• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Bas

Patek
Min overseas snittar +1-2s/d oservad.
Tycker 10 är alldeles för mycket.
Tråkig att behöva skicka iväg den!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Min 47040 snabbar sig drygt 10/d efter den har vart på service. Enligt Nymans är detta fullt acceptabelt och i linje med förväntningar för cal 1226. Vad har ni för avvikelser? Jag tycker det låter lite väl mycket.

VC 1226, som egentligen är JLC 889 har för IWC (Som då heter IWC 887) har ett deltatak på -2/+8 per dygn, där snittet ska ligga mellan 0 - +5.
Så om den går uppmätt +10 dygn med andra ord är det för högt för IWC och JLCs standard.
Om VC har bredare toleranser kan jag inte svara på i skrivande stund, jobbar inte vardagligen med VC men jag gör däremot det med IWC och JLC. Är dock starkt tveksam till att deras toleranser är bredare än hos grundkalibern från JLC.

Stort tack för svar. Jag tänkte väl det. Givetvis trist att skicka tillbaka den direkt efter tio veckors service och därtill över sommaren, men men. Jag har mätt 47040 vid flertalet tillfällen och i jämförelse med till exempel min SD4000 och DJ så är det slående då dom snittar +-3, även om jämförelser kanske inte är relevanta.
Att den ska ticka inom deltataket, som enligt @Echo Delta ligger mellan -2/+8 per dygn, är ett faktum när det kostar huggorm för en VC service. Riktigt trist om du behöver skicka ner den, men testa låta den ”sätta sig” ytterligare några dagar (veckor) och så kör du den i timegraphen igen. Kanske behövs en inkörsperiod som på nya klockor efter servicen?
 
Att den ska ticka inom deltataket, som enligt @Echo Delta ligger mellan -2/+8 per dygn, är ett faktum när det kostar huggorm för en VC service. Riktigt trist om du behöver skicka ner den, men testa låta den ”sätta sig” ytterligare några dagar (veckor) och så kör du den i timegraphen igen. Kanske behövs en inkörsperiod som på nya klockor efter servicen?

Att det krävs en inkörningsperiod är en välutvecklad myt tyvärr. Denna period är endast någon timme eller två för oljor att sprida sig genom kapillärkraften. Denna period är sedan länge passerat redan i verkstaden.
Vill du @mglaum skicka den ner till Richemont direkt här i Amsterdam så skicka ett PM till mig så kan jag se om jag kan ordna den i Fast Track så slipper du vänta så länge. Annars har jag lite äss i rockärmen för hygligt folk här på KS jag kan hjälpa till med!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Att det krävs en inkörningsperiod är en välutvecklad myt tyvärr. Denna period är endast någon timme eller två för oljor att sprida sig genom kapillärkraften. Denna period är sedan länge passerat redan i verkstaden.
Vill du @mglaum skicka den ner till Richemont direkt här i Amsterdam så skicka ett PM till mig så kan jag se om jag kan ordna den i Fast Track så slipper du vänta så länge. Annars har jag lite äss i rockärmen för hygligt folk här på KS jag kan hjälpa till med!
Tack för ett utförligt svar. Alltid lär man sig något nytt! Btw sitter du nere i Amsterdam?
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Overseas 4500v
C3C835E7-97EE-4FB1-91ED-0D5E358D1509.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Har alltid tyckt att just denna är lite fulsnygg med siffrorna. Men den blir snyggare ju mer bilder jag ser på den. Sen skadar det inte att den är väldigt tunn.

Har du möjlighet att mäta bredden på länken? Testade gen 2 chronon och tyckte länken var lite väl bred för mig.
Förlåt. Missat detta. Det kan jag göra lite senare. Återkommer :)
Edit: länken är väl likadan som 49150 som du testat om jag inte missminner mig
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Var inne hos Vacheron igår och testade lite klockor. 4500v är en av de coolaste klockorna jag har testat. Sjuk finish och sättet man kan byta banden med och allt är riktigt stort plus. Jag såg också att länken hade Micro-justering vilket jag inte sett på ett butterfly spännande förut? Priset då? Klockan hade nyligen sänkts från 18700£ till 17500£ Hade jag haft pengarna hade jag klippt den rakt av, det här mina vänner, är en Grail.
E9D92352-F7B9-40BD-B902-6A29C14C7385.jpeg


