju van vid keramiska bezels så kan tänka mig att den kan se lite tråkig ut efter ett tags användning?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Är det hål i huvudet att köpa en TT Daytona?

Den är ju både tillgänglig hos AD samt ligger ju bättre till rent prismässigt än stålvarianten, och personligen gillar jag TT!
Däremot har jag aldrig provat en Daytona så risken finns ju att man inte klickar, och min fundering är då hur sval är den om man vill flippa den?

Samt hur känslig är den guldiga bezeln(heter det ens så när det inte är vridring?) för repor? Är ju van vid keramiska bezels så kan tänka mig att den kan se lite tråkig ut efter ett tags användning?
Jag tycker du svarade på din egen fråga, gillar du TT så köp!
jag tycker om dom också men hade tur som fick köpa en av AD annars hade jag lätt köpt en TT
6874E8B5-55A7-4105-9E3D-3ED87EF03FB6.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Exakt, i slutändan är det en stålklocka. Smaken är som baken, älskar stålklockor men när det kommer till guld är det en helt annan känsla. Jag tycker de känns mer speciella och wow-faktor!! Stålisarna närmar sig Oysterflex-Daytona och för de pengarna är valet enkelt. GOLD!!!
Fast Oyster Flex är rätt B jämfört med länk, tycker jag
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Är det hål i huvudet att köpa en TT Daytona?

Den är ju både tillgänglig hos AD samt ligger ju bättre till rent prismässigt än stålvarianten, och personligen gillar jag TT!
Däremot har jag aldrig provat en Daytona så risken finns ju att man inte klickar, och min fundering är då hur sval är den om man vill flippa den?

Samt hur känslig är den guldiga bezeln(heter det ens så när det inte är vridring?) för repor? Är ju van vid keramiska bezels så kan tänka mig att den kan se lite tråkig ut efter ett tags användning?
Köp om du gillar, Mr. TT 😃
Själv så är jag helt anti TT på Daytona. Tycker att det skär sig.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag tycker du svarade på din egen fråga, gillar du TT så köp!
jag tycker om dom också men hade tur som fick köpa en av AD annars hade jag lätt köpt en TT
6874E8B5-55A7-4105-9E3D-3ED87EF03FB6.jpeg


Dem keramiska är klart trevliga, men jämför man marknadspriset på stål mot en TT så tycker jag det är en no-brainer 😊


Jag vill gärna prova en klocka några dagar/veckor innan jag vet vad jag känner för den, tycker det är skitsvårt att bara prova hos AD och sen veta om det känns rätt eller inte..

Är ju van vid sub med maxicase så är rädd att daytonan kommer kännas liten?

Är inte ute efter att göra någon "deal" och har inga problem att förlora lite cash men man vill ju inte kasta pengarna i sjön heller om man nu inte klickar med den 😅

Edit: @Margarinkungen hulken vs daytonan, vilken föredrar du?är två väldigt olika klockor men några pro's och con's?

Köp om du gillar, Mr. TT 😃
Själv så är jag helt anti TT på Daytona. Tycker att det skär sig.
Haha! gillar man guld och inte har råd med helguld så får det ju bli TT 😂
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Dem keramiska är klart trevliga, men jämför man marknadspriset på stål mot en TT så tycker jag det är en no-brainer 😊


Jag vill gärna prova en klocka några dagar/veckor innan jag vet vad jag känner för den, tycker det är skitsvårt att bara prova hos AD och sen veta om det känns rätt eller inte..

Är ju van vid sub med maxicase så är rädd att daytonan kommer kännas liten?

Är inte ute efter att göra någon "deal" och har inga problem att förlora lite cash men man vill ju inte kasta pengarna i sjön heller om man nu inte klickar med den 😅

Edit: @Margarinkungen hulken vs daytonan, vilken föredrar du?är två väldigt olika klockor men några pro's och con's?


Haha! gillar man guld och inte har råd med helguld så får det ju bli TT 😂
Den upplevs klart mindre än Subben, men jag skulle inte byta tillbaka!
@Burnman provade min senast igår och vi var överens om att den bärs som en BB58
 
Topp