• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Back

Vacheron
2-Faktor
Jag lämnade in min Prince Oysterdate 9050/0 med ett ETA 2784 för service och blev lite chockad över kostnadsförslaget.
Nytt plexi, ny krona och balansaxel, ej polering 12500:-
Är det rimligt? Någon annan som servat sin gamla ETA-Tudor och har nåt hum om vad det brukar kosta? R.E Drottninggatan kan nämnas.
290DF54F-53CF-4132-838F-01235C99E975.jpeg
Den där Rangern var riktigt läcker!
Låter dyrt för ett ETA men det kanske är att det är ett gammalt ETA som gör det dyrt. Kolla runt hos tex Krons
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Jag lämnade in min Prince Oysterdate 9050/0 med ett ETA 2784 för service och blev lite chockad över kostnadsförslaget.
Nytt plexi, ny krona och balansaxel, ej polering 12500:-
Är det rimligt? Någon annan som servat sin gamla ETA-Tudor och har nåt hum om vad det brukar kosta? R.E Drottninggatan kan nämnas.
290DF54F-53CF-4132-838F-01235C99E975.jpeg
Mums, otrolig fin! Vet dock ej ifall jag hade lagt 12.5kkr på den.
 

luddviig

Panerai
Jag lämnade in min Prince Oysterdate 9050/0 med ett ETA 2784 för service och blev lite chockad över kostnadsförslaget.
Nytt plexi, ny krona och balansaxel, ej polering 12500:-
Är det rimligt? Någon annan som servat sin gamla ETA-Tudor och har nåt hum om vad det brukar kosta? R.E Drottninggatan kan nämnas.
290DF54F-53CF-4132-838F-01235C99E975.jpeg
Lämnade in min tudor ranger 9050 i somras, kostade 7500kr hos rob.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag lämnade in min Prince Oysterdate 9050/0 med ett ETA 2784 för service och blev lite chockad över kostnadsförslaget.
Nytt plexi, ny krona och balansaxel, ej polering 12500:-
Är det rimligt? Någon annan som servat sin gamla ETA-Tudor och har nåt hum om vad det brukar kosta? R.E Drottninggatan kan nämnas.
290DF54F-53CF-4132-838F-01235C99E975.jpeg

Slå en signal eller maila till Robert på Tidlösa Ur utanför Uppsala. Är kalasbra att ha att göra med och vet hur man hanterar vintage.

 

helmert

Omega
Lämnade in min tudor ranger 9050 i somras, kostade 7500kr hos rob.
Tack för återkoppling, det var ungefär vad jag räknat med och var villig att betala. Jag fick priset 11900:- för service + krona (600:- ), märkligt att det kan skilja så mycket för samma klocka.
Slå en signal eller maila till Robert på Tidlösa Ur utanför Uppsala. Är kalasbra att ha att göra med och vet hur man hanterar vintage.

Ok, tack för tipset. Skall kolla upp.
 

Andyy

Omega
Då var man Tudorägare helt plötsligt, den första men säkerligen inte den sista. Har en förhållandevis kort ”klockkarriär” som bestått av Omega SM, IWC Ing, Rolex Sub och så nu en BB58.

Har haft den i ca 1 dygn och hittills är känslan bra. Har sportat en AW5 efter jag sålde min sub och äntligen får man gå runt med en riktig klocka. Gillar storleken på 39mm, väldigt likt sub:en. Stora skillnaden är ju färgen dock, tycker den blåa gör sig jävligt bra och kul med lite färg då sista klockorna har gått mest i svart.

Får återkomma med hur det känns efter några månader men just nu, riktigt bra! 👍


image.jpg
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Då var man Tudorägare helt plötsligt, den första men säkerligen inte den sista. Har en förhållandevis kort ”klockkarriär” som bestått av Omega SM, IWC Ing, Rolex Sub och så nu en BB58.

