• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den schweiziska klockmarknaden 2021. TOP 20 Swiss Made

Morgan Stanley i samarbete med LuxeConsult analyserade i sin årsrapport de uppgifter som publicerats av Federation of the Swiss Watch Industry (FH) om exporten av schweiziska klockor 2021. Nedan visas den uppskattade försäljningen och marknadsandelen för de sju största varumärkena (källa: LuxeConsult, Morgan Stanley Research).

1647039940675.png

Rolex är fortfarande den klara ledaren inom försäljning, med en marknadsandel på 28,8 %, vilket är lika mycket som de kommande fem varumärkena i rankningen tillsammans. De fem bästa spelarna står för 53 % av branschens intäkter, och de 25 främsta varumärkena kontrollerar 90 % av marknaden.

Under de 20 bästa varumärkena när det gäller försäljning 2017-2021 (källa: LuxeConsult, Morgan Stanley Research)

1647040141188.png

Här är en länk till hela artikeln; https://watchesbysjx.com/2022/03/morgan-stanley-watch-industry-report-2022.html

Jag önskar dig trevlig läsning och ser fram emot dina kommentarer! :)

Senast ändrad:
Jag är förvånad över den totala bristen på diskussion. Då kanske jag börjar. Jag är nöjd med Cartiers starka position. Kanske kommer jag i år också att bidra till stegen till deras framgång. Den långvariga nedgången för ett annat favoritmärke, Jaeger-LeCoutre, är oroande.
Företaget Hermes dök upp på 19:e plats!
Och här är en schweizisk tårta i en annan vinkel.
Watch-brands-market-share-2021-graph-Morgan-Stanley.jpg

Förvånad att se att Hublot år 2021 exporterar för mer än Tudor, JLC. Dock blir ju inte varje exporterad klocka nödvändigtvis såld till en kund i utlandet.

Marknaden har väl visserligen vuxit, men främst inom hypade märken. Övriga märken har stått stilla varför deras marknadsandelar minskar. Min spekulation.

Jag är mest förvånad över att Longines ligger så högt, känns inte som ett särskilt populärt märke i Sverige men antar att de är starka på andra marknader. Kan tänka mig att förklaringen ligger i prisnivån, är väl ett bra insteg till lyxsegmentet då man inte är villig/har möjlighet att lägga 25+ kSEK för en klocka. Den enda intressanta modellen enligt mig är Legend diver.

Tillägg - märkte att Oris är helt frånvarande, kan tänka mig att de är på framfart.

Tror Omega är på rätt väg, några mer år av deras nuvarande strategi och att bli #2 igen verkar inte så orealistiskt.

Jag är mest förvånad över att Longines ligger så högt, känns inte som ett särskilt populärt märke i Sverige men antar att de är starka på andra marknader. Kan tänka mig att förklaringen ligger i prisnivån, är väl ett bra insteg till lyxsegmentet då man inte är villig/har möjlighet att lägga 25+ kSEK för en klocka. Den enda intressanta modellen enligt mig är Legend diver.

Tillägg - märkte att Oris är helt frånvarande, kan tänka mig att de är på framfart.
Longines ska vara hysteriskt starka i Asien. Och som man ser på pandemi-droppet är de starka i "mall-watch" segmentet som kräver hög kundtrafik.

Håller med om att det är kul att Cartier ligger högt. Nu äger jag bara en Cartier men kommer nog bli en till inom kort.

Rolex skickar ut många klockor och i kombination med ett av världens starkaste varumärken så lär de kunna fortsätta vara ohotad etta under lång tid framöver.

Mest förvånad är jag över att Richard Mille ligger så pass högt. ”Dyra” armbandsur med en säregen design är inte nödvändigtvis vägen till framgång om framgång stavas marknadsandel.

Longines ställning är jag inte direkt förvånad över. Deras ur är förhållandevis lågt prissatta, de syns stadigt som sponsorer till olika sportevenemang och har trots allt rykte om sig att vara en del av (det lägre) lyxsegmentet.

En sak som förvånar mig är hur olika de tre inom ”holy trinity” placerar sig. PP och AP verkar växla mellan första platsen de tre emellan medan VC stadigt ligger en bra bit bakom dem. Vad beror det månne på? PP och AP är självständiga och ingår inte i någon av de stora koncernerna. Kan det i sig vara en relevant förklaring; intressant i så fall? AP får mycket exponering via kändisar vilket nog inte VC får och kanske inte heller PP. Kan nog också vara en relevant förklaring. Personligen, vilket förstås inte spelar någon roll i sammanhanget, föredrar jag VC framför de andra två och PP framför AP.

Senast ändrad:
Jag läste lite till om undersökningen och noterar en intressant iakttagelse att de stora vinnarna 2021 är Rolex, AP, PP, Richard Mille och Breitling. Dessa tre tillverkare står för 43 procent av den totala försäljningen av schweiziska armbandsur. Breitling har under det gångna året ökat sin vinst med 40 procent.

Bäst avkastning har Rolex, AP, PP och Richard Mille. Deras rörelsemarginal är drygt 60 procent jämfört med de övriga som har lite drygt 40 procents rörelsemarginal.

