• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora detaljerade tråden om svarvning

Är lite inne på att skaffa mig en svarv. Finns två stycken ute på Tradera för tillfället. Inte tillräckligt insatt för att göra en bra bedömning, är någon av dessa ett bra köp? Och i så fall vad är ett rimligt pris?
Boleyn känns eventuellt i överkant som första svarv?
Tacksam för tips!

Lorch

Boley
Båda är bra och fina svarvar.

Men den från Lorch är mer allround och där ingår tillräckligt med tillbehör så man kan göra ganska mycket ”urmakar fix” den säljs dessutom av en duktig urmakare som har ordning på sina grejor så det är ett stort plus.

Den Från Boley är inkl. motor och i en stabil gjutgods bas som ofta är eftertraktad. Men tillbehören är mer fokuserade på ”re pivoting” samt polera tappar vilket gör den mer nischad. Även där en bra säljare men osäker på om han själv är urmakare.

Båda är bra och fina svarvar.

Men den från Lorch är mer allround och där ingår tillräckligt med tillbehör så man kan göra ganska mycket ”urmakar fix” den säljs dessutom av en duktig urmakare som har ordning på sina grejor så det är ett stort plus.

Den Från Boley är inkl. motor och i en stabil gjutgods bas som ofta är eftertraktad. Men tillbehören är mer fokuserade på ”re pivoting” samt polera tappar vilket gör den mer nischad. Även där en bra säljare men osäker på om han själv är urmakare.
Tack för input! Tanken var en allround svarv, då vet jag vilken jag ska fokusera på.

Tillbaka
Topp