• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klando

Omega
Torsdagsstund har smurf i mund!
image.jpg
 
Precis, men det är ju vi på ks som tycker så 😂
Sen finns det dem som bränner massa stålar precis som @micke_s skrev..
Har själv väntat på en BB58 i helguld (gissade på det förra året men då kom den blåa) , men hade gärna velat se klockan med en länk om det ens skulle vara intressant för det priset.
Ja det är väl så - men i så fall kan de får ta nypriset och förhoppningsvis kan man plocka upp den till en duktig rabatt på andrahandsmarknaden när de tröttnar sen om några månader. ;)
 

OC_Peter

Omega
2-Faktor
Slog mig först idag att både Fastrider Blackshield och North Flag nu är borttagna.
Övrigt så verkar luften ha gått ur på Chrono24 idag, så jag anar att det kommer av att många blev besvikna på gårdagen.

Mvh
Peter
 

OC_Peter

Omega
2-Faktor
Fast Black Bay Guld och Silver är solklara fullträffar, sannolikt även de nya Panda Chronosarna. Black Bay guld för ca 168" är väl kanske att pusha gränsen väl mycket, men fin är den.
/Peter
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Hur går tankarna efter igår, oftast behöver man ett par dagar att smälta intrycken?

Jag saknade nya toolwatches igår så kör på det ultimata verktyget idag.

2880AA8E-7B69-452B-87C3-F8F466BDDE7C.jpeg
Det var inget wow.
Känns som det ”gamla” Tudor är borta. Förr så tog de ut svängarna men nu verkar det mer som man går på relativt säkra lanseringar - Black Bay. Även om 170K för en guldare är lite väl mycket. Wildorfs idé om att göra kvalité för en vettig peng är bortblåst.

Och som du nämner: ingen riktig toolwatch

De kallar BB Chrono för en relaunch men varför inte då släppa snowflake-visarna och köra en panda-dial utan att påminna om Daytona, gå mer åt Big- och Small Blocks stilen.
 
  • Like
Reactions: m_s

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Frågan är om den är i samma size som Steel and Gold Chronon, de gjorde ju om caset till den från första BB Chronon
Jag hoppas att den iaf inte är tjockare än nuvarande tvåtons-chrono.
Tycker den funkar bra på handleden trots sin spec medan vanliga BB 41mm upplevs som lite tjocka.

Tror det har med kronografknapparna att göra, att den får boetten att kännas lite tunnare än den är då det bryter av lite.

Ska bli intressant att klämma på den när den kommer.
Just den vita tilltalade mig skarpt.
 
  • Like
Reactions: m_s

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Fast Black Bay Guld och Silver är solklara fullträffar, sannolikt även de nya Panda Chronosarna. Black Bay guld för ca 168" är väl kanske att pusha gränsen väl mycket, men fin är den.
/Peter
Jag har inte koll på guldklockor, men vad tycker du (och alla andra) guld BB58 borde legat på. Tror ni man får rabatt av AD vid köp?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ah, tack! Så att får på en modernare R-länk med typ glidelock är uteslutet?

Ja ändlänkarna passar inte på Tudor så du får använda Tudors original, de moderna Rolex länkarna har fel form för att länka in i Tudorns ändlänkar, kanske enklare med en bild eller två :)
Men det finns ju de som trixat och modifierat så de har satt på ett glidelock på Tudorns originallänk.
2021-04-08 10_58_24-Clipboard.png 2021-04-08 10_59_41-Clipboard.png
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Jag har inte koll på guldklockor, men vad tycker du (och alla andra) guld BB58 borde legat på. Tror ni man får rabatt av AD vid köp?
Också nyfiken, nya guldklockor brukar väl alltid vara riktigt dyra. Finns säkert bättre jämförelseobjekt, men jag gick in på Omega där en Globemaster kostar 72.5' i stål och 227.7' i guld.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Också nyfiken, nya guldklockor brukar väl alltid vara riktigt dyra. Finns säkert bättre jämförelseobjekt, men jag gick in på Omega där en Globemaster kostar 72.5' i stål och 227.7' i guld.
Min spontana reaktion är att 167kkr är mycket pengar, ja. Men jämfört med andra guldklockor så är priset lågt satt.
 

