• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den smala tråden om ROLEX Yacht Master!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hm, denna modell är inte så tokvanlig här på forumet, jag har haft min i några år nu, vet även att min gode vän @jabla har haft sin ett bra tag också, finns naturligtvis fler som har den, och har eller har haft/ägt en, men dom kommer jag inte ihåg namnet på, förutom @Luckyluciano som har haft två 16622/16623, och @Pelarn65, @Spencer, @Fryken och @Niklas som alla har haft eller har den nya mumsiga Yachy Matern i roséguld 116655, samt våran @MissDatejust som hade en TT.

Vad kan man nu säga om denna lite udda modell (16622) i Rolex familjen, JA, jag gillar den i alla fall, gillar framför allt detaljerna, så som, att texten Yacht Master är skrivet i rött, att sekundvisaren också är röd är nice och det gör det någon speciellt med hela klockan! Att även tavlan på originalen 16622 är gjord i platina är ju coolt, samt att vridringen/glasringen är i samma material.

YM6.JPG

DSC_4449.JPG


Nu finns ju denna i ett flertal modeller samt som flertalet referenser, finns som sagt som herr med sina 40mm, som Midsize 35-37mm och som dam 28mm.

Referenserna är som Herr 40mm; 16622 är stål, 16623 är TT, 16628 är 18K gulguld, dessa tre är dom äldre femsiffriga med caliber 3135, nu har det ju även dykt upp sexsiffriga referenser också; 116622 är stål, 116621 är TT och 116655 är i 18K Rosé och då fortfarande med calibern 3135, känns lite konstigt att inte dom uppdaterar urverket.

Som Midsize 35-37mm; 35mm 168622 är stål, 168623 är TT, 168628 är 18K gulguld med calibern 2235 och som 37mm 268622, 268655 är 18K Rosé med calibern 2236 som är "ny", men då har ju även storleken ökat med 2mm så det kanske inte är så konstigt.

Och som Dam 29mm; 169622 är i stål, 169623 är TT och 169628 är 18K gulguld med caliber 2135.


Sammanfattningsvis så tycker jag det är en mycket trevlig klocka, köpte den först med platina tavlan som var helt OK, men jag har alltid varit svag för just blå urtavlor, och när jag fick chansen att byta tavla av @ROB-1832 då jag var på ett av alla trevliga GTGn som varit under åren, så var det inget snack, dagen efter så var jag till ROBs och bytte tavla, och den är jag fortfarande lite småkär i. Nu har det ju kommit en grå tavla som jag är lite nyfiken på att sätta in i klockan, men det återstår och se ifall det blir verklighet.

Nu är ju denna inte lika användarvänlig som GMTn jag skrev om förra veckan, men att klockan passar både på, länk, läder och perlonband är ingen hemlighet, JA, den funkar tom på ett NATO för den som vill ha den på det.

https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-tråden.64369/

Klart att den kom som fullset, Hm, iaf som nästan, var bara boken Your Rolex Oyster som fattades, men den är kompletterad i efterhand, och då tidenlig så klart.
305_zpsbdda3739.jpg


Lite bilder på min Yacht Master 16622.

Med Platina tavlan.
DSC_4560.JPG


Och med den blå tavla.
DSC_7124.JPG


Bra tryck i lummen på båda tvlorna är det också kan sägas.
DSC_6723.JPG
DSC_6759.JPG
DSC_47491.jpg


Gillar nog att bära den på länk bäst, trots allt.
DSC_9765.JPG


Men läder och perlon funkar väl också helt OK också.
calzone.jpg


Bild lånad från nätet.
19dc15f8ab2b933c3d06f25ec9ab9276.jpg


Den funkar även grymt bra på jubileelänk tycker jag, bild lånad av farbror @jabla ;).
wp_20160825_006-jpg.376810


Ska villigt erkänna att jag även varit eller rättare sagt är grymt sugen på att införskaffa mig en TT, har sneglat både på den med blå tavla men även den med vit tavla.
16623-Rolex-Yacht-Master-ZM-IBE-Blue-r.jpg
IMGP3836.jpg


Nu när dom dessutom släppt den nya TT referensen 116621, så är det ett ännu större sug, finns väl åtminstone en sådan här på forumet, vet iaf att @Paneraiman82 hade en.
Rolex-Yachtmaster-116621-6.jpg
Rolex-Yachtmaster-116621-1.jpg


Det var lite om Yacht Master det....
 
