• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

R

Raderad medlem 15346

Guest
Ja, jag erkänner! Om jag fick välja skulle jag vilja ha HAQ i alla mina klockor :D Tyvärr är det ju så att de flesta tillverkare väljer att göra kvartsmodellerna lite billigare, lite enklare (eller simplare) just för att behålla premiumkänslan på dom mekaniska. När det väl kommer en modell som är identisk i all annan kvalitet men med kvartsverk tycker jag det är toppen :happyhappy:. Nu ska dom bara börja stoppa in det absolut bästa kvartsverket dom kan få tag i istället för det billigaste ETA eller Rondaverket. Då betalar man bara för vilket urverk man vill ha, istället för som idag, när man nästan alltid får en något simplare modell när man köper kvarts.
Breitling är ju ett föredöme ur det perspektivet, de skär inte på kvalité och lyx bara för att det är quartz. Dessutom tekniskt avancerade och bra quartz.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Autavian är ballare och helt klart en mer udda fågel. Speedyn är en klassiker och är inga problem att sälja om man tröttnar. Jag har inte provat Autavian och har bara ägt en Speedy. Jag hade en Speedmaster ´57, med datum och badbar ner till 100m :), lite av det jag vill ha av mina klockor. Speedyn ar också hög, så är det med kronografer om man inte väljer kvarts. Tycker den verkar sitta bra på dig, kanske lite långa luggar, men det är svårt att avgöra på bilderna. Det jag personligen inte gillar med Autavian är att det är en dykarskala i vridringen. Jag tycker det passar bäst med Tachymeterskala på kronografer, särskilt då man pratar racing-kronograf. Men det är bara jag...
Väldigt bra poäng! När jag kollade siffrorna är Speedmaster 14mm hög, vilket bara är 1.5mm höre än Autavian. Dock så gör de där sista bitarna rätt mycket i min mening!
Jag håller absolut med dig om att tachymeterskala hade varit bra mycket mer passande, tack för att du förstörde detta för mig;). Men en av anledningarna till att de har fortsatt med vridbar ring är att det möjliggör för mellantider och liknande, något du har nytta av i motorvärlden, men den hade nog sett bättre ut med tachymeterskala ändå!:)
 
Testa på den här ett TAG då ;)
Första intrycken är mycket imponerande. Bra finish, schysst länk, härlig tavla.
image.jpg
Riktigt läcker!
 

LI0N

Panerai
Är påväg till kanarieöarna över julen och om jag minns rätt får man jävligt bra rabatt på Tag Heuer där. Har nu valt tre kandidater så det blir troligen någon av dessa om jag inte kör något helt annat märke. Tar gärna emot era synpunkter och om ni har en av dessa får ni gärna posta några bilder!

tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-way1112ba0928.png

1. Simpel men elegant. Känns dock som att man kanske tröttnar på den? 12k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-alarm-way111zba0910.png

2. Snygg som fan men alarmfunktionen känns lite onödig. Roligt med lite rött på tavlan. 13k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-chronograph-cay1110ba0927.png

3. Snyggast av dem men även dyrast. De andra två är 40,5mm men denna är 43mm, vilket är ett litet minus då jag vill ha en klocka som kompletterar en Aerospace Evo. 17k kronor på geneve companys hemsida.

Så, vilken skulle ni välja? :D
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Är påväg till kanarieöarna över julen och om jag minns rätt får man jävligt bra rabatt på Tag Heuer där. Har nu valt tre kandidater så det blir troligen någon av dessa om jag inte kör något helt annat märke. Tar gärna emot era synpunkter och om ni har en av dessa får ni gärna posta några bilder!

tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-way1112ba0928.png

1. Simpel men elegant. Känns dock som att man kanske tröttnar på den? 12k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-alarm-way111zba0910.png

2. Snygg som fan men alarmfunktionen känns lite onödig. Roligt med lite rött på tavlan. 13k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-chronograph-cay1110ba0927.png

3. Snyggast av dem men även dyrast. De andra två är 40,5mm men denna är 43mm, vilket är ett litet minus då jag vill ha en klocka som kompletterar en Aerospace Evo. 17k kronor på geneve companys hemsida.

Så, vilken skulle ni välja? :D
Nr 1 utan tvekan. Stilig, sportig, allrounder.

