• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den Officiella Tag Heuer Tråden

Så är det fortfarande, likaså att vridring inte är keramisk på kvartsarna. Dock är känsla, finish och kvalite i övrigt på samma nivå.

Normalt sett brukar jag försöka att inte hoppa på anti-Tag tåget som är så populärt men det är fan lite snålt, den listar ju trots allt nästan 20k.

Skulle jag gå kvarts skulle jag därför hellre gå Certina, bättre urverk och 12k i rabatt.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Normalt sett brukar jag försöka att inte hoppa på anti-Tag tåget som är så populärt men det är fan lite snålt, den listar ju trots allt nästan 20k.

Skulle jag gå kvarts skulle jag därför hellre gå Certina, bättre urverk och 12k i rabatt.
Jo fast man kan inte riktigt tänka logiskt här eftersom att allt handlar om design och varumärke. Vad är det som gör att den med massproducerat billigt mekaniskt verk från Sellita skulle vara mer prisvärd för typ 27 papp :rolleyes:
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Absolut, men i det här fallet vill jag dock ha kvarts. Tycker kvarts passar bättre på sportklockor :)
Kul att de inte har sparat in på kvaliteten på kvartsklockorna i alla fall.
Riktigt nöjd med min kvarts beater:)
52C1DF0A-BAE0-4448-B280-4662AE4A5DBC.jpeg
5E2E2218-5E85-47CB-A324-AFBE9871D4C1.jpeg
A80A28E4-0BB4-42D4-AA4B-F1EB33A92C08.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det där med keramisk Bezel är ju en smaksak. Jag har insett att jag har väldigt svårt för det rent utseendemässigt. Visst det håller sig snyggt men å andra sidan patineras det inte heller. Jag väljer gärna metall istället....
 
Jo fast man kan inte riktigt tänka logiskt här eftersom att allt handlar om design och varumärke. Vad är det som gör att den med massproducerat billigt mekaniskt verk från Sellita skulle vara mer prisvärd för typ 27 papp :rolleyes:

Inget egentligen, som du säger så är saker i klockvärlden sällan logiska.

Med det sagt, att klämma in billigare saker i en redan dyr klocka för att ytterligare öka vinstmarginal gnuggar mig fel.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Det där med keramisk Bezel är ju en smaksak. Jag har insett att jag har väldigt svårt för det rent utseendemässigt. Visst det håller sig snyggt men å andra sidan patineras det inte heller. Jag väljer gärna metall istället....
Enig, tycker känsla och utseende blir bättre om det inte är keramisk
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Inget egentligen, som du säger så är saker i klockvärlden sällan logiska.

Med det sagt, att klämma in billigare saker i en redan dyr klocka för att ytterligare öka vinstmarginal gnuggar mig fel.
Här tycker jag många tänker helt fel. Skillnaden i pris mellan ett juste kvartsverk och ett eta/sellita är mycket mindre än prisskillnaden mellan en Quartz o en Automat. Dvs marginalen för tillverkaren betydligt högre på automaten. Vilken också innebär att du och jag alla andra är betydligt mer "lurade" när vi betalar 10k mer för en automat vara verk är kanske 1k dyrare. Plus kanske någon liten arbetsinsats för justering o ruckning. Dessutom med effekten av tillkommande servicekostnad. Sen köper vi ju oftast automater ändå men det är ju definitivt INTE mer prisvärt.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Här tycker jag många tänker helt fel. Skillnaden i pris mellan ett juste kvartsverk och ett eta/sellita är mycket mindre än prisskillnaden mellan en Quartz o en Automat. Dvs marginalen för tillverkaren betydligt högre på automaten. Vilken också innebär att du och jag alla andra är betydligt mer "lurade" när vi betalar 10k mer för en automat vara verk är kanske 1k dyrare. Plus kanske någon liten arbetsinsats för justering o ruckning. Dessutom med effekten av tillkommande servicekostnad. Sen köper vi ju oftast automater ändå men det är ju definitivt INTE mer prisvärt.
Exakt mitt resonemang men många är helt förblindade av schweizisk marknadsföring som skapat en allmän bild av att mekaniskt by default lika med exklusivt, klockan har en själ osv :rolleyes:
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Vad snackar du om, snygg som attan och bra skick också! Grattis till en fenomenal klocka :)

