• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag har länge suktat efter en Tag Heuer Carrera Re-Edition och har i flera år nu ändrat min egen uppfattning om vilken modell som är snyggats och bästa köp. Dessa två är dock återkommande på min egna shortlist. Har ni någon åsikt om vilken jag bör fokusera på? Det är en smaksak såklart men jag skulle göra höra er Heuerfans åsikter och tankar.

CS3111 är lite mer elegant ouch mest lik originalet 2447, men CS3113 har läckra ”Daytona rings” som ger ett lite sportigare intryck till vad som bör vara en sporting chronograph. Båda har 36mm case vilket bidrar även det till en mer elegant design.

Tag Heuer Carrera CS3111
B5F1E0AB-9D8D-4411-AE85-70428AB2C0A0.jpeg


Tag Heuer Carrera CS3113
2015B17E-01FA-4596-97A5-49253FFAA1CA.jpeg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har länge suktat efter en Tag Heuer Carrera Re-Edition och har i flera år nu ändrat min egen uppfattning om vilken modell som är snyggats och bästa köp. Dessa två är dock återkommande på min egna shortlist. Har ni någon åsikt om vilken jag bör fokusera på? Det är en smaksak såklart men jag skulle göra höra er Heuerfans åsikter och tankar.

CS3111 är lite mer elegant ouch mest lik originalet 2447, men CS3113 har läckra ”Daytona rings” som ger ett lite sportigare intryck till vad som bör vara en sporting chronograph. Båda har 36mm case vilket bidrar även det till en mer elegant design.

Tag Heuer Carrera CS3111
B5F1E0AB-9D8D-4411-AE85-70428AB2C0A0.jpeg


Tag Heuer Carrera CS3113
2015B17E-01FA-4596-97A5-49253FFAA1CA.jpeg
Som vanligt är det viktigaste att välja det man själv tycker mest om! Med det sagt hade jag personligen kört på CS3111, den ger ett lite renare intryck och känns som ett mer "typiskt" exempel för vad Carrera stod för designmässigt.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jag har länge suktat efter en Tag Heuer Carrera Re-Edition och har i flera år nu ändrat min egen uppfattning om vilken modell som är snyggats och bästa köp. Dessa två är dock återkommande på min egna shortlist. Har ni någon åsikt om vilken jag bör fokusera på? Det är en smaksak såklart men jag skulle göra höra er Heuerfans åsikter och tankar.

CS3111 är lite mer elegant ouch mest lik originalet 2447, men CS3113 har läckra ”Daytona rings” som ger ett lite sportigare intryck till vad som bör vara en sporting chronograph. Båda har 36mm case vilket bidrar även det till en mer elegant design.

Tag Heuer Carrera CS3111
B5F1E0AB-9D8D-4411-AE85-70428AB2C0A0.jpeg


Tag Heuer Carrera CS3113
2015B17E-01FA-4596-97A5-49253FFAA1CA.jpeg

Bägge är ju skitsnygga. Jag hade gått på 3113 eftersom den sticker ut lite mer - tycker det är snyggare främst då botten är såpass liten. Tror den tar lite mer "plats", även på avstånd.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag har länge suktat efter en Tag Heuer Carrera Re-Edition och har i flera år nu ändrat min egen uppfattning om vilken modell som är snyggats och bästa köp. Dessa två är dock återkommande på min egna shortlist. Har ni någon åsikt om vilken jag bör fokusera på? Det är en smaksak såklart men jag skulle göra höra er Heuerfans åsikter och tankar.

CS3111 är lite mer elegant ouch mest lik originalet 2447, men CS3113 har läckra ”Daytona rings” som ger ett lite sportigare intryck till vad som bör vara en sporting chronograph. Båda har 36mm case vilket bidrar även det till en mer elegant design.