Senast ändrad:

wg11

Cartier
Kul med en tråd om YM! Det är en av mina favoriter, den detalj jag uppskattar mest är den röda sekundvisaren mot den blå tavlan. Läckert :D

Jag köpte min för ca 8 månader sen, då med platinatavla.
image.jpeg


Tanken var från början att byta till blå tavla, så efter ett par månader blev det ett besök hos Bergströms.
image.jpeg


Såhär ser det ut när Yacht Mastern vilar på hyllan i sovrummet :D
image.jpeg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Gillar detaljerna med yacht-masters. Känns som om mer jobb ligger bakom.
image.jpeg

En cool grej med 16623 är att tiden går att se ur alla vinklar trots avsaknad av AR.
image.jpeg

Sen så är ju en vit tavla och guld aldrig fel, framförallt inte under sommaren med lite färg på armarna.
image.jpeg

En annan riktigt ball detalj är att timindex är onyxsten men att det finns pilar bredvid som utgör lumen. Pilarna är inget man tänker på så länge lumen inte lyser.
image.jpeg
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Gillar detaljerna med yacht-masters. Känns som om mer jobb ligger bakom.
image.jpeg

En cool grej med 16623 är att tiden går att se ur alla vinklar trots avsaknad av AR.
image.jpeg

Sen så är ju en vit tavla och guld aldrig fel, framförallt inte under sommaren med lite färg på armarna.
image.jpeg

En annan riktigt ball detalj är att timindex är onyxsten men att det finns pilar bredvid som utgör lumen. Pilarna är inget man tänker på så länge lumen inte lyser.
image.jpeg

Fräckt med lumepilarna, det hade jag helt missat. Vet du om det finns på andra ref också?
 
  • Like
Reactions: JLW

JensBP

Brattlife
2-Faktor
YM är riktigt fin. Totalt underskattad. Om jag ska hitta ett bra ord för att beskriva den i jämförelse med andra rollar: "fräschast".
Jag sålde dock min nyligen. Jag har en tendens att som vanligt tröttna på just Rolex oroväckande snabbt. :)
Jag skulle LÄTT kunna tänka mig en igen. Men då vill jag ha den nya reffen med kortare ändlänkar, för det var det som störde mig lite med de långa ändlänkarna. Den blå sunbursttavlan är underbar, den gamla platinatavlan lite tråkig och den nya gråa tavlan med turkosa visare är fantastisk.

Slutbetyget blir trots allt att det är den sportrollen jag gillat mest.
IMG.jpg

IMG_26jj95.jpg

IMG_2701.jpg

IMG_2676.jpg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Bra jobbat @Affe !
Jag tycker YM är en av de roligare moderna sport rollarna då den inte har den nya stora och klumpiga Submariner boetten utan den påminner mer om den gamla smäckra boetten.
Här är min 116655 på original oysterflex gummit och svart perlon för lite variation :)
Gummi känns lite sommar så det kan vara roligt att pröva någonting annat på vintern.
IMG_0808.JPG
IMG_0812.JPG
IMG_0811.JPG
IMG_0813.JPG
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra jobbat @Affe !
Jag tycker YM är en av de roligare moderna sport rollarna då den inte har den nya stora och klumpiga Submariner boetten utan den påminner mer om den gamla smäckra boetten.
Här är min på original oyesterflex gummit och svart perlon för lite variation :)
Gummi känns lite sommar så det kan vara roligt att pröva någonting annat på vintern.
IMG_0808.JPG
IMG_0812.JPG
IMG_0811.JPG
IMG_0813.JPG

Tackar! Den är underbar den där, jag är nog inte ensam om att dregla över denna referens, går väl inte igång 100 när den sitter på gummi av någon anledning, men det såg fantastisk ut när den satt på perlon! Hade även varit kul och fått se, hur den sett ut på länk... Men den kanske kommer på länk vad det lider :cigar:.
 

