• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Var och provade både Pelagos och Black bay igår, men har så svårt att bestämma mig för vilken som bör införskaffas! Föredrar egentligen utseendet på Pelagos, men är rädd att den kanske bygger lite för mycket på höjden och att den skall kännas för "sportig" med sin matta look... Någon som haft båda som har någon input? Kliar i köpefingrarna nu!
Jag sitter själv i samma sits, så följer med spänning.
Har ägt båda klockorna och tyckte att Pelagosen bärs skönare. Kan upplevas lite hög och stor ibland, framförallt när man bär den på länken. BBn kan dock "kännas" lite större, helt platt undersida och blankpolerad på sidorna. Sen är lumen på Pelagosen riktigt riktigt bra! Sen har ju pelagosen datum också, vilket jag saknade på BBn, men det är ju en smaksak.
IMG_4232.JPG
 
Senast ändrad:

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Grymma svar, tack så mycket! Känner mig ganska övertygad på en svart pelagos i dagsläget. Ska in och klämma lite i imorgon efter jobbet innan jag bestämmer mig helt och hållet. Lutar till In-house verket i dagsläget. En kollega sa att de behöver skickas in vid service, att de byter verket? Jag tycker det verkar konstigt, det borde väl gå att serva som vanligt hos AD?
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Grymma svar, tack så mycket! Känner mig ganska övertygad på en svart pelagos i dagsläget. Ska in och klämma lite i imorgon efter jobbet innan jag bestämmer mig helt och hållet. Lutar till In-house verket i dagsläget. En kollega sa att de behöver skickas in vid service, att de byter verket? Jag tycker det verkar konstigt, det borde väl gå att serva som vanligt hos AD?
Tror det har avhandlats tidigare. Ska ju kunna servas som vanligt hos ad.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag har alltid sett mig som en mögellover, men den där satans Black bay 36an har bitit sig fast. Så nu bär det av till Nymans/Rob/Krons i helgen. Första köp från AD för min del. Hur tror ni det ser ut med möjligheter till rabatt? Har ni koll på om det finns möjlighet att köpa lädret on the side?
 

klak

Omega
Grymma svar, tack så mycket! Känner mig ganska övertygad på en svart pelagos i dagsläget. Ska in och klämma lite i imorgon efter jobbet innan jag bestämmer mig helt och hållet. Lutar till In-house verket i dagsläget. En kollega sa att de behöver skickas in vid service, att de byter verket? Jag tycker det verkar konstigt, det borde väl gå att serva som vanligt hos AD?

Berätta hur du upplevde dom. Jag börjar känna ett litet sug efter en blå pelages men är orolig för storleken och hur den bärs. Har tidigare haft en Black bay som jag sålde då jag inte riktigt kom överens med den och det vore intressant hur du upplever skillnaderna mellan de två
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Berätta hur du upplevde dom. Jag börjar känna ett litet sug efter en blå pelages men är orolig för storleken och hur den bärs. Har tidigare haft en Black bay som jag sålde då jag inte riktigt kom överens med den och det vore intressant hur du upplever skillnaderna mellan de två

Jag är helt såld, kommer definitivt investera i en pelagos, då den svarta. Den blåa har riktigt grym färg, väldigt snygg blå.

Den är framförallt lättare, titanet känns lite annorlunda. Man känner framförallt att länken är lättare, det är lite speciellt material. Spännet är helgrymt, känns som att det kommer vara riktigt bekvämt att bära klockan. Jag har ganska rejäl handled på vänster arm, blev lite större efter ett rejält benbrott. Den är cirka 19,5 cm runtom och ganska platt, tycker absolut inte att den känns stor på mig. Har en Seiko Padi också och den känns större på handleden än vad Pelagosen gör. Tycker inte att det var jätteskillnad hur de bärs, man ser dock att pelagos är något större.

Motiverade lite för mig själv Pelagos vs BB: Pelagos har snyggare länk, bättre lume, ej förgulnade index från start, "nytänkande" spänne, mer toolwatch/riktig dykare.

Vad var det med BB som du inte gillade?
 

klak

Omega
Jag är helt såld, kommer definitivt investera i en pelagos, då den svarta. Den blåa har riktigt grym färg, väldigt snygg blå.

Den är framförallt lättare, titanet känns lite annorlunda. Man känner framförallt att länken är lättare, det är lite speciellt material. Spännet är helgrymt, känns som att det kommer vara riktigt bekvämt att bära klockan. Jag har ganska rejäl handled på vänster arm, blev lite större efter ett rejält benbrott. Den är cirka 19,5 cm runtom och ganska platt, tycker absolut inte att den känns stor på mig. Har en Seiko Padi också och den känns större på handleden än vad Pelagosen gör. Tycker inte att det var jätteskillnad hur de bärs, man ser dock att pelagos är något större.

Motiverade lite för mig själv Pelagos vs BB: Pelagos har snyggare länk, bättre lume, ej förgulnade index från start, "nytänkande" spänne, mer toolwatch/riktig dykare.

Vad var det med BB som du inte gillade?

Jag som letat efter en anledning till att glömma Pelagosen och lägga undan lite pengar istället men det här gjorde det inte lättare...

