• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

v0n

Patek
2-Faktor
Haha, stämmer bra. Det känns egentligen inte som om det finns något dåligt alternativ. Problemet här var ju att alla var så bra.. :)
Ja, alla är bra så man vet inte riktigt hur man ska tänka :confused:
Med tanke på historien att man började köra orangea tavlor (när alla andra var svarta) för bättre synbarhet under ytan tycker iaf jag är en rätt frän detalj i sig :)
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Tack för länken. En trevlig uppdatering tycker jag. Jag tyckte låset kändes aningen billigt i förhållande till klockan på 300 50th.
Håller med fullständigt. Låset känns alldeles för billigt jämfört med nivån på klocka o länk. Älskar den ändå.
ADFC23A2-A4F6-4BD4-9EEE-C7F27694FD22.jpeg
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Håller med fullständigt. Låset känns alldeles för billigt jämfört med nivån på klocka o länk. Älskar den ändå.
ADFC23A2-A4F6-4BD4-9EEE-C7F27694FD22.jpeg
Jag älskade min pro också. Blir full av självförakt när jag tänker på hur lättvindigt jag flippade den.

Drömmen hade varit om länken var avsmalnande mot ett mera påkostat lås. Men det negativa överskuggas med råge av klockans charm och kvalitet.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag reagerade inte på att låstet var undermåligt. Låstet är stabilt och gör sitt jobb. Vad mer kan man önska sig?
Håller med! Jag har hellre ett pressat plåtlås som tar lite plats men gör sitt jobb än en "milled clasp" som är som en stor stålklump under armen. Dessutom så passar plåtlåset stilen på klockan, speciellt på 50th anniversary som ska vara en reissue på en klocka från 60-talet. :)
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Jag reagerade inte på att låstet var undermåligt. Låstet är stabilt och gör sitt jobb. Vad mer kan man önska sig?
Menade inte att totaldissa låset :)
Men i jämförelse ä med låset på min Tudor BB ETA, som är i ungefär samma prisklass, så känns det billigt.
Claspen på Tudorn är inte ett dugg klumpigt
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Menade inte att totaldissa låset :)
Men i jämförelse ä med låset på min Tudor BB ETA, som är i ungefär samma prisklass, så känns det billigt.
Jag fattar. :) Så snart man börjar jämföra detaljer mellan olika klockor, ser man för- och nackdelar. Ju kraftfullare desto klumpigare. Ju mer perfekta desto tråkigare. Ju rassligare desto mer älskvärda. Tudor har sin historia med Rolex. Doxa har sin. Mig charmar Doxa mer för Doxa upplever jag mer fri och oberoende. Jag hoppas det förblir så. Klarar Doxa att fördubbla priserna som de verkar försöka göra, hamnar de på samma prisnivå som Tudor. Kanske har de då marginal att komma med ett annat lås. Jag hoppas de kommer att ha kvar det de har, om alternativet är klumpigt.
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag reagerade inte på att låstet var undermåligt. Låstet är stabilt och gör sitt jobb. Vad mer kan man önska sig?
Visst gör låset sitt jobb men min upplevelse var att låset inte riktigt nådde upp till samma kvalitet som själva klockan och länken. Den pressade fiskloggan störde mig lite. Bifogar en snodd bild.
Screenshot_20200728-185147.png

Absolut ingen kritik mot klockan och ingen dealbreaker men ändå. Jag hakar lätt upp mig på smådetaljer som jag sen har svårt att släppa.

Håller med! Jag har hellre ett pressat plåtlås som tar lite plats men gör sitt jobb än en "milled clasp" som är som en stor stålklump under armen. Dessutom så passar plåtlåset stilen på klockan, speciellt på 50th anniversary som ska vara en reissue på en klocka från 60-talet. :)
Klockan är i det närmaste en perfekt reissue. Att dom inte gjorde en reissue av den avsmalnande originallänken tycker jag var synd.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar. :) Så snart man börjar jämföra detaljer mellan olika klockor, ser man för- och nackdelar. Ju kraftfullare desto klumpigare. Ju mer perfekta desto tråkigare. Ju rassligare desto mer älskvärda. Tudor har sin historia med Rolex. Doxa har sin. Mig charmar Doxa mer för Doxa upplever jag mer fri och oberoende. Jag hoppas det förblir så. Klarar Doxa att fördubbla priserna som de verkar försöka göra, hamnar de på samma prisnivå som Tudor. Kanske har de då marginal att komma med ett annat lås. Jag hoppas de kommer att ha kvar det de har, om alternativet är klumpigt.
Håller med dig till 100%. Här är för övrigt det nya låset. Jag föredrar det gamla rent estetiskt.
50137558891_5573d8e663_b.jpg
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Håller med dig till 100%. Här är för övrigt det nya låset. Jag föredrar det gamla rent estetiskt.
50137558891_5573d8e663_b.jpg

Det nya låset verkar vara smidigare. Microljustering också, vilket är praktiskt. Men håller med om att det gamla tilltalar mest. Risken blir ju också att det blir lite ”tyngre” i låset.

Skönare när låset inte väger mycket då BoR länken inte smalnar av något. Men vore kul att testa dock. :D
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det nya låset verkar vara smidigare. Microljustering också, vilket är praktiskt. Men håller med om att det gamla tilltalar mest. Risken blir ju också att det blir lite ”tyngre” i låset.

Skönare när låset inte väger mycket då BoR länken inte smalnar av något. Men vore kul att testa dock. :D
Ja, verkar väldigt smidigt att man kan justera on the fly. Ett större lås behöver inte vara en nackdel men det är sällan jag upplever det som en fördel. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det låset är verkligen estetiskt klockrent till modellen :) ska bli intressant att se hur det nya känns på handleden, får lite strapcode vibbar av bilderna att döma men reservar judgment tills man fått testa. Känns onekligen som att det vinner praktiskt-poäng iaf!
Jag tycker att det nya låset ser ut att vara smidigt för att vara den typen av konstruktion, de tenderar att bli väldigt höga och långa annars. Säkerligen väldigt stadigt i alla fall! :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag blir helt sjuk av alla färgkombinationer. Tänk så många varianter som återstår, om man hade en Doxa i varje färg med färgmatchade gummi till. Tänk mattsvart gummi till polerad BoR-länk och svart tavla. Så rått!
Ja, det finns verkligen hur många alternativ som helst. Men det är ju det som är lite kul med Doxa också, finns många glada färger att välja på. (Kommer från han som köpte en svart). Dags att komplettera snart! :D
 
Topp