• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

1965ek

Patek
2-Faktor
Skamlöst stulen bild...
A0EA733B-426F-4C6A-8862-5E6E5F614BD9.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Fasen också. När jag har länken på yttersta mikrojusteringen känns BB36 aningen tajt i vissa lägen. Med en till länkbitar och mikrojusteringen på innersta är den något för slapp.

För köra några dagar med olika konfigurationer och se vad som blir skönast :) hade gärna haft 1 hål till på mikrojusteringen :rolleyes:
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Fasen också. När jag har länken på yttersta mikrojusteringen känns BB36 aningen tajt i vissa lägen. Med en till länkbitar och mikrojusteringen på innersta är den något för slapp.

För köra några dagar med olika konfigurationer och se vad som blir skönast :) hade gärna haft 1 hål till på mikrojusteringen :rolleyes:
Har själv alla länkbitar och microjusteringen på innersta. Plockade av en bit några gånger för att testa men kom fram till att den sitter bäst så. Speciellt eftersom handleden varierar i tjocklek mellan 18 till ca 18.5cm
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har själv alla länkbitar och microjusteringen på innersta. Plockade av en bit några gånger för att testa men kom fram till att den sitter bäst så. Speciellt eftersom handleden varierar i tjocklek mellan 18 till ca 18.5cm
Just nu kör jag utan 2 länkar och justeringen på yttersta. Ska testa så någon dag sen prova din lösning, minus en länkbit då :)
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Indexen är ju mycket mindre i förhållande till storleken på 41an eftersom den använder samma index som 36an. De borde maxat indexen på 41an också för nu blir det lite oproportionerligt.

Sen att klockan är 5mm större är ju också en bra tell ;)

och visarna borde anpassats enligt mig
Ni har fel båda två :p

Som @F_Kristiansen säger så är 41:a härligt luftig och hade sett grötig ut med större index.
Tycker att båda storlekarna är lika snygga, som ni är inne på så upplever jag 41ans tavla mer"luftig" och inte lika kompakt som 36an.
IMG_20171005_112312_562.jpg
 

larra64

Rolex
Plötslig ringer de från växeln nu på morgonen. Du har ett paket från Posten. Möter den som kör ut paketet från Post Nord. ”Jag skulle ju lika hit och såg att du hade ett paket hem så jag tog med det.” Sagt och gjort. Påskrivet och en snabb paketöppning. Jubel i luckan. Jag gullar Tudor jumbo. Sålde tyvärr en date/day i ett infall av flipparsjuka. Har en kvar. Sedan har det varit få jumbos ute på marknaden överhuvudtaget och de flesta börjar kosta som fyrsiffriga datejusts. Dessutom har många utbytta tavlor. Jag har följt en bunt köp och sälj ställen, i Sverige och internationellt under ett halvår. Hittade en date/day på watchrecon i USA. Såld. Sprang på denna i Hong Kong på Bukten. Säljaren verkade ha goda visord. Kontaktade honom för att få mer info för att det bara stod att det var en jumbo och jag såg att den hade fluted bezel. Så då var tex frågan ref med quickset eller inte? Det var en 9081/4, det vill säga med quickset. Nu har klockan landat. Allt ser bra ut, men visarna ser ut att ha fått viss påfyllning av lume, för originaltäckningen syns helt igenom i belysning. Hur som helst kanonnöjd då klockan är fräsh estetiskt utan hairlines och dings. Ska be urmnakaren titta på verket tids nog.
IMG_4156.jpg
IMG_4149.jpg
IMG_4158.jpg
s
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag har spanat in en Tudor Day Date Ref 94510 från ca 1989 hos Gripenbro. Såg att den även låg ute på KS Köp&Sälj i somras. Har den ett överpris med sina ca 17000:- eller är det någonting annat man har missat, fördelar/nackdelar med modellen i fråga? :)
 

Gabriel90

Panerai
Jag har spanat in en Tudor Day Date Ref 94510 från ca 1989 hos Gripenbro. Såg att den även låg ute på KS Köp&Sälj i somras. Har den ett överpris med sina ca 17000:- eller är det någonting annat man har missat, fördelar/nackdelar med modellen i fråga? :)
Den har ju legat ute för 14k tidigare i somras hos Gripenbro? ...
Kontakta dem vetja, det bör inte va svårt o få den för det priset.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Hej!
Med Pelagos lhd så tycker jag följande