12k verkar lite dyrt, finns ju nya från Tyskland på C24 för ca 10500 inkl frakt?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är påväg till kanarieöarna över julen och om jag minns rätt får man jävligt bra rabatt på Tag Heuer där. Har nu valt tre kandidater så det blir troligen någon av dessa om jag inte kör något helt annat märke. Tar gärna emot era synpunkter och om ni har en av dessa får ni gärna posta några bilder!

tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-way1112ba0928.png

1. Simpel men elegant. Känns dock som att man kanske tröttnar på den? 12k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-alarm-way111zba0910.png

2. Snygg som fan men alarmfunktionen känns lite onödig. Roligt med lite rött på tavlan. 13k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-chronograph-cay1110ba0927.png

3. Snyggast av dem men även dyrast. De andra två är 40,5mm men denna är 43mm, vilket är ett litet minus då jag vill ha en klocka som kompletterar en Aerospace Evo. 17k kronor på geneve companys hemsida.
Så, vilken skulle ni välja? :D
Jag har bara haft den översta, som en av sönerna nu har, så den är den enda jag kan uttala mig om. Skrev denna då... https://klocksnack.se/threads/kort-recension-tag-heuer-aquaracer-quartz-ref-way1112-ba0928.60447/
Kan bara konstatera att kronografer gärna växer på höjden, och det var något jag ville slippa just vid det tillfället, därav valet den gången. Jag kan också säga att det är en ganska tung klocka. Och då menar jag vikten på armen. Inte obekväm, men tung så att den känns, man glömmer liksom inte att man har den på. Men pruta på priserna du refererar till skulle jag göra, oavsett vilken du väljer.
 

LI0N

Panerai
Nr 1 utan tvekan. Stilig, sportig, allrounder.

12k verkar lite dyrt, finns ju nya från Tyskland på C24 för ca 10500 inkl frakt?

12k är med skatt, om man t.ex. ska ha den skickad hem så priset får man väl ta med en nypa salt. Tror man får den för runt 9k, om man räknar med samma procent i rabatt som jag fick på min bratte som jag köpte från samma butik.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
12k är med skatt, om man t.ex. ska ha den skickad hem så priset får man väl ta med en nypa salt. Tror man får den för runt 9k, om man räknar med samma procent i rabatt som jag fick på min bratte som jag köpte från samma butik.
Då är det fan billigt som röv och bara att köra :eek:
 

LI0N

Panerai
Jag har bara haft den översta, som en av sönerna nu har, så den är den enda jag kan uttala mig om. Skrev denna då... https://klocksnack.se/threads/kort-recension-tag-heuer-aquaracer-quartz-ref-way1112-ba0928.60447/
Kan bara konstatera att kronografer gärna växer på höjden, och det var något jag ville slippa just vid det tillfället, därav valet den gången. Jag kan också säga att det är en ganska tung klocka. Och då menar jag vikten på armen. Inte obekväm, men tung så att den känns, man glömmer liksom inte att man har den på. Men pruta på priserna du refererar till skulle jag göra, oavsett vilken du väljer.

Har läst den och din recension är faktiskt orsaken till att den är en av kandidaterna! :D tycker den ser tråkig ut på studiobilder men jävlar vad frän den såg ut på dina bilder! Måste kolla med tyngden där, borde inte vara något problem. Att pruta är givet, absolut. De är väldigt lätta att pruta med och trevliga på stället. Inte såndär vanlig turistort där det bara är "last price only for you my friend". De är väldigt sakliga och låter en fundera. Fick en sån jävla bra upplevelse vid senaste köpet där så jag vill unna mig en klocka därifrån igen. Kanske man till och med får smälla till med att man vill ha julrabbat!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har läst den och din recension är faktiskt orsaken till att den är en av kandidaterna! :D tycker den ser tråkig ut på studiobilder men jävlar vad frän den såg ut på dina bilder! Måste kolla med tyngden där, borde inte vara något problem. Att pruta är givet, absolut. De är väldigt lätta att pruta med och trevliga på stället. Inte såndär vanlig turistort där det bara är "last price only for you my friend". De är väldigt sakliga och låter en fundera. Fick en sån jävla bra upplevelse vid senaste köpet där så jag vill unna mig en klocka därifrån igen. Kanske man till och med får smälla till med att man vill ha julrabbat!
Trevligt att man kan inspirera :) Jag minns inte vilken handlare det var... Ralf Heffner kanske... men jag fick den ju då för 800€ inklusive frakt vill jag minnas. Anledningen till att jag nämner tyngden är ju för att man kanske förväntar sig en lätt kvartsklocka, men denna känns lika gedigen som automaterna
 

Morotsmannen

Panerai
Är påväg till kanarieöarna över julen och om jag minns rätt får man jävligt bra rabatt på Tag Heuer där. Har nu valt tre kandidater så det blir troligen någon av dessa om jag inte kör något helt annat märke. Tar gärna emot era synpunkter och om ni har en av dessa får ni gärna posta några bilder!

tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-way1112ba0928.png

1. Simpel men elegant. Känns dock som att man kanske tröttnar på den? 12k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-alarm-way111zba0910.png

2. Snygg som fan men alarmfunktionen känns lite onödig. Roligt med lite rött på tavlan. 13k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-chronograph-cay1110ba0927.png

3. Snyggast av dem men även dyrast. De andra två är 40,5mm men denna är 43mm, vilket är ett litet minus då jag vill ha en klocka som kompletterar en Aerospace Evo. 17k kronor på geneve companys hemsida.

