• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Är jag den enda i denna tråden som lyssnat sönder TGN avsnittet om Tudor? :rolleyes:

5BF68649-529E-4891-A164-39B819B4FD41.jpeg
 

Doc_152

Omega
Min "nya" Tudor dök upp idag på posten. Behöver lite TLC, men går helt vettigt även om den inte varit servad under detta millenium...
 

Bilagor

  • 138539885_1161936500889952_5028327554334852973_o.jpg
    138539885_1161936500889952_5028327554334852973_o.jpg
    456.3 KB · Visningar: 23
  • 138541425_1161936484223287_7400533446931787618_o.jpg
    138541425_1161936484223287_7400533446931787618_o.jpg
    291.2 KB · Visningar: 22

Back

Vacheron
2-Faktor
Världens sämsta websida (värre än amazon.com): https://www.02straps.com/
Finns även på ebay.

Priset är nästan hälften än tex RubberB (https://rubberb.com/) eller Everest (https://www.everestbands.com/). Jag har flera från 02Straps och väldigt nöjd.

Sen har du också Vanguard Straps (https://vanguardstraps.com/). Jag har bara 1:a generationen som jag tycker blir lite sladdriga med tiden. Vet dock inte om 2:a generationen är bättre i det avseendet.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
Världens sämsta websida (värre än amazon.com): https://www.02straps.com/
Finns även på ebay.

Priset är nästan hälften än tex RubberB eller Everest. Jag har flera från 02Straps och väldigt nöjd.

Sen har du också Vanguard Straps. Jag har bara 1:a generationen som jag tycker blir lite sladdriga med tiden. Vet dock inte om 2:a generationen är bättre i det avseendet.
Haha kommer inte ens vidare på hemsidan när jag trycker på dive Straps
 
Snyggt! Har varit nära avtryckaren på ett sådant några veckor men de ska ja ju rätt saftigt betalt för det. Kör ett 18mm Phoenix på min BB36a men detta finns ju i 19mm med lite samma klassiska look. Hade hoppats kunnat utvärdera om jag nöjer mig med Phoenix eller inte vid detta laget, tyvärr har butiken haft min klocka i över en månad för ett packningsbyte och ruckning nu. Börjar bli otålig!

C7086344-D3CC-4922-BF2C-20D386399E2E.jpeg
Snyggt!

Köpte phoenix från CWC:s hemsida och provade även CWCs egna. Phoenix är ju grymt bra om man gillar att banden slits och får karaktär snabbare. CWCs egna var mer hållbara och stiffa, börjar inte fransa som Phoenix kan göra.

Geckota vintage watch company är också av riktigt hög kvalitet och kommer hålla sig fint väldigt länge. Dock lite stiff i början.
 

Been

Patek
2-Faktor
Vad tycker KS om tudor royal? Någon som äger en sådan?
Jag personligen tycker den är grym, har i och för sig bara haft den i en vecka ,men den är bra i alla avseenden förutom att det inte finns microjustering på länken. Har du andra frågor så är det bara att fråga på annars tycker jag att det bara är att knalla in och kolla på dom live , för att bilda dig din egen uppfattning👍
7782F452-C225-4563-A119-F09001C03887.jpeg
 

Been

Patek
2-Faktor
Världens sämsta websida (värre än amazon.com): https://www.02straps.com/
Finns även på ebay.

Priset är nästan hälften än tex RubberB (https://rubberb.com/) eller Everest (https://www.everestbands.com/). Jag har flera från 02Straps och väldigt nöjd.

Sen har du också Vanguard Straps (https://vanguardstraps.com/). Jag har bara 1:a generationen som jag tycker blir lite sladdriga med tiden. Vet dock inte om 2:a generationen är bättre i det avseendet.
Jag har Vangaurd till min bb36 och den känns inte sladdrig men är ju fortfarande nytt och knappt använt.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag personligen tycker den är grym, har i och för sig bara haft den i en vecka ,men den är bra i alla avseenden förutom att det inte finns microjustering på länken. Har du andra frågor så är det bara att fråga på annars tycker jag att det bara är att knalla in och kolla på dom live , för att bilda dig din egen uppfattning👍
7782F452-C225-4563-A119-F09001C03887.jpeg
Avsaknad av microjustering kan vara en dealbreaker för mig.
Men förhoppningsvis hittade du ett bra storleksläge :) Eller hur upplever du att få till storleken, har den halvlänkar ?
 

Been

Patek
2-Faktor
Avsaknad av microjustering kan vara en dealbreaker för mig.
Men förhoppningsvis hittade du ett bra storleksläge :) Eller hur upplever du att få till storleken, har den halvlänkar ?
Inga halvlänkar men det är ganska små länkar så när dom justerade in länken på @Nymans Ur 1851 och tog bort ännu en länkbit mot den första justeringen så blev det kanon för min handled på 17,5 cm , men jag har ju samma problem på BB36:an medans min Hydronaut kan jag microjustera.
 
