• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

1965ek

Patek
2-Faktor
855FE0B8-C78B-46AC-A0B7-A391E5657FCC.jpeg
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Har nu tillbringat mitt första dygn med klockan. Mina tankar så här långt.
Plus...
-Bärs extremt bekvämt. Sannolikt den skönaste jag haft på armen.
-Även länken är extremt bekväm. Flexar precis lagom för att följa handledens konturer. Åt alla håll... Har svårt att tänka mig att något annat band kommer stanna länge på klockan
-Sitter lågt och känns även lägre än måtten anger.
-Har första dygnet hållit tiden +2spd. Helt perfekt och skulle ruckat den med minsta minus
-Boettlock i stål. Inget glastrams.
-Lätt att greppa kronan
-Lätta att greppa vridringen och allt linjerar perfekt
-Subjektivt en otroligt juste design som är mycket lik originalet och aqua lung symbolen tillför till en rolig tavla kan jag tycka.
-Lite kul att det bara finns 299 personer till med en likadan på handleden.
-plåtigt och flimsigt spänne som andas original

Förbättringsområden...
-Plåtigt och flimsigt spänne som inte avspeglar kvaliten resten av länken
-Kanske länken kunnat smalna av 2-4 mm mer till spännet

Annat...
-Har haft klockor med både bättre och sämre läsbarhet. Franförallt timvisaren lite svår att uppfatta och då speciellt 7-9 pga aqualung symbolen. Samtidigt extermt charmigt då minutvisaren är fokus under dyk och i dagsljus inget problem.
-I fullt utdraget läge är kronan inte direkt stum i sitt läge men inget konstigt givet verket.

Summerat är jag extremt nöjd med denna pjäs. Allt gott!

8B41C2DC-28F9-4E03-8ADE-5036DACC7DD3.jpeg
 
Dream come true, dom ska slappa 200 T graphen i stal... Men ryktas om att den kommer ligga pa 4,900 EUR.... Nastan lika bra att sla pa stort o ta den i guld i sa fall (bara 65k EUR till...)
upload_2019-8-15_11-20-37.png

På min Instagram visas priset längst ner i posten, så inte längre något rykte.

"Available for order as of 2 September 2019 on the official DOXA website.
Suggested retail price : 4’900.- $"
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vet inte riktigt vad som är nytt resp. gammalt för det var ett tag sen jag var inne på gamla sidan. Tgraphen är ny förstås och den orangea jenny-fisken på kronorna är väl också ny. Priserna, förutom på tgraphen, är väl som förr ungefär. Gött ändå att det börjar hända nåt. Återstår att se hur kvalitén är.
 

Kanadicken

Panerai
Jag vet inte riktigt vad som är nytt resp. gammalt för det var ett tag sen jag var inne på gamla sidan. Tgraphen är ny förstås och den orangea jenny-fisken på kronorna är väl också ny. Priserna, förutom på tgraphen, är väl som förr ungefär. Gött ändå att det börjar hända nåt. Återstår att se hur kvalitén är.
As far as I know aquamarine has only been used on the 2 aware limited series before, so this would be the first "new" colour to join the regular lineup since Caribbean in, I think 2007. Right me if I'm wrong there.
Divinstar has never been made continuously so two models out at the same time is pretty big I guess.
Also worth noting that the 300t and 1500t (and sub 200) aren't limited.
Other than that theres some changes to hour hand colours, lume colours?, and type face, at least on "divingstar". beads of rice seem to be the individual type now, but unfortunately only a taper on the t-graph.
All in all I'd say the worries on wus seem to be unfounded as this is probably the best "standard" lineup they've ever had, plus a big time limited piece in the t-graph, even if the price is steep.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Härligt med platt glas på 300an. Mkt välkommet! Och vad gäller verket är väl 2892 tunnare och dyrare vill jag minnas. Lite finare helt enkelt.
Är platt glas en bra sak eller bara en smaksak? Dels tycker jag det är snyggt med kupat glas som sticker upp en del och dels tänker jag att glaset delvis även skyddar vridringen från repor då den sticker upp mer? Förutsätter här att det platta glaset bara sticker upp nån mm som platta glas brukar göra.

Kan fullt respektera om man helt enkelt tycker det är snyggare med platt, men undrar om det finns andra fördelar.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Screenshot_20190816-230434_Instagram.jpg

And for the 1200 vs 300t question
Undrar vad dom gjort för uppdatering med låset? Men trevligt med en uppdatering oavsett, det gamla var ju ingen höjdare direkt.
Helst av allt skulle jag dock se en ny avsmalnande länk. Det hade varit en grym uppdatering.
Jag gillar nya 300T. Skönt att det inte verkar vara några LE.

Frågan är bara vilken färg det blir den här gången.
 

Kanadicken

Panerai
Undrar vad dom gjort för uppdatering med låset? Men trevligt med en uppdatering oavsett, det gamla var ju ingen höjdare direkt.
Helst av allt skulle jag dock se en ny avsmalnande länk. Det hade varit en grym uppdatering.
Jag gillar nya 300T. Skönt att det inte verkar vara några LE.

Frågan är bara vilken färg det blir den här gången.
Jå det lite trist att de inte använde sub 300 50th länk till 300t och även den kunde avsmalna mer.
Mest glad att det inte är LE. Hade gärna sett en sharkhunter eller caribbean utan orange, en Doxa för fegis ;) men den uppdaterat caribbean är snygg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Är platt glas en bra sak eller bara en smaksak? Dels tycker jag det är snyggt med kupat glas som sticker upp en del och dels tänker jag att glaset delvis även skyddar vridringen från repor då den sticker upp mer? Förutsätter här att det platta glaset bara sticker upp nån mm som platta glas brukar göra.

Kan fullt respektera om man helt enkelt tycker det är snyggare med platt, men undrar om det finns andra fördelar.

Fruktansvärt mycket enklare att ta ett bra foto utan reflektioner på en klocka med platt glas :D Bara därför för min egen del :)
 
Topp