Dionysos

Omega
2-Faktor
Hur går tankarna efter igår, oftast behöver man ett par dagar att smälta intrycken?

Jag saknade nya toolwatches igår så kör på det ultimata verktyget idag.

2880AA8E-7B69-452B-87C3-F8F466BDDE7C.jpeg
Gårdagens känslor summerade :

Det negativa : Ingen ny Ranger eller annan field watch i 36mm. Det kändes surt faktiskt.

Det positiva : Tycker att chronon med white dial är riktigt schysst faktiskt, återstår att se hur den ser ut på handleden. BB36 med Silver Dial kom lite i skymundan men jag tycker spontant den känns lyckad.

Det konstigaste : En klocka i helguld, utan länk, för den ödmjuka summan 167’’....
 
  • Like
Reactions: m_s
Hur går tankarna efter igår, oftast behöver man ett par dagar att smälta intrycken?

Jag saknade nya toolwatches igår så kör på det ultimata verktyget idag.

2880AA8E-7B69-452B-87C3-F8F466BDDE7C.jpeg

Lite besviken är jag.

Jag hade hoppas på en BB 58 med röd bezel och en S&G. Jag hade nog köpt båda. Och en mindre chrono och ranger var de som jag hade önskat mig. Framför allt en chrono utan snowflake. Men en mindre chrono kräver ett nytt urverk som de inte har än.

Av de nya släppen så tilltalas jag av BB 58 i silver. Den tror jag är riktigt cool och kommer nog bli en klassiker, det finns inte många dykare i silver. Jag gillar även de nya chronos även om de är lite för breda för mig. Den svarta kan nog funka, svart upplevs ju mindre på handleden.

Men som redan nämnts, jag ser inte riktigt vem som egentligen tilltalas av klockor i guld och silver fr a inte av tudor, som borde hålla sig till segmentet prisvärda toolwatches.

Frågan är vart de är på väg med märket. Rolex på väg mot treenigheten och tudor mot den gamla rolex före 2000. Rolex drömmer om att bli nummer 1 och Tudor att putta undan omega och lägga sig under strax under toppskiktet. Hoppas inte på det...vad tänker ni om vart Tudor är på väg...
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det var inget wow.
Känns som det ”gamla” Tudor är borta. Förr så tog de ut svängarna men nu verkar det mer som man går på relativt säkra lanseringar - Black Bay. Även om 170K för en guldare är lite väl mycket. Wildorfs idé om att göra kvalité för en vettig peng är bortblåst.

Och som du nämner: ingen riktig toolwatch

De kallar BB Chrono för en relaunch men varför inte då släppa snowflake-visarna och köra en panda-dial utan att påminna om Daytona, gå mer åt Big- och Small Blocks stilen.
Min teori är att man har ett väldigt tydligt mandat från ägaren att hålla en designmässig rågång mellan sig själv och Rolex samtidigt som man ska behålla en tydlig heritage-koppling. Detta är ju rimligt för att skydda värdet i båda varumärkena (mest Rolex kanske) men samtidigt en motsägelsefull ambitionsnivå då Tudors "heritage" i mångt och mycket är designmässigt helt eller halvt hämtat från Rolex (i en tid då detta var helt legitimt och okontroversiellt).
Lösningen man har landat i efter de första jätteframgångarna med BlackBay är att göra snowflakes till kärnan i mycket av designen på gott och ont. Lite trubbigt men kanske enkelt då man kan glida nära Rolex i många avseende men särskilja med "FLINGA". Speciellt på kronografsidan känns det helt onödigt då Tudor har så mycket eget unikt designspråk att syfta tillbaka till om man vill.
 
