• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Köp från sajten om du är sugen. Leverans inom nån dag bara :)
Nu blev man lite mer sugen :) Har du koll på om man åker på andra större kostnader vid köpet?
Hur bärs de rent storleks mässigt? Tänkte om man ska köra på den mindre eller den större? Alltså sub 300t eller sub 1500t.
Tack för svar :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Knappt nöjd... :rolleyes::D
PSX_20200710_165811.jpg

PSX_20200710_164645.jpg

Så ska en dykklocka se ut. Härligt retro och tool-känsla hur man än vänder och vrider på den. Plus en dyktabell integrerad i vridringen! Finns det förresten någon officiell förklaring till varför vridringen saknar lumeplopp?
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Så ska en dykklocka se ut. Härligt retro och tool-känsla hur man än vänder och vrider på den. Plus en dyktabell integrerad i vridringen! Finns det förresten någon officiell förklaring till varför vridringen saknar lumeplopp?
Ja det är verkligen essensen av en toolwatch och det är det som tilltalar mig så mycket med dem. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med lumen på vridringen men finns säkert någon här som har koll. Är dessa förresten ISO-certifierade? Det kan de väl inte vara utan lumepluppen?
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det är verkligen essensen av en toolwatch och det är det som tilltalar mig så mycket med dem. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med lumen på vridringen men finns säkert någon här som har koll. Är dessa förresten ISO-certifierade? Det kan de väl inte vara utan lumepluppen?
Nej, ingen ISO 6425 på Doxa sub300, och kanske inte på några andra heller. När det gäller lumepluppen så har jag aldrig sett någon förklaring men de hade inte lumeplupp när de kom -67 och det har man hållt fast vid.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Gav mig på en liten jämförelse med gamla ref.11804-4 aka Shark-Hunter från -63 och några år framåt. Kul att man lyckats så bra med de små detaljerna ändå, fast vridringsinlägget på SUB200 kunde nog i ärlighetens namn fått sig en skopa 60-tal också istället för det moderna safirinlägget, men kan kan inte få allt ;)
Som ni säkert redan vet är det samma klassiska boett som delades med Eberhardt Scafograf och givetvis Speedy/Seamaster med Huguenin Frères & Cie som leverantör (inte ett helt ovanligt grepp på den tiden).
Har tyvärr inte lusläst tråden, någon som sitter på gammalt mysigt vintage? :)
QXuEvOx.jpg

yGWgvZJ.jpg

1Mh3ebv.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Ja det är verkligen essensen av en toolwatch och det är det som tilltalar mig så mycket med dem. Jag vet faktiskt inte hur det ligger till med lumen på vridringen men finns säkert någon här som har koll. Är dessa förresten ISO-certifierade? Det kan de väl inte vara utan lumepluppen?

Nej, ingen ISO 6425 på Doxa sub300, och kanske inte på några andra heller. När det gäller lumepluppen så har jag aldrig sett någon förklaring men de hade inte lumeplupp när de kom -67 och det har man hållt fast vid.

Det är färgad lume i den övre pluppen :) iaf på de nya.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Men va? Det är väl en 50th anniversary du har också? Jag har aldrig märkt att jag har nån lume.

Kollade min Blacklung. Ingen lume alls där. Konstigt.. :bored:
Det stämmer, det är 50th anniversary jag har. Fick lysa på den riktigt länge med UV-lampan och sen ta bilden direkt för den slocknar väldigt fort.

Edit: Gick direkt från solljus in i mörkt utrymme och detta blev resultatet. En med vanligt läge och ett med mörkerläge på mobilen. Den mörka bilden är tagen först och det får knappt att se med blotta ögat att det lyser.
PSX_20200715_172409.jpg

PSX_20200715_172359.jpg


Edit 2: Beskurit bilderna och vänt dem rätt.
 
Senast ändrad:

cjperry

Audemars
2-Faktor
Det stämmer, det är 50th anniversary jag har. Fick lysa på den riktigt länge med UV-lampan och sen ta bilden direkt för den slocknar väldigt fort.

Edit: Gick direkt från solljus in i mörkt utrymme och detta blev resultatet. En med vanligt läge och ett med mörkerläge på mobilen. Den mörka bilden är tagen först och det får knappt att se med blotta ögat att det lyser.
PSX_20200715_172409.jpg

PSX_20200715_172359.jpg


Edit 2: Beskurit bilderna och vänt dem rätt.
Ja starkt lyser den verkligen inte. Vore intressant att se hur den fungerar under ett djupdyk.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja starkt lyser den verkligen inte. Vore intressant att se hur den fungerar under ett djupdyk.
Jag skulle tro att lumen inte hjälper ett duggregn under dyk men den orangea färgen kan nog bidra till bra läsbarhet ändå. Hade varit kul att plaska lite med den för att se. :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Måste kolla med UV imorgon när jag kommer hem. Galet skumt om det är olika på 50th och lika galet skumt om jag missat lumepluppen i flera år. Skönt att detta uppmärksammas:D
Det är ett väldigt märkligt ljus. Ser nästan grått ut. Men när ögonen vant sig vid mörkret är det tydligt, iaf på min.
 

Kanadicken

Panerai
Måste kolla med UV imorgon när jag kommer hem. Galet skumt om det är olika på 50th och lika galet skumt om jag missat lumepluppen i flera år. Skönt att detta uppmärksammas:D

Have to check mine too. I know I read that the 300t has a coloured lume, 1200t/Poseidon 300t had a lume coloured lume (if you know what I mean).
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Gick förbi en butik igår där som hade en Doxa med 40% rabatt.
Tog ingen bild men va en chronograph i racingstuk svart/vit bör vart en quartz aldrig sett innan.
 
Topp