Tag Heuer Carrera CS3111
B5F1E0AB-9D8D-4411-AE85-70428AB2C0A0.jpeg


Tag Heuer Carrera CS3113
2015B17E-01FA-4596-97A5-49253FFAA1CA.jpeg
Svårt val, har du provat klockorna på handleden?
36 är litet men fixar man små ur så skulle jag välja 3113 då den känns lite mer kaxig.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Svårt val, har du provat klockorna på handleden?
36 är litet men fixar man små ur så skulle jag välja 3113 då den känns lite mer kaxig.

Jag har inte provat varken eller men har små 6” handleder och tre stycken andra 36mm klockor som sitter perfekt när man vant sig till skillnaden mot tex en 39mm Monaco (även om den på gränsen också funkar, tycker jag).

 
Senast ändrad:

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Jag har inte provat varken eller men har små 6” handleder och tre stycken andra 36mm klockor som sitter perfekt när man vant sig till skillnaden mot tex en 39mm Monaco (även om den på gränsen också funkar, tycker jag).

Monaco är ökänd för att vara större än sina 39mm, mycket beroende på kvadratiska boetten. Men den ser ut att sitta snyggt på dig ändå!
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Som jämförelse tycker jag 39 mm Monaco bärs ungefär som 42 mm Autavia Re-issue.

För mig är det ett gränsfall, riktigt jävla sådant. Då jag hade Autavian var jag aldrig riktigt 100% nöjd, just pga. storleken.

Har stått med fingret på avtryckaren vad gäller Monaco två gånger i butik, nöjd med hur det ser ut i spegeln - men inte hundra nöjd då jag "tittar på armen".

Ligger i ganska hygglig fas med att "uppgradera" min Calibre 5 Carrera, och vill väldigt gärna att samlingen ska innehålla en TH, då det är märket som i vissa delar ligger till grund för intresset. Måste säga att trehandaren tappat handledstid efter inköp av GS SBGN005 på 39 mm också, inte för att Carreran egentligen är för stor - snarare pga. att GS (samt Speedy som också får mer tid) har såpass slimmat case.

Telemeter Calibre 17 ligger ju på perfekta 39 mm, är snorsnygg och så, men i min värld är Monaco den coolaste dinkan alla kategorier. Vafan, ska man ändå släppa ett gäng (vilket jag tror) under året, släpp då en mindre!

Edit:
Calibre 18 är det ju givetvis... Men 17 är fina också, dock 41...

Bilder (blir roligare då!) .. :)
Cal. 18 Telemeter Heritage (znodd bild):
P1010208.jpg


Min Cal. 5:
IMG_20190119_134242_105.jpg


Min SBGN005 och hur den "smiter åt":
20190319_072632.jpg
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag har länge suktat efter en Tag Heuer Carrera Re-Edition och har i flera år nu ändrat min egen uppfattning om vilken modell som är snyggats och bästa köp. Dessa två är dock återkommande på min egna shortlist. Har ni någon åsikt om vilken jag bör fokusera på? Det är en smaksak såklart men jag skulle göra höra er Heuerfans åsikter och tankar.

CS3111 är lite mer elegant ouch mest lik originalet 2447, men CS3113 har läckra ”Daytona rings” som ger ett lite sportigare intryck till vad som bör vara en sporting chronograph. Båda har 36mm case vilket bidrar även det till en mer elegant design.

Tag Heuer Carrera CS3111
B5F1E0AB-9D8D-4411-AE85-70428AB2C0A0.jpeg


Tag Heuer Carrera CS3113
2015B17E-01FA-4596-97A5-49253FFAA1CA.jpeg
Jag skulle valt 11an om inte annat för läsbarheten. Tycker kanske att 13 blir lite för "plottrig" i den storleken på tavla. Men håller också med om att den får lite mer "närvaro". Så läsbarheten får avgöra i mitt val.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
36mm är nog bara till min fördel hur som helst. Min Monaco är drömklockan som startade intresset så den finns och stannar i samlingen pga det.

