• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

flaskburk

Omega
Hallå!
Har varit runt på lite olika delar av forumet där jag delat med mig av funderingar och tankar ang. vissa klockor, då jag tänkt köpa en lite finare klocka för första gången som en present till mig själv när jag tar examen nästa år. Det är mao. en hel del tid att fundera på, vilket jag tycker känns både skönt och jobbigt. Har det senaste fått upp ögonen för TH:s aquaracer (bifogar bild från TH:s hemsida). Tycker det är en löjligt snygg dykare och i precis min prisklass, 25 nypris. Sen antar jag att med TH:s andrahandsvärde att det går att få tag i betydligt billigare, men jag har fått någon manisk idé om att jag måste vara första ägaren till klockan... skitdumt, jag vet. I varje fall tycker jag det är trist att det är så oerhört mycket negativitet kring TH när man surfar olika klockforum, känns som vissa har ett latent inneboende hat mot TH pga. fiaskon under tidigt 00-tal? Tänkte i vart fall höra lite med er (även om ni kanske är lite jäviga, hehe) vad ni har för tankar om Calibre 5 och TH nu de senare åren? Jag tycker det känns som en toppenklocka.

EDIT: såg nu att calibre 5 diskuterats innan, så jag läser helt enkelt vad ni skrivit om detta tidigare! :)

WAY201B.BA0927-AQRC-CALIBRE-5-BLUE-CERAMIC-PR-VIEW-2016.jpg
 

LI0N

Panerai
Hallå!
Har varit runt på lite olika delar av forumet där jag delat med mig av funderingar och tankar ang. vissa klockor, då jag tänkt köpa en lite finare klocka för första gången som en present till mig själv när jag tar examen nästa år. Det är mao. en hel del tid att fundera på, vilket jag tycker känns både skönt och jobbigt. Har det senaste fått upp ögonen för TH:s aquaracer (bifogar bild från TH:s hemsida). Tycker det är en löjligt snygg dykare och i precis min prisklass, 25 nypris. Sen antar jag att med TH:s andrahandsvärde att det går att få tag i betydligt billigare, men jag har fått någon manisk idé om att jag måste vara första ägaren till klockan... skitdumt, jag vet. I varje fall tycker jag det är trist att det är så oerhört mycket negativitet kring TH när man surfar olika klockforum, känns som vissa har ett latent inneboende hat mot TH pga. fiaskon under tidigt 00-tal? Tänkte i vart fall höra lite med er (även om ni kanske är lite jäviga, hehe) vad ni har för tankar om Calibre 5 och TH nu de senare åren? Jag tycker det känns som en toppenklocka.

EDIT: såg nu att calibre 5 diskuterats innan, så jag läser helt enkelt vad ni skrivit om detta tidigare! :)

WAY201B.BA0927-AQRC-CALIBRE-5-BLUE-CERAMIC-PR-VIEW-2016.jpg

Kör. Du får bra pris av AD också bara du frågar!
 

Smn

Omega
Hallå!
Har varit runt på lite olika delar av forumet där jag delat med mig av funderingar och tankar ang. vissa klockor, då jag tänkt köpa en lite finare klocka för första gången som en present till mig själv när jag tar examen nästa år. Det är mao. en hel del tid att fundera på, vilket jag tycker känns både skönt och jobbigt. Har det senaste fått upp ögonen för TH:s aquaracer (bifogar bild från TH:s hemsida). Tycker det är en löjligt snygg dykare och i precis min prisklass, 25 nypris. Sen antar jag att med TH:s andrahandsvärde att det går att få tag i betydligt billigare, men jag har fått någon manisk idé om att jag måste vara första ägaren till klockan... skitdumt, jag vet. I varje fall tycker jag det är trist att det är så oerhört mycket negativitet kring TH när man surfar olika klockforum, känns som vissa har ett latent inneboende hat mot TH pga. fiaskon under tidigt 00-tal? Tänkte i vart fall höra lite med er (även om ni kanske är lite jäviga, hehe) vad ni har för tankar om Calibre 5 och TH nu de senare åren? Jag tycker det känns som en toppenklocka.

EDIT: såg nu att calibre 5 diskuterats innan, så jag läser helt enkelt vad ni skrivit om detta tidigare! :)

WAY201B.BA0927-AQRC-CALIBRE-5-BLUE-CERAMIC-PR-VIEW-2016.jpg

Jag gillar Aquaracern också, har själv en Carrera Day/date blå med just Calibre 5 jag är supernöjd. En fin klocka.
IMG_20191115_074602.jpg
IMG_20191115_074602.jpg
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
men jag har fått någon manisk idé om att jag måste vara första ägaren till klockan... skitdumt, jag vet.

Låter rimligt, jag gillar själv inte begagnade saker

varje fall tycker jag det är trist att det är så oerhört mycket negativitet kring TH när man surfar olika klockforum, känns som vissa har ett latent inneboende hat mot TH

Vem bryr sig vad ett gäng förstå sig på:are på internet tycker, följ hjärtat och köp det som får igång lustkänslorna.

vad ni har för tankar om Calibre 5 och TH nu de senare åren? Jag tycker det känns som en toppenklocka.

