• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ytterligare optimister.... 😂 EB83624F-402F-44AC-B509-B585BE5BD9DA.jpeg
Helt j******la sjukt! Det var samma med den blå 58... 45-50 tusen i till en början. Nu kan man köpa av gråhandlare till i princip listpris. Om vi alla klocknördar kan lugna sig något och vänta ut dessa så kommer priserna att närma sig list, om man inte har turen eller möjligheten att få hamna på en väntelista... Själv har jag både köpt till list och överpris då jag har varit otålig. Nu har jag sagt till mig själv att ha is i magen. Köp någon av de nya Tudors om 10-12 månader.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Helt j******la sjukt! Det var samma med den blå 58... 45-50 tusen i till en början. Nu kan man köpa av gråhandlare till i princip listpris. Om vi alla klocknördar kan lugna sig något och vänta ut dessa så kommer priserna att närma sig list, om man inte har turen eller möjligheten att få hamna på en väntelista... Själv har jag både köpt till list och överpris då jag har varit otålig. Nu har jag sagt till mig själv att ha is i magen. Köp någon av de nya Tudors om 10-12 månader.
Svårt att förstå hur man kan vilja betala dessa nivåer. Det är ju inte direkt så att det är en begränsad utgåva. Utöver klocknerdar så kan jag tänka mig att det är mycket ”flex” kunder som ex drar in på LW som i sin tur pitchar den som vansinnigt exklusiv och sedan är karusellen igång.
Tror dessutom att det räcker med 5-6mån sedan kan man köpa över disk. Sedan om COVID släpper så lär ju möjligheten att köpa av AD utomlands över disk vara ännu enklare. :)
 
Har nu haft tid att fundera på de nya släppen från Tudor. Ska sammanfatta mina tankar i några punkter nedan. Men innan det så vill jag bara säga att jag gillar märket skarpt fr a deras dykare. Och i princip de allra flesta äldre referenser fram till 2000-talets början. Har några nya och äldre själv, så bygger detta på en knippe egen erfarenhet.

1. Black bay 58 silver and gold. Mitt första intryck var att den i silver ska jag köpa. Den i guld går bort, jag gillar two-tone men mindre klockor i helguld. Men min fundering är vilka riktar sig Tudor mot med dessa klockor? Skall dock säga att jag uppskattar att de är borstade, det blir mer funktion och mindre form. Ingen av dessa bygger på deras tidigare referenser. Black Bay 58 svart är ju en tydlig homage till deras 7924 (7922). Och de lyckades slå bollen utanför arenan med denna, klockvärlden har ju inte riktigt återhämtad sig än. Den blå 58an är ju en homage till 7016 och 9401 och alla de submariners olika länder köpte "off the rack" till sina marina enheter (MN). Men vad är herr och fru silver och guld en homage till? Inget från deras katalog! (Alla klockor behöver inte vara taget från deras arkiv, men Tudor har ju lite mutat in detta område, att skapa "Heritage"). Silver och guld skall förhoppningsvis vinna priser (silver) för "bästa" innovationen inom sportklockkategorin och i bästa fall skapa ett behov hos oss att vi verkligen behöver dykare i ädla metaller... Vilket jag inte inte tycker och här avviker Tudor rejält från deras tidigare arv: att göra prisvärda sportklockor under lyxsegmentet. Tummen ned:(

2. Jag tycker däremot att de gör två klockrena chronos. Panda och reverse panda. Här är Tudor åter på banan: homage till 79160/79260 och till Rolex 6263. Nu är Tudor på hemmaplan och gör det de gör så bra: homage till klockor från deras arkiv som så många uppskattar. Men, för stora för många med medium till små handleder. Klockan har blivit tunnare från 14,9 till 14,4 mm, en minskning med 0,5 mm, och klockvärden gör vågen, vi måste vara svältfödda. Smaka på den: 0,5 mm... Det är ju inget, "men det märks så tydligt på handleden" Nej, det är fortfarande en kloss. Men en snygg kloss! Lug till lug 50 mm, det är ingen liten klocka vi talar om. Men trots detta så gillar jag dem (att se på) de är för stora för mig. Va fan, kan de inte göra en chrono som är 40 mm i diameter och lug till lug på 48 som Daytona. De har inget urvek ännu, jag kan vänta på att de skapar ett sådant. Trots mina reservationer tummen upp:)

Uppdatering: sedan är Black Bay chrono lite av en "mermaidwatch", vet inte om jag tycker att snöflingehänder, från deras dykare, passar på en chrono som egentligen hämtar sin inspiration från racing.
 