Senast ändrad:

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Inga halvlänkar men det är ganska små länkar så när dom justerade in länken på @Nymans Ur 1851 och tog bort ännu en länkbit mot den första justeringen så blev det kanon för min handled på 17,5 cm , men jag har ju samma problem på BB36:an medans min Hydronaut kan jag microjustera.
Ok det är bra info.
Kanon att du fick till rätt size.
Jag var förbi Nymans idag för att klämma på Black Bay 36 S&G och det är samma med den att det saknas microjustering om jag förstår det rätt. Det avskräcker mig lite trots att jag gillar den skarpt.
Tyvärr hade dom ingen inne i nuläget så jag kunde bilda mig en uppfattning.
85F49F28-C3FB-40B0-969C-DB6F72AE078D.jpeg
 

Aikgreg

Breitling
Jag personligen tycker den är grym, har i och för sig bara haft den i en vecka ,men den är bra i alla avseenden förutom att det inte finns microjustering på länken. Har du andra frågor så är det bara att fråga på annars tycker jag att det bara är att knalla in och kolla på dom live , för att bilda dig din egen uppfattning👍
7782F452-C225-4563-A119-F09001C03887.jpeg

Tack för svar! Jag tycker den är riktigt fin, funderar lite på att slå till. Kikade på youtube och kom över en bra recension (
). I videon kritiserar han låset och det ser ut att gå upp rätt lätt. Vad tycker du om låset? Misstänker att det inte bara spontant går upp?
mvh
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Jag tycker den är riktigt fin, funderar lite på att slå till. Kikade på youtube och kom över en bra recension (
). I videon kritiserar han låset och det ser ut att gå upp rätt lätt. Vad tycker du om låset? Misstänker att det inte bara spontant går upp?
mvh
Finns inge "perfekt klocka", det finns enbart "nästan perfekt klocka". Så man får väga för och nackdelar med alla klockor man köper.
 

Been

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Jag tycker den är riktigt fin, funderar lite på att slå till. Kikade på youtube och kom över en bra recension (
). I videon kritiserar han låset och det ser ut att gå upp rätt lätt. Vad tycker du om låset? Misstänker att det inte bara spontant går upp?
mvh
Har inga problem med låset funkar alldeles utmärkt.PS.min är ju 41 mm och inte 38.
 
Rolex Submariner 14060M - Should I Stay or Should I Go!?

Jag hade min Rolex 14060M Two-liner i en månad. Den gick i mitt tycke från mycket bra skick till mindre bra efter jag började stöka runt med macrobilder, lupp och annat... Jag tog circa hundra bilder som jag sedan studerade. Gör inte det, då duger inget. För min del så retade jag mig på att bevel på luggarna inte motsvarade mina förväntningar. Visst, beveln fans kvar på alla luggar, men kanske inte helt jämt på alla i mitt tycke. Sedan började tanken mala, är den inte polerad, är den inte mycket polerad till fan den är ju väldigt polerad. Sanningen ligger någonstans mitt emellan. Men när idén väl satt sig så kunde jag inte skaka av mig känslan. Den motsvarade inte mina förväntningar så min Graalklocka skickas vidare till någon som inte är lika petig som jag. För mig är det utformningen på boetten som är själva idén med submariners, blankpolerad sida, borstingen ovan på luggen och den mytomspunna beveln. En välbehållen boett med allt på plats är kvintessensen av klockdesign enligt mig, men ack så svår att komma över.

Efter det har jag tillbringar en bra stund för att hitta en 14060M som motsvarar mina förväntningar, då blir det fort dyrt runt 130-160 tusen, dvs vi pratar i det närmaste NOS eller NOS. Frågan om en 14060M är värd de pengarna. En 14060M är inte en vintageklocka på samma vis som en 5513 eftersom den inte kommer att få samma patina pga av materialet på lumen. Tavlan på en 14060M kommer inte att ändra färg med tiden som en som har tritium som lume och målade markörer. Lägg därtill ett armband som inte riktigt, enligt mig, håller den kvalitet man kan förvänta sig för de pengar du lägger ned på klockan, fr a om man har smala handleder som jag, fick aldrig till låset som satt mycket snett hur jag än försökte ställa in passformen. På det hela taget tycker jag att klockan känns rätt fragil, för att vara en sportklocka. Har svårt att sätta fingret på det. Kan ha att göra med armbandet som känns lätt och rangligt med ett lås i vikt stål som känns väldigt tunt och sprött. Känslan var att jag när som helst tappar klockan från armen för att armbandet eller låset ger vika. Ja, jag vet, det är en av världens mest beprövade dykarur. Så låstet håller med all säkerhet. Men den gav mig den känslan.

Sedan är det ju en djungel att hitta rätt klocka, med begrepp som fullset, box och papper, ref nr, polering. När det gäller box och papper kan det vara ett hopplock, köpt på annat håll för att ge klockan ett bättre intryck och högre pris. Min klocka var ute till försäljning som som en 2005a, men visade sig vara en 2002a (var kritisk och ställ frågor, jag gjorde inte det så jag får skylla mig själv) Lärdom: dubbelkolla allt, fråga efter referens nummer och kolla upp produktionsåret, det är inte alltid säljare upplyser om det och vissa tycker nog att året då klockan lämnade butik för första gången är en korrekt tidsangivelse. Dessutom är det mycket svårt att hitta en bra 14060M som inte är polerad, många är det fast det inte uppges. Sedan, fråga alltid när den är servad om de inte kan svara på det, så pruta! En service kostar. Så, även klockor som ligger runt 100k är i inte alltid i bra skick. Ni som drömmer om en 14060M (som jag gjorde i 1 år och letade i ett halv år) innan jag köpte, ångrade mig och slängde några tusen i papperskorgen (lärpengar) tänk er för. Att hitta och köpa urmodern till alla submariners är svårt.

