• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

perhog

Audemars
2-Faktor
Hej i tråden. Någon som har åsikter om Tag Heuer Autavia CBE2110.FC8226, den med revers panda och 02 verket. Lite småsugen på en sådan Tacksam för åsikter :)
 

frasse

Cartier
Suck får alltid hänga här när man är på jobb
IMG_20210113_135636450.jpg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Någon som vet hur Tag Heurs generellt står sig i pris över tid? Försöker göra reserach kring denna klocka och funderar på att sälja den men hittar inte så många säljare.
Svårt att säga, varierar mycket på modell och skick.
Jag försöker få iväg en Aquaracer men det verkar dött, kan bero på att det är januari och att jag bara testat här än så länge dock...
Carrera verkar stå sig hyfsat, men med ett hyfsat drop från nypris som de flesta andra klockor (med vissa undantag såklart)
 

frasse

Cartier
Svårt att säga, varierar mycket på modell och skick.
Jag försöker få iväg en Aquaracer men det verkar dött, kan bero på att det är januari och att jag bara testat här än så länge dock...
Carrera verkar stå sig hyfsat, men med ett hyfsat drop från nypris som de flesta andra klockor (med vissa undantag såklart)

Är att det är januari har blivit så kär i Aquaracer som jag har att jag vill köpa fler i olika färger föll helt för designen.

Men januari vrålpank som de flesta med ungar efter jul.
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Någon som vet hur Tag Heurs generellt står sig i pris över tid? Försöker göra reserach kring denna klocka och funderar på att sälja den men hittar inte så många säljare.
Gör några antaganden. Utgår från att det är en WAS2112 (med armbandet FC6181, och viklåset). En liknande modell (WAS2111) komplett med box, har legat ute länge på tradera för 14.250kr. För dyr uppenbarligen. Denna såld i sluet av 2015 hos AD för 24.000kr.
Årsmodell på din?
Skick?
Halva nypriset? 12.000kr?

Fin Carrera har du!
Generellt så är min åsikt att Tag Heuer rasar rätt så rejält i värde. Ett märke som det råder delade åsikter om. Själv diggar jag dem, har uteslutande Tag Heuer!
 

Arrebarre58

Breitling
Gör några antaganden. Utgår från att det är en WAS2112 (med armbandet FC6181, och viklåset). En liknande modell (WAS2111) komplett med box, har legat ute länge på tradera för 14.250kr. För dyr uppenbarligen. Denna såld i sluet av 2015 hos AD för 24.000kr.
Årsmodell på din?
Skick?
Halva nypriset? 12.000kr?

Fin Carrera har du!
Generellt så är min åsikt att Tag Heuer rasar rätt så rejält i värde. Ett märke som det råder delade åsikter om. Själv diggar jag dem, har uteslutande Tag Heuer!
Du har rätt det är en WAS2112 i roséguld med viklåset från 2012-2013.
Har börjat samla på mig 4-5 klockor nu och inte säker på om jag ska sälja och rotera lite i kollektionen eller om jag ska behålla denna. Det är första märkesklockan jag köpte så jag gillar den därför extra mycket!

Tack för input!
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Du har rätt det är en WAS2112 i roséguld med viklåset från 2012-2013.
Har börjat samla på mig 4-5 klockor nu och inte säker på om jag ska sälja och rotera lite i kollektionen eller om jag ska behålla denna. Det är första märkesklockan jag köpte så jag gillar den därför extra mycket!

Tack för input!
Välkommen in i klocksamlandets värld och dilemman. Lovade mig själv att sälja en klocka innan jul. Det gick bra, MEN köpte 3 nya :angel:
Ytterligare en input. Behov av service är också en parameter i priset. Tag rekommenderar en total översyn ca var 5:e år. Är din servad någon gång?
Kostnad för en service c:a 4-5 tusen.
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Kross-postar dagens. Formula 1 CAZ2010. Kom på gummi med krokodil, röda kontrasttrådar vilket var schysst, men jag föredrar länk så köpte nyligen en original som nu sitter på. Tog dock ett bra tag att få tummen ur, men känns mycket bättre på länk en gummi
20210118_133721.jpg
Länk eller strap, den eviga frågan? Håller med, den blir "sportigare" på länk. Tycker också att de balanserar bättre på handleden med länk.
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Länk eller strap, den eviga frågan? Håller med, den blir "sportigare" på länk. Tycker också att de balanserar bättre på handleden med länk.
Jag tycker det blir för varmt med gummi också, men så är jag ganska varmblodig...
Länken sitter bättre upplever jag det som, balanserar är ett bra ord i sammanhanget!
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Välkommen in i klocksamlandets värld och dilemman. Lovade mig själv att sälja en klocka innan jul. Det gick bra, MEN köpte 3 nya :angel:
Ytterligare en input. Behov av service är också en parameter i priset. Tag rekommenderar en total översyn ca var 5:e år. Är din servad någon gång?
Kostnad för en service c:a 4-5 tusen.
Så var det den lilla detaljen med service... Har inte servat denna än, börjar bli dags. Men den går som den ska och sackar inte speciellt så väntar nog ett tag till. 4-5 tusen räcker ju till minst en rolig klocka, ibland flera :rolleyes: Köpte 2 ryssar häromdagen som ska komma i morgon, typ 1200:- ink frakt och garanterat roligare än service-räkning
 

Arrebarre58

Breitling
Välkommen in i klocksamlandets värld och dilemman. Lovade mig själv att sälja en klocka innan jul. Det gick bra, MEN köpte 3 nya :angel:
Ytterligare en input. Behov av service är också en parameter i priset. Tag rekommenderar en total översyn ca var 5:e år. Är din servad någon gång?
Kostnad för en service c:a 4-5 tusen.

