• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora detaljerade tråden om svarvning

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hej KS-forumet! Jag hade tänkt vänta till semestern med att starta en tråd helt dedikerad till svarvandets ädla konst. Men kan som vanligt inte hålla mig 😅

Meningen med tråden är att samla allt som har med svarvning att göra för de som är intresserade. Fokuset eller begränsningen rättare sagt kommer vara svarvar lämpade för urmakeri och temat kretsa kring klockor. Så med andra ord att plana av rostiga bromsskivor till bilen och annat smutsigt garage meck faller utanför denna tråd.

Tänker att inlägg med följande innehåll kan vara intressant att fylla på med framöver.
  • Tillverkare och modeller, identifiering m.m.
  • Tillbehör och användningsområden
  • Prisinformation (efter bästa förmåga)
  • Auktions och annons tips
  • Länkar till databaser och allmänt nyttiga sidor i ämnet. (Kommer uppdatera denna post längst ned så man slipper leta i tråden efter länkarna)
  • Service och underhåll på maskinerna.
  • Övriga frågor, allt från nybörjarnivå till proffs.
Jag tycker detta är fantastiskt roligt och delar gärna med mig av mina erfarenheter gällande allt som har med precisions svarvning och mekanisk bearbetning att göra. Förhoppningsvis får någon annan upp intresset för detta hantverk också.

Eventuellt kommer jag på sikt (tidigast i Oktober-24) att hålla en online kurs via Teams om det finns intresse. Men innan dess så behöver jag skriva ihop ett manus samt göra en lista på utrustning som varje deltagare behöver ha för att få ut något av en sådan kurs.

Mer info kommer om det skulle bli aktuellt.

————————————————————
Länkar till nyttiga sidor:
http://www.lathes.co.uk/page21.html
(Stor databas över tillverkare och modeller)

https://www.nielsmachines.com/en/
(Kille som handlar med precisions maskiner och verktyg för urmakeri)

X- Fler länkar kommer fyllas på senare -X
 
Senast ändrad:

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Börjar med det som fick plats på bänken, exklusive tillbehören, från vänster till höger:

Först till vänster har vi en ganska klassisk Lorch 6mm urmakar svarv med vridbar spindel samt support och dubbdocka monterad på en skärbräda tillsammans med en symaskinsmotor.

Nr två från vänster en Gamma 8mm urmakarsvarv med fast spindel, support och dubbdocka. (Exakt kopia av Boley Reform)

Nr. 3 Ytterligare en Lorch 6mm svarv med roterbar spindel fast denna med en monterad ”face plate” (håller på att göra en låda att montera denna på)

Längst ut en Bergeon 1766-34 ”Combined runner” special svarv för att polera tappar på balanser och hjul.
IMG_0040.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Fortsätter med lite bilder från en av mina favorit svarvar. En Schaublin 70 svarv med frästillsats.

IMG_1314.jpeg


IMG_1312.jpeg

Här inställd för att fräsa små kugghjul.


IMG_1313.jpeg

I detta arbetsmoment står själva materialet still medan fräsen skär spåret som formar kugghjulets tänder. Mellan varje tand snurras materialet med hjälp av den delningsskiva som sitter på svarven (den runda detaljen med massor av små hål)


IMG_1318.jpeg


Här i närbild efter att tänderna är frästa.

Med andra ord med en sån här svarv så kan man nästan tillverka alla delar som finns i en klocka med några få undantag.
 
Senast ändrad:

Strindberg

Diamant
2-Faktor
Den här tråden är nog just vad jag behövde!

Skulle behöva köpa en svarv där jag kan svarva i vax (jobbar med smycken).
Ämnena kan jag värma fast på någon form av ”platta”, men jag behöver en drivning som kan gå sakta, och en möjlighet att använda ”långa” skär som jag kan sticka in i en ring.

Den behöver inte vara något under av precision, så en glapp urmakarsvarv med renoveringsbehov skulle räck bra.

Mina enda erfarenheter av svarvning är med svarvar som är 3-4 meter långa, så jag har liten eller ingen koll.

Vad ska jag ha?
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Den här tråden är nog just vad jag behövde!

Skulle behöva köpa en svarv där jag kan svarva i vax (jobbar med smycken).
Ämnena kan jag värma fast på någon form av ”platta”, men jag behöver en drivning som kan gå sakta, och en möjlighet att använda ”långa” skär som jag kan sticka in i en ring.

Den behöver inte vara något under av precision, så en glapp urmakarsvarv med renoveringsbehov skulle räck bra.

Mina enda erfarenheter av svarvning är med svarvar som är 3-4 meter långa, så jag har liten eller ingen koll.

Vad ska jag ha?
I det fallet är nog en Emco Unimat SL eller liknande hobby/modellbyggarsvarv ett bra alternativ.
IMG_0448.jpeg


De tittar fram på tradera med jämna mellanrum i prisklass 3 - 8 tusen beroende på skick och medföljande tillbehör.

Edit:
Unimaten har bara ett varvtal ca. 1500 rpm tror jag som sedan justeras via remskivorna.

Ett billigare och bättre alternativ i ditt fall är nog att försöka hitta en så billig 6mm svarv som möjligt på tradera.
IMG_0449.jpeg


Sen komplettera den med en symaskinsmotor som styrs via pedal (ca. 500kr från kina)
 
Senast ändrad:

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Bromance på hög nivå idag när jag åkte hem till Mr.Lange a.k.a @R-Svarvofix och monterade på min svarv på den fina specialbyggda svarvlådan han byggt. Otroligt tacksam! 🙏
Väl hemma på plats i arbetsrummet 🌟
Infälld magnet för förvaring av insexnyckel som spänner motorn, sitter på skenor.
Graverad mässingsskylt 🤩

IMG_2898.jpeg
IMG_2899.jpeg
IMG_2900.jpeg
IMG_2901.jpeg
IMG_2902.jpeg

IMG_2903.jpeg
 
Senast ändrad:

jamesfranco

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Bromance på hög nivå idag när jag åkte hem till Mr.Lange a.k.a @R-Svarvofix och monterade på min svarv på den fina specialbyggda svarvlådan han byggt. Otroligt tacksam! 🙏
Väl hemma på plats i arbetsrummet 🌟
Infälld magnet för förvaring av insexnyckel som spänner motorn, sitter på skenor.
Graverad mässingsskylt 🤩

IMG_2898.jpeg
IMG_2899.jpeg
IMG_2900.jpeg
IMG_2901.jpeg
IMG_2902.jpeg

IMG_2903.jpeg
Sådana där smådetaljer som man gillar 👍
 
Topp