• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hangarhunden

Cartier
Jag håller på och jagar efter en 79220R sedan en period. Just nu håller jag på och pratar med en handlare på Chrono24 från Italien. Jag försöker pruta eftersom de inte har något kvitto på service, men handlaren tycker det är totalt orimligt. Klockan går enligt honom jättebra, de har testat i maskinen och det föreligger inget servicebehov.

I min värld så är det möjligtvis så att den är servad, men utan kvitto så vet jag inte NÄR eller VEM som servat den, och inte heller när jag kan förvänta mig att behöva serva den igen. Rent krasst är jag nödgad att lämna den på service kort efter köp för att inte behöva oroa mig. Handlaren har också erbjudit sig att serva klockan själva för 300€, vilket i sig känns lite smått oseriöst. Jag skulle gissa att klockan blivit polerad också, rätta mig gärna om jag har fel.

Hur hade ni resonerat? Jag har aldrig köpt en klocka utan att ha bättre koll på bakgrunden innan.

12633107_xxl_v1570816774096.jpg
Jag skulle säga; köp aldrig begagnad klocka av pluswatch. Jag har just haft en mycket otrevlig upplevelse med den handlaren.
Du sa det själv; oseriös.
 

Hangarhunden

Cartier
Ensidigt? Det trodde jag också när man tittar på C24s "stjärnor".
Gå in och läs dom faktiska omdömena är mitt råd.
Du kan läsa om min upplevelse under "Goodguy / Badguy"-tråden.
 
CF82E238-1B0F-4A86-9931-FF9EDC6D7AD7.jpeg
Köpte en trevlig 94510:a från 1989 för några veckor sen. Kul att testa Tudor!

Första gången jag har en klocka som är äldre än 5 år och således även troligen den första som potentiellt innehåller tritium. I sig ska man väl inte vara orolig för radioaktivitet, sålänge man inte äter eller slickar på tavlan, men tänkte ändå höra om det går att bekräfta att det är tritium på denna årsmodell?

Med en halveringstid på 12,33 år borde väl endast ca 20 % återstå, på gott och ont, efter 30 år?

Edit: sjukstuga hemma så har lite för mycket tid att fundera på detta :)
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
CF82E238-1B0F-4A86-9931-FF9EDC6D7AD7.jpeg
Köpte en trevlig 94510:a från 1989 för några veckor sen. Kul att testa Tudor!

Första gången jag har en klocka som är äldre än 5 år och således även troligen den första som potentiellt innehåller tritium. I sig ska man väl inte vara orolig för radioaktivitet, sålänge man inte äter eller slickar på tavlan, men tänkte ändå höra om det går att bekräfta att det är tritium på denna årsmodell?

Med en halveringstid på 12,33 år borde väl endast ca 20 % återstå, på gott och ont, efter 30 år?

Edit: sjukstuga hemma så har lite för mycket tid att fundera på detta :)
Är också intresserad av frågan! Du kanske bör ställa frågan i vintage avdelningen också?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
CF82E238-1B0F-4A86-9931-FF9EDC6D7AD7.jpeg
Köpte en trevlig 94510:a från 1989 för några veckor sen. Kul att testa Tudor!

Första gången jag har en klocka som är äldre än 5 år och således även troligen den första som potentiellt innehåller tritium. I sig ska man väl inte vara orolig för radioaktivitet, sålänge man inte äter eller slickar på tavlan, men tänkte ändå höra om det går att bekräfta att det är tritium på denna årsmodell?

Med en halveringstid på 12,33 år borde väl endast ca 20 % återstå, på gott och ont, efter 30 år?

Edit: sjukstuga hemma så har lite för mycket tid att fundera på detta :)
Tritium är ingen fara.
Det är väl radium du ska akta dig för men även där är det nog harmlöst i en gammal klocka.
 
CF82E238-1B0F-4A86-9931-FF9EDC6D7AD7.jpeg
Köpte en trevlig 94510:a från 1989 för några veckor sen. Kul att testa Tudor!

Första gången jag har en klocka som är äldre än 5 år och således även troligen den första som potentiellt innehåller tritium. I sig ska man väl inte vara orolig för radioaktivitet, sålänge man inte äter eller slickar på tavlan, men tänkte ändå höra om det går att bekräfta att det är tritium på denna årsmodell?

Med en halveringstid på 12,33 år borde väl endast ca 20 % återstå, på gott och ont, efter 30 år?

Edit: sjukstuga hemma så har lite för mycket tid att fundera på detta :)

Riktigt fin
 
Topp