Så, vilken skulle ni välja? :D
Den blå
 

PCB

Audemars
Är påväg till kanarieöarna över julen och om jag minns rätt får man jävligt bra rabatt på Tag Heuer där. Har nu valt tre kandidater så det blir troligen någon av dessa om jag inte kör något helt annat märke. Tar gärna emot era synpunkter och om ni har en av dessa får ni gärna posta några bilder!

tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-way1112ba0928.png

1. Simpel men elegant. Känns dock som att man kanske tröttnar på den? 12k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-alarm-way111zba0910.png

2. Snygg som fan men alarmfunktionen känns lite onödig. Roligt med lite rött på tavlan. 13k kronor på geneve companys hemsida.
tag-heuer-watches-aquaracer-300m-quartz-chronograph-cay1110ba0927.png

3. Snyggast av dem men även dyrast. De andra två är 40,5mm men denna är 43mm, vilket är ett litet minus då jag vill ha en klocka som kompletterar en Aerospace Evo. 17k kronor på geneve companys hemsida.

Så, vilken skulle ni välja? :D
Den blå, men kolla gärna om du hittar den äldre reffen , med den mycket trevligare H länken, och som tidigare talare sagt, pruta;)
 

Kapka

Omega
Hej!
Träffade en ny klockentusiast igår i mina trakter och han tog med sig några klockor för att eventuellt byta/sälja. Bland de klockorna fanns en intressant Heuer, nämligen Jo Siffert. Jag är ingen Heuer kille (Omega mest) men jag har sneglat ett tag nu efter en fin Heuer chronograf från 60/70 talet. Vad jag förstår så är dessa sällsynta och verkar vara mycket populära bland samlare. Till de avgörande frågor:
Tycker ni att tavlan, visarna etc ser bra ut?
Vad skulle ni betala för denna ex?
Tyvärr har jag bara denna bilden men klockan är i riktigt fint skick. Boeten är verkligen prima med skarpa kanter och opolerad framsida. Urverket såg jag inte men den funkade, dock nollställer fel (dvs service behov).
Borde jag satsa allt på denna?
Hade tänkt mig en Heuer runt 40k men jag känner på mig att det kanske inte räcker här. Stort tack för all hjälp!!!
 

Bilagor

  • 20171018_104025.jpg
    20171018_104025.jpg
    129.4 KB · Visningar: 71
R

Raderad medlem 15346

Guest
Fräck klocka, även om jag är tveksam till urtavlan. Men är det känt om Ronnie Pettersson bar Heuer under sin tid som förare?
Ja så är min uppfattning iaf, googlar du så hittar du en hel del om prisrekord på auktioner när hans klockor sålts mm. Tror Calibre11 skrivit en eller ett par artiklar på ämnet också genom åren
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej!
Träffade en ny klockentusiast igår i mina trakter och han tog med sig några klockor för att eventuellt byta/sälja. Bland de klockorna fanns en intressant Heuer, nämligen Jo Siffert. Jag är ingen Heuer kille (Omega mest) men jag har sneglat ett tag nu efter en fin Heuer chronograf från 60/70 talet. Vad jag förstår så är dessa sällsynta och verkar vara mycket populära bland samlare. Till de avgörande frågor:
Tycker ni att tavlan, visarna etc ser bra ut?
Vad skulle ni betala för denna ex?
Tyvärr har jag bara denna bilden men klockan är i riktigt fint skick. Boeten är verkligen prima med skarpa kanter och opolerad framsida. Urverket såg jag inte men den funkade, dock nollställer fel (dvs service behov).
Borde jag satsa allt på denna?
Hade tänkt mig en Heuer runt 40k men jag känner på mig att det kanske inte räcker här. Stort tack för all hjälp!!!
Den ser spontant bra ut men tyvärr lär 40k inte räcka långt. 2.5-3 ggr det pratar vi om som marknadspris. Kanske mer om den är riktigt fin.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Fräck klocka, även om jag är tveksam till urtavlan. Men är det känt om Ronnie Pettersson bar Heuer under sin tid som förare?
Ja Ronnie fick en Carrera av Jack Heuer som gick i arv till dottern Nina.
Nina sålde den på auktion och TAG budade hem den för 2 millar.

