• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pilot

Panerai
2-Faktor
Lite #plexilove
E67DEEC8-979C-4CF1-93F9-57DB1420DEB6.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
På Måndag kommer min första Tudor (79230) denna och Omega smp har jag suktat efter i flera år men valet blev Tudorn först.
Hoppas den blir bra.
6B774890-70D6-462E-B50F-E2A4751C03D3.jpeg
Det var den på K&S gissar jag? Den försvann snabbt såg jag. Grattis! Tror du kommer att bli kalasnöjd. Det är mysiga klockor och länken med sitt spänne håller hög klass.
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Nu har jag levt med båda ett tag, den svarta i snart två år och den blåa två månader. Tänkte att jag skulle sälja nån men inser att jag inte kan välja vilken så båda får stanna.
Nån skrev att den blå har ett ljusare stål än den svarta, inget jag kan se men nåt jag hittat som skiljer dom åt är faktiskt glasen, den blåa har en mjukare radie upptill.

trevlig helg!

0064055D-C92A-47E3-A866-83708E832277.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fattar inte varför bandet alltid sitter "bakochfram" Antar att spännet hamnar konstigt annars?
Alltså, det passar, men det blir rätt konstigt. Skulle man vända på bandet och behålla spännet som det är, med öppningen så att jag ser den tydligt när jag vinklar fram undersidan på handleden, så skulle bandet behöva göras om. Kontentan är att det skulle, från handleden sett, först vara två lager stål (själva spännet), sen två lager läder och utanpå det sen själva claspen. Det blir många lager och väldigt bulkigt. Men genom att låta den ena läderremmen vara markant kortare än den andra, blir det inte alls lika tjockt som det annars blivit samtidigt som spännet syns när du vrider fram undersidan av handleden.
Att bandet blir vänt åt fel håll, det får man helt enkelt leva med.
20201030_160255.jpg
 

Sefac

Breitling
Alltså, det passar, men det blir rätt konstigt. Skulle man vända på bandet och behålla spännet som det är, med öppningen så att jag ser den tydligt när jag vinklar fram undersidan på handleden, så skulle bandet behöva göras om. Kontentan är att det skulle, från handleden sett, först vara två lager stål (själva spännet), sen två lager läder och utanpå det sen själva claspen. Det blir många lager och väldigt bulkigt. Men genom att låta den ena läderremmen vara markant kortare än den andra, blir det inte alls lika tjockt som det annars blivit samtidigt som spännet syns när du vrider fram undersidan av handleden.
Att bandet blir vänt åt fel håll, det får man helt enkelt leva med.
20201030_160255.jpg
Vad ligger ett sådant band på om man får fråga? 😊
Är själv inne på att köpa ett brunt band till min och har tittat på lite olika alternativ
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Är det bara jag, eller är BB58 den mest flippade klockan just nu på forumet? Känns som att det läggs upp nya annonser dagligen.

Klockan som alla ville ha, men som sedan bara var "Meh"?
Konstigt vore väl på sätt och vis annars med tanke på hur många som köpts på forumet. Det är bevisligen många som lyckats köpa den ny, har haft den ett tag, men ser en möjlighet att få ut några kronor mer än vad de gav om de skyndar sig innan det är för sent. Det tror jag är delar av vad som ligger bakom.

Meh-känslan ser jag inte alls hos den svarta. Har haft rätt många klockor, de flesta dykare (Seiko, Grand Seiko, Longines, Oris, Omega, Breitling, Sinn, Rolex m fl) och ur varierande prisklass. Ingen har påmint om 58:an. Den har många detaljer som är unika, eller åtminstone ovanliga, för den.
Främst tänker jag på kombinationen tavla-visare. Man tänker när man ser tavlan att den är svart. Men det stämmer bara till viss del. Den har en varm ton i sig. Värmen kommer ur den bruna tonen den har i sig. Detta syns inte förrän den betraktas i solljus, men är det som ligger bakom känslan. Kontrasten med de roséfärgade visarna och indexen hjälper till att ytterligare höja känslan av värme i kombinationen tavla-visare. Allt annat än meh för mig. Till detta den för många perfekta storleken, de smala bandhornen, de fina fasningarna och den smakfulla länken med ej över 20mm på ändlänkarna, ned till 16mm vid spännet och ett kvalitativt lås är det också allt annat än meh.
Fejknitarna och bristande mikrojustering är dock lite meh.