Senast ändrad:

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Helt j******la sjukt! Det var samma med den blå 58... 45-50 tusen i till en början. Nu kan man köpa av gråhandlare till i princip listpris. Om vi alla klocknördar kan lugna sig något och vänta ut dessa så kommer priserna att närma sig list, om man inte har turen eller möjligheten att få hamna på en väntelista... Själv har jag både köpt till list och överpris då jag har varit otålig. Nu har jag sagt till mig själv att ha is i magen. Köp någon av de nya Tudors om 10-12 månader.
Går det att få tag på den blåa BB58 i butik idag? Jag har inte varit med i svängen på sistone varför utbudet är mig okänt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har nu haft tid att fundera på de nya släppen från Tudor. Ska sammanfatta mina tankar i några punkter nedan. Men innan det så vill jag bara säga att jag gillar märket skarpt fr a deras dykare. Och i princip de allra flesta äldre referenser fram till 2000-talets början. Har några nya och äldre själv, så bygger detta på en knippe egen erfarenhet.

1. Black bay 58 silver and gold. Mitt första intryck var att den i silver ska jag köpa. Den i guld går bort, jag gillar two-tone men mindre klockor i helguld. Men min fundering är vilka riktar sig Tudor mot med dessa klockor? Skall dock säga att jag uppskattar att de är borstade, det blir mer funktion och mindre form. Ingen av dessa bygger på deras tidigare referenser. Black Bay 58 svart är ju en tydlig homage till deras 7924 (7922). Och de lyckades slå bollen utanför arenan med denna, klockvärlden har ju inte riktigt återhämtad sig än. Den blå 58an är ju en homage till 7016 och 9401 och alla de submariners olika länder köpte "off the rack" till sina marina enheter (MN). Men vad är herr och fru silver och guld en homage till? Inget från deras katalog! (Alla klockor behöver inte vara taget från deras arkiv, men Tudor har ju lite mutat in detta område, att skapa "Heritage"). Silver och guld skall förhoppningsvis vinna priser (silver) för "bästa" innovationen inom sportklockkategorin och i bästa fall skapa ett behov hoss oss att vi verkligen behöver dykare i ädla metaller... Vilket jag inte inte tycker och här avviker Tudor rejält från deras tidigare arv: att göra prisvärda sportklockor under lyxsegmentet. Tummen ned:(

2. Jag tycker däremot att de gör två klockrena chronos. Panda och reverse panda. Här är Tudor åter på banan: homage till 79160/79260 och till Rolex 6263. Nu är Tudor på hemmaplan och gör det de gör så bra: homage till klockor från deras arkiv som så många uppskattar. Men, för stora för många med medium till små handleder. Klockan har blivit tunnare från 14,9 till 14,4 mm, en minskning med 0,5 mm, och klockvärden gör vågen, vi måste vara svältfödda. Smaka på den: 0,5 mm... Det är ju inget, "men det märks så tydligt på handleden" Nej, det är fortfarande en kloss. Men en snygg kloss! Lug till lug 50 mm, det är ingen liten klocka vi talar om. Men trots detta så gillar jag dem (att se på) de är för stora för mig. Va fan, kan de inte göra en chrono som är 40 mm i diameter och lug till lug på 48 som Daytona. De har inget urvek ännu, jag kan vänta på att de skapar ett sådant. Trots mina reservationer tummen upp:)
Instämmer med dina reflektioner. Spontant är guld absolut inget för mig, då är en TT DJ eller liknande ett (för mig) mer passande alternativ. När det gäller Taupe/silver modellen så tycker jag den är rätt snygg men ändå lite begränsad. Däremot ska jag nämna att jag var duktigt skeptiskt till den blå innan jag testat den.
För egen del har jag landat i att den svarta med gilt är den snyggaste. Möjligt att jag i framtiden kompletterar igen med den blå. Sedan kan jag tänk mig att de övriga 98% som inte är klocknerdar kan gilla de nya 58 modellerna.