Mina lärdom så här långt: man ska inte vara otålig, men man blir lätt det då man är rädd att någon annan ska hinna köpa ett bra ex., ha is i magen. Och när man blir otålig och stressad fattar man inga bra beslut. Det blir ju så här när det finns färre och färre bra ex till salu. Summa summarum: behåller min 79190 och skickar min 14060M vidare även om det är en grymt snygg klocka. Kanske en av de snyggaste.

Den får stanna!
IMG_0228.jpg


Den får gå!
IMG_E0994.JPG
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Rolex Submariner 14060M - Should I Stay or Should I Go!?

Jag hade min Rolex 14060M Two-liner i en månad. Den gick i mitt tycke från mycket bra skick till mindre bra efter jag började stöka runt med macrobilder, lupp och annat... Jag tog circa hundra bilder som jag sedan studerade. Gör inte det, då duger inget. För min del så retade jag mig på att bevel på luggarna inte motsvarade mina förväntningar. Visst, beveln fans kvar på alla luggar, men kanske inte helt jämt på alla i mitt tycke. Sedan började tanken mala, är den inte polerad, är den inte mycket polerad till fan den är ju väldigt polerad. Sanningen ligger någonstans mitt emellan. Men när idén väl satt sig så kunde jag inte skaka av mig känslan. Den motsvarade inte mina förväntningar så min Graalklocka skickas vidare till någon som inte är lika petig som jag.

Efter det har jag tillbringar en bra stund för att hitta en 14060M som motsvarar mina förväntningar, då blir det fort dyrt runt 130-160 tusen, dvs vi pratar NOS. Men 14060M är inte i min mening värd de pengarna. En 14060M är inte en vintageklocka som en Rolex 5513 eftersom den inte kommer att få samma patina pga av materialet på lumen. Tavlan på en 14060M kommer inte att ändra färg med tiden som en som har tritium som lume och målade markörer. Lägg därtill ett armband och ett lås som är som ett skämt för de pengar du lägger ned på klockan, fr a om man har smala handleder som jag, låset ligger mycket snett, ännu en sak att reta sig över. På det hela taget tycker jag att klockan känns rätt fragil, för att vara en sportklocka. Har svårt att sätta fingret på det.

Sedan är det ju en djungel att hitta rätt klocka, med begrepp som fullset, box och papper, ref nr, polering. När det gäller box och papper kan det vara ett hopplock, köpt på annat håll för att ge klockan ett bättre intryck och högre pris. Min klocka var ute till försäljning som som en 2005a, men visade sig vara en 2002a (var kritisk och ställ frågor, jag gjorde inte det så jag får skylla mig själv) Lärdom: dubbelkolla allt, fråga efter referens nummer och kolla upp produktionsåret, det är inte alltid säljare upplyser om det och vissa tycker nog att året då klockan lämnade butik för första gången är en korrekt tidsangivelse. Dessutom är det mycket svårt att hitta en bra 14060M som inte är polerad, många är det fast det inte uppges. Sedan, fråga alltid när den är servad om de inte kan svara på det, så pruta! En service kostar. Så, även klockor som ligger runt 100k är i inte alltid i bra skick. Ni som drömmer om en 14060M (som jag gjorde i 1 år och letade i ett halv år) innan jag köpte, ångrade mig och slängde några tusen i papperskorgen (lärpengar) tänk er för. Att hitta och köpa urmodern till alla submariners är svårt.

Mina lärdom så här långt: man ska inte vara otålig, men man blir lätt det då man är rädd att någon annan ska hinna köpa ett bra ex., ha is i magen. Och när man blir otålig och stressad fattar man inga bra beslut. Det blir ju så här när det finns färre och färre bra ex till salu. Summa summarum: behåller min 79190 och skickar min 14060M vidare även om det är en grymt snygg klocka.

Den får stanna!
IMG_0228.jpg


Den får gå!
IMG_E0994.JPG

Fast jag har 16,5cm i handleder, på vintern åtminstone. Tycker låset centrerar bra och inte snett på något sätt. Kanske har med att göra vilka länkar som är demonterade. Upplever det som en bekväm länk. Men gillar man tyngre länkar så är den kanske inte den lämpligaste.

Det där med polering och service är ganska allmängiltigt förstås. Säljs det som opolerat och den inte är det kan det nog vara frustrerande, likadant om det krävs service fast någon uppgett det inte ska göra det. "Funktionsgenomgång" skriver du i annonsen som är avslutad. Själv är jag osäker på vad man menar med det i säljesannonser. Tänker nog att det innebär den är uppkollad och inget akut servicebehov finns?
 
Topp