• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robbanc76

Cartier
Korrekt gissat @Kai :)

C082E98C-8C03-4E46-9A9A-80CFD787DF8B.jpeg
ACA921D4-F45E-48E8-AAFE-5223C3449E24.jpeg

En sån där klocka har jag haft länge nu =)
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hur väljer jag mellan BB58 & GMT?:confused::eek:o_O:arghh::banghead::bawling:
(Ni behöver inte svara)

Nu svarar jag ändå ;)

Detta är ju en helt subjektiv fråga men jag tyckte att 41mm BB kändes för klumpig när jag hade den och det var en av huvudorsakerna till att den inte fick stanna.
Jag hade den versionen med ETA:verket som är något tunnare vad jag förstår.

När jag igår klämde på nya GMT:n tyckte jag att, trots den nya fasningen på boetten, att den gav samma intryck på armen.

Jag tycker, bortsett från storleken, att BB GMT är en riktigt snygg klocka och ett riktigt prisvärt alternativ med tanke på GMT-komplikationen och att man får en "poor mans" Rolex GMT.

Mvh
 
Själv har jag 18.5-19 cm och tycker ändå att t.ex BB 41mm bär lite stort och bulkigt mot vad jag personligen föredrar men det har mer med höjden på boettsidorna att göra än själva diametern på klockan.

Vh
Tänk va livet hade vart Nice om alla BB modeller var 39mm även chronograferna.
Tkr med att det blir klumpigt med 41 eftersom det är beater klockor och man skall ha dom dagligen. En klocka man använder kanske 1 gång i månaden osv den kan se ut lite hur som helst. Stort grattis iaf till din 58 iaf!!Btw smalnar länken?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Tänk va livet hade vart Nice om alla BB modeller var 39mm även chronograferna.
Tkr med att det blir klumpigt med 41 eftersom det är beater klockor och man skall ha dom dagligen. En klocka man använder kanske 1 gång i månaden osv den kan se ut lite hur som helst. Stort grattis iaf till din 58 iaf!!Btw smalnar länken?

Tack! :)
Ja, det är en grymt bra storlek på 58:an.
Den är även ganska lätt med länken, märkbart även jämfört med en 6-siffrig Explorer 1 vilket jag tror delvis beror på ett betydligt enklare lås.

Ja, länken smalnar av och jag gissar att det är till 18mm.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Nu svarar jag ändå ;)

Detta är ju en helt subjektiv fråga men jag tyckte att 41mm BB kändes för klumpig när jag hade den och det var en av huvudorsakerna till att den inte fick stanna.
Jag hade den versionen med ETA:verket som är något tunnare vad jag förstår.

När jag igår klämde på nya GMT:n tyckte jag att, trots den nya fasningen på boetten, att den gav samma intryck på armen.

Jag tycker, bortsett från storleken, att BB GMT är en riktigt snygg klocka och ett riktigt prisvärt alternativ med tanke på GMT-komplikationen och att man får en "poor mans" Rolex GMT.

Mvh
Samma upplevelse fick jag av vanliga BB och även jag har 18,5 runt armen och ganska platta armar. Den blev aningen klossig.
Nån här jämförde 58an med femsiffrig sub. Kan man göra den liknelsen så är 58an klockan för mig. Enda felen på femsiffrig sub är enligt mig låset och priset.
Snälla Tudor, kan vi få 58-gmt?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Samma upplevelse fick jag av vanliga BB och även jag har 18,5 runt armen och ganska platta armar. Den blev aningen klossig.
Nån här jämförde 58an med femsiffrig sub. Kan man göra den liknelsen så är 58an klockan för mig. Enda felen på femsiffrig sub är enligt mig låset och priset.
Snälla Tudor, kan vi få 58-gmt?

Skulle bli förvånad om inte tudor släpper fler 39mm på nästa basel. Jag hoppas på en röd :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag tycker, bortsett från storleken, att BB GMT är en riktigt snygg klocka och ett riktigt prisvärt alternativ med tanke på GMT-komplikationen och att man får en "poor mans" Rolex GMT.

Mvh

Nu tror jag inte att alla tycker det är särskilt positivt att stämpla nåt för en poor-mans nånting som indikerar att något nödvändigtvis ska ses som ett substitut för det man egentligen ville ha. Visst kanske det kan vara så ibland men tycker inte man bör utgå från att det gäller generellt.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
På tal om Tudors nitade länk som kommit på nya modellerna. Läser att vissa skriver att den är fejk. Finns det något underlag som visar uppbyggnaden kring länken? Skulle vara intressant att se hur konstruktionen är sammansatt.

Med ”fejk” uppfattar jag att nitarna inte är genomgående, utan länkbitarna hålls ihop mha dolda pins?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Hittade info om att ”nit” plattorna lasersvetsas på den redan fixerade länken. Så grymt synd att man inte byggde ihop den med lite mer själ och teknisk finess..
 
Senast ändrad:

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hittade info om att ”nit” plattorna lasersvetsas på den redan fixerade länken. Så grymt synd att man inte byggde ihop den med lite mer själ och teknisk finess..
Trist att det är så faktiskt.
Dock upplever jag nitarna mindre störande IRL än på bild.
Hade ändå helst haft ett vanligt oyster.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Grattis! Vad listar den på i SEK? Är det kötid på modellen?
Tack!
Den listar 32400:-.
På Nymans påstod man att det var uppemot ett halvår till ett års väntetid och att många stod i kö.
Tycker det låter osannolikt.
De förväntade leverans i september.

På Krons hade man också fått många som ställt sig i kö men jag frågade aldrig om när man skulle kunna få tag på en.
Där var förväntad leverans i augusti om jag inte minns fel.

Vh
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Om du jämför expy mot BB58 på handleden hur tycker du den känns? Lika bekväm? Bar den ungefär lika stort iom 39mm med vridning mot 36mm utan.
BB58 var väl lika bekväm, men men större. Det dock mycket som stökar till jämförelsen. 36 mot 39 mm. Länk mot band. Det var därför jag även provade 41:an på länk. Den kändes väldigt stor men framförallt VÄLDIGT tjock i jämförelse.

/B
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Trist att det är så faktiskt.
Dock upplever jag nitarna mindre störande IRL än på bild.
Hade ändå helst haft ett vanligt oyster.

Vet inte varför man inte valde att nita ihop länken om man nu ville ha nitade look. Metoden är så mycket bättre idag än på 60-70 tal. Sammanfogningar med alla slags svets är nästan alltid kostsamma. Arbetar som mekanikingenjör (konstruktör) till vardags, och råkar på sådana frågor rätt ofta.
Skulle vara intressant och höra hur ingenjörerna på Tudor tänkte det här..
 
Topp