• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella MALM tråden

Oxygenic

Omega
2-Faktor
20190927_130255-01.jpeg
Hittade ingen sådan här tråd tidigare, bara omnämnande i den gigantiska Mikromärkes-tråden. Tycker detta svenska Mikrobrand förtjänar sin egen tråd, särskilt som de nu börjat med lite mer rejäla doningar (de började med - och säljer fortfarande - quartzare med stenurtavlor) och kommer lansera fler modeller framöver.

https://se.malmwatches.com/pages/om-oss

Mr Malm (@Marmal) presenterade själv sina planer här; https://klocksnack.se/threads/presentation-av-nytt-klockmärke-malm-watches.91814/ så spana in vad han säger där, det var dock före pilotklockorna gjorde entré, så denna tråd får bli deras hem!



De har tagit fram ett antal limiterade modeller av Dalton, en kronograf med ett Seiko VK63 mecaquartz-verk (quartz för vanliga tiden, mekaniskt för kronografen). Flertalet har endast gått att köpa av personal vid svenska flygflottiljer, men de har även en modell för allmänheten som inte kräver att du är flygare själv. De jobbar även på att få ut en helt ny modell, Catalina, i brons som ser riktigt trevlig ut!

Har du en Malm? Visa upp den här! :)
 
Senast ändrad:

Oxygenic

Omega
2-Faktor
Jag kan börja med min egna - nummer 39 av 70, DALTON BLUE CHRONOGRAPH 41 LTD. EDITION. Fick den idag, och gillar den skarpt så här långt!
Sitter skönt på handen, lite lättare än jag hade trott, men känns ändå riktigt gedigen i kvaliteten. Vridringen är ingen vridring, utan fast, något jag inte riktigt var med på då jag är van vid dykare och mer eller mindre tog förgivet att den skulle vara vridbar. Klockan har många fina detaljer, se på ränderna vid kronografens stora sekundvisare och det lilla jasplanet i bakkant på den visaren. Tre kronor på kronan, snygga detaljer på tryckknapparna och även formen på dem är annorlunda (inspirerade av flygplansdetaljer, i detta fall luftintagen). Snyggt med gula index-siffror mot den mörkblå urtavlan, men lumen är ganska svag, i alla fall mot vad jag är van vid från dykare.

Material: Rostfritt stål, 316L
Urtavla: Mörkblå
Boett: 41 mm
Urverk: Seiko VK63 mecaquartz
Glas: Safirglas
Vattenresistens: 10 atm / 100 meter
Batteri: 3 år
Garanti: 5 år
Länk: Rostfritt stål 316L, satinborstade kantlänkar med polerad mittenlänk
20190927_130204.jpg
20190927_130056.jpg
20190927_130314.jpg
20190927_130421.jpg
20190927_135127.jpg
20190927_130444.jpg

20190927_135656.jpg
20190927_125542.jpg
 
Senast ändrad:

nemour

Omega
Najs!! Jag har också beställt men har inte fått min ännu :arghh:. På bilderna ser det ju lovande ut, men hur känns länken?! Spännet OK osv?
 

Oxygenic

Omega
2-Faktor
Najs!! Jag har också beställt men har inte fått min ännu :arghh:. På bilderna ser det ju lovande ut, men hur känns länken?! Spännet OK osv?

Håll ut! De skeppar ut denna vecka, så du borde ha den snart! Länken känns helt okej, inte helt förtjust i spännet då jag föredrar spännen där man har mikroadjustment möjligheter - men den verkar hålla ihop fint. Har klappat händerna lite, hoppat och testat för att se om den håller sig stängd, och det gör den. Länken har mittenraden blankpolerad och de yttre raderna borstade. Lite svagt rassel, men ändå god kvalitet får jag nog säga. Överlag är finishen på min Dalton riktigt god! Tror du kommer bli nöjd du med! (Jag är sjukt petig själv ;) )
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ser väldigt bra ut :) MALM är väl representerade här på KS, hoppas att de delar med sig lite skoj uppdateringar och dyl. här i tråden sen.

EDIT: Ping @Marmal ... tror att du kommer ha en stadig fanclub här inne, hoppas på mycket skoj framöver.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Var hittar ni numret?

Kastar väl in bilder på min med, tredje postningen av samma bilder:

P9270082.JPG
P9270083.JPG
P9270084.JPG
P9270086.JPG
P9270087.JPG


Jag håller med tidigare skribent om att det enda jag egentligen tycker kunde förbättras är länken. Den är jättebra för vad den är, men hade de skickat med en eller ett par halvlänkar hade det varit lättare hitta exakt rätt storlek. Mikroinställning hade varit ännu gosigare men det är väl svårt med denna typ av spänne som trots allt är rätt snyggt.

