• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att den blå färgen är bra! Jag tycker dock att originalet är bättre. (Kanske för att jag äger den och inte vill köpa ännu en...)

Det jag gillar mest med den här releasen är att Tudor gjort en ny version av BB58.
Känslan är ju att man nu kanske kan få se en GMT-variant i den här, perfekta, storleken. Eller kanske till och med en chronograph?

Vad tror ni – är det att hoppas på för mycket?
Måste ju vara verket som är den stora flaskhalsen. Ska man verkligen satsa på att ta fram ytterligare ett GMT verk bara något år senare i förhoppningen att en lite mindre variant skulle boosta försäljningen så dramatiskt att det skulle berättiga utvecklingskostnaderna? Gissningsvis skulle ju en 41a och en 39a mest kannibalisera på varandra. Snarare bättre chanser att bygga andra varianter kring det verk man redan tagit fram.
Här är ju inhouse-dillet som råder i klockvärlden en black om foten på ett märke som Tudor. Hade detta varit 1977 had man ju bara plockat in ett typ AS- eller ETA-verk som passade deras kravspec om man som nu märkte att det fanns en jätte-efterfrågan på en 39 mm GMT. Ingen stor dramatik.
 

Mr.Eriksson

Cartier
2-Faktor
Det saknas något...Snowflake har en charm (kan ju visserligen vara historiken kring den) medans BlueBerry känns lite...kan inte sätta ord på det
Blir ju att kolla in den IRL helt enkelt
D2EF37F3-04D0-4B26-9B11-46B28BD9B6A3.jpeg

Det är fan en detalj jag tycker saknas en smula på dagens Tudor BB.. Crownguard :rolleyes:
 

xjoeyw

Omega
Tycker nya blå är fin men föredrar den tidigare. Förstår dock inte att de envisas med rivet-länken. Gamla BB58 hade en faux-patina-look och där kan det ju passa in men nu när man gör en betydligt mer modern tappning ska rivet bort big time, sabbar hela looken om man ska ha den på länk (vilket man ska ;))
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Tycker nya blå är fin men föredrar den tidigare. Förstår dock inte att de envisas med rivet-länken. Gamla BB58 hade en faux-patina-look och där kan det ju passa in men nu när man gör en betydligt mer modern tappning ska rivet bort big time, sabbar hela looken om man ska ha den på länk (vilket man ska ;))

Ok det här kanske är lite extremt, men jag läste om någon som hade fått sina faux rivets nedpolarade av sin urmakare samtidigt som han borrade ett extra micro adjustment-hål i claspen. Det kan ju vara ett alternativ för den som tänker sig en långsiktig relation med sin BB58.
 

xjoeyw

Omega
Ok det här kanske är lite extremt, men jag läste om någon som hade fått sina faux rivets nedpolarade av sin urmakare samtidigt som han borrade ett extra micro adjustment-hål i claspen. Det kan ju vara ett alternativ för den som tänker sig en långsiktig relation med sin BB58.
Tycker jag låter helt rimligt! Men som sagt på den gamla modellen är det en annan grej än på den nya, där är de ju verkligen bara ologiska och i vägen. Men men...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att den blå färgen är bra! Jag tycker dock att originalet är bättre. (Kanske för att jag äger den och inte vill köpa ännu en...)

Det jag gillar mest med den här releasen är att Tudor gjort en ny version av BB58.
Känslan är ju att man nu kanske kan få se en GMT-variant i den här, perfekta, storleken. Eller kanske till och med en chronograph?

Vad tror ni – är det att hoppas på för mycket?
Men vad är en BB58 då? 39mm måttet? Varför inte göra ny, eller köpa en annan, klocka om man vill ha kronograf, datum, GMT och i övrigt vad gäller färgsättning m.m. som ser ut som det mesta annat gör numera? Allt måste väl inte heta Black Bay58 och om det blir helt väsensskilt är väl naturligt att det är nåt annat man vill ha.
 

