• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Professor S

Panerai
2-Faktor
Varför är det märkligt att AD sköter en försäljning i butik efter regelverk?
Att sedan samma butik säljer klockor med sleeves, tags och alla stickers intakta till en handlare är ju svårt för varumärke att kontrollera.
På vilket sätt är det enklare för ett varumärke att kravställa regelverk vid försäljning mot slutkonsument än mot gråhandlare?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Bland annat använder sig dom flesta varumärken sig av ”mystery shoppers”
Dom gör även besök hos handlare och köper från C24 för att kolla ursprung på klockor.
Tror även att även om varumärken inte skulle ställa dessa krav så skulle det påverka brandingen rätt negativt i längden. Och även om det aldrig går att följa upp till (ens) 10% så är det viktigt att de förelägganden som görs när man bryter mot policy också är i avskräckande syfte.

Sedan bygger det nog mer på varumärkets policy för B2B vs. C2C/D2C.
Om en AD exempelvis säljer till en annan butik (ex. Inom samma kedja, säg att Krons säljer till Nymans. Samma ägare men skilda böcker och inventarier) så kan jag tänka mig att varumärket vill att förpackningen skall vara i samma skick och utförande som när Krons mottog direkt från Tudor). Dvs. ev försäljning till gråhandlare regleras inte och därmed kan fullset säljas på det sättet.

Även osäker på hur ev gråhandlare skulle kunna fungera policy mässigt från tillverkaren då de säkerligen inte vill vissa på samröre med dessa iom att det direkt skulle skada varumärket och motsäga poängen med AD.

Detta är givetvis en killgissning och kanske regleras ännu mer i detalj?

Sedan kan det finnas en annan poäng vilket då är att ev försäljning med fullset inkl ytterkartonger, sleeve etc. lätt kan ses som en försäljning av annan av AD när ev annonser sedan läggs ut(?).
 
Senast ändrad:

TonyM

Cartier
Grym nu när det börjar bli goare väder ute!
1CED77DD-EAA4-45B0-9907-E50A90E544F3.jpeg
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tror även att även om varumärken inte skulle ställa dessa krav så skulle det påverka brandingen rätt negativt i längden. Och även om det aldrig går att följa upp till (ens) 10% så är det viktigt att de förelägganden som görs när man bryter mot policy också är i avskräckande syfte.

Sedan bygger det nog mer på varumärkets policy för B2B vs. C2C/D2C.
Om en AD exempelvis säljer till en annan butik (ex. Inom samma kedja, säg att Krons säljer till Nymans. Samma ägare men skilda böcker och inventarier) så kan jag tänka mig att varumärket vill att förpackningen skall vara i samma skick och utförande som när Krons mottog direkt från Tudor). Dvs. ev försäljning till gråhandlare regleras inte och därmed kan fullset säljas på det sättet.

Även osäker på hur ev gråhandlare skulle kunna fungera policy mässigt från tillverkaren då de säkerligen inte vill vissa på samröre med dessa iom att det direkt skulle skada varumärket och motsäga poängen med AD.

Detta är givetvis en killgissning och kanske regleras ännu mer i detalj?

Sedan kan det finnas en annan poäng vilket då är att ev försäljning med fullset inkl ytterkartonger, sleeve etc. lätt kan ses som en försäljning av annan av AD när ev annonser sedan läggs ut(?).
Är ju bara klockkunder som är så jävla dumma att de genom åren tutat i sig själva att de ska ha med det sunkiga transportemballaget vid köp. Naturligtvis har alla märken i alla branscher som ambition att slutkonsumenten ska presenteras med en så exklusiv emballering som möjligt och där ingår inte ett taffligt kartongsjok vars enda roll är att hålla konsumentemballaget fräscht under transport. Alla vettiga konsumentprodukter har ju befriats från dessa innan kunden får se dem i butik. Varför urhandlare valt att behålla skiten på överhuvudtaget kan man ju fråga sig. Troligtvis för att emballaget alltid förvaras dolt på lager ända till säljtillfället och man låter det titta på för att inte boxarna ska bli dassiga på hyllvärmarna och försäljarna helt enkelt varit för lata för att plocka bort dem innan de presenterar för kund.
Försäljning till grånasare och andra butiker är ju fortfarande inom mellanled och inte till slutkonsument så självklart ska skyddet sitta kvar där.
 

klock

Omega
Halloj gott folk! Har ni sett dem rekommenderade priserna på tudor black bay 36-serien har gått ner med nästan 1/3 ?
köpte min från en AD för nästan 30k, och nu har de gått ner till 21k. kan det verkligen stämma ?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2021-04-18 kl. 09.36.36.png
    Skärmavbild 2021-04-18 kl. 09.36.36.png
    164.8 KB · Visningar: 68

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Halloj gott folk! Har ni sett dem rekommenderade priserna på tudor black bay 36-serien har gått ner med nästan 1/3 ?
köpte min från en AD för nästan 30k, och nu har de gått ner till 21k. kan det verkligen stämma ?
Måste ha blivit något fel? Såg ut så här på deras hemsida när jag kollade nyss

Screenshot_20210418_093904_com.android.chrome.jpg
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Halloj gott folk! Har ni sett dem rekommenderade priserna på tudor black bay 36-serien har gått ner med nästan 1/3 ?
köpte min från en AD för nästan 30k, och nu har de gått ner till 21k. kan det verkligen stämma ?
Det är inte så att du har råkat komma in på den danska sidan?
 
Topp