• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Riktigt fin klocka snyggt med fluted bezel! Det är det enda jag saknar på min sena 80-talare.

Är tanken att leta efter en fluted bezel och testa den på min helt befängd?

1B0BB25B-D683-4648-80FB-8552D79CF2A0.png
Om det är din på bilden så är den fin som den är. Rör ej!
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Ett rejält långskott men det är inte någon som sitter på en Tudor Prince Chrono med silvrig tavla och som är sugen på att skiljas från den? PMa gärna isf.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Blev just förälskad i denna Tudor 76200 day date med California dial. Tydligen är det ganska svårt att få tag i en 76200 med denna tavla.
Går det att köpa denna tavla+visare hos AD här i Sverige? Tänkte man då kan byta tavla på sin egna 76200.
1C6ECAE9-8CA5-435F-A656-095953C4B33D.png
 
Senast ändrad:

erow

Patek
2-Faktor
Blev just förälskad i denna Tudor 76200 day date med California dial. Tydligen är det ganska svårt att få tag i en 76200 med denna tavla.
Går det att köpa denna tavla+visare hos AD här i Sverige? Tänkte man då kan byta tavla på sin egna 76200.
1C6ECAE9-8CA5-435F-A656-095953C4B33D.png
Ja det ska gå att beställa denna tavla hos AD. Jag beställde tex min diatavla hos Nymans :)
Kolla med AD vad det skulle kosta, tavlan heter "13/76200-36", lycka till med jakten :cigar:
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
CF82E238-1B0F-4A86-9931-FF9EDC6D7AD7.jpeg
Köpte en trevlig 94510:a från 1989 för några veckor sen. Kul att testa Tudor!

Första gången jag har en klocka som är äldre än 5 år och således även troligen den första som potentiellt innehåller tritium. I sig ska man väl inte vara orolig för radioaktivitet, sålänge man inte äter eller slickar på tavlan, men tänkte ändå höra om det går att bekräfta att det är tritium på denna årsmodell?

Med en halveringstid på 12,33 år borde väl endast ca 20 % återstå, på gott och ont, efter 30 år?

Edit: sjukstuga hemma så har lite för mycket tid att fundera på detta :)
Det där är en servicetavla ser det ut som. Är det tritium i den? Skulle kunna vara luminova om det är en senare servicetavla. Reagerar den på vanlig ficklampa?
 
Swiss är servicetavlor bortsett a-serier från -99.
Originaltavlorna står det bl.a t Swiss t på.
Så är det med Rolex iaf så utgår att det är samma med Tudor. Förmodligen utbytt :)

Där ser man! Dock verkar det stå bara Swiss på alla 94510or jag hittar vid Googling. Eventuellt kan det vara så att de oftast är utbytta, eller så gäller samma system inte Tudor.

Men faktumet att lumen framkommer bara med ficklampa tyder på att det inte är tritium då?
 
Senast ändrad:
Topp