• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Bara av ren nyfikenhet, varför är inte €2650 rimligt? Tänker när en Sub 300 kostar €2450? Inget speciellt menat, bara nyfiken :)
Jag jämför det istället med SUB 200 som är en mindre variant av samma klocka men utan kronograf och jag ser inte riktigt vad det är som gör att kronografen är nästan tre gånger så dyr. SUB 300 är också överprissatt om man jämför med 300T så den vill jag inte jämföra med. Det enda som är bättre på 300 är ju urverket och det är inte värt 6K extra. 🤔 300T tycker jag däremot är rimligt prissatt för det man får.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag jämför det istället med SUB 200 som är en mindre variant av samma klocka men utan kronograf och jag ser inte riktigt vad det är som gör att kronografen är nästan tre gånger så dyr. SUB 300 är också överprissatt om man jämför med 300T så den vill jag inte jämföra med. Det enda som är bättre på 300 är ju urverket och det är inte värt 6K extra. 🤔 300T tycker jag däremot är rimligt prissatt för det man får.
Då är jag med :) Alltid intressant att se hur andra resonerar kring pris och värde.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Då är jag med :) Alltid intressant att se hur andra resonerar kring pris och värde.
Ja, det är ju högst personligt vad man har för referenser. Jag kan ju säga att jag har väldigt lite erfarenheter av klockor i den här prisklassen så jag har ett ganska smalt urval av klockor att jämföra med. 😊
 
Väldigt icke-charmad av de här nya 200orna får ja säga, känns precis som sagts ganska billiga. Men så är jag inte jätteförtjust i vanliga 200an heller så ganska naturligt:)
Det enda positiva är att om de vill de ha 2700 bagareför dessa så känns ju Tgraphen nästan rimlig med sina 2000 till 😁.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Liten video från Time+Tide Watches på C-graphen.

Det här kan vara den värsta passformen jag har sett på ett par ändlänkar sen Seikos jubilee till SKX. Innan någon säger att det kanske är preview-klockor så är T+T Watches AD för Doxa i Australien och säger att de har klockorna tillgängliga i butik nu. Det är också likadant på alla klockorna i videon, inte bara den orangea som jag har tagit skärmdumpar på.

DoxaChrono1.JPG

DoxaChrono2.JPG

DoxaChrono3.JPG

DoxaChrono4.JPG

DoxaChrono5.JPG


Det ser ju dock inte ut på det viset på renderingarna så frågan är vem som har klantat sig.
DOXA_Press_SUB_200_C_798_10_101_10_1652x1800.jpg



EDIT: Hittade denna från Monochrome watches, är samma på deras exemplar.
Doxa-SUB-200-C-Graph-Chronograph-5.jpg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Liten video från Time+Tide Watches på C-graphen.

Det här kan vara den värsta passformen jag har sett på ett par ändlänkar sen Seikos jubilee till SKX. Innan någon säger att det kanske är preview-klockor så är T+T Watches AD för Doxa i Australien och säger att de har klockorna tillgängliga i butik nu. Det är också likadant på alla klockorna i videon, inte bara den orangea som jag har tagit skärmdumpar på.

DoxaChrono1.JPG

DoxaChrono2.JPG

DoxaChrono3.JPG

DoxaChrono4.JPG

DoxaChrono5.JPG


Det ser ju dock inte ut på det viset på renderingarna så frågan är vem som har klantat sig.
DOXA_Press_SUB_200_C_798_10_101_10_1652x1800.jpg



EDIT: Hittade denna från Monochrome watches, är samma på deras exemplar.
Doxa-SUB-200-C-Graph-Chronograph-5.jpg
I den prisklassen 😬 SKX är ju inte heller ok men den kostar ju inget i jämförelse 😱
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
I den prisklassen 😬 SKX är ju inte heller ok men den kostar ju inget i jämförelse 😱
Nej, den typen av passform på ändlänkarna förväntar man sig inte ens på något som kostar strax runt 2k. Sen vet jag inte riktigt varför man inte kör med solida ändlänkar, mycket märkligt. Är det någon som vet om det är solida ändlänkar på den vanliga SUB 200?
 
Liten video från Time+Tide Watches på C-graphen.

Det här kan vara den värsta passformen jag har sett på ett par ändlänkar sen Seikos jubilee till SKX. Innan någon säger att det kanske är preview-klockor så är T+T Watches AD för Doxa i Australien och säger att de har klockorna tillgängliga i butik nu. Det är också likadant på alla klockorna i videon, inte bara den orangea som jag har tagit skärmdumpar på.

