Laddar...
Nymansur

Den officiella DOXA SUB-tråden - Fans of DOXA united

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jaggis, 4 augusti 2016.

1. AndersM

AndersM Brons Friends Of KS

Från:
    Hisingen
    Ja, vi får väl se. Det har ju dykt upp några nya återförsäljare av Doxa i Europa. James Porter & Sons Glasgow säljer Doxa sub i sin webshop men har också en butik. Om de har sub i butiken vet jag ju inte men det vore underligt annars. Kanske har Doxas nya ledning ändrat strategi.

Angeli och Kanadicken gillar detta.
  2. Scipio

Scipio Diamant

Jaha, de andra visste jag inte om. Det är slut med limiteringar på 300 ex om försäljningen ökar. Det bör den göra om exponeringen ökar. Samtidigt lite sorgligt, tycker jag. Att Doxa Sub inte funnits mer än på en hemsida har varit något som hjälpt till att skapa just det udda och unika, men jag kan förstå att de vill öka försäljningen.

Angeli och Kanadicken gillar detta.
  3. Patrik J

Patrik J Silver

Från:
    Schtaaan
    Jamen för helvitte är det ingen som har en sketen Doxa till övers? Sommaren är ju för bövelen ändå snart slut. Jag vet att ni sitter på ett gäng ni inte använder. Kom igen nu. Ni får köpa tillbaka i höst till samma pris + hyra, typ. ;)

lofgreno, Ernst65, Leppe och 3 andra gillar detta.
  4. Lupin

Lupin Titan

Patrik J gillar detta.
  5. MaBr

MaBr Diamant Premium

Det specifika exemplaret har sålts tre gånger tidigare på forumet (vad jag kan hitta på K&S) och då såg prishistoriken ut såhär:
    Aug 2017: 14K
    Nov 2017: 13K
    Mar 2018: 12K
    Nu helt plötsligt så kostar den 23K. De kanske har blivit så eftertraktade men en prisbump på nästan 100% på en klocka som snart är i behov av service då den är utplockad 2014... :confused:

Baramats, Lord_tito88, Patrik J och 5 andra gillar detta.
  6. Scaramanga

Scaramanga Diamant

Från:
    Höga Kusten
    Samma utveckling som Rolex. Inget att bli upprörd över. Betala och var glad :)

Kanadicken, Patrik J och Leppe gillar detta.
  7. MaBr

MaBr Diamant Premium

Eller betala inte och var glad ändå. :D

seikodiverr, Scaramanga och A.Edfalk gillar detta.
  8. Scipio

Scipio Diamant

Det är en limiterad Project Aware II. Den finns bara i 300 exemplar och alla limiterade Doxa Sub har gått upp kraftigt p.g.a. ökad efterfrågan. Det finns en begränsad mängd. Då blir det så. Visst kan jag också bli förbannad för att saker blir dyrare men vad hjälper det? För fem år sedan tackade jag nej till en Milgauss för 30000 kr. Den kostar nu ny 90000 kr, om man nu har turen att få köpa en. Min bostad har dubblerats sitt värde på 10 år. Saker går upp och ner och det går inte att bara se till historiken. Det är mycket annat som påverkar. Att Doxa Sub bytte ut personer som hanterat alla dessa samarbeten, tror jag kommer få konsekvenser för intresset för Doxa som märke, med en tydlig differentiering före och efter det som hände i USA. När det gäller service så är urverket ett ETA 2824 high grade. Jag skulle inte bli förvånad om det går felfritt de närmaste 15 åren. Slutligen, om du tittar runt lite, tror jag inte du hittar någon limiterad Doxa Sub till de historiska priser du hänvisar till, men jag förstår att man kan bli förbannad ändå. Jag kan själv inte köpa vissa klockor idag för att jag vet vad jag kunnat köpa dem för, för bara några år sedan.

JensBP, Scaramanga, A.Edfalk och 1 annan gillar detta.
  9. MaBr

MaBr Diamant Premium

Förlåt, var inte menat som negativ kritik. :bag: Det är mer att jag personligen är förvånad över att de hade ökat så mycket i pris, trodde inte att Doxa hade rusat så mycket de senaste åren. Kollade lite och du har helt rätt, jämfört med andra likadana så ligger du nog rätt i pris. :) Att jämföra med Rolex eller bostadsmarknaden gillar jag inte för båda marknaderna är sjuka. :meh:

Senast ändrad: 7 juni 2020
    Scipio, A.Edfalk och FreakyLeo gillar detta.
  10. FreakyLeo

FreakyLeo Diamant

Från:
    Göteborg / Trelleborg
    Det kan mycket väl vara så och det är klart priset går både upp och ner beroende på efterfrågan. Jag uppfattade inte att det var det som åsyftades i inlägget utan snarare en förvånan över om det verkligen ökat 100% på två år, ytterst få klockor som gör den resan utan att ha lyfts fram i film eller dylikt. Som du själv skriver om Milgaussen, om du kunde köpa en beggad för 30k för fem år sedan och att det priset nu dubblats på fem år, då är det ännu mer imponerande att din Doxa gjort samma resa på under halva tiden. Men med det sagt så kanske den var för lågt prissatt från början, jag kan ingenting om Doxa så det låter jag vara osagt. Förövrigt tycker jag att klockan ser fantastisk ut :)

A.Edfalk gillar detta.
  11. Ontrackpiraten

Ontrackpiraten Silver

Från:
    Mölndal
    När jag 2018 skulle sälja min Searambler 300 så gick det inte på KS. Jag fick lägga ut den på blocket för att få den såld. Och det var inte bara jag som hade det problemet. Flera Doxor låg osålda länge. Nu verkar vinden ha vänt.