Haha snyggt jobbat! vad blev det för roliga klockor?

Det är så skevt att service ligger på typ samma 4-5k oavsett om det är en dyrare IWC eller Tag, hade varit enklare att motivera om det var % på inköpspriset i en perfekt värld. Jag körde en service 2018 i samband med en reparation så det är gjort iaf!
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Haha snyggt jobbat! vad blev det för roliga klockor?

Det är så skevt att service ligger på typ samma 4-5k oavsett om det är en dyrare IWC eller Tag, hade varit enklare att motivera om det var % på inköpspriset i en perfekt värld. Jag körde en service 2018 i samband med en reparation så det är gjort iaf!
Klockor kommer i tråden, en är redan presenterad. En Monaco quartz. Håller med, service är svettigt. Har börja köpa några quartz av den anledningen. Samtidigt kan jag förstå varför det kostar som det gör, arbetstid och kunnande krävs oavsett om det är en billigare eller dyrare klocka (ofta med ”samma” ETA verk, men mer om detta senare).
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Så var det den lilla detaljen med service... Har inte servat denna än, börjar bli dags. Men den går som den ska och sackar inte speciellt så väntar nog ett tag till. 4-5 tusen räcker ju till minst en rolig klocka, ibland flera :rolleyes: Köpte 2 ryssar häromdagen som ska komma i morgon, typ 1200:- ink frakt och garanterat roligare än service-räkning
Jag blundade lite för service. Slutade med att jag fick skicka in 3st nästan samtidigt. Nu har jag en plan för kommande service för de som jag behåller länge.
 

Arrebarre58

Breitling
Jag köpte den via forumet. Hade först svårt med ”fyrkantigheten” och lade ut den till försäljning. Ingen nappade direkt, så jag testade den av och till. Har dragit tillbaka den nu, gillar den! Lätt och sitter bra på handleden. Första försöket med Monaco. Är rädd för att det kan blir fler. Tänker då på någon av de klassiska mekaniska kronograferna, gärna ”Gulf”.
Såg denna nu, förstår att det kan vara lite svårt med fyrkantigheten men också det som gör den unik! Svarta urtavlan gör att den är classy och inte står ut för mycket!
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Den jag har på mig idag blir 5 i år, så det får nog bli en service under året...
Jag hade aldrig skickat på service bara för sakens skull. Håller den tiden och gångreserv är det bara tuta å köra. Min Steelfish har tickat på som den ska sedan 2006 utan service. Visst att reparation och service kanske blir marginellt dyrare när dagen väl kommer men hade jag följt "rekommenderat serviceintervall" hade notan nu varit ca 15 000 om jag skulle gjort en tredje service 2021
 

holmgren_m

Omega
2-Faktor
Jag hade aldrig skickat på service bara för sakens skull. Håller den tiden och gångreserv är det bara tuta å köra. Min Steelfish har tickat på som den ska sedan 2006 utan service. Visst att reparation och service kanske blir marginellt dyrare när dagen väl kommer men hade jag följt "rekommenderat serviceintervall" hade notan nu varit ca 15 000 om jag skulle gjort en tredje service 2021
Starkt jobb av Steelfishen. Använder du den frekvent? En av mina blev mest liggande och den gav upp efter 8-år. Osäker på felbeskrivningen, men den segade ihop och ville inte vara med mer. Okej, stillastående mekanik slits inte, men fullservice blev det (Calibre 7, ETA 2892). Nu kör jag klockuppdragare.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Starkt jobb av Steelfishen. Använder du den frekvent? En av mina blev mest liggande och den gav upp efter 8-år. Osäker på felbeskrivningen, men den segade ihop och ville inte vara med mer. Okej, stillastående mekanik slits inte, men fullservice blev det (Calibre 7, ETA 2892). Nu kör jag klockuppdragare.
Ser till att vrida upp och bära åtminstone någon gång per månad.
 

msberg

Breitling
För många år sedan besökte jag Nymans Ur och blev presenterad TH Calibre 8 GMT (WAR.5012). Det var kärlek vid första ögonblicket. Jag tittade på anda klockor men nej, ingen platsade.

Så nu är min fråga. Är detta en modell som är värd att satsa på? Verkar som en aftersales är obefintlig på denna modell.

TH WAR5012.jpg
 
  • Like
Reactions: Jox
Topp