(det är nu jag hoppas att det inte är så att halvlänkar finns och att jag har missat det).
 

Bilagor

  • P9270080.JPG
    P9270080.JPG
    167.3 KB · Visningar: 60
  • P9270081.JPG
    P9270081.JPG
    173.6 KB · Visningar: 52

Oxygenic

Omega
2-Faktor
Man kan aldrig få nog av bilder på fina klockor ;)

Ser ut som du har nummer 23 eller 28 (det börjar med 39.0XX, där XX är nummer på klockan). 39 i början är såklart... *Trumvirvel* Jas 39 Gripen!

Var hittar ni numret?

Kastar väl in bilder på min med, tredje postningen av samma bilder:

P9270082.JPG
P9270083.JPG
P9270084.JPG
P9270086.JPG
P9270087.JPG


Jag håller med tidigare skribent om att det enda jag egentligen tycker kunde förbättras är länken. Den är jättebra för vad den är, men hade de skickat med en eller ett par halvlänkar hade det varit lättare hitta exakt rätt storlek. Mikroinställning hade varit ännu gosigare men det är väl svårt med denna typ av spänne som trots allt är rätt snyggt.

(det är nu jag hoppas att det inte är så att halvlänkar finns och att jag har missat det).
 

Oxygenic

Omega
2-Faktor
Screenshot 2019-10-25 at 14.49.44.png
Nu kommer en ny variant på Catalina (deras bronsklocka); Catalina i stål på länk eller läder. Även denna drivs av ett Seiko VK64 mecaquartz-verk som i Dalton-uren. Datum sitter klockan 6 på denna (mellan 4 och 5 på Dalton), mycket mer balanserat tycker jag! Skulle vilja se en Malm-klocka som är helautomatare, jag gillar verkligen min blå Malm Dalton, men det känns lite synd att sekundvisaren hackar på med det där typiska kvartstickandet... Aja, fin är den iaf! Är det någon här som tänker slå till på en Catalina?

Edit: slänger med en bild på brons-Catalinan också. Den skulle man gärna känna lite på. Lite patina på den och det kan bli riktigt snyggt.
Screenshot 2019-10-25 at 14.57.23.png
 
Senast ändrad:

Nilzén

Cartier
Tingat en stålkatalina. Svag för reliefbezel. Tycker quartz funkar fint inen toolwatch. Föredras dessutom ofta av dem som verkligen behöver sin klocka som "tool". Litet minus för att bezelen bara roterar åt ett håll. Bra på en dykare, tveksamt på en flygare. Allt i allt en mkt snygg klocka. Bronsvarianten känns för mkt Oris Carl Brashear hommage.

Då denna modell bara har subdials för minuter och timmar slipper du quartztickande med. Den stora sekundvisaren är flytande.
 
Senast ändrad:

Oxygenic

Omega
2-Faktor
@Nilzén Hmmm tror du det? Trodde den stora sekundvisaren bara var för tidtagning som på min Dalton Blue, har VK64 verkligen stöd för flytande visare? Som jag förstått det är vanliga tidvisningen quarts med tickande sekunder medans tidtagningen är mekanisk med flytande visare?
Grattis till tingningen, jag är rejält sugen men jag kan inte motivera kostnaden just nu... :(
 
Senast ändrad:

Nilzén

Cartier
@Oxygenic ja, grejen är ju att det inte finns nån liten sekundvisare i detta utförande med två istället för tre subdials. De är ju dessutom tydligt uppmärkta "timmar" och "minuter". Tycker valet av verk är perfekt. För ett mekaniskt kronografverk hade man, för att ha en rimlig prisbild, fått kika på ett manuellt kinaverk som Seagull möjligtvis, med mycket sämre exakthet som följd.
 
Senast ändrad:

Oxygenic

Omega
2-Faktor
@Oxygenic ja, grejen är ju att det inte finns nån liten sekundvisare i detta utförande med två istället för tre subdials. De är ju dessutom tydligt uppmärkta "timmar" och "minuter". Tycker valet av verk är perfekt . För ett mekaniskt kronografverk hade man, för att ha en rimlig prisbild, fått kika på ett manuellt kinaverk som Seagull möjligtvis, med mycket sämre exakthet som följd.
Haha ja det löser ju onekligen problemet ;) Tycker väl med tanke på ordinariepriserna de har (när man inte förköper) 6.890 kr (Dalton) / 6.590 kr (Catalina) borde man kunna få in en ETA 7750. Du kan ju till exempel köpa Victorinox kronograf med det urverket för 6.795. De skulle kunna ta lite mer betalt för en automatare tycker jag, 8000?
 