Calibre 5 (ETA eller Sellita) är dugliga verk, inget att hänga injulgranen direkt men gör sitt jobb. Jag tycker Tag gör fantastiska saker senaste fem åren och älskar massor i deras lineup!
 

flaskburk

Omega
Låter rimligt, jag gillar själv inte begagnade saker



Vem bryr sig vad ett gäng förstå sig på:are på internet tycker, följ hjärtat och köp det som får igång lustkänslorna.



Calibre 5 (ETA eller Sellita) är dugliga verk, inget att hänga injulgranen direkt men gör sitt jobb. Jag tycker Tag gör fantastiska saker senaste fem åren och älskar massor i deras lineup!

Stort tack för responsen! Alltid kul att snacka med några som har lite koll, blir lätt snurrigt efter att ha lyssnat/läst ett dussintal förståsigpåare... Och ja, satan vad snygga TH:s nya modeller är. Har faktiskt sneglat lite på Autavian och Monacon... Men det är ju lite andra prisklasser. :D
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Stort tack för responsen! Alltid kul att snacka med några som har lite koll, blir lätt snurrigt efter att ha lyssnat/läst ett dussintal förståsigpåare... Och ja, satan vad snygga TH:s nya modeller är. Har faktiskt sneglat lite på Autavian och Monacon... Men det är ju lite andra prisklasser. :D
Är det nya Autavian (piloterna) eller kronografen med H02 du är sugen på?
Monaco är en solklar klassiker, en vacker dag ska jag äga en, sanna mina ord :D
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Bra drag i tråden, kul! TH har ett oförtjänt rykte bland vissa klocknördar. De har ett antal fina modeller nu i sin lineup. Och Aquaracer är prisvärd med lite rabatt. Blev inspirerad att ta fram Monza:n, lite udda, men skön. Stor samtidigt extremt lätt. Svår att leva med som OWG, men som komplement är den finfin. Älskar att köra bil med den, då den inte väger som en dykare och är supertydliga att läsa av.

85B905C3-9757-436A-91FB-536587FB16A4.jpeg
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min begagnade Wak2111 har en lite trög bezel. Om man snurrar så kommer det upp lite damm och korn mellan bezel och glaset. Om jag varit på stranden med en klocka så snurrar jag på bezel och sköljer med vatten när jag kommer hem, men vet ju inte hur den tidigare ägaren behandlat klockan.

Jag använder inte bezeln, och det borde vara lugnt att vänta tills det är dags för service då jag antar att de rengör under bezel.

Klockan är uttagen 2017 så behöver ju inte lämnas på service än på länge. Kanske är en bagatell men stör mig lite. Kan klockan ta någon större skada om det eventuellt är lite sand under bezel?
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min begagnade Wak2111 har en lite trög bezel. Om man snurrar så kommer det upp lite damm och korn mellan bezel och glaset. Om jag varit på stranden med en klocka så snurrar jag på bezel och sköljer med vatten när jag kommer hem, men vet ju inte hur den tidigare ägaren behandlat klockan.

Jag använder inte bezeln, och det borde vara lugnt att vänta tills det är dags för service då jag antar att de rengör under bezel.

Klockan är uttagen 2017 så behöver ju inte lämnas på service än på länge. Kanske är en bagatell men stör mig lite. Kan klockan ta någon större skada om det eventuellt är lite sand under bezel?
BUMP
 

mao

Cartier
Jag kan bara svara om hur jag gjort med andra klockor med liknande besvär (då gällde det en bezeln som var trög).

Jag snäppte helt enkelt av den med en vass (plastad) kniv, och gjorde rent, och klickade sedan tillbaka den.

Det var en dykare av annat märke, så jag lovar inte att det är rätt approach för dig (men det skulle inte förvåna...). Förhoppningsvis hoppar någon med mer specifik erfarenhet in!
 

Smn

Omega
Tag Heuer Carrera Day/date Calibre 5, hur är denna att låta ligga någon vecka då och då? Är det svårt ändra dagarna i samband med den varit stilla? Eller ska man ha en Winder?
 
Senast ändrad:
R

Raderad medlem 15346

Guest
Tag Heuer Carrera Day/date Calibre 5, hur är denna att låta ligga någon vecka då och då? Är det svårt ändra dagarna i samband med den varit stilla? Eller ska man ha en Winder?
Skulle gissa att det inte är mer komplicerat än att ställa datumet, du vrider åt ena håller för datum och andra hållet för dag
 
  • Like
Reactions: Smn

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Min begagnade Wak2111 har en lite trög bezel. Om man snurrar så kommer det upp lite damm och korn mellan bezel och glaset. Om jag varit på stranden med en klocka så snurrar jag på bezel och sköljer med vatten när jag kommer hem, men vet ju inte hur den tidigare ägaren behandlat klockan.

Jag använder inte bezeln, och det borde vara lugnt att vänta tills det är dags för service då jag antar att de rengör under bezel.