Är det någon som vet om CS3113 släpptes samtidigt eller senare än CS3111 (1996 tror jag)?
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Som jämförelse tycker jag 39 mm Monaco bärs ungefär som 42 mm Autavia Re-issue.

För mig är det ett gränsfall, riktigt jävla sådant. Då jag hade Autavian var jag aldrig riktigt 100% nöjd, just pga. storleken.

Har stått med fingret på avtryckaren vad gäller Monaco två gånger i butik, nöjd med hur det ser ut i spegeln - men inte hundra nöjd då jag "tittar på armen".

Ligger i ganska hygglig fas med att "uppgradera" min Calibre 5 Carrera, och vill väldigt gärna att samlingen ska innehålla en TH, då det är märket som i vissa delar ligger till grund för intresset. Måste säga att trehandaren tappat handledstid efter inköp av GS SBGN005 på 39 mm också, inte för att Carreran egentligen är för stor - snarare pga. att GS (samt Speedy som också får mer tid) har såpass slimmat case.

Telemeter Calibre 17 ligger ju på perfekta 39 mm, är snorsnygg och så, men i min värld är Monaco den coolaste dinkan alla kategorier. Vafan, ska man ändå släppa ett gäng (vilket jag tror) under året, släpp då en mindre!

Edit:
Calibre 18 är det ju givetvis... Men 17 är fina också, dock 41...

Bilder (blir roligare då!) .. :)
Cal. 18 Telemeter Heritage (znodd bild):
P1010208.jpg


Min Cal. 5:
IMG_20190119_134242_105.jpg


Min SBGN005 och hur den "smiter åt":
20190319_072632.jpg

Jag har alltid velat äga en Speedmaster men avstått pga storleken och Speedmaster reduced har inte känts helt 100. FOIS Speedmaster är min absoluta favorit men tror att FOIS 39,7 mm fortfarande är för stor För mig. Har ännu inte sett någon i butik jag kan prova heller.

Carreran skulle bli ist för Omega FOIS isf.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
36mm är nog bara till min fördel hur som helst. Min Monaco är drömklockan som startade intresset så den finns och stannar i samlingen pga det.

Är det någon som vet om CS3113 släpptes samtidigt eller senare än CS3111 (1996 tror jag)?

Jag har fått för mig att jag läst att 13 kom senare, men nu när jag tänker efter blir jag fan osäker. Läste på lite för två-tre år sedan om dem.. :rolleyes:

Jag har alltid velat äga en Speedmaster men avstått pga storleken och Speedmaster reduced har inte känts helt 100. FOIS Speedmaster är min absoluta favorit men tror att FOIS 39,7 mm fortfarande är för stor För mig. Har ännu inte sett någon i butik jag kan prova heller.

Carreran skulle bli ist för Omega FOIS isf.

Speedyn bärs ju långt mindre än Monaco. Gillar FOIS också, ett tag ångrade jag rentav att jag inte klippte den framför vanliga .005. Visarna är dock lite av en vattendelare för mig, egentligen är de snyggare men tycker de raka visarna på vanliga bygger bättre helhet. Storleken på armen spelar väl kvitta, de extra millimetrarna sitter ju på boetten och enbart på bredden.. Väl?

Reduceds sidoboett och subdials dock, de kan fan inte bli unseen when once seen.. :)

Helt inne med vad du menar dock. Carrerorna är ju överjävligt bra, mindre alternativ till Speedyn. Om det är storleken som skaver hade jag valt någon av dem framför Speedmaster.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag måste försöka få tag på en FOIS som jag kan prova men du har rätt, urtavlan är exakt densamma som Speedy men boetten saknar crown guards vilken spar ett par millimeter i bredd.

Lug to lug är både Monaco och Speedy 47mm.

