• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den perfekta blandningen

McFly

Cartier
Sålde för en tid sedan av en del av klocksamlingen, vilket gör att jag i dagsläget sitter på enbart två klockor. Tanken är att nu skaffa en till så att jag får lite rotation på armen. Men fan alltså, jag är så satans kluven. Jag klär mig väldigt dressat vilket har lett mina tankar till att köpa en lite mindre klocka, dvs mindre än 40mm åtminstone. Sedan är även tanken att den ska vara "dressig" men ändå ha lite roligare utförande, någon utmärkande egenskap. Exempel på de jag hittat är väl följande IWC Ingenieur, Speedy Pro, Cartier Santos. En ganska salig blandning, men jag har inte så värst mycket krav. Jag vill inte ha en Rolex dock, vill inte associeras med det tyvärr. Sedan vill jag gärna ha ett ur med lite spännande historia, det ska kännas roligt helt enkelt!

Har ni några tips?
 

F-L-P

Panerai
Speedy pro är 42mn och iwc nog mindre än 40 men fortfarande inte åt dress hållet.
Finns många roliga nomos som förvisso är rätt stora men har en del udda lösningar o komplikationer. Typ metro.
Annars är nömnda santos ett kul alternativ.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Trist att du inte vill ha en rolex. Skulle föreslagit en 116000. Mycket många trevliga tavelvarianter.
image.jpg


Kollat på omega aqua terra?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Är partisk och säger tt Cartier Santos XL. All dress du behöver men den är samtidigt robust, har tyngd, och går fint till nästan allt! Finns på sälj ;)

Annars tycker jag aqua terra är riktigt fin :)
 

McManaman

Cartier
Speedy blir ganska dressad om du kör med ett fint alligatorband. För min del så funderar jag ändå på ifall den är tillräckligt dressad. Sneglar på Explorer 1, datejust, Ingenieur. Men om du inte vill ha rolex så finns ju tudor..
 

McFly

Cartier
Många bra svar, tack. Har sneglat en del på Reverson men är lite skraj för hur den ser ut på min handled. Nästa gång jag är i Stockholm blir det en tur på Rob. Budgeten ligger runt 20k, vilket är synd, annars hade jag nog slagit till på Ingyn rätt snabbt.

Nomos för mig känns rent ut sagt att kasta pengarna i sjön, tycker verkligen inte om de där klockorna. Exp1 känns riktigt kul men för mig är Rolex lite för mycket bling, tyvärr. Dock är ju Exp1 typ definitionen av det jag söker, klassisk, lite mindre, dressare men ändå rolig.
 
Topp