• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den perfekta pappaklockan (eller mammaklockan)?

parasec

Rolex
2-Faktor
Sökte lite på forumet men hittade inget liknande, därför tar jag upp ämnet:
Vilken är den perfekta pappaklockan framförallt när man hanterar spädbarn och inte vill ta av sig klockan hela tiden för att man riskerar att skada sitt barn?
Själv har jag kört olika square G-SHOCKS och sedan igår en ny favorit, nämligen Swatch Sistem 51 (ursäkta bildkvaliteten).
IMG_20170805_091138.jpg

Vad säger ni? Vad finns det mer att testa?

EDIT: Vad jag helt har missat är KS-mammor, vilket jag antar också bör finnas?
 
Senast ändrad:

Henke82

Omega
2-Faktor
Bär för det mesta klocka när jag rattar min 2-åring och 5-månaders. Är aldrig orolig för att skada dom med klockan. Däremot bör du tänka tålig klocka då det kräks och spolas vatten på den stup i ett. En G-shock känns som ett klokt val, eller något annat stöt och vattentåligt.
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Bär för det mesta klocka när jag rattar min 2-åring och 5-månaders. Är aldrig orolig för att skada dom med klockan. Däremot bör du tänka tålig klocka då det kräks och spolas vatten på den stup i ett. En G-shock känns som ett klokt val, eller något annat stöt och vattentåligt.
Vad bär du för något då?
EDIT: Bar för övrigt en billigare Casio icke-G-SHOCK när första barnet var i spädbarnsåldern och det funkade utmärkt.
 
Senast ändrad:

Henke82

Omega
2-Faktor
Vad bär du för något då?
Edit: Bar för övrigt en billigare Casio icke-G-SHOCK när första barnet var i spädbarnsåldern och det funkade utmärkt.
Min gamla Breitling Chronomat tycker jag fungerar utmärkt. Vridring och chronograph för att hålla koll på alla tider samt vattentålig.
 
Enligt mig är det f-91w, tunn och hyfsat rundade kanter, så man inte skadar barnet. Hyfsat vattentålig vilket gör den lätt spola av vid diverse kladd och bajsinfernon. Timer! Som bonus piper den också vilket uppskattas av dottern samt att den är tillräckligt billig för att kunna bli borttappad, vaskad eller nerspolad i toaletten utan att man behöver upprätta en framtida avbetalningsplan för avkomman
 

kapahoo

Omega
Som sagts - vridring och/eller chrono. Dessutom är det bra om man kan se vad klockan är oavsett när man vaknar.

Tycker att vanlig fyrkantig g-shock blir suboptimal eftersom man måste treva efter ljusknapp (eller psykosnurra på armen om man hat autoljus påslaget) och tidtagnongsfunktionen ligger flera tryck bort. Enklare med vanlig chronograf och lumade visare.
 
D

Deleted member 8389

Guest
Har knappt handskats med mina barn när de var små men de gånger det hände funderade jag nog aldrig på val av klocka. Tider och sånt brukade lösa sig ändå. Kan dock hålla med de övriga kommentarerna att något tåligt är nog att rekommendera för eventuella tvätt procedurer.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har förmånen att ha en nanny som tar har om blöjincidenter mm så kan fritt välja klocka :)
Enda eftertanken blir när det är dags för poolbad etc, då behövs vattentäthet :)
 

differo

Cartier
När jag var pappaledig, det som räddade mig var en smartwatch. hjälpte en halv-förvirrade att hålla tider, ta ut maten från frysen i god tid, värma/koka o allt annat hjärnan inte hann processa. med tiden blev det rutin men i början - life saver. dessutom inget att vara orolig för om det skulle åka ner i marken eller dränkas i vatten (ingen dyr modell här iaf)
 

leiden

Rolex
Bär för det mesta klocka när jag rattar min 2-åring och 5-månaders. Är aldrig orolig för att skada dom med klockan. Däremot bör du tänka tålig klocka då det kräks och spolas vatten på den stup i ett. En G-shock känns som ett klokt val, eller något annat stöt och vattentåligt.
När man hanterar en trotsig tvååring så är man inte rädd för att barnet ska skadas av klockan, det är tvärtom :D
Jag kör på min Seiko Sarb017 när jag vill slippa bry om vad jag dunkar armen i.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Haha :)
Ser ni det som en tävling? Jag ville mest starta en diskussion och samtidigt se vad KS-pappor använder när man tar hand om ungarna.
Vad jag helt har missat är KS-mammor, vilket jag antar också bör finnas?
Nej absolut inte. En perfekt pappaklocka är förmodligen individuellt och bör, precis som påvisas i tråden, kunna hantera det olika situationer som man utsätts för i papparollen. Vissa gillar äpplen och vissa gillar päron helt enkelt. Så att det skulle ses som en tävling är fel, jag larvade mig lite i förra inlägget bara :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sökte lite på forumet men hittade inget liknande, därför tar jag upp ämnet:
Vilken är den perfekta pappaklockan framförallt när man hanterar spädbarn och inte vill ta av sig klockan hela tiden för att man riskerar att skada sitt barn?
Själv har jag kört olika square G-SHOCKS och sedan igår en ny favorit, nämligen Swatch Sistem 51 (ursäkta bildkvaliteten).
IMG_20170805_091138.jpg

Vad säger ni? Vad finns det mer att testa?

EDIT: Vad jag helt har missat är KS-mammor, vilket jag antar också bör finnas?
Vad hade din egen pappa för klocka? Jag har själv fem (5) barn och har aldrig någonsin tänkt i dessa banor!? Om du är rädd att skada ditt barn på grund av klockan så undrar jag om det är lämpligt med klocka över huvud taget när du handskas med den lilla. Det var en rolig tråd rubrik på idé stadiet, men seriös, är den det? Må bäst och var försiktig med ditt lilla barn :happyhappy:
 
Topp