• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

D

Deleted member 11690

Guest

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag går i dumma tankar om att uppgradera från 47040/B01A-9094 till 4500V/110A-B146, vad tycks?
IMG_20181230_172214.jpg

4500V-110A-B146.jpg
Har du provat gen 3 i verkligheten eller bara tittat på bilder? Desto mera jag tittar på den desto mera sugen på den blir jag. För kronograf är gen 2 bättre men för den där börjar jag bli osäker, den bruna tavlan är riktigt fin. Men då gillar jag och andra sidan sunburst-tavlor.
 

mglaum

Panerai
Har du provat gen 3 i verkligheten eller bara tittat på bilder? Desto mera jag tittar på den desto mera sugen på den blir jag. För kronograf är gen 2 bättre men för den där börjar jag bli osäker, den bruna tavlan är riktigt fin. Men då gillar jag och andra sidan sunburst-tavlor.
Jag har testat den blå och den bruna ett antal gånger, tavlorna är något helt annorlunda i verkligheten än på bilderna. Jag tycker verkligen dom har lyckats, den känns dock lite större än 47040 på armen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har testat den blå och den bruna ett antal gånger, tavlorna är något helt annorlunda i verkligheten än på bilderna. Jag tycker verkligen dom har lyckats, den känns dock lite större än 47040 på armen.
Jag har sett de i verkligheten och kan hålla med om att de är riktigt bra. Har däremot aldrig provat någon av de på handleden så kan inte säga något om hur väl de fungerar på handleden.
 

mglaum

Panerai
Förmodligen pga utformningen på boetten som har förändrats rätt mycket, speciellt vid bandinfästningen, se bild nedan. Gen 3 är mer jämn rund i boetten.

Vacheron-Constantin-Overseas-Automatic-4500V-SIHH-2016-3.jpg
Den är ju också någon milimeter högre och utöver det så har 47040 en ändlänk men på 4500V är det en del av boetten. För mig är inte själva närvaron på vristen ett större problem utan snarare att den känns betydligt längre och därför inte lika följsam ner mot sidorna av min handled, det kan dock ha att göra med att samtliga band jag har testat varit allt för stora.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Är det bara jag som tycker bättre om Gen2:s form med "malteser-kransen" direkt på botten (blått) jämfört med Gen3:s där den verkar ligga på en hel cirkulär upphöjning (rött)? Jag tycker den tappar mycket av sin karaktär där... :(

Är det lika framträdande i verkligheten som på bilden?

upload_2019-1-4_23-7-13.png
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Är det bara jag som tycker bättre om Gen2:s form med "malteser-kransen" direkt på botten (blått) jämfört med Gen3:s där den verkar ligga på en hel cirkulär upphöjning (rött)? Jag tycker den tappar mycket av sin karaktär där... :(

Är det lika framträdande i verkligheten som på bilden?

upload_2019-1-4_23-7-13.png
Då är vi åtminstånde två som tycker det. Däremot av de där två så är tavlan mera tilltalande för mig på 3:n jämfört med 2:n.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som tycker bättre om Gen2:s form med "malteser-kransen" direkt på botten (blått) jämfört med Gen3:s där den verkar ligga på en hel cirkulär upphöjning (rött)? Jag tycker den tappar mycket av sin karaktär där... :(

Är det lika framträdande i verkligheten som på bilden?

upload_2019-1-4_23-7-13.png

Då är vi åtminstånde två som tycker det. Däremot av de där två så är tavlan mera tilltalande för mig på 3:n jämfört med 2:n.
Håller med när man tittar noga på bilden, var dock inget jag tänkte på när jag testade den irl. Titta iof inte jättenoga på den detaljen heller men inget som störde iallafall :)
Gillar också den nya tavlan bättre och framförallt datumplaceringen!

Sen är snabbjusteringen av länk/läder/gummi på den nya magiskt bra, har inte testat äldre generationer så rätta mig ifall detta fanns redan på dem :)
 

mglaum

Panerai
Håller med när man tittar noga på bilden, var dock inget jag tänkte på när jag testade den irl. Titta iof inte jättenoga på den detaljen heller men inget som störde iallafall :)
Gillar också den nya tavlan bättre och framförallt datumplaceringen!