Nilzén

Cartier
Jag förstår din poäng @Oxygenic, men kan själv känna att rtt pålitligt quartz passar på en klocka i det här segmentet. Kommit i en fas där jag mer och mer accepterat bra quartz. Skönt att slippa kronografservice med.
 
Senast ändrad:

Nilzén

Cartier
@blackcoffee: Har du prövat att montera av länken? Beställde min Catalina med länk eftersom det är lättare att hitta bra band än länkar AM. Hur är ändlänkarna? Är det ett helvete att montera av och på, eller bara ett elände?
 

nemour

Omega
Nu har det gått ett litet tag sedan Dalton blue chronograph landade. Klockan har växt på mig från att i början vara sparsamt använd och nu är det den jag kör med mest med. En riktigt trevlig vardagsklocka, inte för klumpig men ändå en gedigen tyngd vilket jag gillar. Allting känns ordentligt och välgjort som förväntat i denna prisklassen. Det bästa är dock passformen. Jag har 17,5 cm handled och länken böjer sig bra från luggarna. Det både ser och känns väldigt balanserat och trevligt ut. Jag var innan lite orolig för spännet men det håller ihop bra och har inte varit några problem.
Som andra varit inne på är den mörkblå tavlan riktigt mörk, nästan svart. Inte mig emot, men hade förväntat mig en lite blåare färg. Siffror och visare skulle kunna lysa lite starkare i mörker. Datumet hade kunnat vara med mörk bakgrund ton i ton eller svart med vita siffror.
74809475_2464495010475354_75879586650390528_n.jpg
75412092_463430297632310_2993396140054937600_n.jpg
76267795_912989572433536_8570353496795119616_n.jpg
 

F32

Panerai
2-Faktor
En kollega bokade en Catalina, kul. Har dock en fundering på namnet. NTH har en Catalina också, är det något samarbete eller har två mindre märken råkat ta samma namn bara?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
En kollega bokade en Catalina, kul. Har dock en fundering på namnet. NTH har en Catalina också, är det något samarbete eller har två mindre märken råkat ta samma namn bara?

Namnet Catalina är ju utanför klockvärlden förknippat med minst två ting. Det ena är en ö utanför Kaliforniens kust, och det andra är en flygplansmodell. Flygplanet kan ses här:

https://www.flygvapenmuseum.se/saml...nkoping/tp-47--consolidated-catalina-canso-a/

Jag vet inte varitfrån NTH fått sitt namn, men Malm skriver tydligt att deras namninspiration kommer från det svenska Catalina-plan som sköts ned av Sovjetunionen när den letade efter den DC-3:a som tidigare skjutits ned av samma nation. Hela denna historia, inklusive vraket av DC-3:an, är en central del av utställningarna på Flygvapemuseum i Linköping. Linköping är den stad där Malm har sitt högkvarter.

Om man är i närheten av Östergötland är en omväg till Flygvapenmuseum än stark rekommendation. Bra museum som visar en viktig del av sveriges moderna historia. Ofta intressanta tillfälliga utställningar också.
 

F32

Panerai
2-Faktor
Namnet Catalina är ju utanför klockvärlden förknippat med minst två ting. Det ena är en ö utanför Kaliforniens kust, och det andra är en flygplansmodell. Flygplanet kan ses här:

https://www.flygvapenmuseum.se/saml...nkoping/tp-47--consolidated-catalina-canso-a/

Jag vet inte varitfrån NTH fått sitt namn, men Malm skriver tydligt att deras namninspiration kommer från det svenska Catalina-plan som sköts ned av Sovjetunionen när den letade efter den DC-3:a som tidigare skjutits ned av samma nation. Hela denna historia, inklusive vraket av DC-3:an, är en central del av utställningarna på Flygvapemuseum i Linköping. Linköping är den stad där Malm har sitt högkvarter.

Om man är i närheten av Östergötland är en omväg till Flygvapenmuseum än stark rekommendation. Bra museum som visar en viktig del av sveriges moderna historia. Ofta intressanta tillfälliga utställningar också.
NTH och Urban gentry channel som de gjorde samarbetet tog också inspiration från flygplanstypen vill jag minnas. Kombon av flyg och vatten.

Jag får åka förbi flygplansmuseet. Har ju sett Flygplanet som är uppställt vid E4:an några gånger :).
 
Topp