Skanvik

Cartier
Kul med en tråd om YM som jag håller med om är en underskattad modell.
Har haft min 16622 ett tag och gillar den skarpt!

Funderar dock på att sälja/byta den då den tyvärr inte får tillräckligt med handledstid.

Finns annons här på KS om någon är sugen.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra trådstart @Affe!
Nya YM växer på mig mer och mer. Tycket att de turkosa detaljerna och djupet t tavlan är magiska.
Och storleken är perfekt. Fan, det lutar mer och mer åt en...o_O

Från när jag provade hos Bergströms Ur:
Yacht Master.PNG

Tack @chimaira, den ser riktigt mysig och trevlig ut, har dock inte haft chansen att fått sett den IRL. Tycker absolut att du ska köra en YM, lite uddare modell om man jämför med dom andra i Rolex familjen!
 

MaxAnd

Omega
Bra trådstart @Affe!
Nya YM växer på mig mer och mer. Tycket att de turkosa detaljerna och djupet t tavlan är magiska.
Och storleken är perfekt. Fan, det lutar mer och mer åt en...o_O

Från när jag provade hos Bergströms Ur:
Yacht Master.PNG

Den har med suttit på min arm ;)
Otroligt fin! Mitt nästa köp.
Funderar däremot på en bra begagnad och vänta några månader då tavlan antagligen kommer gå att köpa separat
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag jagade nytt i somras och ångrar inte att jag valde en YM i TT. En kanonmodell. Jag är också sugen på en i platina som @Skanvik säljer nu, men med all förnuft samlad måste pengarna gå till annat.
IMG_9917.JPG

För den intresserade finns här i länken min recension från i somras; https://klocksnack.se/threads/rolex-yacht-master-40-mm-ref-16623.57064/

Som lite kuriosa är den här modellen nedan en tidig prototyp av Yacht-master från slutet av 60-talet. Den kom aldrig ut på marknaden och ersattes sen och hette då Daytona om jag förstått saken rätt.
Italia-yacht-master.JPG
 

Niklas

Rolex
2-Faktor

JensBP

Brattlife
2-Faktor
@Affe du har moddat din med dj-clasp va? Smart. Tänkte gjort nåt liknande, försökte hitta en glidelock som jag tänkte polera mittdelen av, men gick bet innan jag hann sälja klockan. Jocke i andra forumet drog på daytona-clasp på sin.
Det är lite trist att de inte satte på t ex förra daytona-claspen från början sedan många år. Länken är ju solid och modern, men claspen känns inte up to standard med allt med klockan.

Nu dock fixat med nya reffen, men det borde gjorts tidigare som sagt..
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
@Affe du har moddat din med dj-clasp va? Smart. Tänkte gjort nåt liknande, försökte hitta en glidelock som jag tänkte polera mittdelen av, men gick bet innan jag hann sälja klockan. Jocke i andra forumet drog på daytona-clasp på sin.
Det är lite trist att de inte satte på t ex förra daytona-claspen från början sedan många år. Länken är ju solid och modern, men claspen känns inte up to standard med allt med klockan.

Nu dock fixat med nya reffen, men det borde gjorts tidigare som sagt..

JA...det stämmer, det som sitter på är claspen från min Milgauss GV, påminner mer om den som sitter på 116622, för det känns som det passar lite bättre i mina ögon.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Bra där, hade inte heller tackat nej kan jag säga, var först på G att köpa claspen som sitter på nya reffen, men då den kostade närmare 6k så tänkte jag om.
Lätt värt det tycker jag. Men går det ens att köpa den löst? Rolex säljer ju aldrig delar löst som hör till andra referenser. Kanske om man känner någon?
 
Topp