• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den officiella Radiokontroll RC tråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Då jag inte lyckats hitta någon ren Radio-Control/Radiosynk tråd så tycker jag det kan vara dags för en...
Då informationen är ganska bred tänkte jag länka till https://en.wikipedia.org/wiki/Radio_clock så kan den som är intresserad läsa
En av de första, om inte DEN första tillverkaren med att sätta radiokontroll i ett armbandsur var Tyska Junghans, något dom fortfarande är kända för.
Japanerna är inte sämre dom, och jag tror man får sätta Casio som största aktör även om både Citizen och Seiko är med i matchen.
Att kunna ha en riktigt punktlig klocka är givetvis roligt om man har lite OCD, vilket jag vet att jag inte är ensam om ;) Men det finns flera fördelar än just punktligheten. Kalender som sköter sig själv, uppdatering i olika tidszoner. Ett av problemen om man jämför med GPS klockor är att radiovågorna kan vara svåra att nå på olika platser. Nu för tiden finns det appar som kan simulera radiotornen, lika smidigt som Bluetooth så man behöver inte vara lika reserverad längre.
Kom med tips, inspiration, kunskap och glada tillrop och bilder.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Som trådstartare får jag väl börja med ett par av de som ligger på fönsterbrädan och synkar (och i vissa fall solar).
Citizen Kronograf AS4020-44B Eco-drive. Lite retro flygar look med kronograf, alarm och kalkylator.
IMG_0057.JPG

Junghans Max Bill MEGA. Enkelt att byta tidszon och kalender, enklast möjliga funktion och även denna i retro design.
IMG_0969.jpg

Casio G-Shock GMW-B500D-1. Även Bluetooth synkning och en massa kul funktioner.
IMG_1307.jpg

Av dessa tre är det bara Junghans som är lite opålitlig i den automatiska synkningen i Sthlm, men då kalendern fungerar även utan synk så behöver man aldrig oroa sig att den ska gå allt för fel ;)
 

Leiflicious

Cartier
Min g shock synkar utan problem på landstället i Värmland men i Stockholm är det snudd på omöjligt. Bor på åttonde våningen och lägger snällt klockan i fönstret mot söder men ingenting händer. När jag surnade och spände fast den på balkongen över natten gick det däremot bättre. Riktigt störigt att det ska vara så opålitligt. Nåt knas med fönstren?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Min g shock synkar utan problem på landstället i Värmland men i Stockholm är det snudd på omöjligt. Bor på åttonde våningen och lägger snällt klockan i fönstret mot söder men ingenting händer. När jag surnade och spände fast den på balkongen över natten gick det däremot bättre. Riktigt störigt att det ska vara så opålitligt. Nåt knas med fönstren?
Dom "lyssnar" ju på signalen, så det är väl inte helt omöjligt... Ladda hem Junghans app, den är gratis
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag hittade denna lite annorlunda RC-klocka. Made in Germany med lite Glashutte vibbar med typsnittet.
41MVv4HNfxL._UY445_.jpg

39mm Ø 10mm hög. Nu är det ju en del "kladd" på tavlan som inte gör den mer stilren utan datumfönster, men lösningen med att trycka på kronan och se sekundvisaren bli en "pointer date" är ju lite kul. Helt klart något fler borde kunna ta efter :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Citizen gör gärna klockor för par. Couples watches. Utöver det har dom ett riktigt brett utbud RC för damer i xC serien. Cross Sea kallar dom de rese vänliga damklockorna. Eco-drive parad med radiokontroll kräver ju extremt lite av bäraren :)
eag74-2941pair-1.jpg

Här ett par ur Exeed-linjen som är sjukt prisvärda. Herrklockan är 36,7mm Ø x 8mm och båda är i Duratectbehandlat stål och med äkta alligatorband. Dam modellen är 26,5mm Ø x 7,5mm
 
