• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Nu skriver jag rakt ur huvudet, men tror detta stämmer:

791xx är ’big block’ (tjock mellanboett). De senare 792xx är det inte.

Tidiga 792xx har fortfarande Rolex-krona och bakboett, senare har de inte. Tiger-varianterna 792xxp har även polerade luggar.

Edit: personligen så föredrar jag helt klart Big Block.
Ja precis. Jag förstår inte frågan ovan. Det är ju helt olika boettformer varav 792xxp även har polerade bandhorn. 791xx boett ser ut som en tjockisvariant av fyrsiffriga daytonas medans 792xx ser mer ut som en tjockisvariant av fem och sexsidiga daytonas.
Tiger & princetavlorna är till för 792xx. Tidiga 792xx kom med oysterlänk men annars den gräsliga jubileeliknande länken.

Standard tavlor som silver/svart, svart/vit, vit/svart och säkert flera kom till både 791xx och 792xx. I och med prince och tiger kom massa tavelkonfigurationer.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
4AF43141-505A-493F-9CB8-F5D3937CCBD2.jpeg

Bara jag som går igång på den blå? Någon som vet om det är samma (galet bra) färg som på Pelagos?
Nej jag funderar på en blå till min nyfödde grabb (som jag får låna varsamt) :)

Edit: Jg var besviken på Pelagos blå - superhäftig på bilder men lite trist IRL.. Så hoppas på bättre :)
 
Senast ändrad:

Back

Vacheron
2-Faktor
Ja precis. Jag förstår inte frågan ovan. Det är ju helt olika boettformer varav 792xxp även har polerade bandhorn. 791xx boett ser ut som en tjockisvariant av fyrsiffriga daytonas medans 792xx ser mer ut som en tjockisvariant av fem och sexsidiga daytonas.
Tiger & princetavlorna är till för 792xx. Tidiga 792xx kom med oysterlänk men annars den gräsliga jubileeliknande länken.

Standard tavlor som silver/svart, svart/vit, vit/svart och säkert flera kom till både 791xx och 792xx. I och med prince och tiger kom massa tavelkonfigurationer.
Där kom lite mer info. Nätet är ganska dåligt med Big Block info
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tvåraders idag.
Tre år senare och det är fortfarande en favorit.
Vridringen får sig ofta ett varv eller två, mekaniskt perfekt, inga glapp och extra tydligt klick när den blir centrerad förhöjer. Vem använder förresten 120 klick på en vridring? 60 känns mer tooligt.

DSC_0210.JPG
Släpper Tudor en Pelagos 39 mm i stål så blir jag Pelagosägare igen :)
Sjukt bra klocka, men lite stor på mig...
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor

Back

Vacheron
2-Faktor
Det är väl vanligt att lollipopvisare smular sönder så vad jag tror har han bara relumat originalvisarna istället för att byta ut dom. Därav skillnaden i nyans
Relumat originalvisarna?! Det är väl de som ser ut som de legat i ugnen...
Den är ju häftig, absolut. Intressant att den beskrivs med ”excellent/very nice condition”...
- skadad/sprickor bezel kl. 12, 14, 20 och 22
- ser ut som rost kl. 19/20
- sen ser visarna ganska risiga ut
MEN, den är ju trots allt från 1974 så den ska ju ha lite ärr. Charmen men gamlingar
 
Senast ändrad:

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tack L, vad tror du om priset är det ”rätt”?

Relumat originalvisarna?! Det är väl de som ser ut som de legat i ugnen...
Den är ju häftig, absolut. Intressant att den beskrivs med ”excellent/very nice condition”...
- skadad/sprickor bezel kl. 12, 14, 20 och 22
- ser ut som rost kl. 19/20
- sen ser visarna ganska risiga ut
MEN, den är ju trots allt från 1974 så den ska ju ha lite ärr. Charmen men gamlingar
Någonting är det gjort med åtminstone minutvisarna iaf. Den har inte blivit så där naturligt. Ingen koll på pris på dessa dessvärre
 

mattiasp

Omega
2-Faktor
Ni kanske skulle byta klocka med varandra? En LHD på vänster arm och en vanlig på höger arm. Även om jag ser fördelarna med att ha kronan på den sida som inte skaver mot handen. Med automat och 70 timmars gångreserv behöver man ju inte skruva krona speciellt ofta. Äh, glöm mitt inlägg. Fina klockor!
 

MrJohn

Omega
Ni får ursäkta en okunnig fråga som säkert har diskuterats många gånger men ni kanske kan guida till rätt diskussion. Jag har haft flera Submariners och seadwellers men har alltid tyckt att Tudor har riktigt stiliga modeller. Min fråga är hur detaljkvaliten och finnishen på en Tudor är i jämförelse med en Submariner? Är den jämförbar?
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Ni får ursäkta en okunnig fråga som säkert har diskuterats många gånger men ni kanske kan guida till rätt diskussion. Jag har haft flera Submariners och seadwellers men har alltid tyckt att Tudor har riktigt stiliga modeller. Min fråga är hur detaljkvaliten och finnishen på en Tudor är i jämförelse med en Submariner? Är den jämförbar?
Här kan du jämföra lite själv:
Min åsikt: Rolex är bättre men Tudor ligger farligt nära. Skillnaden i pris speglar inte skillnaden i kvalitet.
 
Topp