• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tombola

Breitling
Är det skruvar eller pins som håller ihop BB58-länken?
Om det är pins så underlättar det med en ”holder”
Det är skruvar, så det är bara för att fixera länken så att man kan använda båda händerna.
Gissar att det finns en massa olika typer av hobbyverktyg man kan använda istället.

För pins har jag sett att det finns mojänger där man kan trycka ut pinnarna med en skruvmekanism.

SORRY, såg att ett annat svar kom in precis innan. Moderator får gärna plocka bort detta om möjligt.
 
_DSC8594.jpg
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Gällande länkar, jag vill slå ett slag för att hitta mejsel med rätt bredd också, jag har lyckats skära i mina skruvar.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Som vanligt tipsar jag om Wera's instrumentmejslar. Kvalitet så det räcker och blir över för typ en 50-lapp stycket. Finns hos Bauhaus, eller Conrad om man hellre vill det. Ta en av storleken 1,2 mm och även den som är snäppet större, 1,5 mm. Dryga hundringen har alla råd med, även snålisar, så har man alla mejslar man lär behöva för länkmek. Bortsett från Oris och Sinn, förstås.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
När den fick lämna hade jag tex en gammal Tudor snowflake och en hulk på ingång, men båda dessa har fått lämna. Uppskattar 58an mer denna gång!
Okej, då hajar jag! Låter bra, kanske den stannar den här gången. :) Kan sakna min som jag hade ett bra tag tidigare, kanske får bli andra gången gillt :woot:
 

Vicke10

Breitling
Tack återigen @Coach för fantastiskt smidig affär!
Nu känner man sig mer hemma i Tudor-trådarna på forumet.

Vad tycker ni om storleken? Själv var jag skeptisk mot 36mm fram till jag testade ett par olika och fastnade helt för BB36. Tycker den sitter fantastiskt!
Vrist.jpg

Är själv väldigt sugen på den blåa BB36:an. Är BB36 en klocka du kan rekommendera att ha som enda klockan i den prisklassen i sin samling?
 

dino

Omega
2-Faktor
Är själv väldigt sugen på den blåa BB36:an. Är BB36 en klocka du kan rekommendera att ha som enda klockan i den prisklassen i sin samling?

Det beror lite på vad du har för andra klockor som komplement? Jag skulle säga att det är en riktigt bra allround-klocka och man skulle kunna ha den som enda klocka med. Jag kör den på jobbet till mer uppklätt men den funkar likväl till nerdressat och en hoodie när man går en promenad tycker jag. Otroligt prisvärd :)
 

Threeone

Omega
@Vicke10 jag provade blå med innan köp.
Här har du BB41 vs BB36 på en 17,5cm handled som referens om du inte själv haft möjlighet att prova.
IMG_20200522_121008.jpg

IMG_20200522_121005.jpg

Tycker 41 bärs otroligt stort i denna och jag själv va ute efter något mer subtilt och dressat.
Den blå tavlan är ju svinsnygg!

Jag kommer alltid i första hand vara en Rolex fanboy, men jag är otroligt imponerad över hur man lyckats positionera Tudor de senaste fem-tio åren som ett märke där man kan vara lite vildare och testa grejor man är för konservativ för hos Rolex. Ska jag vara ärlig tycker jag Rolex knappt släppt en enda lyckad uppdatering senaste tio åren med undantag för GMT. Maxi-caset på Submariner är horribelt, Explorer, Explorer 2 och Datejust var alla bättre i de gamla storlekarna etc.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Blå dial är en grym sommardinka. Har dock ingen erfarenhet el haft den på armen! Skiljer den mkt i storlek på band och boett mot vanliga BBen?

Den är snygg den, hört att den upplevs mindre när den är i titan också

Hade nyss en BB Red samtidigt som blå Pelagos och upplever Pelagos som mer bekväm och nättare på armen. Kanske för att den är lättare, lägre och har sån oerhört bekväm länk.

08DD9710-79AA-4798-BA2D-29354B01AEA7.jpeg
95036272-79C6-453B-B817-1E4F1EF3AA54.jpeg
 
Topp