• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

albinh

Cartier
2-Faktor
Jakten på den perfekta passformen fortsätter (BB58). Det bästa/enklaste vore att hitta en kortare sista länkbit som fäster i spännet. Vet ngn om möjligtvis biten på BB36 är kortare? Jag får min till c.a 12mm.
Annars så får jakten på AM börja. Dock förmodligen sjukt svårt att hitta perfekt strl.
20200919_135605.jpg

Mätte på min BB36 nu och det verkar tyvärr vara samma, ca 12mm.
 

BrianFallon

KS Explorers Club
Med lupp så kommer du garanterat inte bli nöjd. Det är en tudor du ska kika på. Kollar du med lupp på en Rolex så får du också skicka tillbaka nästan varenda en.
Det är super massproducerade klockor som bara väller ut ur deras fabriker.
Med lupp hittar man alltid något att störa sig på
Med min lupp (x4) ser jag inga fel alls på varken min 214270, 116000 eller pappas Tudor BB steel. Vet att allt ser ut som skit om man går närmre, men x4 så tycker jag att det ska se bra ut.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag har skickat diverse frågor till Breitling nere i Schweiz och fått svar inom ett par arbetsdagar. Jag har kikat på Tudors hemsida men där finns det ingen ”Contact us”. Måste då frågor gå genom AD? AD lär ju fullständigt strunta i mina funderingar om pengar inte är medblandad.

Edit: Ifall någon undrar vad det är frågor så kan det tex vara mellan vilka år en viss modell producerades, osv. Alltså inga viktiga frågor, men är man nyfiken, så är man...
Ingen?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jakten på den perfekta passformen fortsätter (BB58). Det bästa/enklaste vore att hitta en kortare sista länkbit som fäster i spännet. Vet ngn om möjligtvis biten på BB36 är kortare? Jag får min till c.a 12mm.
Annars så får jakten på AM börja. Dock förmodligen sjukt svårt att hitta perfekt strl.
20200919_135605.jpg

Har läst nånstans att Hydronauten har halvlänk. Kanske passar men vad är oddsen att hitta en överbliven bit?
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jakten på den perfekta passformen fortsätter (BB58). Det bästa/enklaste vore att hitta en kortare sista länkbit som fäster i spännet. Vet ngn om möjligtvis biten på BB36 är kortare? Jag får min till c.a 12mm.
Annars så får jakten på AM börja. Dock förmodligen sjukt svårt att hitta perfekt strl.
20200919_135605.jpg
Kommer ha samma problem snart :) Just nu snurrar mina tankar kring om enbart sista länkbiten finns att beställa? Isf kan man börja laborera utan att ha hela länkens kostnad på sina axlar. Iofs kan man lika gärna fräsa ut extra sista-länk-bitar när man ändå håller på kanske.

Jag tänker för närvarande: kapa ett litet rör för sprinten. Löd fast en skruv med skallen mot röret. Gänga ett hål i sista länkbiten. Med länkbiten lösmonterad, skruva den på skruven tills lämpligt avstånd till röret erhålls. Montera länken.

Behövs: bra plana ytor och städ för att löda skruven exakt rakt samt en sjysst pelarborr för att borra och gänga länkbiten exakt rakt.

Slutresultat:
IMG_20200920_092006.jpg

(Går att ersätta skruv med 2 fjädrar för att få den rätta pelagos-känslan ;) )
 
Senast ändrad:

noeLLY

Cartier
Kommer ha samma problem snart :) Just nu snurrar mina tankar kring om enbart sista länkbiten finns att beställa? Isf kan man börja laborera utan att ha hela länkens kostnad på sina axlar. Iofs kan man lika gärna fräsa ut extra sista-länk-bitar när man ändå håller på kanske.

Jag tänker för närvarande: kapa ett litet rör för sprinten. Löd fast en skruv med skallen mot röret. Gänga ett hål i sista länkbiten. Med länkbiten lösmonterad, skruva den på skruven tills lämpligt avstånd till röret erhålls. Montera länken.

Behövs: bra plana ytor och städ för att löda skruven exakt rakt samt en sjysst pelarborr för att borra och gänga länkbiten exakt rakt.

Slutresultat:
IMG_20200920_092006.jpg

(Går att ersätta skruv med 2 fjädrar för att få den rätta pelagos-känslan ;) )

kan man få se bild på sista länkbiten på kl 6 sidan, från sidan mot låsbygeln
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
kan man få se bild på sista länkbiten på kl 6 sidan, från sidan mot låsbygeln
Det kan man, när jag har en BB58 :D Lite fundersam på om biten är rak/platt nog att borra i. (Tänker att det eventuellt var det du funderade på?)

EDIT: aah, kl 6, du menar andra änden av låset. Bortse från det jag sa :)
 

noeLLY

Cartier
Det kan man, när jag har en BB58 :D Lite fundersam på om biten är rak/platt nog att borra i. (Tänker att det eventuellt var det du funderade på?)
jag tror många missar att man kan ta bort ytterligare en bit kl 6. Om det endast finns en skruv kvar, så tror man att det är slut kortat. Dock kan man ta loss låsbygeln(fjädrande bandstift) och sedan skruva loss sista länkbiten. Sedan sätta bandstiftet genom den permanenta länkbiten utan skruv. Vips så har man ytterligare möjlighet att flytta över en bit till kl 12 och förhoppningsvis efter lite flytt i lås, kanske fått en lite bättre sittande klocka.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
jag tror många missar att man kan ta bort ytterligare en bit kl 6. Om det endast finns en skruv kvar, så tror man att det är slut kortat. Dock kan man ta loss låsbygeln(fjädrande bandstift) och sedan skruva loss sista länkbiten. Sedan sätta bandstiftet genom den permanenta länkbiten utan skruv. Vips så har man ytterligare möjlighet att flytta över en bit till kl 12 och förhoppningsvis efter lite flytt i lås, kanske fått en lite bättre sittande klocka.
Absolut, bra tips för passformen generellt. Oftast får man bättre passform med färre länkbitar på kl6 sidan. Dock hade spännet hamnat väldigt mycket till vänster.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Topp