Har haft den i ca 1 dygn och hittills är känslan bra. Har sportat en AW5 efter jag sålde min sub och äntligen får man gå runt med en riktig klocka. Gillar storleken på 39mm, väldigt likt sub:en. Stora skillnaden är ju färgen dock, tycker den blåa gör sig jävligt bra och kul med lite färg då sista klockorna har gått mest i svart.

Får återkomma med hur det känns efter några månader men just nu, riktigt bra! 👍


image.jpg
Stort grattis till en trevlig klocka!
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Då var man Tudorägare helt plötsligt, den första men säkerligen inte den sista. Har en förhållandevis kort ”klockkarriär” som bestått av Omega SM, IWC Ing, Rolex Sub och så nu en BB58.

Har haft den i ca 1 dygn och hittills är känslan bra. Har sportat en AW5 efter jag sålde min sub och äntligen får man gå runt med en riktig klocka. Gillar storleken på 39mm, väldigt likt sub:en. Stora skillnaden är ju färgen dock, tycker den blåa gör sig jävligt bra och kul med lite färg då sista klockorna har gått mest i svart.

Får återkomma med hur det känns efter några månader men just nu, riktigt bra! 👍


image.jpg
Grattis till nyförvärvet.
 
Hej,

Ni som fått en Tudor med ETA-verk servad, har det varit så enkelt som många påstår bara för att det är ett ETA-verk?
Jag har försökt leta mig igenom lite gamla trådar, men svårt att få en tydlig bild av servicekostnad och om man faktiskt har kunnat gå till nästan vilken urmakare som helst för att göra en service. I vissa av fallen har man nämnt att kostnaden har varit i höjd med en vanlig Tudor-service eftersom man behövt beställa delar från Tudor själva, pga. verket har modifierats av dem.
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Hej,

Ni som fått en Tudor med ETA-verk servad, har det varit så enkelt som många påstår bara för att det är ett ETA-verk?
Jag har försökt leta mig igenom lite gamla trådar, men svårt att få en tydlig bild av servicekostnad och om man faktiskt har kunnat gå till nästan vilken urmakare som helst för att göra en service. I vissa av fallen har man nämnt att kostnaden har varit i höjd med en vanlig Tudor-service eftersom man behövt beställa delar från Tudor själva, pga. verket har modifierats av dem.
Nä, så enkelt är det inte. Själva verket är väl inga problem, det är mer Rolex packningar som är svåra att få tag på och att dom ska ha verktyg. Så dom flesta har tackat nej när jag vill serva klockan hos dom.
 

Efe

Omega
2-Faktor
Då var man Tudorägare helt plötsligt, den första men säkerligen inte den sista. Har en förhållandevis kort ”klockkarriär” som bestått av Omega SM, IWC Ing, Rolex Sub och så nu en BB58.

Har haft den i ca 1 dygn och hittills är känslan bra. Har sportat en AW5 efter jag sålde min sub och äntligen får man gå runt med en riktig klocka. Gillar storleken på 39mm, väldigt likt sub:en. Stora skillnaden är ju färgen dock, tycker den blåa gör sig jävligt bra och kul med lite färg då sista klockorna har gått mest i svart.

Får återkomma med hur det känns efter några månader men just nu, riktigt bra! 👍


image.jpg
Grattis! riktigt snygg blå färg på den.
Köpte du den genom AD eller andra hand?
 

F32

Panerai
2-Faktor
Tack för återkoppling, det var ungefär vad jag räknat med och var villig att betala. Jag fick priset 11900:- för service + krona (600:- ), märkligt att det kan skilja så mycket för samma klocka.

Ok, tack för tipset. Skall kolla upp.
Hade liknande åtgärder fast hos Nymans rätt nyligen för min Prince Oysterdate. Ny krona, nytt glas och service utan polering. Dryga 8’ men kunde välja bort nytt glas och krona så det blev en standard service för knappt 5’. Skrev detta nyligen i tråden då någon annan frågade så sök i tråden så kanske du får fler referenser.
 

Andyy

Omega
Grattis! riktigt snygg blå färg på den.
Köpte du den genom AD eller andra hand?

