• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora batteriklocka-tråden!

Jens

Greedo
Hej, jag heter Jens och jag tycker om gamla klockor som går på batteri också.

Här är några av mina batteriare i samlingen:

Marker med Siwissonic-verk (en variant av stämgaffelverk)

image.jpg



Omega Mariner I med ett Quartz-verk.
Lite rolig kuriosa är att när den här kom på 70-talet så kostade den nästan dubbelt så mkt som en Speedmaster.

image.jpg


Certina Certronic med stämgaffelverk. Ett verk som även användes av Omega. Tycker väldigt mkt om den här!

image.jpg


Bulova Accutron. Även denna med stämgaffelverk.

image.jpg


Tag Heuer. Denna kanske inte är särskilt rolig, men för mig är den en viktig bit i vintage-pusslet! Detta var Tag Heuers försök att sno kunder av den nya storsäljaren Swatch!

image.jpg


Egentligen är jag ju en dykarsnubbe så självklart har man en gammal Seiko-quartzare också!
För tillfället utan sekundvisare! Har moddat den lite.

image.jpg



Det har inte varit meningen att samla på batteriklockor, utan den delen av samlingen har utökats lite då och då. Jag är dock barnsligt förtjust i dom!

Fyll på med era svarta får nu! Eftersom jag la in den här tråden i vintage så är det gammalt skit som gäller!




J
 

rogart-63

Patek
V
Hej, jag heter Jens och jag tycker om gamla klockor som går på batteri också.

Här är några av mina batteriare i samlingen:

Marker med Siwissonic-verk (en variant av stämgaffelverk)

image.jpg



Omega Mariner I med ett Quartz-verk.
Lite rolig kuriosa är att när den här kom på 70-talet så kostade den nästan dubbelt så mkt som en Speedmaster.

image.jpg


Certina Certronic med stämgaffelverk. Ett verk som även användes av Omega. Tycker väldigt mkt om den här!

image.jpg


Bulova Accutron. Även denna med stämgaffelverk.

image.jpg


Tag Heuer. Denna kanske inte är särskilt rolig, men för mig är den en viktig bit i vintage-pusslet! Detta var Tag Heuers försök att sno kunder av den nya storsäljaren Swatch!

image.jpg


Egentligen är jag ju en dykarsnubbe så självklart har man en gammal Seiko-quartzare också!
För tillfället utan sekundvisare! Har moddat den lite.

image.jpg



Det har inte varit meningen att samla på batteriklockor, utan den delen av samlingen har utökats lite då och då. Jag är dock barnsligt förtjust i dom!

Fyll på med era svarta får nu! Eftersom jag la in den här tråden i vintage så är det gammalt skit som gäller!




J
Visst är det lite kul med quartz klockor och så är det skönt att slippa dra klockor hela tiden . .Omegan var jättesnygg .Vad är den värd nu .Hälften av en Seamaster .
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fan också, ytterligare en tråd med inspiration till klockor jag måste köpa...

*off to ebay*

:D

ps. snygga quartzare!
 

egbert

Panerai
Kul tråd. Om det kan vara rätt plats med ett par teknikfrågor så undrar jag hur ett quartz- respektive stämgaffelverk fungerar? Om det finns svar på något annat ställe i detta eminenta forum, peka mig gärna dit.

Slänger in en bild på min tysk:
image.jpg
 

Jens

Greedo
Kul tråd. Om det kan vara rätt plats med ett par teknikfrågor så undrar jag hur ett quartz- respektive stämgaffelverk fungerar? Om det finns svar på något annat ställe i detta eminenta forum, peka mig gärna dit.

Slänger in en bild på min tysk:
image.jpg
Vi pingar China för en klok och pedagogisk förklaring, annars rekommenderar jag Google.
Finns lite sidor som ger utförlig info.


J
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Här kommer mina elektroniska, först ut Tissot Tissonic ETA 9162 70-tal. stämgaffel

2.JPG
Nästa även det en tissonic, samma boett och verk fast det här strular lite... Sekundvisaren stannar till ibland.
1.JPG

Certina, ingen aning om årtal men gissar på 70-80 tal. Quartz
3.JPG
Tag Heuer Professional 1000, sent 80 tidigt 90 tal. Quartz
4.JPG
Seiko digitalare, från 1978, kaliber a127a, ingen aning om hur man ställer in den :) Quartz
5.JPG
Timex från 1979, behöver lite puts på glaset och nytt band,elektromekanisk (batteri och balans)
6.JPG
Junghans, en riktig arbetshäst. Tysk industristandard med In-house verket 667. 70-tal behöver lite fönsterputs. Quartz
7.JPG
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Batteri'are är kul ;)

Här är några av mina:



Från vänster:
Omega Albatross, togs fram till OS 1976
Omega Marine Chronometer, var på sin tid grym i att hålla tiden (tyvärr såld nu)
Omega Stardust... Denna tavlan skimrar som ingen annan tavla ;)
Omega Elecrtro Quartz, en av de första Quartz klockorna från omega, beta21 verk
Omega Equinoxe Reverso "in stainless steel from the early 80s' with analogue display on one side and multi-function digital display on the other. Powered by the unique cal.1655, which was the first Omega movement to have two separate IC's back to back for each display."
Nedre klockan,
Omega Geneve i guld dubble

Mvh
Micke
 

Jens

Greedo
Batteri'are är kul ;)

Här är några av mina:



Från vänster:
Omega Albatross, togs fram till OS 1976
Omega Marine Chronometer, var på sin tid grym i att hålla tiden (tyvärr såld nu)
Omega Stardust... Denna tavlan skimrar som ingen annan tavla ;)
Omega Elecrtro Quartz, en av de första Quartz klockorna från omega, beta21 verk
Omega Equinoxe Reverso "in stainless steel from the early 80s' with analogue display on one side and multi-function digital display on the other. Powered by the unique cal.1655, which was the first Omega movement to have two separate IC's back to back for each display."
Nedre klockan,
Omega Geneve i guld dubble

Mvh
Micke
Fin hög med klockor det där Micke! Hojta till om avyttring av nån blir aktuellt.




J
 

john b

Rolex
Har två batteriare från 79.

Denna var till salu, men jag ångrade mig. Alldeles för mycket klocka för pengen för att avyttra.



Och så en oysterquartz men den är inte lika ball. Mycket vanligare.

Jag gillar thermocompenserat, gammal haq är kul. Skulle vilja ha en äldre Citizen chronomaster, eller en ny i titan.
 
Topp