Senast ändrad:

moggelito

Rolex
2-Faktor
En fördel som RC har över GPS är att det går att göra både tunna och små boetter, och som rese/semesterklocka är det ju oslagbart :)
Den här klockan var jag faktiskt owg med under några år och den har varit med om en hel del och varit på en massa platser. Det syns också :)
Nackdelen med RC är ju dock att den inte synkar direkt då.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När vi var i Tokyo testades det ett antal klockor, även av frun ;) Givetvis glatt påhejad av mig. Det slutade dock med en "vanlig" Eco-drive för henne, men jag tyckte denna var lite rolig.
es9434-53x_5_2.jpg

.Citizen xC med små detaljer...
es9434-53x_5.jpg

Både urtavla och glas är i safirglas. Citizen har lagt ett litet hjärta vid tidzonen GMT+9 vilket är Japan. Man har även lysmassa i bakänden av sekundvisaren som annars symboliserar just en Radiomotagare med disk :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den här klockan var jag faktiskt owg med under några år och den har varit med om en hel del och varit på en massa platser. Det syns också :)
Nackdelen med RC är ju dock att den inte synkar direkt då.
Nu när man kan synka själv med app när den missar automatisk tycker jag problemet är minimalt. Lite som att synka mot vanlig Blåtand :)
Jag kan även tipsa om gratisappen ifrån Junghans om man inte vill köpa Clock wave
 

Hans B 1955

Rolex
2-Faktor
47DDD9BB-4C28-4382-A3EF-69B97A295EDE.jpeg
7724B3FB-6D56-44E2-A4F8-D52F8F939E44.jpeg
9D4FDD95-B793-4AD3-B99A-682B948A9F48.jpeg
Kul tråd! Även jag har med tiden (?) lärt mig uppskatta exakt tid (har också en släng av OCD). Först imponerades jag av Seikos o Citizens fantastiska quartzverk, men radio-, GPS- eller Bluetooth-synk via telefon är ju ännu coolare.
Idag har jag på mig min GShock GWG-1000 och den har dokumenterat att den synkat i natt runt kl 3 (vilket den ofta gör). Där jag bor (norra Västmanland) är den automatiska synkroniseringen på natten lite osäker, varierar med (tror jag) vädret. Jag har dock hittat en plats i huset där det oftast fungerar och det är inte i ett fönster (märkligt).
 

Urtyp

Audemars
Min g shock synkar utan problem på landstället i Värmland men i Stockholm är det snudd på omöjligt. Bor på åttonde våningen och lägger snällt klockan i fönstret mot söder men ingenting händer. När jag surnade och spände fast den på balkongen över natten gick det däremot bättre. Riktigt störigt att det ska vara så opålitligt. Nåt knas med fönstren?
Balkongen fungerar förmodligen som någon typ av antennförstärkare. Prova spänna fast klockan i något annat av metall? :)
 

Urtyp

Audemars
Citizen gör gärna klockor för par. Couples watches. Utöver det har dom ett riktigt brett utbud för damer i XC serien. Cross Sea kallar dom de rese vänliga damklockorna. Eco-drive parad med radiokontroll kräver ju extremt lite av bäraren :)
eag74-2941pair-1.jpg

Här ett par ur Exeed-linjen som är sjukt prisvärda. Herrklockan är 36,7mm Ø x 8mm och båda är i Duratectbehandlat stål och med äkta alligatorband. Dam modellen är 26,5mm Ø x 7,5mm
Är detta Japan-only?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är detta Japan-only?
Ja, Exceed är JDM. Men går förstås att beställa. Jag har för mig herrmodellen listar straxt under 7K men går att hitta för under 5K
EAG74-2941 i Stål och EAG74-2942 i Guld-Dutatect
i-img600x600-1537669874wadqrh231420.jpg

Vill man ha en underhållsfri kontorsklocka lär den ligga bra till :)
*dessutom i klassiska modesta mått
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Jag kan känna lite samma sak, men jag har ju i alla fall en dyrcasio i samlingen :p
0E723820-20E2-425F-A505-8E300778076E.jpeg
Den där är riktigt jäkla grym. G-graal.
Jag är bara inte riktigt där i min galenskap att jag ens funderat på de pengarna för en G. För visst är det en GMW-B5000TB?

Fast det är nog bara en tidsfråga.
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
När vi var i Tokyo testades det ett antal klockor, även av frun ;) Givetvis glatt påhejad av mig. Det slutade dock med en "vanlig" Eco-drive för henne, men jag tyckte denna var lite rolig.
es9434-53x_5_2.jpg

.Citizen xC med små detaljer...
es9434-53x_5.jpg

Både urtavla och glas är i safirglas. Citizen har lagt ett litet hjärta vid tidzonen GMT+9 vilket är Japan. Man har även lysmassa i bakänden av sekundvisaren som annars symboliserar just en Radiomotagare med disk :)
Verkligen mycket roliga detaljer på den xC-klockan. Det lilla hjärtat var ju hur fränt som helst.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Verkligen mycket roliga detaljer på den xC-klockan. Det lilla hjärtat var ju hur fränt som helst.
Ja visst är det. Jag tycker det är kul att Citizen verkligen inte diskriminerar tjejer :). Förutom att dom har rejält med modeller att välja mellan finns det dammodeller i samtliga linjer, och några rena damlinjer. Chronomaster, Exceed, och dessutom tekniska med RC, eco-drive, HAQ :cigar:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Den där är riktigt jäkla grym. G-graal.
Jag är bara inte riktigt där i min galenskap att jag ens tänkt funderat på de pengarna för en G. För visst är det en GMW-B5000TB?

Fast det är nog bara en tidsfråga.
Haha, det är egentligen inte jag heller ;) Jag har en riktigt gammal härjad gw-m5610 och en lite nyare. Jag skaffade den helsvarta med neg-display och Blåtand när den kom (gw-b5600) och jag gav yngsta sonen den gw-5000 jag hade. Jag var visserligen tidig även på stålisen (som inte finns kvar i min ägo), men jag tänkte mer att jag ville ha en riktig G. The one, liksom :D Nu är samlingen komplett, 3 modeller räcker bra :cigar:
Du kanske redan läst https://klocksnack.se/threads/casio-gmw-b5000tb-1-titanium-square-första-reflektioner.123435/
 
Senast ändrad:

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Haha, det är egentligen inte jag heller ;) Jag har en riktigt gammal härjad bw-m5610 och en lite nyare. Jag skaffade den helsvarta med neg-display och Blåtand när den kom (gw-b5600) och jag gav yngsta sonen den gw-5000 jag hade. Jag var visserligen tidig även på stålisen (som inte finns kvar i min ägo), men jag tänkte mer att jag ville ha en riktig G. The one, liksom :D Nu är samlingen komplett, 3 modeller räcker bra :cigar:
Du kanske redan läst https://klocksnack.se/threads/casio-gmw-b5000tb-1-titanium-square-första-reflektioner.123435/
Jo den har jag givetvis läst.
Mindes bara inte att det var din.

Som sagt bara en tidsfråga. Har väl en Oceanus och en Longines VHP kvar innan det är dags.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Citizen Attesa AT9095-68E. Limiterad hyllningsmodell till det Japanska rugbylandslaget som går under namnet "Brave Blossoms"
6a0ff9ffffe71b586f28a13934aa437b.jpg

Japanerna är duktiga på att klämma fram premiumkvarts. Titan och guld med Duratect. Denna modell har en liten dual time tavla där man också har larm.
Det är förutom RC med perpetuell kalender och enkel tidzonsförflyttning en funktion jag gillar på en reseklocka :)
backcover.jpg

När Citizen skriver "Base Titanium" eller "St Steel Base" betyder det att det finns en ytbehandling. Oftast deras Duratect
 
Topp