• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ironcastle

Patek
2-Faktor
Precis som övriga svarat så handlar det om Ebay.
Har köpt ett antal klockor från USA, men momsen är inte rolig att ta. Så har skiftat riktning mot UK istället. BB58:an ligger bra i pris där direkt fr AD, problemet är dels att det är kö där, precis som här, dels att de jag varit i kontakt med har butikspris på klockorna. Ser ofta inte ut som att de säljer online, och i synnerhet inte på export. Du måste alltså åka dit och hämta den själv när det blivit din tur. Eller skaffa en kurir.

Därför köpte jag begagnad i nära nyskick från UK över Ebay istället.
Priserna hos C24 ger jag inte mycket för i sammanhanget.
 

eau.m.g

Omega
Precis som övriga svarat så handlar det om Ebay.
Har köpt ett antal klockor från USA, men momsen är inte rolig att ta. Så har skiftat riktning mot UK istället. BB58:an ligger bra i pris där direkt fr AD, problemet är dels att det är kö där, precis som här, dels att de jag varit i kontakt med har butikspris på klockorna. Ser ofta inte ut som att de säljer online, och i synnerhet inte på export. Du måste alltså åka dit och hämta den själv när det blivit din tur. Eller skaffa en kurir.

Därför köpte jag begagnad i nära nyskick från UK över Ebay istället.
Priserna hos C24 ger jag inte mycket för i sammanhanget.
Tack för tydlig förklaring.
Har suttit och kollat lite senaste timmen och det finns ett par ute till rimliga priser. Pga tullen så kollar jag också främst i UK. Hur exakt funkar money back garantin? Har köpt massor på eBay men aldrig en Klocka i den priskategorin.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Nytt på armen dagen till ära.
Många har sagt det förut, men jag måste ändå säga att den är riktigt bra.
Tonen i tavlan, boettens storlek och tjocklek samt den icke-rassliga länken skapar tillsammans ett paket som är lätt att uppskatta!
Mycket pengar, javisst, men sammantaget känns den snudd på mycket prisvärd.
Nöjd!
20201021_104143.jpg
20201021_102130.jpg
Instämmer. BB58 bara växer och växer på mig. Sjukt bra paket för pengarna och kanske den mest fulländade klocka jag någonsin köpt.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack för tydlig förklaring.
Har suttit och kollat lite senaste timmen och det finns ett par ute till rimliga priser. Pga tullen så kollar jag också främst i UK. Hur exakt funkar money back garantin? Har köpt massor på eBay men aldrig en Klocka i den priskategorin.
Hur (bra) exakt den funkar i praktiken törs jag inte svara på. Jag läste villkoren några ggr innan jag köpte min 58:a. Viktigt är att du betalar på rätt sätt, dvs via kort eller paypal. Inte banköverföring, men det är det inte så många säljare som kräver.
Sen om det blir problem, ja då får man ta det då. Det jag har lärt mig av ebay-tvister är att det MÅSTE bli rätt när du väljer att klaga. Tänk igenom innan du gör det, för du har bara EN chans. Gör du fel är du rökt. Åtminstone var det så tidigare.
Du kan också bara antingen klaga via paypal, om du nyttjat den metoden, eller via ebay. Välj själv.
Personligen har jag ledsnat på paypal. Avgifterna blir höga och när ebay har moneyback garanti så blir ju effekten densamma. Kreditkortet man betalar med är ändå detsamma i slutänden.

Ett dilemma med att handla klockor från ebay är enligt min erfarenhet att säljaren ofta är en människa som köpt sig en fin klocka utan något större intresse av den, vilket gör att den
  • kan vara dåligt beskriven
  • kan vara rätt tufft använd
  • (kan också vara i det närmaste oanvänd)
  • ofta har dåliga bilder
  • säljaren inte förstår vad man vill se om man ber om bättre foton på den

Min erfarenhet av rätt många köp över åren från olika forum är att på ett forum är intresset för det man säljer generellt sett större, vilket påverkar punkterna positivt i listan ovan.