Men. Hela tavla-visare-upplevelsen är kopplad till den svarta.
Hela känslan ser ut att försvinna för min del iaf med den blå. Blått är en kallare färg än brunt. Vita index kallare än off-white. Stålvisare kallare än rosé. Hela upplevelsen blir mer lik vilken annan dykare som helst. Likadan fast blå, typ. Meh.
Att inte resten av de fina egenskaperna lyckas lyfta det man till största delen tar del av hos en klocka kan jag förstå. Det blir ju som vilken annan kvalitetsklocka som helst. Fast blå. Meh.

Så ja, jag kan nog hålla med om att de blå är lite meh.
Den svarta, not so much. Den har nåt du inte hittar på så många andra ställen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Konstigt vore väl på sätt och vis annars med tanke på hur många som köpts på forumet. Det är bevisligen många som lyckats köpa den ny, har haft den ett tag, men ser en möjlighet att få ut några kronor mer än vad de gav om de skyndar sig innan det är för sent. Det tror jag är delar av vad som ligger bakom.

Meh-känslan ser jag inte alls hos den svarta. Har haft rätt många klockor, de flesta dykare (Seiko, Grand Seiko, Longines, Oris, Omega, Breitling, Sinn, Rolex m fl) och ur varierande prisklass. Ingen har påmint om 58:an. Den har många detaljer som är unika, eller åtminstone ovanliga, för den.
Främst tänker jag på kombinationen tavla-visare. Man tänker när man ser tavlan att den är svart. Men det stämmer bara till viss del. Den har en varm ton i sig. Värmen kommer ur den bruna tonen den har i sig. Detta syns inte förrän den betraktas i solljus, men är det som ligger bakom känslan. Kontrasten med de roséfärgade visarna och indexen hjälper till att ytterligare höja känslan av värme i kombinationen tavla-visare. Allt annat än meh för mig. Till detta den för många perfekta storleken, de smala bandhornen, de fina fasningarna och den smakfulla länken med ej över 20mm på ändlänkarna, ned till 16mm vid spännet och ett kvalitativt lås är det också allt annat än meh.
Fejknitarna och bristande mikrojustering är dock lite meh.

Men. Hela tavla-visare-upplevelsen är kopplad till den svarta.
Hela känslan ser ut att försvinna för min del iaf med den blå. Blått är en kallare färg än brunt. Vita index kallare än off-white. Stålvisare kallare än rosé. Hela upplevelsen blir mer lik vilken annan dykare som helst. Likadan fast blå, typ. Meh.
Att inte resten av de fina egenskaperna lyckas lyfta det man till största delen tar del av hos en klocka kan jag förstå. Det blir ju som vilken annan kvalitetsklocka som helst. Fast blå. Meh.

Så ja, jag kan nog hålla med om att de blå är lite meh.
Den svarta, not so much. Den har nåt du inte hittar på så många andra ställen.
Bra recenserat. Tack!
 

erow

Patek
2-Faktor
Efter 2,5 månader med den blåa 58:an kommer här mina tankar jag haft om den.

Efter att ägt 2 stycken svarta var det dags att testa den blåa och första tanken var att denna var mycket bättre.

Sedan efter någon månad kom "meh-känslan", som @ironcastle skrev så saknar denna den varma tonen hos den svarta och förlorar lite av charmen.

Efter att nu använt klockan varje dag denna vecka har det svängt igen, klockan är perfekt :)
Visst kan den kännas lite tråkig men på samma gång är den riktigt bra, lite som en 214270.


Bonusbild:
20201029_100653.jpg
 
Topp