Kan se att en dykare i silver för runt 40 eller en guld för runt 150 kan vara intressant som present antingen till någon annan eller sig själv. För de som vill ha något annorlunda och inte vill ha den där ”gubbiga” 80-tals stigman som Rolex guld kan ha bland många. Eller de som vill lägga lite extra men inte vill ha ex en dressare. Dessutom är det inte den klassiska mellanchefs Omegan utan något nytt.

Gällande kronografen så är den riktigt grym. Men du har helt rätt i storleken så den faller bort för min del. Men.... även den är ju ett alternativ för den som vill ha en schysst sportigare klocka men som inte kan eller vill köpa en Daytona eller Zenith’s senaste. :)
 
Senast ändrad:

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tycker fortfarande den svarta BB58 är tudors snyggaste klocka. Har en retrokänsla som tilltalar mig starkt. Ligger på väntelista hos AD, förhoppningsvis kommer där en i år säger de. Lite sugen är man på att köpa av gråhandlare istället
Eller av någon här på ks, kommer ut exemplar ganska ofta.
Japp tror dessutom du kommer att kunna spara ett par sköna tusenlappar på det. :cool:
vet inte hur listan ser ut där du bor men ett år låter lite länge.

Mitt tips är att liggs på AD med jämna mellanrum. De följer inte nödvändigtvis listorna slaviskt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Funderar på att göra samma. Frågade men fick inget svar. Inte så att de kastar klockorna efter en direkt
Det beror på vilka klockor, kan bara vara en tidsfråga :D (Sorry för OT)
 

Rulle

Audemars
Funderar på att göra samma. Frågade men fick inget svar. Inte så att de kastar klockorna efter en direkt
tudor får ju officiellt säljas online nu så vf mailar du inte runt till ad's i europa och ser vad dom kan fixa?

Acejewellers i amsterdam brukar vara bra att ha och göra med när de kommer till klockbeställningar

ute i europa verkar 58or ligga i displayerna väldigt ofta!
 

keckepro

Breitling
tudor får ju officiellt säljas online nu så vf mailar du inte runt till ad's i europa och ser vad dom kan fixa?

Acejewellers i amsterdam brukar vara bra att ha och göra med när de kommer till klockbeställningar

ute i europa verkar 58or ligga i displayerna väldigt ofta!
Hej! Ja kanske inte så dum ide, tack för tipset
 

Christoban

Cartier
Dagen till ära (Tudortorsdag är väl helt vedertaget vid det här laget, va?) tänkte jag testa ett par nya band till BB36 som anlände från watchwear här om dagen.

5281E113-557C-41B3-BEC0-C3E4F48EFFDB.jpeg


Tyvärr funkade inte curved gummit alls på BB:n, utan lämnade en rätt rejäl glipa när den väl satt på (blev faktiskt så kass att jag inte ens knäppte en bild på eländet). Bra att känna till kanske för er som funderat på att införskaffa ett gummi (det ska dock poängteras att watchwear inte på något sätt påstått att det ska funka till just BB36, så ingen skugga faller där).

Perlon funkade fint trots att de var 20mm breda, men kändes efter att ha provat som en idé som var bättre i teorin än i praktiken
CCE7A711-9AAE-47C4-BBCA-08153FD02637.jpeg


Nu är den alltså tillbaka i tryggt förvar på länken och jag får konstatera att det är där den hör hemma för min del 🙂

Edit: får helt uppenbart ta och försöka kolla vad klockan faktiskt är när jag plockar fram klockan och innan jag knäpper bilder.. jaja.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Dagen till ära (Tudortorsdag är väl helt vedertaget vid det här laget, va?) tänkte jag testa ett par nya band till BB36 som anlände från watchwear här om dagen.

