• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon här på forumet som har en sådan här, en Monaco Quartz 37mm, ref WAW131A.FC6177?
89F921B0-FAFB-4A9B-81D9-C8C5FC55F757.jpeg
 
  • Like
Reactions: Jox

forsii

Omega
Hej!

Är på jakt efter en TH Aquaracer med Caliber 5, svart räfflad tavla samt med stålbezel + länk. Ni har säkert bättre koll än jag men för mig är det viktigt att det finns datumbubbla på den.

Finns detta enbart på den senaste modellen?
 
Är väldigt ny på klockor och ingen större erfarenhet mer än att jag använder klockan, men börjat att snegla emot att införskaffa mig en "riktig" klocka.

Tanken är att den ska användas, inte ligga i en ask. Utan ska användas.


Har bestämt mig för att det ska vara automatiskt ur och jag har en budget på 15 000 - 20 000 kr. Skulle vilja ha era råd och synpunkter. Särskilt vad jag bör tänka på om jag köper en second hand klocka.

Pendlar mellan att köpa en helt ny Formula 1 eller en second hand Aquaracer ifrån 2011 (för ca 11 000 kr) i gott skick.
Om jag köper i butiken så är den ny och det är i en väl renommerad butik. Om jag skulle köpa privat så vill jag gärna ha tips och råd på hur jag kan verifiera klockan och vad jag bör ställa för kontrollfrågor för just Tag Heuer?

Tack på förhand!
 

frasse

Cartier
Hej!

Är på jakt efter en TH Aquaracer med Caliber 5, svart räfflad tavla samt med stålbezel + länk. Ni har säkert bättre koll än jag men för mig är det viktigt att det finns datumbubbla på den.

Finns detta enbart på den senaste modellen?

IMG_20201028_170936619.jpg
detta är en 2018 tror det är från 2016 den nya modellen med bubblan kom.

Är jättenöjd med min perfekt att ha i alla sammanhang i uniform i hemvärnet eller kostym som nämndeman.

Brukar dyka upp på köp och sälj här ibland bara håll ut.
 

forsii

Omega
IMG_20201028_170936619.jpg
detta är en 2018 tror det är från 2016 den nya modellen med bubblan kom.

Är jättenöjd med min perfekt att ha i alla sammanhang i uniform i hemvärnet eller kostym som nämndeman.

Brukar dyka upp på köp och sälj här ibland bara håll ut.
Misstänkte att det var något sådant!

Snygg bild - uppskattas att se fler bilder på den men desto mer sugen blir jag haha. ;)

Jag pratade med Klockmaster idag som erbjuder 15% rabatt på denna från nypris vilket ger runt 21K. Jag vet att de brukar gå för mellan 12-17 begagnat och är därför lite kluven. Vad anser du?
 

frasse

Cartier
Misstänkte att det var något sådant!

Snygg bild - uppskattas att se fler bilder på den men desto mer sugen blir jag haha. ;)

Jag pratade med Klockmaster idag som erbjuder 15% rabatt på denna från nypris vilket ger runt 21K. Jag vet att de brukar gå för mellan 12-17 begagnat och är därför lite kluven. Vad anser du?

Låter ju som en bra rabatt men du kan nog komma ner i gråhandlar rabatt tex gå in på uret eller nån annan sån site och fråga om du de kan matcha.

Sen vad de kostar spelar ingen roll om du vill ha den en längre tid.


Sen finns det en uppsjö med beg brukar dyka upp här på forumet med jämna mellanrum.

PS av någon anledning är den med keramisk vridring mkt dyrare
 

Urtyp

Audemars
Är väldigt ny på klockor och ingen större erfarenhet mer än att jag använder klockan, men börjat att snegla emot att införskaffa mig en "riktig" klocka.

Tanken är att den ska användas, inte ligga i en ask. Utan ska användas.


Har bestämt mig för att det ska vara automatiskt ur och jag har en budget på 15 000 - 20 000 kr. Skulle vilja ha era råd och synpunkter. Särskilt vad jag bör tänka på om jag köper en second hand klocka.

Pendlar mellan att köpa en helt ny Formula 1 eller en second hand Aquaracer ifrån 2011 (för ca 11 000 kr) i gott skick.
Om jag köper i butiken så är den ny och det är i en väl renommerad butik. Om jag skulle köpa privat så vill jag gärna ha tips och råd på hur jag kan verifiera klockan och vad jag bör ställa för kontrollfrågor för just Tag Heuer?

Tack på förhand!