Jag hade den blå modellen, jag tyckte klockan var väldigt snygg men jag upplevde den lite knepig att bära. Det första jag störde mig på var den blankpolerade massiva sidan på boetten (långsidan mitt emot kronsidan) som stirrade på en ständigt. Den blankpolerade ytan som inte bröts av av någonting gjorde den i mina ögon till för stor. Det andra jag störde mig på var länken som kändes för tung, för bred, för klumpig helt enkelt.

Du har snäppet manligare handleder än mig, mina ligger på drygt 18 och det är storleken jag är mest rädd för att inte klicka med. Vad ligger PADIn på? Är den ungefär i samma storlek som sumon? Mina andra klockor ligger mellan 39,5-40 och det känns rätt lagom men den mindre på 39,5 kunde vara en cm större utan att jag skulle tänka på att den skulle kunna bli för stor. Hur upplevde du höjden på Pelagosen? Blev den topptung?
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Jag som letat efter en anledning till att glömma Pelagosen och lägga undan lite pengar istället men det här gjorde det inte lättare...

Jag hade den blå modellen, jag tyckte klockan var väldigt snygg men jag upplevde den lite knepig att bära. Det första jag störde mig på var den blankpolerade massiva sidan på boetten (långsidan mitt emot kronsidan) som stirrade på en ständigt. Den blankpolerade ytan som inte bröts av av någonting gjorde den i mina ögon till för stor. Det andra jag störde mig på var länken som kändes för tung, för bred, för klumpig helt enkelt.

Du har snäppet manligare handleder än mig, mina ligger på drygt 18 och det är storleken jag är mest rädd för att inte klicka med. Vad ligger PADIn på? Är den ungefär i samma storlek som sumon? Mina andra klockor ligger mellan 39,5-40 och det känns rätt lagom men den mindre på 39,5 kunde vara en cm större utan att jag skulle tänka på att den skulle kunna bli för stor. Hur upplevde du höjden på Pelagosen? Blev den topptung?

Iom att Pelagosen är matt så slipper du blänket, reflekterade inte ens över att sidan var lång på Pelagos. Noterade det på BB men tänkte mig inte att man skulle störa sig på det.
Länken på Pelagos kommer du troligen inte bekymra dig över vikten på iallafall, den är riktigt lätt och smidig.
Padin ska vara 44x14mm, dock känns den inte så stor när man väl har den på sig. Den ligger riktigt bra på min handled.
Storleksskillnaden mellan BB och Pelagos var inte så stor som jag trodde.
Man ser absolut att Pelagosen är lite större, men det nästan mest pga bezeln skulle jag vilja påstå. Tycker att Pelagos sitter bättre på handleden, men då har jag en ganska bred och platt handled. Höjden känns nästan mindre pga. den matta ytan.
Bifogar bild på hur Pelagos och Padi sitter på min handled så får du se hur den satt på mig.

Tror inte att du kommer tycka att Pelagos är för stor, har sett den på betydligt mindre handleder än 18cm där det funkat kanon. Tror det handlar mer om hur handledens utformning och vad som känns okej att bära.
Har man skjortor med tighta armar ofta går det nog inte helt obemärkt in under, man får säkert hjälpa till lite.

Ingen som är sugen på att flippa? ;)
 

Bilagor

  • Padi.JPG
    Padi.JPG
    66.7 KB · Visningar: 57
  • Pelagos.jpg
    Pelagos.jpg
    96.6 KB · Visningar: 62

Falken

Panerai
Frågan har säkert varit uppe innan men är det någon tjocklekskillnad mellan ETA black bay och inhouse? Jag hade förstått de som att det var det men enligt säljaren på nymans så inte? :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag har alltid sett mig som en mögellover, men den där satans Black bay 36an har bitit sig fast. Så nu bär det av till Nymans/Rob/Krons i helgen. Första köp från AD för min del. Hur tror ni det ser ut med möjligheter till rabatt? Har ni koll på om det finns möjlighet att köpa lädret on the side?
Ingen som kan hjälpa mig? :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Prutmöjlig är den allt, hur mycket man kan pruta beror på en mängd orsaker. Du får testa och är du inte nöjd med pris som de lämnar är det bara att tacka nej. När det gäller läderstrapen så borde det inte vara några konstigheter ;)
Tack! :) Följdfråga på det: är gråhandlarpriser (strax över 22k på länk) något att förhålla sig till?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Vet ej vilken tråd detta skulle passa bäst i, men det rör ju Tudor..

Ringde precis till Nymans och Rob. Nymans har inte modellen jag är sugen på inne, utan har låneexemplar från Krons. Rob har inne. Vart skulle ni stockholmare gå för att köpa en Tudor? Värt att vänta på Nymans eller köra direkt på Rob eller Krons?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Vet ej vilken tråd detta skulle passa bäst i, men det rör ju Tudor..

Ringde precis till Nymans och Rob. Nymans har inte modellen jag är sugen på inne, utan har låneexemplar från Krons. Rob har inne. Vart skulle ni stockholmare gå för att köpa en Tudor? Värt att vänta på Nymans eller köra direkt på Rob eller Krons?
Finns väl ingen särskild anledning att välja just Nymans om den finns på Krons eller Rob?
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp