Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har alltid gillat stämgaffelur. Hittills har det blivit två stycken. En Bulova Accutron från -69 och en Omega från året efter. Lyssnar man så låter det som stämgafflarna svänger med olika frekvenser i de två. Vore kul att se andra medlemmars stämgafflar.![]()
Mycket snygga!
Snygg klocka men armen ser ut att behöva vaxning o spray tan innan nästa bildHär är numero tres, från 71 - men armbandet är förskräckligt, ska leta upp ett likadant som Articreef har på sin
Den här modellen har jag inte sett tidigare. Har du nån info om den?
Här finns mycket att berätta. Istället för att rabla själv så länkar jag till en av många skriverier i ämnet.Den här modellen har jag inte sett tidigare. Har du nån info om den?
Min man tyckte det var viktigare att jag tog bort mustaschen först.....Snygg klocka men armen ser ut att behöva vaxning o spray tan innan nästa bild![]()
Oj, ursäkta.Min man tyckte det var viktigare att jag tog bort mustaschen först.....
Med vänlig hälsning
Eva L
Mycket intressant!Här finns mycket att berätta. Istället för att rabla själv så länkar jag till en av många skriverier i ämnet.
https://www.hodinkee.com/articles/b...cia-for-pilots-of-the-fastest-plane-ever-made
Ja, det var ju en teknisk lösning i de elektriska klockornas begynnelse med en mycket begränsad livslängd på marknaden. Strax efter kom ju qvartzklockorna som var både mer exakta i tidshållningen och enklare och billigare att tillverka. Stämgaffelverken ställer ju enorma krav på miniatyrisering och precision då de drivs mekaniskt direkt av stämgaffeln. Åtminstone är det så på accutron 214.En kul aspekt med stämgafflar är att det inte görs några nya (så vitt jag vet). Mekaniska o kvartsar produceras i parti o minut men stämgafflar görs inte längre.
Fick berättat av en urmakare som brukade serva dessa att man behövde mikroskop för att justera verket, det är två små armar som rör sig fram och tilbaka och driver på ett kugghjul. Ingreppet i kugghulet är viktigt.Ja, det var ju en teknisk lösning i de elektriska klockornas begynnelse med en mycket begränsad livslängd på marknaden. Strax efter kom ju qvartzklockorna som var både mer exakta i tidshållningen och enklare och billigare att tillverka. Stämgaffelverken ställer ju enorma krav på miniatyrisering och precision då de drivs mekaniskt direkt av stämgaffeln. Åtminstone är det så på accutron 214.
Jag har alltid varit fascinerad av dessa, min första spacewiev köpte jag nånstans i mitten på -70 talet, tror jag betalade 895 spänn för den - mycket pengar då - de är ju faktiskt enormt exakta, inte nämnvärt större avvikelse än analoga kvartsur..Ja, det var ju en teknisk lösning i de elektriska klockornas begynnelse med en mycket begränsad livslängd på marknaden. Strax efter kom ju qvartzklockorna som var både mer exakta i tidshållningen och enklare och billigare att tillverka. Stämgaffelverken ställer ju enorma krav på miniatyrisering och precision då de drivs mekaniskt direkt av stämgaffeln. Åtminstone är det så på accutron 214.
Trevlig, hojta till om du funderar på flipp
Tackar. Ja den är mysig! Kan inte lova att den är fullset, men jag har även box (trä), booklet, ursprungskvitto och vad jag misstänker är originalarmbandet i croko. Men jag har inte tröttnat, så den är inte till salu i nuläget.Trevlig, hojta till om du funderar på flipp![]()
Den där är magic! Mått?Fan vad snygga klockor ni har, astronaut modellen är ju delicious
Är själv svårt nöjd med min första hummare, letade en god stund efter bra skick
![]()
![]()
![]()
![]()
Den där är magic! Mått?
Den såg jag först nu, men en extra kul detalj! Jag fastnade före en rena tavlan och typsnittet på texten, grattis till en väldigt fin dinka!Tackar
40x46x13
Finns även med pepsi bezel och en senare version med lite ändrade visare, men tycker att första generationen med lilla stämgaffeln som motvikt på sekundvisaren är så rätt