5281E113-557C-41B3-BEC0-C3E4F48EFFDB.jpeg


Tyvärr funkade inte curved gummit alls på BB:n, utan lämnade en rätt rejäl glipa när den väl satt på (blev faktiskt så kass att jag inte ens knäppte en bild på eländet). Bra att känna till kanske för er som funderat på att införskaffa ett gummi (det ska dock poängteras att watchwear inte på något sätt påstått att det ska funka till just BB36, så ingen skugga faller där).

Perlon funkade fint trots att de var 20mm breda, men kändes efter att ha provat som en idé som var bättre i teorin än i praktiken
CCE7A711-9AAE-47C4-BBCA-08153FD02637.jpeg


Nu är den alltså tillbaka i tryggt förvar på länken och jag får konstatera att det är där den hör hemma för min del 🙂

Edit: får helt uppenbart ta och försöka kolla vad klockan faktiskt är när jag plockar fram klockan och innan jag knäpper bilder.. jaja.
Aj då det var synd att curved gummit ej funkade. Då skippar jag att ens försöka.
Tudortorsdag här med i sängen till en gubbnap :)
F181ED42-17BD-43CD-82F9-C4028891BE1A.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
köpt 3 omegor online ifrån dom och även besökt butikerna typ 4 gånger

men jag tror att dom stängt sin ena butik på leidsestraat inne i smeten och har kvar huvudbutiken vid van gogh museumet

dom är super att handla ifrån med fin personlig kontakt
Härligt tack för tipset. Får kika närmare på dem känns som ett vettigt alternativ till låg tilldelning och uppskruvade kölistor här uppe i norr :)
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Dagen till ära (Tudortorsdag är väl helt vedertaget vid det här laget, va?) tänkte jag testa ett par nya band till BB36 som anlände från watchwear här om dagen.

5281E113-557C-41B3-BEC0-C3E4F48EFFDB.jpeg


Tyvärr funkade inte curved gummit alls på BB:n, utan lämnade en rätt rejäl glipa när den väl satt på (blev faktiskt så kass att jag inte ens knäppte en bild på eländet). Bra att känna till kanske för er som funderat på att införskaffa ett gummi (det ska dock poängteras att watchwear inte på något sätt påstått att det ska funka till just BB36, så ingen skugga faller där).

Perlon funkade fint trots att de var 20mm breda, men kändes efter att ha provat som en idé som var bättre i teorin än i praktiken
CCE7A711-9AAE-47C4-BBCA-08153FD02637.jpeg


Nu är den alltså tillbaka i tryggt förvar på länken och jag får konstatera att det är där den hör hemma för min del 🙂

Edit: får helt uppenbart ta och försöka kolla vad klockan faktiskt är när jag plockar fram klockan och innan jag knäpper bilder.. jaja.

Aj då det var synd att curved gummit ej funkade. Då skippar jag att ens försöka.
Tudortorsdag här med i sängen till en gubbnap :)
F181ED42-17BD-43CD-82F9-C4028891BE1A.jpeg
Har köpt härifrån och de är av bra kvalité:

Tar en mindre evigheten iom att paketet ska krångla sig igenom Postnords händer men om man inte har bråttom så kör
 

Rymdhamstern

Panerai
Comeback i tråden efter ett halvårs uppehåll. Vilken bättre dag att göra det på än en Tudor-torsdag? Sist jag var här var det med en BB GMT, men den fick lämna då den kändes för mycket som en klump på handleden. Löste inte heller de gigantiska polerade sidorna på boetten. Att den var sjukt snygg framifrån hjälpte tyvärr inte i längden.
Dags då att prova en BB58 istället. Första intrycket är att det nästan är omöjligt att spåra släktskapet dem emellan i hur de bärs. Till BB58:ans fördel då. Och de är (minst) lika snygga framifrån. Vågar man tro att det kanske är en keeper? Eller blir omställningen till en såpass liten dykare för svår?
Cliffhanger-varning 😀
84E67849-FB49-4F36-909E-93DFD43C8504.jpeg
 
Topp