DoxaChrono1.JPG

DoxaChrono2.JPG

DoxaChrono3.JPG

DoxaChrono4.JPG

DoxaChrono5.JPG


Det ser ju dock inte ut på det viset på renderingarna så frågan är vem som har klantat sig.
DOXA_Press_SUB_200_C_798_10_101_10_1652x1800.jpg



EDIT: Hittade denna från Monochrome watches, är samma på deras exemplar.
Doxa-SUB-200-C-Graph-Chronograph-5.jpg
Sh*** alltså det där är inte kosher... Försöker förstå det här släppet överlag men hitills känns det bara som råmjölkning av marknaden imho
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Nej, den typen av passform på ändlänkarna förväntar man sig inte ens på något som kostar strax runt 2k. Sen vet jag inte riktigt varför man inte kör med solida ändlänkar, mycket märkligt. Är det någon som vet om det är solida ändlänkar på den vanliga SUB 200?
@Von
Sh*** alltså det där är inte kosher... Försöker förstå det här släppet överlag men hitills känns det bara som råmjölkning av marknaden imho
Känns mkt så ja 👍🏻 Gäller att smida när järnet är varmt 🤓
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Sh*** alltså det där är inte kosher... Försöker förstå det här släppet överlag men hitills känns det bara som råmjölkning av marknaden imho
Nej, det är verkligen inte ok. Jag förstår det inte heller och jag förstår ännu mindre vem de riktar sig till. Kollar man på de videor och bilder som finns ute nu så är det inget som imponerar. Designen ser sjukt konstig ut, 20mm bandbredd på en 45mm klocka känns underdimensionerat och ärligt talat så ser finishen ut som en Seiko i 5000kr-klassen. Vill verkligen att det ska gå bra för Doxa men detta är extremt svårt att gilla... :bag:
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Nej, det är verkligen inte ok. Jag förstår det inte heller och jag förstår ännu mindre vem de riktar sig till. Kollar man på de videor och bilder som finns ute nu så är det inget som imponerar. Designen ser sjukt konstig ut, 20mm bandbredd på en 45mm klocka känns underdimensionerat och ärligt talat så ser finishen ut som en Seiko i 5000kr-klassen. Vill verkligen att det ska gå bra för Doxa men detta är extremt svårt att gilla... :bag:
Jag känner lite att Doxa skulle behöva anställa en eller några som lever i riktiga världen. Även om jag gillar C-Graphen så finns det så mycket potential i varumärket att man kunnat göra saker tusen gånger bättre. Känns som att dem går längre och längre ifrån vad Doxa var en gång i tiden. C-Graphen är kul för att det är något helt nytt som inte är en "homage" till deras äldre, men verkar som att det blev lite av en flopp, men ska nog vänta med att uttala mig för mycket förrän jag sett en i verkligheten :)
 
@Von

Känns mkt så ja 👍🏻 Gäller att smida när järnet är varmt 🤓
Nej, det är verkligen inte ok. Jag förstår det inte heller och jag förstår ännu mindre vem de riktar sig till. Kollar man på de videor och bilder som finns ute nu så är det inget som imponerar. Designen ser sjukt konstig ut, 20mm bandbredd på en 45mm klocka känns underdimensionerat och ärligt talat så ser finishen ut som en Seiko i 5000kr-klassen. Vill verkligen att det ska gå bra för Doxa men detta är extremt svårt att gilla... :bag:

Precis det här är lite första-försöket från mikromärke känsla. Vilket ju skulle vara ok om så var fallet och den kanske kostade som en vanlig sub 200. Men ja är en sjukt bra fråga vem som plockar in en sådan här vs typ en sub300 för 2k mindre. Eller då jackar upp sig till en Tgraph om man nu är efter en kronograf.
Antar att de vill vinna över typ Mareis nya aquastar. Som jag visserligen inte alls diggar, men faktiskt föredrar före de här...

Håller tummarna att de tar sig i kragen och håller sig till sina styrkor istället för att greppa efter allt. Jag menar om man nu har 300, 300t och Tgraph som helt outstanding grejer kanske man kan va lite nöjd där och försöka förbättra dem istället för att jaga nytt imo
 

v0n

Patek
2-Faktor
Nej, den typen av passform på ändlänkarna förväntar man sig inte ens på något som kostar strax runt 2k. Sen vet jag inte riktigt varför man inte kör med solida ändlänkar, mycket märkligt. Är det någon som vet om det är solida ändlänkar på den vanliga SUB 200?
Japp, solida ändlänkar på 200. Passformen var inget jag tänkte på så det var nog bra. Kan det vara en optisk synvilla, bandhornen är ju ganska kraftigt twistade?
Kikade i arkivet och ser nu att det är en "viss" skillnad...på en klocka som kostar x3 mindre. Aja, kronografer är inte min grej ändå så ska inte uttala mig om resten.
SOXJDgi.jpeg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Nej, det är verkligen inte ok. Jag förstår det inte heller och jag förstår ännu mindre vem de riktar sig till. Kollar man på de videor och bilder som finns ute nu så är det inget som imponerar. Designen ser sjukt konstig ut, 20mm bandbredd på en 45mm klocka känns underdimensionerat och ärligt talat så ser finishen ut som en Seiko i 5000kr-klassen. Vill verkligen att det ska gå bra för Doxa men detta är extremt svårt att gilla... :bag:
App app app! Mkt gnäll på Seiko här nu 😂😂🤣
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Ser ut ungefär som på min gamla Titus Calypsomatic som saknar dykring. Där fladdrar ändlänkarna lite hursomhelst eftersom dykringen inte bromsar dem. Plockar man bort dykringen på Doxorna här så ser det ut som ändlänken skulle ställa sig rakt upp.
 
Topp