• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den rökiga röktråden

par

Pandion
2-Faktor
Införskaffade en traeger i somras som går varm hemma. Upplever att rökning är lite mer testa, misslycka och gör om kontra tex sous viden som inte går att misslyckas med. Finns recept på nätet men inte alls samma kunskapsbank som man önskat.

Tanken var att vi kunde byta erfarenheter här.

Nyligen rökte jag min julskinka, rimmad och sen 6 timmar på röken. Blev grym röksmak men utan att det tog över och blev för mycket. Givetvis grillierades den efteråt.

Blev även en Ruben Sandwich på bringa, även den rimmad i 2 dygn. Testade samma sak med en Rostas, var en flopp och blev torr.

808B54A6-8887-4A12-B2A4-BB62DF85F6C5.jpeg
1241ECB1-FCBF-44FE-B021-B5F163C50E9D.jpeg

Bor i lägenhet (översta våningen) men funderar lite på att komplettera gasolgrillen med en Bradley smoker. Vågar nog inte köra den det varmare halvåret när grannar öppnar dörrar och fönster, vilket har hindrat ett inköp. Tänker att det kommer lukta in en hel del..

• Like
Reactions: par
Bor i lägenhet (översta våningen) men funderar lite på att komplettera gasolgrillen med en Bradley smoker. Vågar nog inte köra den det varmare halvåret när grannar öppnar dörrar och fönster, vilket har hindrat ett inköp. Tänker att det kommer lukta in en hel del..
Inte så bra koll på deras skåp, men känn spontant som att det inte kan ryka så enormt mycket?

Håller för tillfället på och testar att röka orre i webern. Kör snake och försöker hålla 80°. Hade inte så mycket flis hemma så tog en bit av äppelträd som jag barkade och gjorde rediga bitar av. Blir det rimligt lyckat får det bli en förrätt till nyår på detta. Har aldrig rökt kött förut så ska kika in här då och då för tips och råd.

• Like
Håller för tillfället på och testar att röka orre i webern. Kör snake och försöker hålla 80°. Hade inte så mycket flis hemma så tog en bit av äppelträd som jag barkade och gjorde rediga bitar av. Blir det rimligt lyckat får det bli en förrätt till nyår på detta. Har aldrig rökt kött förut så ska kika in här då och då för tips och råd.
Kul! Låter fantastiskt

Resultatet med orre blev mycket gott dock är salthalten något hög. Nästa gång blir det lake på ca 7.5%. Lite lurigt med så magert kött men tog av vid 65% och vilade i folie. Kul att kunna förädla det en ibland får med sig hem från skogen.

• Like
Tillbaka
Topp