Kanske är det då CS3113 med Daytona-ringar jag ska jaga så känns FOIS ännu mer annorlunda om det någon gång skulle blir den också.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag har fått för mig att jag läst att 13 kom senare, men nu när jag tänker efter blir jag fan osäker. Läste på lite för två-tre år sedan om dem.. :rolleyes:

Nu har jag läst på lite mer och hittat detta:
The TAG Heuer Carrera 1964 Re-Edition came to the market in stainless steel with a black and silver dial, as well as in an 18 karat gold version – and these watches enjoyed such strong success that other versions with black and copper-colored dials soon followed (1997?).
F9BDAA0C-C897-480A-8FA1-0FD23AAF0F85.jpeg

A special detail distinguishes these successors: their subdials are surrounded by contrastingly colored “Daytona rings”. While these look great, there was no historic Heuer model with Daytona rings... the first sign of the Carrera evolving away from the past.
AD2271BF-724E-4339-B0BB-B1AD1D29FE52.jpeg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Ja, där ser man!

Så här i efterhand dock, 22 år senare, är det dock lite kul att en Reissue banade väg för framtidens Carrera-kronos.. :)
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Nu jävlar!

De här har inte funnits sedan tidigare:

Nytolkning av 1133G:
https://www.tagheuer.com/en/watches/tag-heuer-monaco-automatic-chronograph-39-mm-caw211c-fc6241
CAW211C.FC6241_Rezsize.png



Limiterad Gulf (50pcs):
https://www.tagheuer.com/en/watches/tag-heuer-monaco-calibre-11-automatic-39-mm-caw211t-fc6440
CAW211T.FC6440_RESIZE.png



Personligen gillar jag den silvriga, och kan tycka att det är lite konstigt att de inte släppt denna tidigare. Verkar inte vara limiterad heller, så man kan ju hoppas att den landar i samma prishärad som den blå Calibre 11.

Den limiterade Gulfen lär väl kosta huggorm, kan dessutom tycka att den är väl lik den redan befintliga som släpptes under förra årets Basel..
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Nu jävlar!

De här har inte funnits sedan tidigare:

Nytolkning av 1133G:
https://www.tagheuer.com/en/watches/tag-heuer-monaco-automatic-chronograph-39-mm-caw211c-fc6241
CAW211C.FC6241_Rezsize.png



Limiterad Gulf (50pcs):
https://www.tagheuer.com/en/watches/tag-heuer-monaco-calibre-11-automatic-39-mm-caw211t-fc6440
CAW211T.FC6440_RESIZE.png



Personligen gillar jag den silvriga, och kan tycka att det är lite konstigt att de inte släppt denna tidigare. Verkar inte vara limiterad heller, så man kan ju hoppas att den landar i samma prishärad som den blå Calibre 11.

Den limiterade Gulfen lär väl kosta huggorm, kan dessutom tycka att den är väl lik den redan befintliga som släpptes under förra årets Basel..
Den där Gulfen släpptes året innan den Gulfen som nu finns att köpa. De 50 exen sålde slut inom ett par timmar och om jag minns rätt släpptes den endast i USA.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Den limiterade Gulf:en har legat uppe på hemsidan tidigare. Den grå kan jag dock inte säga något säkert om.

Kan nog relateras till min webbläsare och vilket land man har ställt webbsidan till. Surfar till 99% från mobilen, och där ligger jag av någon anledning mappad mot USA. Lägger jag Sverige som land får jag däremot upp bägge dessa modeller. Surfade in på skrivbordsversionen i morse, och gjorde just det..

Lite skevt dock, om det nu enbart var i staterna den släpptes.. :)
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Tag's bästa släpp på åratal får ju på tok för lite uppmärksamhet både här och på Internet överlag.
TAG-Heuer-Autavia-Isograph_9W0B3120.jpg
WBE5110.EB0173-AUTAVIA-CAL.-5-LIFESTYLE-2-2019-HD.jpg
https___hypebeast.com_image_2019_03_tag-heur-2019-autavia-collection-baselworld-1.jpg

Chronometer, snygg caseback, ja allt är bra egentligen. Känns som en rätt mäktig Explorer/Railmaster konkurrent, fast med bezel.
Håller med, jag älskar den!
 
Topp