07BEA2BD-6928-48FA-A1D5-43CD2781A2F4.jpeg


73024325-E4DC-4FE8-B10B-C2FD436ADACE.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Var inne hos Vacheron igår och testade lite klockor. 4500v är en av de coolaste klockorna jag har testat. Sjuk finish och sättet man kan byta banden med och allt är riktigt stort plus. Jag såg också att länken hade Micro-justering vilket jag inte sett på ett butterfly spännande förut? Priset då? Klockan hade nyligen sänkts från 18700£ till 17500£ Hade jag haft pengarna hade jag klippt den rakt av, det här mina vänner, är en Grail.
E9D92352-F7B9-40BD-B902-6A29C14C7385.jpeg


07BEA2BD-6928-48FA-A1D5-43CD2781A2F4.jpeg


73024325-E4DC-4FE8-B10B-C2FD436ADACE.jpeg
Köp den som ligger på k?s
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Var inne hos Vacheron igår och testade lite klockor. 4500v är en av de coolaste klockorna jag har testat. Sjuk finish och sättet man kan byta banden med och allt är riktigt stort plus. Jag såg också att länken hade Micro-justering vilket jag inte sett på ett butterfly spännande förut? Priset då? Klockan hade nyligen sänkts från 18700£ till 17500£ Hade jag haft pengarna hade jag klippt den rakt av, det här mina vänner, är en Grail.
E9D92352-F7B9-40BD-B902-6A29C14C7385.jpeg


07BEA2BD-6928-48FA-A1D5-43CD2781A2F4.jpeg


73024325-E4DC-4FE8-B10B-C2FD436ADACE.jpeg
Nämde dom varför priset var sänkt? Dålig efterfrågan?
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Du som provat. Hur upplevs höjden?

Tänk dig hur mycket snyggare det hade kunnat bli om datumskivan var svart :)

Håller med om att det hade varit sjukt bra med svart datumskiva, tycker dock ändå att det är godkänt med vit om än lite fantasilöst.


Intrycket var generellt att jag tyckte den kändes stor, om det var höjden eller ej reflekterade jag inte så mycket över. Tycker den ser ganska smäcker ut på bild och var därför lite förvånad över att jag upplevde den som stor.

Menar inte att det behöver vara negativt att den känns stor, jag blev lite förvånad bara.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Du som provat. Hur upplevs höjden?
Intrycket var generellt att jag tyckte den kändes stor, om det var höjden eller ej reflekterade jag inte så mycket över. Tycker den ser ganska smäcker ut på bild och var därför lite förvånad över att jag upplevde den som stor.

Menar inte att det behöver vara negativt att den känns stor, jag blev lite förvånad bara.
Flikar in här. Har testat chronon några gånger. Tycker inte att höjden har varit besvärlig, visst skulle det vara kul med en tunnare klocka men tänker mig att den ska vara lite tjockare och sportigare(tåligare), vilket jag gillar.

Sen tycker jag att den bärs absolut bäst på gummit, med gummit monterat så kramar den om handleden bra, sen blir den lite kortare lugg to lugg med gummit. Med länken tycker jag att den är på gränsen till att vara för lång lugg to lugg. Alltid roligare med bilder:
20171208_163140.jpg
20171208_163134.jpg
20171208_163131.jpg
20171208_163126.jpg
20171208_162901.jpg
20171208_162857.jpg
 

mglaum

Panerai
Kom och tänka på en sak där som kanske inte har så mycket med den här tråden att göra men när du tog upp rotorbyte. Om en rotor i guld måste bytas, får man behålla den gammla då? Är endå värd en hel del i skrotvärde på guldet
Intressant frågeställning! Nu har jag absolut ingen aning om svaret på detta men för mig låter det relativt otroligt att de skulle skicka tillbaka gamla rotorn efter bytet. Men däremot kanske det blir ett avdrag på servicekostnaden? Borde väl bara vara att smälta ner och återvinna...

Någon som har bättre koll får gärna svara. @mglaum du fick nyligen tillbaka din VC från service där det bytes rotor, 21c. Har du någon erfarenhet kring frågan ovan?
Måste missat detta helt, ledsen. Man får inte tillbaka den gamla dessvärre och inte några andra delar heller för den delen.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Måste missat detta helt, ledsen. Man får inte tillbaka den gamla dessvärre och inte några andra delar heller för den delen.
Hur var det med avdrag mot serviceavgiften? Är väl det minsta man kan begära, eller så är det bara acceptera att pengar slängs i sjön......
 
Senast ändrad:

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag köpte gummi och spänne i New York för någon månad sen som jag går i tankar om att låta gå då jag kommit till insikten av att jag är en stållänk-kind-of-guy. Båda oanvända.
Vad kostade det där? Tack för erbjudandet men jag har precis beställt :)
Edit: du får gärna skicka ett PM om du inte vill skriva det öppet
 
Topp