Carry out a TAG Heuer maintenance service every 1-2 years to ensure the water-resistance of your watch
Carry out a TAG Heuer complete overhaul every 4 – 6 years to ensure the proper functioning of your timepiece


Om du köper begagnat utan servicedokument kan det vara bra att veta vad den extra kostnaden för en service blir och lägga på det på prislappen. (fast det gäller ju alla märken).
TH's rekommenderade tidsperioder ser du ovan.
Men din budget tillåter väl även en sprillans Aquaracer?
 
Carry out a TAG Heuer maintenance service every 1-2 years to ensure the water-resistance of your watch
Carry out a TAG Heuer complete overhaul every 4 – 6 years to ensure the proper functioning of your timepiece


Om du köper begagnat utan servicedokument kan det vara bra att veta vad den extra kostnaden för en service blir och lägga på det på prislappen. (fast det gäller ju alla märken).
TH's rekommenderade tidsperioder ser du ovan.
Men din budget tillåter väl även en sprillans Aquaracer?
Tack för tipset. Hur kollar jag bäst/enklast om klockan är äkta?

Ja, det rymma förvisso inom budgeten. Men är ny på klockor och överväger ändå bättre begagnad om det är mer prisvärt.
 

frasse

Cartier
Tack för tipset. Hur kollar jag bäst/enklast om klockan är äkta?

Ja, det rymma förvisso inom budgeten. Men är ny på klockor och överväger ändå bättre begagnad om det är mer prisvärt.
Absolut lättast är ju att köpa av en AD handlare då slipper du fundera.

Jag själv köpte en som inte hade kvar sitt garantikort men hade varit inne på ett garantiärrende hos Tag Heuer och bytt div delar i klockan. Man får nog förutsätta att de kan se om det är en äkta eller inte speciellt när de byter ut delar och reglerar verket.

Då kan man göra en bra affär.

Har tittat med lupp på min för att verkligen förvissa mig det är en äkta och läst tråden här på KS om välgjorda Tag kopior som nästan ser ut som originalet.

Ta dig tid och kolla runt köp inget som är för bra för att vara sant för då är det nästan alltid det
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Märkte det.. man ska slå till när man bestämt sig.
Mitt tips till alla som ska köpa TAG är att handla utomlands. En Monaco H02 eller caw211p listar tex 14 000 mindre i Tyskland än i Sverige. En Aquaracer gmt är 9 000 kr billigare. En vanlig keramisk cal5 Aquaracer listar numera 32 000 i Sverige, helt absurt i mina ögon.

Idag beställde jag en cbk221b via tagheuer.com UK webshop. Räknar jag in den extra kostnaden att få den fraktad med försäkring till Sverige sparar jag ändå strax över 16 000 kr! Hur är detta rimligt?

Efter pandemin kan man göra en weekend i Tyskland av det hela! Åk ner, turista gött, besök en AD, betala listpris och spara ändå en sisådär 10-15 000 kr. Spara ännu mer om du kan pruta lite.

Jag har pratat med flera svenska AD och man verkar vara genomgående överens om orimligheten i den skeva prissättningen för den svenska marknaden. Jag skulle hemskt gärna stötta fantastiska lokala butiker som tex @ERIKSON URHANDEL men när det skiljer så extremt mkt går det inte att motivera.

Jag har påpekat detta även till Nortime men inte fått några vettiga svar. Jag vet inte om det är dom som är problemet. Iom att svenska priser tagits bort från TAGs hemsida (fanns tidigare men varit borta lääänge nu) kanske det är Nortimes del av kakan som gör att priserna är så höga? Ren spekulation såklart men man undrar ju.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Tappade helt förtroendet för min AD när dom motiverade prishöjningen 1a November med valuta....
SEK har ju stärkts !
Nortime svamlade något om valuta också. Tyvärr har ju våra kära AD inget att säga till om, Nortime meddelar vilka priser som gäller gissar jag
 

forsii

Omega
Godmorgon,

Har precis köpt en TH Aquaracer WBD2110 här från KS. Klockan är inköpt i September på Franks ur. Märkte nu när jag skulle quicksetta datumet för första gången att den fastnar och "slirar" mellan 3-4. Någon som upplevt samma problematik? Bör ju rimligtvis gå på garantin om något men ville först höra med er om detta var ett utbrett fenomen.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Godmorgon,