Back

Vacheron
2-Faktor

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Men vad är en BB58 då? 39mm måttet? Varför inte göra ny, eller köpa en annan, klocka om man vill ha kronograf, datum, GMT och i övrigt vad gäller färgsättning m.m. som ser ut som det mesta annat gör numera? Allt måste väl inte heta Black Bay58 och om det blir helt väsensskilt är väl naturligt att det är nåt annat man vill ha.
Ja, måttet. Bara måttet. Inget annat än måttet. Klart att det är storleken man vill åt. Alla vill åt Tudor-estetiken med flingan, oystercase, submarinerkänslan som både Black Bay och Pelagos levererar. Men en väldigt stor mängd människor, inklusive jag, tycker inte att de höga 41-42 mm klossarna sitter nåt vidare på våra mindre handleder. Det är varken snyggt, praktiskt eller bekvämt. Själv hade jag haft en Pelagos för många år sedan om den inte vore ett sånt as.
Med BB58 visade Tudor att man faktiskt kan leverera alla de rätta attributen i rätt storlek för många och nu vill man se leverans av mer av detsamma, man behöver ju inte komplicera diskussionen mycket mer än så. De skulle döpt den till BB39 så hade det blivit mindre snack om vad som var klockans centrala attribut.
 
Håller med essGunnar, det är storleken som är själva grejen med BB58 (39). Frågan är om bretilingurverket som sitter i bb chrono får plats i en 39 boett. Tror inte det, men är ingen expert, någon som vet. Eller måste tudor vända sig till någon annan för att göra en en bb chrono i 39 case.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag visste att det varit och fortfarande är lång väntetid på BB58, men de senaste sex månaderna har jag försökt att ställa mig i en av dessa alla köer i sthlm, men alla säger att listorna är ”stängda”. Riktig stål-Rolex-vibe på dessa. Visste inte att det var sånt tvärstopp!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Håller med essGunnar, det är storleken som är själva grejen med BB58 (39). Frågan är om bretilingurverket som sitter i bb chrono får plats i en 39 boett. Tror inte det, men är ingen expert, någon som vet. Eller måste tudor vända sig till någon annan för att göra en en bb chrono i 39 case.
Så allt som kan vara 39mm från Tudor ska heta BB58? GMT, kronografer... ja så kan man ju tycka om man vill men var knappast det som var tanken med den modellen.
 
Ja, inte allt heller, jag tycker det har gått inflation i begreppet black bay. Det jag menar är att bb58 (för min del får den heta något annat) är populär, eller en av "klassiker" redan, beror på att den har en storlek som har inspireras av äldre submariner från rolex och tudor. Dessa klockor från 50-60 tal som börjar närma sig smått astronomiska priser som inte alla kan uppbringa, och då hips vips så kommer Tudor ut med en klocka som påminner om en gammal submariner (tänk James Bond) och alla faller pladask. Sen kan denna typ av klocka heta vad som helst. Enligt mig borde dessa helt enkelt heta Tudor submariner, och på sikt bör de ta bort all falsk patina, byta länk och behålla storleken och erbjuda den svart/silver/vit som en rolex sub.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Ja, inte allt heller, jag tycker det har gått inflation i begreppet black bay. Det jag menar är att bb58 (för min del får den heta något annat) är populär, eller en av "klassiker" redan, beror på att den har en storlek som har inspireras av äldre submariner från rolex och tudor. Dessa klockor från 50-60 tal som börjar närma sig smått astronomiska priser som inte alla kan uppbringa, och då hips vips så kommer Tudor ut med en klocka som påminner om en gammal submariner (tänk James Bond) och alla faller pladask. Sen kan denna typ av klocka heta vad som helst. Enligt mig borde dessa helt enkelt heta Tudor submariner, och på sikt bör de ta bort all falsk patina, byta länk och behålla storleken och erbjuda den svart/silver/vit som en rolex sub.
Blir smeknamnet då Tudor PS (poorman’s sub)?
 
Topp