Min 58:a kom fullset, knappt använd, delvis med plasten kvar, och med inköpskvitto från AD. Som jag vill ha det.
 

eau.m.g

Omega
Hur (bra) exakt den funkar i praktiken törs jag inte svara på. Jag läste villkoren några ggr innan jag köpte min 58:a. Viktigt är att du betalar på rätt sätt, dvs via kort eller paypal. Inte banköverföring, men det är det inte så många säljare som kräver.
Sen om det blir problem, ja då får man ta det då. Det jag har lärt mig av ebay-tvister är att det MÅSTE bli rätt när du väljer att klaga. Tänk igenom innan du gör det, för du har bara EN chans. Gör du fel är du rökt. Åtminstone var det så tidigare.
Du kan också bara antingen klaga via paypal, om du nyttjat den metoden, eller via ebay. Välj själv.
Personligen har jag ledsnat på paypal. Avgifterna blir höga och när ebay har moneyback garanti så blir ju effekten densamma. Kreditkortet man betalar med är ändå detsamma i slutänden.

Ett dilemma med att handla klockor från ebay är enligt min erfarenhet att säljaren ofta är en människa som köpt sig en fin klocka utan något större intresse av den, vilket gör att den
  • kan vara dåligt beskriven
  • kan vara rätt tufft använd
  • (kan också vara i det närmaste oanvänd)
  • ofta har dåliga bilder
  • säljaren inte förstår vad man vill se om man ber om bättre foton på den

Min erfarenhet av rätt många köp över åren från olika forum är att på ett forum är intresset för det man säljer generellt sett större, vilket påverkar punkterna positivt i listan ovan.

Min 58:a kom fullset, knappt använd, delvis med plasten kvar, och med inköpskvitto från AD. Som jag vill ha det.
Tack!

massvis med bra input. Allt i en eBay annons behöver nog vara spot on för att det ens ska vara aktuellt. Kul att det gick bra för dig, det betyder att ebay ändå kan vara ett alternativ om man springer på rätt klocka med rätt säljare.

👍
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tack!

massvis med bra input. Allt i en eBay annons behöver nog vara spot on för att det ens ska vara aktuellt. Kul att det gick bra för dig, det betyder att ebay ändå kan vara ett alternativ om man springer på rätt klocka med rätt säljare.

👍
Vad bra att du uppskattade svaret. Tänkte att jag skulle måla en bild snarare än att svara på en sak i taget.
Lycka till!
 

SCM

Cartier
2-Faktor
Jag upplever att det är många Tudor BB 58 till salu, både svart och blå, och prislappen sjunker, vad händer? Är smekmånaden över? Den blå är fortfarande bra! Behåll den ni kommer att sakna den fr a nästa sommar.
IMG_0741.JPG
Sjunker verkligen priset? De (svarta) jag har sett ur det sista med lägre priser har haft skadat glas eller varit utan länk och då är de väl minde eftertraktade kan jag tänka?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag upplever att det är många Tudor BB 58 till salu, både svart och blå, och prislappen sjunker, vad händer? Är smekmånaden över? Den blå är fortfarande bra! Behåll den ni kommer att sakna den fr a nästa sommar.
IMG_0741.JPG
Jag tror att de som jagade den blå till en början nu fått prova, och kanske hunnit med att sälja. De som velat köpa och ha, har väl hunnit det med.
Suget att köpa översteg möjligheterna, och gör det väl fortfarande, men den värsta ivern har lagt sig. Och eftersom suget på den blå var så stort kunde ett antal köpa till list och sälja över list. Tyvärr. Och eftersom den blå var så eftertraktad åkte den svarta med av bara farten.

Begagnatpriset på den svarta har ju stigit om man jmf med tidigare, i sb med att hypen för den blå tog fart.

Men nu har trycket minskat och det sjunker tillbaka till mer normala nivåer igen. Det är vad jag tror har hänt. Skulle gissa på att det kanske sjunker lite till, men inte så mycket, innan det stannar av.
 
Topp