• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
ROCK ROCK ROCKAWAY BEACH

IMG_20171112_174527.jpg
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Kan det verkligen...

IMG_1381.JPG
Yes! Efter tre uppdateringar av skräpposten så dök det upp! Också 16:48. Märkligt men skönt!
:)
Aha, konstigt :(
Yes, jag fick också kl 16:48. Egentligen är det bara en länk till shopen för att betala slutlikviden men det är ju skumt att du inte har fått mejlet.
Fasen jag fick upp hoppet om att den faktiskt är på väg nu.. kan det vara så att man får den till veckan?
Kul! Hoppas att de kommer snart. De fyra vill vi ha många bilder på i vinter.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Vafan, SUB300 Sharkhunter Black Lung?! :confused:
69EEF965-31AC-4B9C-9C9B-B5869E821A80.jpeg
Hade hellre sett fler exemplar (från start) av Pro-blacklungen ifall de vill passa på att dra in lite stålar.

Det vore en riktigt solskenshistoria om de har hittat en gammal 1/1 SUB 300 no-t Sharkhunter Blacklung Prototyp och gör en reissue på den också, men just nu känns det lite sell-out med reissues på klockor som aldrig fanns.
 

Maro

Audemars
Hade hellre sett fler exemplar (från start) av Pro-blacklungen ifall de vill passa på att dra in lite stålar.

Det vore en riktigt solskenshistoria om de har hittat en gammal 1/1 SUB 300 no-t Sharkhunter Blacklung Prototyp och gör en reissue på den också, men just nu känns det lite sell-out med reissues på klockor som aldrig fanns.
Ställer mig återigen i åt sidan, kände samma sak när Pro kom men sen släppte jag garden.

Måste tänka lite
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Så länge den inte lanseras som en reissue utan ett nytt samarbete med Aqualung har jag inga problem med att de vill göra pengar på ett klart vinnande koncept. Dock ingen combo som direkt tilltalar mig. Searambler med AL däremot lär bli svår att motstå.
Oavsett om den lanseras som reissue eller ej så lär det ju vara en 1:1 kopia av reissue sharkhuntern fast med AL-logga, tycker att det är lite trist och kortsiktigt tänk.

Om den istället hade lanserats som en ny SUB300 (i samarbete med AL), kanske med platt safirglas och annat typsnitt på tavlan för att bli av med en del av vintage-vibbarna hade jag inte haft några problem med det.
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Oavsett om den lanseras som reissue eller ej så lär det ju vara en 1:1 kopia av reissue sharkhuntern fast med AL-logga, tycker att det är lite trist.
Om den istället hade lanserats som en ny SUB300 (i samarbete med AL), kanske med platt safirglas och annat typsnitt på tavlan för att bli av med en del av vintage-viben hade jag inte haft några problem med det.

Ja, det kan jag hålla med om. Lär inte dröja länge tills hela lineupen får AL-logga. Man kan ju även misstänka 300 "reissue" med transparent AL-logga för att kunna sälja fler AL pro. Lite trist är det ju förstås, typ Seiko/Padi vibes, men efterfrågan som styr antar jag.

Egentligen inget jag bryr mig om speciellt mycket. Är nöjd så länge de släpper några klockor man vill ha då och då. :)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Ja, det kan jag hålla med om. Lär inte dröja länge tills hela lineupen får AL-logga. Man kan ju även misstänka 300 "reissue" med transparent AL-logga för att kunna sälja fler AL pro. Lite trist är det ju förstås, typ Seiko/Padi vibes, men efterfrågan som styr antar jag.

Egentligen inget jag bryr mig om speciellt mycket. Är nöjd så länge de släpper några klockor man vill ha då och då. :)
Jag blir bara lite trött på det kortsiktiga tänket men att de tar chansen och säljer ett par hundra extra klockor helt utan ytterligare utvecklingskostnader är väl ganska förståeligt.

Original reissue-trion kanske blir ännu billigare begagnade i alla fall och det är ju "kul" (om man är köpare), skulle kunna tänka mig både en Sharkhunter och Searambler.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Är de här legit? Kanske inte så dumt ändå i så fall @xBjörne. Från WUS...

IMG_1397.JPG
Aldrig sett! Vet att det ryktas om att ett par stycken av de kända blacklungsen (professional) är vanliga som har fått en liten logga ditmålad i modern tid, svårt att veta! Ur Doxas synvinkel är det ju kanon om det ”dyker” upp aldrig tidigare kända SH/SR med blacklung-logga.

Min konspiratoriska sida tycker att loggan på ramblern ser lite väl krispig ut...

Men om de är legit så är det ju grymt, fler reissues!
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Aldrig sett! Vet att det ryktas om att ett par stycken av de kända blacklungsen (professional) är vanliga som har fått en liten logga ditmålad i modern tid, svårt att veta! Ur Doxas synvinkel är det ju kanon om det ”dyker” upp aldrig tidigare kända SH/SR med blacklung-logga.

Min konspiratoriska sida tycker att loggan på ramblern ser lite väl krispig ut...

Men om de är legit så är det ju grymt, fler reissues!

