• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Helvetia-tråden

andheg

Rolex
2-Faktor
Det finns många officiella trådar och här kommer en till. Detta är om en ett märke som under senare år inte levt i rampljuset trots att dom har haft en stor betydelse för klockindustrin.



Lite historia om Helvetia Watch Company



Historien om Helvetia klockan går långt tillbaka till 1848, då en viss Louis Brands etablerat ett försäljningskontor för tillverkning av klockor. 1880 Louis och hans bror César startat att producera egna klockor via sitt försäljningsvarumärke La Generale Watch Co (General Watch Company). Ett tydligt namn för sin produkt krävdes och de två bröderna valde mellan ett antal namn för sina klockor, Patria, Jura, Celtic och Helvetia. Helvetia, är den kvinnliga personifikation av den schweiziska nationen, kopplat med arvet till Schweiziska klockhistorien. De klockor som produceras av bröderna höll väldigt hög kvalitet urverken var väldigt exakta för tiden klockorna uppmättes till en korrekthet till häpnadsväckande 30 sekunder per dag. Fyra år senare producerade General Watch mer än 100.000 klockor per år och blev den största producenten av klockor i Schweiz. De bildade samarbeten med andra tillverkare, främst Audemars Piguet och producerade mycket önskvärda klockor såsom minute repeatar 1892. Detta var långt före sin tid med tanke på att armbandsuren blev riktigt populära först under första världskriget.


Fram till 1894 hade General Watch Company utvecklat en ny typ av urverk med den revolutionära idén med att ha delar som var utbytbara. Detta medförde minskade tillverkningskostnader, gjorde tillverkningen av klockor effektivare och också reparationer enklare. Det behövdes ett enkelt namn för den nya produkten och det var bolagets bankir Henri Rieckel som kom med enkla och ganska eleganta namnet Omega. Omega som varumärke var en enorm framgång och 1903 beslutades att Omega skulle delas från General Watch Company som ett självständigt företag, General Watch Company fokuserade sin verksamhet på tillverkning av cylinderklockor under olika handelsnamn, bla Helvetia.


Under depressionen i början av 1930-talet var den schweiziska klockindustrin i kaos. Det fanns en betydande risk för att många av klocktillverkarna och underleverantörer skulle möta en konkurs. För att förhindra detta bildade den schweiziska regeringen och de schweiziska bankerna Allgemeine Schweizerische Uhrenindustrie AG (ASUAG) som ett medel för att möjliggöra klock-tillverkare att samla resurser och därmed skydda branschen mot uppsägningar. ASUAG bestod huvudsakligen av två ben, en del av rörelsen var tillverkning av reservdelar och en del av komplett urverks-produktion under firmanamn GWC (General Watch Company) Ltd. Helvetia Naval fickur för Blogetia var en av varumärken som gjorts av detta nya sammanslagna företaget. Vid den tidpunkten gjorde GWC Ltd högkvalitativa klockor för både den inhemska och den militära marknaden. Under tidigt 1930-tal när det började rustas för krig påskyndades utvecklingen av ur i ett rasande tempo. Den tyska militären beställde tex högkvalitativa klockor från Swiss. Klockhusen utvecklade konstruktionsegenskaper såsom den då nya (1934) Incabloc och chock proof. Andra länder följde, trots att Storbritannien till exempel tenderade att köpa jämförbara klockor men en lägre specifikation som saknade både Incabloc och chockproofing. Helvetia klockorna fann sin väg in i de väpnade styrkorna, både den tyska och västallierade armen. Helvetias militära fickur och armbandsur finns ganska lättillgängliga för kaffepengar (som välkänd/känd forumprofil brukar uttrycka det).


Efter andra världskriget, fortsatte GWC Ltd att göra högkvalitativa klockor under namnet Helvetia. 1968 köptes Helvetia-rörelsen fabrik i Reconvillier av SGT (Societe des Garde-Temps SA) men fabriken i Bienne förblev orörd. På 1970-talet när den stora kvarts-krisen kom som hade en stor negativ inverkan på tillverkning av schweiziska mekaniska klockor och Helvetia inget undantag. Dom är väl en få som inte gjort ett rejält försök att återta någon position utan känns som deras satsning är spretig och defensiv samt att dom har en så vansinnigt värdelös hemsida (ni får söka själva då jag inte vill ge dom PC).


Man har ju köpt många klockor genom åren men inte fått så många. En dag när jag frågade pappa om han inte hade någon gammal samling plockade han bla fram min farfars gamla som han bar under många år. Insåg väl snabbt att den inte hade ett stort ekonomiskt värde men affektionsvärdet gjorde att jag fullservade den och blev väldigt nöjd med resultatet. Sedan dess har jag köpt en del och det finns en del fina därute. Mycket prisvärda klockor måste jag säga. Skulle vilja ha en skön dykare som blir mitt nästa mål från just detta märke.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Fyll gärna på.


Henrik


Källa: penroseantiques
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Man lär sig nya saker hela tiden, tack för fint reportage.
Nytt märke att hålla ögonen efter!
Tänkte klippa in någon bild från google men såg att "samtliga" svala Helveticor kom från
klocksnack så det borde finnas några sköningar här.......
/j
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
h2.jpg


h1.jpg


Min Helvetia.
En automater från ca 1970 med ett helvetia cal.861 ett eta baserat automatiskt verk med 25j nyservar av mig och boett nyslipad/polerad av @McGyver med en rem beställt av @Anders W jag har även bytt ut plexit till ett nytt.
Tackar både McGyver och Anders W för deras professionella jobb för att hjälpa mig att få denna i det skicka jag ville ha den.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skönt att denna tråd håller sig flytande. Verkar dock vara ett lite ovanligare märke eller så är det ingen som vill posta helt enkelt
 

Jetzet

Breitling
En Helvetia Ro 350E damp ner i brevlådan idag.

Var rejält geggig men efter lite rengöring, batteribyte och ett armband på så tycker jag den blomma ut rejält?

Lite extra kul att det är en electronic också, klingar skönt när man lyssnar på den.

Före:
image.jpeg
image.jpeg

Efter:
image.jpeg
 

frs

Breitling
Tja! ny här på forumet och är rätt ny inom klockor, mycket bra information på det här forumet och det verkar vara många trevliga diskussioner!
Tänkte snabbt visa upp min Helvetia, jag har ingen större information om den alls, har fått den av morfar som fick den från sin släkting, om det är någon som känner igen uret så hojta gärna för är sugen att veta vad det är för modell med mera =).
EBjdm6j
UvYl9vi
lnH4NlP
Ohq2TFx
 

Bilagor

  • fickur.jpg
    fickur.jpg
    253.1 KB · Visningar: 119
  • IMG_4738.JPG
    IMG_4738.JPG
    158.7 KB · Visningar: 98
  • IMG_4741.JPG
    IMG_4741.JPG
    184.4 KB · Visningar: 103
  • IMG_4742.JPG
    IMG_4742.JPG
    211.1 KB · Visningar: 103
Topp