Ronnie och hans bror Tommy köpte en Carrera till sin far på hans 60-årsdag, klockan såldes via Kaplans november 2016 för runt 300k.

Förövrigt så hade han mig veterligt en Rolex Day Date och en GMT 1675, Day Daten såldes på Kaplans november 2016.
 

Kapka

Omega
Den ser spontant bra ut men tyvärr lär 40k inte räcka långt. 2.5-3 ggr det pratar vi om som marknadspris. Kanske mer om den är riktigt fin.


Misstänkte det :/ Attans! Stort tack för hjälpen. Nu måste jag ha den bara för det . Men är de VÄLDIGT sällsynta? Typ nu eller aldrig läge som jag uppfattar det? Skicket är ju det som lockar mig, verkligen fin :) Vilken version är detta? Är bezeln orginal? Försökte klura ut det själv men är grymt osäker på detta :sorry:. Det är ju enormt mycket pengar o göra fel affär på...
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Misstänkte det :/ Attans! Stort tack för hjälpen. Nu måste jag ha den bara för det . Men är de VÄLDIGT sällsynta? Typ nu eller aldrig läge som jag uppfattar det? Skicket är ju det som lockar mig, verkligen fin :) Vilken version är detta? Är bezeln orginal? Försökte klura ut det själv men är grymt osäker på detta :sorry:. Det är ju enormt mycket pengar o göra fel affär på...
Det är en 1163 ”Siffert” och ja den är ovanlig men inte extremt ovanlig. Går altid att hitta en om man bara är beredd att betala. Det finns ett antal varianter (sex olika om jag inte minns fel) med små skillnader men jag är inte tillräckligt insatt på den här modellen för att tala om vilken detta är. Bezeln ser helt korrekt ut. @Darren Cal.11/12 can probably add a lot more details here :)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Ja Ronnie fick en Carrera av Jack Heuer som gick i arv till dottern Nina.
Nina sålde den på auktion och TAG budade hem den för 2 millar.

Ronnie och hans bror Tommy köpte en Carrera till sin far på hans 60-årsdag, klockan såldes via Kaplans november 2016 för runt 300k.

Förövrigt så hade han mig veterligt en Rolex Day Date och en GMT 1675, Day Daten såldes på Kaplans november 2016.
Kul att han körde Heuer också! Läst lite av Calibre11's artiklar över F1 förare, men Ronnie Pettersson fanns inte med på någon lista. Så jag gissade att han rockade annat, även om han tydligen bytte lite mellan varven:)
 
Hej!
Träffade en ny klockentusiast igår i mina trakter och han tog med sig några klockor för att eventuellt byta/sälja. Bland de klockorna fanns en intressant Heuer, nämligen Jo Siffert. Jag är ingen Heuer kille (Omega mest) men jag har sneglat ett tag nu efter en fin Heuer chronograf från 60/70 talet. Vad jag förstår så är dessa sällsynta och verkar vara mycket populära bland samlare. Till de avgörande frågor:
Tycker ni att tavlan, visarna etc ser bra ut?
Vad skulle ni betala för denna ex?
Tyvärr har jag bara denna bilden men klockan är i riktigt fint skick. Boeten är verkligen prima med skarpa kanter och opolerad framsida. Urverket såg jag inte men den funkade, dock nollställer fel (dvs service behov).
Borde jag satsa allt på denna?
Hade tänkt mig en Heuer runt 40k men jag känner på mig att det kanske inte räcker här. Stort tack för all hjälp!!!


@PR1973 has given you some pretty sound advice. Your picture shows a 4th execution Siffert ( probably from late 1970 ). It should be powered by a Cal.11 movement. All the components look good & correct. With Siffert’s the dial is critical. The brighter white it is the more desirable it is. Marks on the dial also reduce the value. Assuming your example has a correct movement but requires sevice value is about €9000 , maybe a little more !!
 

Kapka

Omega
@PR1973 has given you some pretty sound advice. Your picture shows a 4th execution Siffert ( probably
from late 1970 ). It should be powered by a Cal.11 movement. All the components look good & correct. With Siffert’s the dial is critical. The brighter white it is the more desirable it is. Marks on the dial also reduce the value. Assuming your example has a correct movement but requires sevice value is about €9000 , maybe a little more !!

Great info fellas! Really Appreciate your input! As for the value seems like it right about what the seller is asking so not really a bargain or "fynd" as we say in swedish :) Anyhow, it feels good that the watch is legit and in original condition. I will do a second round and see if pull a trigger. If it happens i will for sure post some photos soon ;)

Again, Big thanks @Darren Cal.11/12 @PR1973 !!
 
Topp