Känner mig också tveksam eftersom jag aldrig sett tidigare men det lär väl visa sig så fort det blir release. Alltid någon som lyckas gräva upp någon gammal katalogbild eller så.
 

Gentle_Giant

Cartier
Är de här legit? Kanske inte så dumt ändå i så fall @xBjörne. Från WUS...
IMG_1397.JPG
Alltid svårt att avgöra vad som är legit och inte då alla versioner är antingen prototyper eller fejk.. Men de är legit vad jag har förstått det som! Finns några sub300 BL vars logga har målats dit efteråt. Känner till en 300T poseidon divingstar som också skall vara fejkad.. Så visst finns det! Men i de fallen som de är ditmålade i efterhand skall det vara hyfsat enkelt att urskilja då trycken är i finare skick resterande tavla och Index.

Appropå sharkhuntern så hoppas jag verkligen det är en gåva till Jason själv.. Varför inte gå ut med alla varianter innan man släpper den ena? Tråkigt för de som såg chansen att plocka på sig en framtida raritet för att sedan fylla ut marknaden med fler varianter av BL.. Och att den inte är tryckt i vit färg känns ännu mer som ett snesteg..
 

RikNik

Panerai
2-Faktor
Jag har varit ganska anti AquaLung reissue från första början. Trots att BlackLung pro reissue är svinsnygg så tycker jag att loggan hör hemma på vintage och inget annat.
Samarbetet mellan Doxa och AL som verkligen betydde något för 50år sedan, en tid när båda företagen var innovativa och stilbildande, är idag enbart en sätt att med minimal ansträngning fortsätta sälja LE 300 50th anniversary, fast nu med en stämpel på tavlan.
Nu kommer det säkert att mjölkas tills folk ledsnar och klockor ligger osålda. Jag hoppas verkligen att jag har fel.
 

Maro

Audemars
Hur mycket jag än vill att Doxa enbart ska leva på gamla modeller så är det ju ett bolag som måste ha pengar för att gå runt. Det gör man ju tyvärr inte på att inte sälja och hålla nere volymerna. Hade en Doxa kostat 100k så kanske, men nu ligger dom ju i ett mellansegment och måste mjölka.

Jag hade ju älskat att dom hade gravt mycket pengar och kunde fortsätta ha mystik i märket. hade ju varit mysigt om dom släppte ett par tre stycken Sharkhunter och samma med Searamblern.

Det är inte officiellt ännu va? Förstår mig inte på Jasons insta...
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Alltid svårt att avgöra vad som är legit och inte då alla versioner är antingen prototyper eller fejk.. Men de är legit vad jag har förstått det som! Finns några sub300 BL vars logga har målats dit efteråt. Känner till en 300T poseidon divingstar som också skall vara fejkad.. Så visst finns det! Men i de fallen som de är ditmålade i efterhand skall det vara hyfsat enkelt att urskilja då trycken är i finare skick resterande tavla och Index.

Appropå sharkhuntern så hoppas jag verkligen det är en gåva till Jason själv.. Varför inte gå ut med alla varianter innan man släpper den ena? Tråkigt för de som såg chansen att plocka på sig en framtida raritet för att sedan fylla ut marknaden med fler varianter av BL.. Och att den inte är tryckt i vit färg känns ännu mer som ett snesteg..

Är loggan gul/svart är det katastrof, är den svart/vit är det ok i min bok så länge de gamla klockorna är legit.

Jag har varit ganska anti AquaLung reissue från första början. Trots att BlackLung pro reissue är svinsnygg så tycker jag att loggan hör hemma på vintage och inget annat.
Samarbetet mellan Doxa och AL som verkligen betydde något för 50år sedan, en tid när båda företagen var innovativa och stilbildande, är idag enbart en sätt att med minimal ansträngning fortsätta sälja LE 300 50th anniversary, fast nu med en stämpel på tavlan.
Nu kommer det säkert att mjölkas tills folk ledsnar och klockor ligger osålda. Jag hoppas verkligen att jag har fel.

Jag tycker att Professional Black Lung reissuen är 100 % men om de trycker dit samma logga på allt möjligt avtar charmen lite tyvärr precis som du säger...

Hur mycket jag än vill att Doxa enbart ska leva på gamla modeller så är det ju ett bolag som måste ha pengar för att gå runt. Det gör man ju tyvärr inte på att inte sälja och hålla nere volymerna. Hade en Doxa kostat 100k så kanske, men nu ligger dom ju i ett mellansegment och måste mjölka.

Jag hade ju älskat att dom hade gravt mycket pengar och kunde fortsätta ha mystik i märket. hade ju varit mysigt om dom släppte ett par tre stycken Sharkhunter och samma med Searamblern.

Det är inte officiellt ännu va? Förstår mig inte på Jasons insta...

Nej inget officiellt, bara bilden ovan på Jasons insta-story men inget undgår mina falkögon vad gäller potentiella Doxa-leaks :D

Vem är det som sitter på dom där förresten?

Lab-guy på wus postade bilden men jag vet inte om det är hans.
 
Topp