Vore kul att se hur tysken klarar sig, framförallt A Lange & Söhne. Får söka på det när jag har lite mer tid och inte familjen blänger på mig och undrar varför jag sitter framför datorn och "jobbar" denna vackra söndag.

Jag tror också Oris är på framfart. Känns som klockor med good value. Frågan är hur lång tid det kan ta att brottas med giganterna? Måste vara riktigt svårt att slå sig in.

Rent krasst måste man väl konstatera att trenden att AP, Patek, RM klättrar upp i dessa rankingar är riktigt dåliga nyheter för klockbranschen i stort. Det belyser ju med all önskvärd tydlighet att nischmarknaden med ett litet antal ultra-rika som köper få men extremt dyra klockor tuffar på starkt medan botten sakta håller på att gå ur för det stora flertalet mainstream märken som förlitar sig på volymer i mellanchefs-segmentet och därunder.
Att det sen numera finns en väldigt rik spirande flora i undervegetationen av affordable (och mindre affordable) microtillverkare som inte dyker upp i denna statistiken ger ju mer hopp för framtiden.

Det skulle också vara intressant att få statistik på antal faktiska klockor. Med stor produktion (men tydligen för ändock för liten för att tillgodose efterfrågan) och höga priser ska det ju till väldigt stor försäljning av de mindre, billigare tillverkarna för att ta sig upp på listan. Har de ens möjlighet att skala upp produktionen så mycket?

Rolex skickade ut 1.050.000 klockor på marknaden under 2021. Över en miljon. 2900 per dag.. Det var mycket mer än vad jag trodde.
Kanske är det så att bristen trots allt inte är artificiell?

Håller med om att det är kul att Cartier ligger högt. Nu äger jag bara en Cartier men kommer nog bli en till inom kort.

Rolex skickar ut många klockor och i kombination med ett av världens starkaste varumärken så lär de kunna fortsätta vara ohotad etta under lång tid framöver.

Mest förvånad är jag över att Richard Mille ligger så pass högt. ”Dyra” armbandsur med en säregen design är inte nödvändigtvis vägen till framgång om framgång stavas marknadsandel.

Longines ställning är jag inte direkt förvånad över. Deras ur är förhållandevis lågt prissatta, de syns stadigt som sponsorer till olika sportevenemang och har trots allt rykte om sig att vara en del av (det lägre) lyxsegmentet.

En sak som förvånar mig är hur olika de tre inom ”holy trinity” placerar sig. PP och AP verkar växla mellan första platsen de tre emellan medan VC stadigt ligger en bra bit bakom dem. Vad beror det månne på? PP och AP är självständiga och ingår inte i någon av de stora koncernerna. Kan det i sig vara en relevant förklaring; intressant i så fall? AP får mycket exponering via kändisar vilket nog inte VC får och kanske inte heller PP. Kan nog också vara en relevant förklaring. Personligen, vilket förstås inte spelar någon roll i sammanhanget, föredrar jag VC framför de andra två och PP framför AP.

Jag skulle tro att det beror på att PP har det klart starkaste varumärket och säljer många olika modeller. AP har sin stekheta Royal Oak men deras övriga modeller säljer nog inte så mkt. VC saknar motsvarighet till Royal Oak och Nautilus. VCs Overseas är inte alls lika het som RO eller Nautilus.

Den schweiziska klockindustrin avslutade 2023 med en rekordförsäljning på 26,7 miljarder CHF, varav 25,5 miljarder CHF gick till armbandsur (+7,7%), med totalt 16,9 miljoner sålda enheter. Årsredovisningen publicerades av Morgan Stanley och LuxeConsult.

Rolex skrev historia genom att bli det första schweiziska klockmärket som översteg 10 miljarder CHF. Dessutom stärkte företaget sin dominerande ställning på marknaden och fick en betydande andel på 30,3 % på detaljhandelsmarknaden. Inget annat lyxvarumärke kan skryta med en så dominerande närvaro i sitt produktsegment.

De första nio varumärkena ändrade inte sina positioner i rankingen.
1000031962.jpg
1000031961.jpg
1000031964.jpg

Så ungefär 0.2% av jordens befolkning,eller lite drygt 1.5% av Kinas köpte sig en schweitzisk klocka 2023 om min matte är korrekt?

Den schweiziska klockindustrin avslutade 2023 med en rekordförsäljning på 26,7 miljarder CHF, varav 25,5 miljarder CHF gick till armbandsur (+7,7%), med totalt 16,9 miljoner sålda enheter. Årsredovisningen publicerades av Morgan Stanley och LuxeConsult.

Rolex skrev historia genom att bli det första schweiziska klockmärket som översteg 10 miljarder CHF. Dessutom stärkte företaget sin dominerande ställning på marknaden och fick en betydande andel på 30,3 % på detaljhandelsmarknaden. Inget annat lyxvarumärke kan skryta med en så dominerande närvaro i sitt produktsegment.

De första nio varumärkena ändrade inte sina positioner i rankingen.
1000031962.jpg
1000031961.jpg
1000031964.jpg
Jag är fascinerad över att Cartier är #2 och säljer mer än Omega. Det måste vara dam-segmentet som de sopar mattan med?

Tillbaka
Topp