Jag har inte koll på guldklockor, men vad tycker du (och alla andra) guld BB58 borde legat på. Tror ni man får rabatt av AD vid köp?
Om vi leker med tanken att guldet i klockan väger 100g (vilket sannolikt är väldigt högt - som jämförelse väger väl en BB58 på länk typ 150g med länk, urverk och hela skiten, men humor me), så skulle guldet kosta runt 35 000 wholesale (räknat på 350kr/g för 18 k, svårt att veta vad Tudor betalar (sannolikt mycket mindre), men igen, humor me). Klockan ligger på runt 36 i stål och med länk, så med läder, 100g guld så tror jag att de skulle ha en jävligt bra marginal om RRP var 100k. 168 känns för mig absurdt. Samma sak gäller naturligtvis för de flesta andra guldklockor också, men på något sätt förväntar jag mig bättre från Tudor...
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Om vi leker med tanken att guldet i klockan väger 100g (vilket sannolikt är väldigt högt - som jämförelse väger väl en BB58 på länk typ 150g med länk, urverk och hela skiten, men humor me), så skulle guldet kosta runt 35 000 wholesale (räknat på 350kr/g för 18 k, svårt att veta vad Tudor betalar (sannolikt mycket mindre), men igen, humor me). Klockan ligger på runt 36 i stål och med länk, så med läder, 100g guld så tror jag att de skulle ha en jävligt bra marginal om RRP var 100k. 168 känns för mig absurdt. Samma sak gäller naturligtvis för de flesta andra guldklockor också, men på något sätt förväntar jag mig bättre från Tudor...
Med din beräkning så bör Tudors stålklockor kosta på sin höjd någon tusenlapp. Tycker inte man ska räkna på guldet i klockan, då blir allt fel. För knappat räknar man på stålet i stålklockor.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tjena! Ny på det här med tudor. Vad är rimligt enligt er att betala för en begagnad black bay 58 blå i bra skick?

Verkar som priserna på KS ligger runt 32-34 så det är väl där i krokarna som är rimligt för stunden.
Skulle säga samma sak. Sålde min från Januari med utgångspris runt 33. Men jag skulle nog vara beredd att lägga runt 30-33 för ett ex i bra skick från 2019 och frammåt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Och som du nämner: ingen riktig toolwatch
Det negativa : Ingen ny Ranger eller annan field watch i 36mm. Det kändes surt faktiskt.
Instämmer, kan sakna detta. Det hade varit riktigt trevligt med en ny Ranger. Men när det traditionella marknaderna fallit under COVID kan jag någonstans förstå att man safe:ar upp med mer "polerade" tool watch alternativ för att pumpa upp försäljningen (bara för att utbudet i Norden är kasst så finns det ju andra marknader där det finns ett överflöd).

Kan även själv känna att guld versionen är lite över the top. Men vad det gäller prissättningen så är det imo upp till var och en att bedömma om det är värt det, för det är ju knappast så att man är tvungen att köpa en.
 

Gabriel90

Panerai
Också nyfiken, nya guldklockor brukar väl alltid vara riktigt dyra. Finns säkert bättre jämförelseobjekt, men jag gick in på Omega där en Globemaster kostar 72.5' i stål och 227.7' i guld.
Svårt att jämföra.. du har en cartier santos dumont i helguld för 128,000kr i large modellen.
Jag har inte koll på vad den borde kostat, men spontant kändes den lite för dyr, men i jämförelse med andra märken så kanske dem ligger hyfsat bra till ändå :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Tror att att priserna på BB58 kommer gå upp igen nu när de nya släppen inte var mycket att hurra för. Vad tror ni övriga?
Det är väl mest i klockkretsar som det inte hurrats så mycket. Oklart hur en vanlig köpare ställer sig...... Köpa en Omega seamaster i stål för 56k eller en BB58 som dessutom är i silver för 42k..... för många kunder som bara vill ha ngt "sportigt" tror jag att den kommer att kunna tilltala.
 
Topp