Patrik J, FreakyLeo, A.Edfalk och 1 annan gillar detta.
  12. AndersM

Från:
    Hisingen
  13. Scipio

Scipio Diamant

Jag tror jag såg en i Norge med orange tavla, samma boett. Jag har ingen aning om vad det är. Jag tycker den klassiska boetten är snyggare.

14. AndersM

Från:
    Hisingen
    Ja, med orange och svart tavla har jag sett. Boetten är rätt för de första som kom vid nystarten 2002.

Scipio gillar detta.
  15. Scipio

Scipio Diamant

Jag vet inte. Det enda jag försöker med är att prissätta den korrekt utifrån nuläget. Vad jag förstår efter att ha sökt runt är den här för 23 den lägst prissatta globalt. Av de 300 som finns, finns inte mer än några stycken till salu. Jag antar att samlare håller på dem eller så är vanligt folk så glada i dem att de vill ha dem kvar? Oavsett är det mycket klocka och kvalite för pengarna. Det finns ju de ickelimiterade utan samarbeten i tavlan för den som vill. Det är ju bara kul med miljöaspekten Project Aware står för. Den känns rätt i tiden. Jag drar snart tillbaks annonsen och behåller den med glädje. Framtiden får utvisa om det var rätt pris förr eller nu.

Angeli, FreakyLeo och MaBr gillar detta.
  16. Scipio

Scipio Diamant

Det är ingen fara. Jag tycker om diskussionen och jag tycker vi håller en god ton.

MaBr, A.Edfalk och Angeli gillar detta.
  17. Scipio

Scipio Diamant

95749C97-7129-4AA2-9771-A4C9807F91FC. Jag rundar av med en nytagen bild, provar en kall Carlsberg Alcohol Free. Rekommenderas!

JohnMonchard, Ninna, DrDre och 6 andra gillar detta.
  18. Patrik J

Patrik J Silver

Från:
    Schtaaan
    Jo, jag såg såklart den, men den känns mer som ett samlarobjekt än en slit-och-släng-sommarklocka som ska kunna flippas enkelt om några månader. Men går ju att köpa en ny 300t för under 20' - fast då dyker den väl inte upp förrän till hösten … :D

19. hammermountain

hammermountain Brons

Nästa vända 300ts ska vara available i slutet av Juni (om nu deras CS har koll:))

DrDre, Scipio, MaBr och 1 annan gillar detta.
  20. Scipio

Scipio Diamant

Pris på den? 50000 kr?

21. hammermountain

hammermountain Brons

Ahh menade nästa batch av sub 300t’s. Runt 1900 euro vill jag minnas.

DrDre och Scipio gillar detta.
  22. Scipio

Scipio Diamant

Jaha, du menar de olimiterade. Ska hålla koll.

23. Facegravy

Facegravy Tantal

Någon som har koll på vikten på de nya 300?

24. klockAl

klockAl Plast

87F6EA6E-ADD4-4650-A091-41B93BBB49E8. Långburk Dykare

Kanadicken och MaBr gillar detta.
  25. Jeser90

Jeser90 Guld

Bytte band tidigare i veckan! Svart med orange baksida. Gillar kombon :)
    IMG_20200611_131043-01.

JohnMonchard, Leppe, Scipio och 9 andra gillar detta.
  26. Jeser90

Jeser90 Guld

27. Kim Halvorsen

Kim Halvorsen Titan

Från:
    Uddevalla
    Vad har Doxa för historia? Militär koppling?

28. AndersM

Från:
    Hisingen
    I slutet på inlägget du citerat finns en länk till en historik och modellgenomgång. Sen det skrevs 2015 har det kommit en hel del reissues av sub300 m.m. Nån militär koppling tror jag inte det finns.

Kim Halvorsen, Fredriks89 och Angeli gillar detta.
  29. Kim Halvorsen

Kim Halvorsen Titan

Från:
    Uddevalla
    Tack missade länken :)

30. AndersM

Från:
    Hisingen
    Jag kom på att jag läst om en extremt ovanlig Doxa Army. Vet dock inte till vilket lands armé. Framförallt blev Doxas dykare populära i slutet på 60- talet när sportdykning blev populärt. De såldes bl.a i samarbete med olika dykarutrustingsfirmor. I början av 80-talet la de ner verksamheten men startades upp igen 2002.
    IMG_20200614_010410.

DrDre, A.Edfalk, Mankebank och 1 annan gillar detta.
Mollstedt