Har precis köpt en TH Aquaracer WBD2110 här från KS. Klockan är inköpt i September på Franks ur. Märkte nu när jag skulle quicksetta datumet för första gången att den fastnar och "slirar" mellan 3-4. Någon som upplevt samma problematik? Bör ju rimligtvis gå på garantin om något men ville först höra med er om detta var ett utbrett fenomen.
Jag har läst att det är relativt vanligt på sellita-verken. Googla runt lite så borde du finna info. Likaså är det vanligt att man får problem med att manuellt vrida upp klockan, en del väljer därför att "skaka igång" verket istället och därmed inte slita på saker i onödan. Ta det på garantin, skulle gissa att dom slänger urverket som sitter i nu och smackar i ett nytt, billigare att bara byta än att plocka isär och laga.
 

forsii

Omega
Jag har läst att det är relativt vanligt på sellita-verken. Googla runt lite så borde du finna info. Likaså är det vanligt att man får problem med att manuellt vrida upp klockan, en del väljer därför att "skaka igång" verket istället och därmed inte slita på saker i onödan. Ta det på garantin, skulle gissa att dom slänger urverket som sitter i nu och smackar i ett nytt, billigare att bara byta än att plocka isär och laga.
Tack så mycket för input. Aldrig utnyttjat garantin på en klocka tidigare. Någon som har några tips på hur man går tillväga?
 

frasse

Cartier
Jag har läst att det är relativt vanligt på sellita-verken. Googla runt lite så borde du finna info. Likaså är det vanligt att man får problem med att manuellt vrida upp klockan, en del väljer därför att "skaka igång" verket istället och därmed inte slita på saker i onödan. Ta det på garantin, skulle gissa att dom slänger urverket som sitter i nu och smackar i ett nytt, billigare att bara byta än att plocka isär och laga.
Verkar vara vanligt med sk sticky crown med där den fastnar och man inte kan flytta datumskivan dra upp den manuellt ändra tid osv.osv. Min var inne på service och fick byta delar men den kan kladda ibland med men några försök så har man ställt in tid och datum.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Är väldigt ny på klockor och ingen större erfarenhet mer än att jag använder klockan, men börjat att snegla emot att införskaffa mig en "riktig" klocka.

Tanken är att den ska användas, inte ligga i en ask. Utan ska användas.


Har bestämt mig för att det ska vara automatiskt ur och jag har en budget på 15 000 - 20 000 kr. Skulle vilja ha era råd och synpunkter. Särskilt vad jag bör tänka på om jag köper en second hand klocka.

Pendlar mellan att köpa en helt ny Formula 1 eller en second hand Aquaracer ifrån 2011 (för ca 11 000 kr) i gott skick.
Om jag köper i butiken så är den ny och det är i en väl renommerad butik. Om jag skulle köpa privat så vill jag gärna ha tips och råd på hur jag kan verifiera klockan och vad jag bör ställa för kontrollfrågor för just Tag Heuer?

Tack på förhand!

Tack för tipset. Hur kollar jag bäst/enklast om klockan är äkta?

Ja, det rymma förvisso inom budgeten. Men är ny på klockor och överväger ändå bättre begagnad om det är mer prisvärt.
Lite sent svar kanske men jag skulle undvika TH begagnat helt och hållet om den inte kommer absolut fullset från erkänd lirare på KS som plockat ut den själv.

Samtidigt borde 25% inte vara omöjligt på en ny.

Grym klocka hur som helst
 
Lite sent svar kanske men jag skulle undvika TH begagnat helt och hållet om den inte kommer absolut fullset från erkänd lirare på KS som plockat ut den själv.

Samtidigt borde 25% inte vara omöjligt på en ny.

Grym klocka hur som helst
Tack för svaret.

Blev en helt ny Formula 1 C6 ifrån en AD i Italien. Lyxen med att ha vänner på plats. Blev några kronor billigare faktiskt.
Otroligt nöjd med köpet så här långt efter några dagar.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Lite sent svar kanske men jag skulle undvika TH begagnat helt och hållet om den inte kommer absolut fullset från erkänd lirare på KS som plockat ut den själv.

Samtidigt borde 25% inte vara omöjligt på en ny.

Grym klocka hur som helst
Jag håller inte riktigt med dig, risken är stor på modeller med standardverk från Sellita och ETA men en modell med Heuer02 eller tex en Monaco bör man kunna köpa begagnat från en pålitlig handlare.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Verkar vara vanligt med sk sticky crown med där den fastnar och man inte kan flytta datumskivan dra upp den manuellt ändra tid osv.osv. Min var inne på service och fick byta delar men den kan kladda ibland med men några försök så har man ställt in tid och datum.
Sjukt synd, det är enda anledningen till att jag inte rockar någon Aquaracer. Nästa år kommer en ny generation av Aquaracer, hoppas innerligt på att TAG passar på att lansera den med en modern egenutvecklad ersättare till "calibre 5"
 
Topp