Köpte den här på KS faktiskt. När jag började kolla på allvar för 5-6v sen låg priserna rätt högt men tycker det har ändrat sig sista tiden och nu har det funnits ett gäng till salu med helt ok priser. Hypen börjar väl lägga sig lite antar jag..
 
  • Like
Reactions: Efe

Efe

Omega
2-Faktor
Köpte den här på KS faktiskt. När jag började kolla på allvar för 5-6v sen låg priserna rätt högt men tycker det har ändrat sig sista tiden och nu har det funnits ett gäng till salu med helt ok priser. Hypen börjar väl lägga sig lite antar jag..
Ja precis, i början gick de snäppet över listpris på andrahandsmarknaden, men verkar ha svalnat en hel del nu några månader efter lansering
Är sugen på en BB58 (svart eller blå) eller en Speedmaster Reduced, just för 39mm storleken, för att komplettera min sub med.

Hur känns passformen och storleken kontra sub:en? Mycket mindre?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ja precis, i början gick de snäppet över listpris på andrahandsmarknaden, men verkar ha svalnat en hel del nu några månader efter lansering
Är sugen på en BB58 (svart eller blå) eller en Speedmaster Reduced, just för 39mm storleken, för att komplettera min sub med.

Hur känns passformen och storleken kontra sub:en? Mycket mindre?

Vilken submarinerversion menar du?
 

Andyy

Omega
Ja precis, i början gick de snäppet över listpris på andrahandsmarknaden, men verkar ha svalnat en hel del nu några månader efter lansering
Är sugen på en BB58 (svart eller blå) eller en Speedmaster Reduced, just för 39mm storleken, för att komplettera min sub med.

Hur känns passformen och storleken kontra sub:en? Mycket mindre?

Alltså jag tycker den är rätt lik ändå i passform och storlek. Hade en 16610 från tidigt 90-tal så den påminde väldigt mycket om denna.
På den hade jag ingen lume så nu känns det riktigt lyxigt :)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Ja precis, i början gick de snäppet över listpris på andrahandsmarknaden, men verkar ha svalnat en hel del nu några månader efter lansering
Är sugen på en BB58 (svart eller blå) eller en Speedmaster Reduced, just för 39mm storleken, för att komplettera min sub med.

Hur känns passformen och storleken kontra sub:en? Mycket mindre?
Jag tycker att den bärs typ som en femsiffrig Sub, riktigt skön på armen.
 

Efe

Omega
2-Faktor
Vilken submarinerversion menar du?
Har en 114060 och den är ju rätt bulkig.
Alltså jag tycker den är rätt lik ändå i passform och storlek. Hade en 16610 från tidigt 90-tal så den påminde väldigt mycket om denna.
På den hade jag ingen lume så nu känns det riktigt lyxigt :)
Jag tycker att den bärs typ som en femsiffrig Sub, riktigt skön på armen.
Bra att veta, tror att det kan vara skönt att ha alternativet att varva lite med en mindre klocka.
Inte för att jag nånsin har testat en femsiffrig Sub, men antar spontant att den känns lättare och smidigare än maxi case versionen 😅
 

helmert

Omega
Hade liknande åtgärder fast hos Nymans rätt nyligen för min Prince Oysterdate. Ny krona, nytt glas och service utan polering. Dryga 8’ men kunde välja bort nytt glas och krona så det blev en standard service för knappt 5’. Skrev detta nyligen i tråden då någon annan frågade så sök i tråden så kanske du får fler referenser.
Ok, tack! Låter som ett rimligt pris, blir att kollla runt lite.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag lämnade in min Prince Oysterdate 9050/0 med ett ETA 2784 för service och blev lite chockad över kostnadsförslaget.
Nytt plexi, ny krona och balansaxel, ej polering 12500:-
Är det rimligt? Någon annan som servat sin gamla ETA-Tudor och har nåt hum om vad det brukar kosta? R.E Drottninggatan kan nämnas.
290DF54F-53CF-4132-838F-01235C99E975.jpeg
Ooooh den där hade man velat ha :angel:
 
Topp