Bra:
Matt tavla och ring
Vintagekänslan då färgen på index och visare är något mer gul än vit.
De två övre punkterna gör att klockan upplevs lite mjukare än vanliga som är stramt svart/vit eller klarblå. Men alla tre färger är fina, det är en smaksak.
Kvalitén på kronan och hela uret märks. Bättre än TAG och IWC. Speedmaster är manuell så lite svårt att jmf rakt av.
70+h i gångreserv. Så skönt att kunna lägga ifrån sig den och den bara tickar.
Lätt för att vara så stor
Lume/lumen är grym

Lite mindre bra:
LHD tar ett tag att vänja sig vid. Speciellt ställa datum. Skruvar jämt åt fel håll.
Inte alla gillar titan. Det är en annan känsla och repas lättare
Storleken. Och höjden. Jmf med speedmaster, TAG eller en vintage dykare så är boettens form tjockare, vilket gör att totalkänslan blir större. Sedan är det ingen liten klocka till en smal till medelhandled. Se bild.

Skulle jag köpa klockan igen? Helt klart.
 

Bilagor

  • IMG_0146.JPG
    IMG_0146.JPG
    256.8 KB · Visningar: 48
Senast ändrad:
Hej!
Med Pelagos lhd så tycker jag följande

Bra:
Matt tavla och ring
Vintagekänslan då färgen på index och visare är något mer gul än vit.
De två övre punkterna gör att klockan upplevs lite mjukare än vanliga som är stramt svart/vit eller klarblå. Men alla tre färger är fina, det är en smaksak.
Kvalitén på kronan och hela uret märks. Bättre än TAG och IWC. Speedmaster är manuell så lite svårt att jmf rakt av.
70+h i gångreserv. Så skönt att kunna lägga ifrån sig den och den bara tickar.
Lätt för att vara så stor

Lite mindre bra:
LHD tar ett tag att vänja sig vid. Speciellt ställa datum. Skruvar jämt åt fel håll.
Inte alla gillar titan. Det är en annan känsla och repas lättare
Storleken. Och höjden. Jmf med speedmaster, TAG eller en vintage dykare så är boettens form tjockare, vilket gör att totalkänslan blir större. Sedan är det ingen liten klocka till en smal till medelhandled. Se bild.

Skulle jag köpa klockan igen? Helt klart.
Hej

Måste säga att detta är nog ett av det trevligaste forum jag varit aktiv på då man får svar som dessa när man undrar något. :)

Tack så mycket för ditt utförliga svar som har gett mig en hel del matnyttig info att tänka på, när det kommer till passform så gavs jag möjlighet att prova den på armen och tycker den sitter perfekt, det "fjädrande" läget i spännet är ju kanon! Så nu är det bara att ta ett beslut. :D
 

JoeBravoe

Cartier
Vad tycker ni om nya black bay for Harrods special edition?

Feet first, harrodsgrön bezel, sekundvisare och grön text. Inget datum. Nitad länk.

Jag tycker den är döläcker!
04-Tudor-Black-Bay-for-Harrods-Special-Edition.jpg

Snygg på ett subtilt sätt. Tycker de kunde dragit till med en BB Steel med grön urtavla istället. Då hade lädret fått kämpa för att hålla tätt.
 

Gabriel90

Panerai
Vad tycker ni om nya black bay for Harrods special edition?

Feet first, harrodsgrön bezel, sekundvisare och grön text. Inget datum. Nitad länk.

Jag tycker den är döläcker!
04-Tudor-Black-Bay-for-Harrods-Special-Edition.jpg
Ja, jag var lite nyfiken på att köpa en BB, men efter att ha prövat i butik (med nya urverket då alltså), så upplevde jag den som helt klart för chunky för mig.
Skillnad på nya BB och gamla med ETA. Tyckte också nya var alldeles för chunky fast det var sån liten skillnad i höjd.
 

Jonto89

Omega
2-Faktor
Mycket intressant läsning här, och många snygga klockor!
Har varit sugen på en Black Bay Black ett tag nu, och blev väl ännu mera sugen när In-house modellen släpptes 2016.
Testade en In-house BB när jag var i Hufvudstaden, och den är grymt snygg!

Det man har läst lite här på forumet och runt omkring är att vissa föredrar ETA-modellen för att den skall vara billigare att serva och vara något smäckrare.
Är det någon som har uppgifter om det är någon större skillnad att underhålla dessa 2 modeller?

Här finns en väldigt ingående rescension av In-house Black Bay från Worn&Wound för den som är intresserad:
Dom har även en rätt trevlig instagram :)
 
Topp