• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Är det bara jag som får vibbar åt att den nya liknar 14800 i boettformen? inte jätte snygg...

VC_General_2.jpg

Ser inte bra ut!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
På måndag släpper Vacheron en ny version utav Overseas.
image.png
image.png

image.png

The Overseas Chronograph watch bearing the Hallmark of Geneva is equipped with Calibre 5200, the new self-winding chronograph movement developed and manufactured by Vacheron Constantin. The result of a five-year development process, this 263-component calibre is fitted with a column wheel coordinating the chronograph start, stop and reset functions, as well as a vertical coupling clutch preventing any jerking of the hand when the chronograph starts. A signature feature of new Vacheron Constantin chronographs, the column wheel is adorned with a screw shaped like the Manufacture’s signature Maltese cross emblem. This movement is equipped with a twin barrel enhancing its torque and its reliability while ensuring over 50 hours of power reserve. Protected from magnetic fields by a soft iron ring, it powers the hours, minutes, seconds, chronograph and date indications. These functions are all displayed on a silver-toned or blue dial adorned with sunburst, snailed and velvety finishes. The gold facetted hands and hour-markers hands are coated with a luminescent material ensuring optimal readability.

The Overseas Chronograph comes in a stainless steel or 18K pink gold 42.5 mm-diameter case. Its screwed-down pushpieces, crown and caseback guarantee water-resistance to 150 metres, while its transparent back reveals a 22K gold oscillating weight adorned with a wind rose. The new stainless steel models are each delivered with three interchangeable bracelet/straps: a steel bracelet with an easy-fit system, along with rubber and leather straps. The two latter are fitted with an equally interchangeable stainless steel folding clasp. The pink gold model comes with two straps: one in leather and the other in rubber, both fitted with an interchangeable pink gold folding clasp.
42,5mm, va faaan!?!?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Japp.... Tycker min på 42mm är perfekt. Skulle absolut inte vilja ha den större. På bilderna ser den nya ganska mycket tjockare ut också. Men inte hittat någon officiell info om tjockleken....
Tvärt om för fan, den borde blivit mindre med tanke på hur mycket kritik den förra fått pga storleken.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
42 på pappret är en sak, hur den är på armen en annan.. Du hade väl 19,5 Yonsson? Nuvarande modell skulle garanterat sitta grymt på dig!
18,5cm. Möjligt men distansköper inte en klocka för över 100 papp innan jag provat den, i alla fall inte den klockan. :)
Hade varit kul att prova någon gång, tycker modellen är grym men är lite orolig för vikten och storleken.
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
18,5cm. Möjligt men distansköper inte en klocka för över 100 papp innan jag provat den, i alla fall inte den klockan. :)
Hade varit kul att prova någon gång, tycker modellen är grym men är lite orolig för vilten ocj storleken.
Den är väldigt lätt faktiskt. Funkar svinbra på mig som har typ 16,0cm handled. Ser inte att det finns någon människa den klockan inte skulle passa på!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den är väldigt lätt faktiskt. Funkar svinbra på mig som har typ 16,0cm handled. Ser inte att det finns någon människa den klockan inte skulle passa på!
Det säger du bara för att du inte sålt den än. ;)
Skämta bara, tycker den är nice men lite väl dyr för en chansning, speciellt eftersom jag blivit tvungen att sälja klockor (klocka) jag faktiskt gillar.
 

Apansson

Torpare
Det säger du bara för att du inte sålt den än. ;)
Skämta bara, tycker den är nice men lite väl dyr för en chansning, speciellt eftersom jag blivit tvungen att sälja klockor (klocka) jag faktiskt gillar.
Absolut, allt norr om hundringen som dessutom lär vara relativt svårflippat är ju knepigt att köpa utan att ha prövat.
Sälja den? Äh, vet inte vad jag skulle sälja den för att köpa. Finns inte riktigt nån stålklocka som känns mer najs.
 

Genta

Cartier
Genomgång av VC:s nyheter på SIHH 2016:

Tack för länken. Många nyheter var det. Håller med om designen inte verkar ha blivit bättre...men den kanske blir bättre när man ser den i verkligheten. Enkelt att byta band stort plus och glasbaksida. Ultratunna med cal 1120 (motsvarande AP Jumbo 2120) i vitguld ser intressant ut (förutom priset som jag antar inte blir nådigt)
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Såg mycket bättre ut i videon men kronografen är förstörd. Datumplaceringen får det att rysa i klockan och tavlan i jämförelse med tidigare är ett nedbyte
Kollade lite bilder sida vid sida på den gamla kronografen och den nya, håller med dig om datumet men den nya växer på mig, länkar till en video som visar upp den bättre.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Postar även här; priset på nya VC Overseas Chrono kommer i USA att starta på 28900 USD; klart under förväntan för min del!
 

Vesper

Rolex
Jag är nog unik för jag verkar vara den enda som gillar den:) skön blå färg. Bättre än den gamla? Tveksamt, får nog smälta intrycken ett tag först
Har kollat på lite bilder och jag är nog beredd att hålla med har haft den förra modellen med vit tavla på horisonten länge men frågan är inte om det med skulle bli den nya blå med inhouse istället, priset stack inte så farligt 20k USD för datum modellen.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har kollat på lite bilder och jag är nog beredd att hålla med har haft den förra modellen med vit tavla på horisonten länge men frågan är inte om det med skulle bli den nya blå med inhouse istället, priset stack inte så farligt 20k USD för datum modellen.
Just Date only-modellen är den jag verkligen tycker har fått ett lyft. Oerhört fin och en klar förbättring mot den tidigare!
 

Vesper

Rolex
Just Date only-modellen är den jag verkligen tycker har fått ett lyft. Oerhört fin och en klar förbättring mot den tidigare!
Både ja och nej jag älskar verkligen den vita med den fantastiska guilloche tavlan. Hade jag fått välja så hade jag tagit den gamla men med det nya verket, en klocka i den prisklassen ska ha ett inhouseverk inte för att JLC gör några dåliga pjäser men det ska vara så.
 
Topp