• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den spretne Jump Hour-tråden

PJO

Omega
Bortsett fra noen «vet-noen-noe-om-denne-jump-hour-klokka» fant jeg ikke noen ren tråd om Jump Hour-klokker, så jeg tok sjansen på å starte en ny tråd. Selv om Jump Hour-klokker har eksistert i ganske mange tiår, er det metallklumpene på 70-tallet som for meg fremstår som interessante, primært fordi de ikke prøver å se ut som vanlige runde klokker som tilfeldigvis er en Jump Hour-klokke, men har sin egen, ofte sære design. Men skulle jeg kjøpt en ny Jump Hour-klokke er det selvfølgelig Zeitwerk som er det ultimate målet, men den koster noe mer enn det jeg er villig til å betale for en klokke. Men ved å spare 50 kroner (inflasjonsjustert) i uka kan man allerede etter 200 år stikke innom en passende AD og foreta et kjøp.

Jeg starter tråden med en klokke jeg bare måtte kjøpe pga den utrolig rare, vel – idiotiske, designen. Klokkekassa er enkelt og greit rund, men remfestene har en noe original plassering. Det er nesten så jeg tror at designavdelingen hos Parger presenterte denne designen som en spøk 1. april, men noen skjønte ikke at det var en spøk og satte i gang produksjonen.
IMG_1127.JPG
IMG_1128.JPG


Ups, jeg satte visst klokka på opp ned.
IMG_1129.JPG


Sjekk hvor langt ned i kassa urskiva ligger.
IMG_1130.JPG


Som man ser på bildene over er lenka i smaleste laget. 24mm holder på ingen måte. Jeg fant ingen meshlenke som både var både bred og lang nok, så da ble det noe lær i stedet for, selv om læret med hell kunne vært noe tynnere. Men utvalget av ekstra lange reimer i denne størrelsen var rimelig stusselig. Jeg regner forresten med at Panerai-gjengen gråter sine bitre tårere over det faktum at klokkene deres ikke kan måle seg med Parger sine solide 28mm mellom remfestene.
IMG_1131.JPG
IMG_1132.JPG
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Bortsett fra noen «vet-noen-noe-om-denne-jump-hour-klokka» fant jeg ikke noen ren tråd om Jump Hour-klokker, så jeg tok sjansen på å starte en ny tråd. Selv om Jump Hour-klokker har eksistert i ganske mange tiår, er det metallklumpene på 70-tallet som for meg fremstår som interessante, primært fordi de ikke prøver å se ut som vanlige runde klokker som tilfeldigvis er en Jump Hour-klokke, men har sin egen, ofte sære design. Men skulle jeg kjøpt en ny Jump Hour-klokke er det selvfølgelig Zeitwerk som er det ultimate målet, men den koster noe mer enn det jeg er villig til å betale for en klokke. Men ved å spare 50 kroner (inflasjonsjustert) i uka kan man allerede etter 200 år stikke innom en passende AD og foreta et kjøp.

Jeg starter tråden med en klokke jeg bare måtte kjøpe pga den utrolig rare, vel – idiotiske, designen. Klokkekassa er enkelt og greit rund, men remfestene har en noe original plassering. Det er nesten så jeg tror at designavdelingen hos Parger presenterte denne designen som en spøk 1. april, men noen skjønte ikke at det var en spøk og satte i gang produksjonen.
IMG_1127.JPG
IMG_1128.JPG


Ups, jeg satte visst klokka på opp ned.
IMG_1129.JPG


Sjekk hvor langt ned i kassa urskiva ligger.
IMG_1130.JPG


Som man ser på bildene over er lenka i smaleste laget. 24mm holder på ingen måte. Jeg fant ingen meshlenke som både var både bred og lang nok, så da ble det noe lær i stedet for, selv om læret med hell kunne vært noe tynnere. Men utvalget av ekstra lange reimer i denne størrelsen var rimelig stusselig. Jeg regner forresten med at Panerai-gjengen gråter sine bitre tårere over det faktum at klokkene deres ikke kan måle seg med Parger sine solide 28mm mellom remfestene.
IMG_1131.JPG
IMG_1132.JPG
Fin! Den får du gärna flippa till mig ;)
 
  • Like
Reactions: PJO

PJO

Omega
For noen dager siden hadde jeg to Jump Hour-klokker. Nå har jeg tre. Det er denne modellen jeg i utgangspunktet var ute etter da jeg bestemte meg for å skaffe en Jump Hour-klokke, men prisen har alltid vært høyere enn det jeg har vært villig til å betale for noe som hadde vart kult og hatt i samlingen. Når den endelig er i hus benytter jeg anledningen til en liten pakkeåpning i anledning anledningen.
IMG_1145.JPG

Ikke noe å si på innpakkingen. Foret konvolutt, bobleplast, uthulet isopor, masse tape, og enda mere bobleplast.
IMG_1146.JPG

Og her er den. En Cauny fra det glade 70-tallet.
IMG_1153.JPG

Morsom kasseform med en bue ned til glass og urskive. Og høye remfester.
IMG_1147.JPG

Rimelig stram og fin lenke. Den bøyer seg ikke ned som vi har det med å se på lenker fra visse andre produsenter fra samme tidsperiode.
IMG_1149.JPG

IMG_1150.JPG


Overgangen lenke og kasse er rimelig bra. Morsom kasseformen med høyt plassert remfester gjør at det blir en del luft mellom stål og hud.
IMG_1151.JPG
IMG_1154.JPG
 

PJO

Omega
På tide å grave fram denne tråden igjen. Dagens klokke er av merket Chateau. Aner ikke noe som helst om det merket bortsett fra at det sannsynligvis var et billigmerke. Bredden på klokka er sympatiske 37,5 mm, og veier knapt noe som helst. Perfekt for de som mener at akryl (pleksi) er veien, sannheten og livet.
IMG_E1323[1].JPG
IMG_E1324[1].JPG
IMG_E1322[1].JPG
IMG_E1325[1].JPG
 
Topp