Tack :)
Jag har egentligen alltid diggat Kirium-designen vågade dock inte nämna det med tanke på att modellen är lite av en hackkyckling :D . Gillar faktiskt de flesta av de klockor som Tag gjorde under 90-talet/tidigt 2000. Har även en kronograf från 6000-serien. Nästa Tag Heuer blir nog en Link. Även den en mycket polariserande modell men kan inte hjälpa att gilla dom, framförallt dom tidigare modellerna.
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Tack :)
Jag har egentligen alltid diggat Kirium-designen vågade dock inte nämna det med tanke på att modellen är lite av en hackkyckling :D . Gillar faktiskt de flesta av de klockor som Tag gjorde under 90-talet/tidigt 2000. Har även en kronograf från 6000-serien. Nästa Tag Heuer blir nog en Link. Även den en mycket polariserande modell men kan inte hjälpa att gilla dom, framförallt dom tidigare modellerna.
Se där! Nu vill vi se bilder på din 6000 :cool:

Låter som att du och Robert som skriver Tag Heuer Enthusiast Blog skulle komma bra överens vad gäller designfavoriter, hans samling på typ 20-talet ur går till stor del på samma tema :)
 
Här tycker jag många tänker helt fel. Skillnaden i pris mellan ett juste kvartsverk och ett eta/sellita är mycket mindre än prisskillnaden mellan en Quartz o en Automat. Dvs marginalen för tillverkaren betydligt högre på automaten. Vilken också innebär att du och jag alla andra är betydligt mer "lurade" när vi betalar 10k mer för en automat vara verk är kanske 1k dyrare. Plus kanske någon liten arbetsinsats för justering o ruckning. Dessutom med effekten av tillkommande servicekostnad. Sen köper vi ju oftast automater ändå men det är ju definitivt INTE mer prisvärt.

Jag lever inte på något sätt under illusionen att en automatare är mycket dyrare att tillverka, det jag är lite bitter över är just att Tag, som är något av ett premiummärke(imo) sparar in på saker som bezel och urtavla bara för att de går över till quartz.

Jag gillar trots allt Tag, det är därför jag tar mig tiden att tänka på varför jag ogillar vissa saker de gör :)
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Se där! Nu vill vi se bilder på din 6000 :cool:

Låter som att du och Robert som skriver Tag Heuer Enthusiast Blog skulle komma bra överens vad gäller designfavoriter, hans samling på typ 20-talet ur går till stor del på samma tema :)

Tack för tipset, den ska absolut läsas :)

Här är en bild tagen för några dagar sedan. Den är inte direkt i nyskick men fungerar än idag men tyvärr har kronografen börjat krångla. Kanske dags för lite service o_O
DSC_0025.jpg
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag lever inte på något sätt under illusionen att en automatare är mycket dyrare att tillverka, det jag är lite bitter över är just att Tag, som är något av ett premiummärke(imo) sparar in på saker som bezel och urtavla bara för att de går över till quartz.

Jag gillar trots allt Tag, det är därför jag tar mig tiden att tänka på varför jag ogillar vissa saker de gör :)
Det är håller jag fullständigt med om! Kanske missuppfattade dig också för övrigt, men många resonerar ju så som jag skrev runt Quartz generellt. Det du säger gällde väl även för tex AT innan Omega helt slutade med Quartz där dom på slutet fick målade index istället för applicerade o sånt är ju trist för oss (mig iaf) som gärna köper Quartz också. Tråkigt också att det finns så få servicebara Quartz verk kvar.
 
Topp