Klockan är uttagen 2017 så behöver ju inte lämnas på service än på länge. Kanske är en bagatell men stör mig lite. Kan klockan ta någon större skada om det eventuellt är lite sand under bezel?

jag hade låtit klockan ligga i lite vatten och sedan sköljt av under rinnande vatten ett tag. Vrid försiktigt på bazelringen under tiden. Då borde smuts försvinna, annats är det bara att ta bort ringen som hjälper. Och det gör du själv eller hos en urmakare, du väljer vad du vågar/kan göra. Det är ett litet ingrepp, så det borde inte kosta så farligt. Lycka till!
 
  • Like
Reactions: mao

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
jag hade låtit klockan ligga i lite vatten och sedan sköljt av under rinnande vatten ett tag. Vrid försiktigt på bazelringen under tiden. Då borde smuts försvinna, annats är det bara att ta bort ringen som hjälper. Och det gör du själv eller hos en urmakare, du väljer vad du vågar/kan göra. Det är ett litet ingrepp, så det borde inte kosta så farligt. Lycka till!
Tack så mycket! Ska testa vatten metoden, och om inte det hjälper blir det urmakaren.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
jag hade låtit klockan ligga i lite vatten och sedan sköljt av under rinnande vatten ett tag. Vrid försiktigt på bazelringen under tiden. Då borde smuts försvinna, annats är det bara att ta bort ringen som hjälper. Och det gör du själv eller hos en urmakare, du väljer vad du vågar/kan göra. Det är ett litet ingrepp, så det borde inte kosta så farligt. Lycka till!
Bezelringen går fortfarande trögt, vad bör det kosta att ta bort bezel och rengöra hos t. ex klockmaster?
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hittade dessa på eBay:
https://www.ebay.com/itm/193626838226
https://www.ebay.de/itm/114360364147
Någon som kan säga varför de är så billiga? Trodde gamla Heuer-kronografer borde ha en nolla till i priset.

Låter för billigt....vintage är ett eget kapitel, med många fallgropar.
-fake
-tjejmodell, dvs en liten klocka. Dessa är väldigt billiga.
-urverk som ej går att få tag på reservdelar

In 1964 Heuer merged with Leonidas, a competitor who produced a range of timers, Chronograph and military watches. The new company- known as Heuer-Leonidas S.A used the Leonidas brand only sparingly going forward.

ställ frågan här:
https://klocksnack.se/threads/tråde...r-ditt-vintageköp.73598/page-101#post-3490873

Eller här:
https://klocksnack.se/threads/fulursvarningar.37186/page-80#post-3461243

Du kan ju kolla in även denna för att se om du ser någon liknande:

https://klocksnack.se/threads/heuer-tråden.21643/page-116#post-3404758
 
Senast ändrad:

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Läste en artikel där det stod att den tredje generationen aquaracers tillverkades mellan 2012-2014. Enligt garantikortet som kom med min Wak2111 så såldes den 2017. Frågan är då om det börjar bli dags för service nu eller hur ska man tänka? Ponera att min klocka tillverkades 2012 liksom.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Läste en artikel där det stod att den tredje generationen aquaracers tillverkades mellan 2012-2014. Enligt garantikortet som kom med min Wak2111 så såldes den 2017. Frågan är då om det börjar bli dags för service nu eller hur ska man tänka? Ponera att min klocka tillverkades 2012 liksom.

går den bra = ingen service. Du märker om den är svår att dra upp, har dålig gångreserv eller tappat tid. Jag har haft iwc och omega speedmaster som hållit tiden i 12 år före första service. Beror på hur den används och hur du förvarar den. Är oljan fin, tickar det på. Har en Tag Heuer från 2015, utplockad 2017. Går bra. Kommer inte göra service på den nu ”för att”.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min Wak2111 går nu +17sek per dygn, och den sitter på winder måndag-fredag då jag ej bär klocka på jobbet. Ska ha två veckors semester nu så tänkte bära den konstant och mäta en gång per dygn för att se om man får en bättre tidsavvikelse.

Lite segt att man konstant måste ställa om tiden, man hade ju egentligen kunnat vrida upp urverket för hand på fredagarna om man nu ändå måste justera tiden.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Min Wak2111 går nu +17sek per dygn, och den sitter på winder måndag-fredag då jag ej bär klocka på jobbet. Ska ha två veckors semester nu så tänkte bära den konstant och mäta en gång per dygn för att se om man får en bättre tidsavvikelse.

Lite segt att man konstant måste ställa om tiden, man hade ju egentligen kunnat vrida upp urverket för hand på fredagarna om man nu ändå måste justera tiden.

Hej, det är spontant lite mycket, och förstår att det stör dig. Jag har lämnat in klockor som går +15 under garantitiden. Och fått dessa att gå från 0 till + 5. Kan vara att du får betala för denna ”ruckning”. Ibland är det lätt magnetism. Inte mycket, för då går klockan flera minuter fel per dag. Om du har få klockor, fixa till det. Har du många så att du bara har den under en dag och sedan lägger ifrån dig den. Så hade jag övervägt att behålla den och ställa klockan varje gång.
 
Topp