Sen är snabbjusteringen av länk/läder/gummi på den nya magiskt bra, har inte testat äldre generationer så rätta mig ifall detta fanns redan på dem :)
Äldre generationerna har ingen typ av snabbjustering, jag köpte gummi och viklås till 47040 och sålde det snabbt efter just på grund av att det var så omständligt.
 

alex_c

Cartier
2-Faktor

Bilagor

  • 95760EA0-EA21-44C5-A013-21E94758DFCC.jpeg
    95760EA0-EA21-44C5-A013-21E94758DFCC.jpeg
    139.8 KB · Visningar: 4

alex_c

Cartier
2-Faktor
Vad fick dig att sälja den? Något särskilt som avgjorde? Anledningen till att jag frågar är att jag funderar att köpa just denna ref eller möjligen den svarta.
Tyckte den var löjligt snygg men den sitter stort och lider av samma problem som dess kusin Royal Oak: med integrerad länk med luggar i utåtpekande vinkel blir det långt från ena sidan till andra. Det kräver således en ganska ”platt” handled, vilket jag inte har. För att tala klarspråk: den satt aldrig så bra på mig. Den satt OK, men inte perfekt eller i närheten av perfekt.
 

mglaum

Panerai
Beställt och klart? ;)
Det skulle blivit beställt och klart om den inte var cancellerad, nu när den är det och givet att det var den jag var intresserad så kommer jag nog ta det lugnt med 47040 ett tag samt se om dom kommer ut med något spännande på SIHH, eventuellt snegla på sportklockor från dom andra två drakarna.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Det skulle blivit beställt och klart om den inte var cancellerad, nu när den är det och givet att det var den jag var intresserad så kommer jag nog ta det lugnt med 47040 ett tag samt se om dom kommer ut med något spännande på SIHH, eventuellt snegla på sportklockor från dom andra två drakarna.
Jag har aldrig provat 4740, men det känns som en av de mäst prisvärda VC det går att få tag i, komplett med den "nya" snyggare länken och allt. En tavla med mönster i är vädligt trevligt men placeringen av datumfönstret känns lite "hål i huvudet", vilket är väldigt tråkigt. Samtidigt är det nog inte tillräckligt för att stoppa mig från ett framtida köp.
 

mglaum

Panerai
Jag har aldrig provat 4740, men det känns som en av de mäst prisvärda VC det går att få tag i, komplett med den "nya" snyggare länken och allt. En tavla med mönster i är vädligt trevligt men placeringen av datumfönstret känns lite "hål i huvudet", vilket är väldigt tråkigt. Samtidigt är det nog inte tillräckligt för att stoppa mig från ett framtida köp.
Jag har faktiskt inget problem med datumplaceringen, skulle definitivt säga att 47040 är bland det roligaste man köpa för dryga 80'
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har aldrig provat 4740, men det känns som en av de mäst prisvärda VC det går att få tag i, komplett med den "nya" snyggare länken och allt. En tavla med mönster i är vädligt trevligt men placeringen av datumfönstret känns lite "hål i huvudet", vilket är väldigt tråkigt. Samtidigt är det nog inte tillräckligt för att stoppa mig från ett framtida köp.
Kör bara kör! Klart mycket klocka för pengarna enligt mig.
/j
0D98B189-668F-4839-B074-24F4FE907C29.jpeg
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Kör bara kör! Klart mycket klocka för pengarna enligt mig.
/j
0D98B189-668F-4839-B074-24F4FE907C29.jpeg
Jag har faktiskt inget problem med datumplaceringen, skulle definitivt säga att 47040 är bland det roligaste man köpa för dryga 80'
Ja som tidigare skrivits i tråden är det svårt att inte se hur fantastiskt prisvärd denna verkar vara om man jämför med stål Rolex. Det verkar ju vara trevligt om just denna referensen känns mindre på handleden än den nya, som @mglaum skrev. 42mm blir annars på gränsen till väl bra för mig...
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ja som tidigare skrivits i tråden är det svårt att inte se hur fantastiskt prisvärd denna verkar vara om man jämför med stål Rolex. Det verkar ju vara trevligt om just denna referensen känns mindre på handleden än den nya, som @mglaum skrev. 42mm blir annars på gränsen till väl bra för mig...
Ja, 40mm brukar va perfekt för mig. Men till skillnad mot nästan alla andra klockor 42-44mm så är denna riktigt låg. Ligger perfekt på handleden. Inte topptung och vinglig som andra.
image.jpg
 
Topp